Ana sayfa Yazılım Photoshop’da Renklerin İşlenmesi Bölüm:1

Photoshop’da Renklerin İşlenmesi Bölüm:1

0
Renklerin sihirli dünyasına yaptığımız yolculuk devam ediyor. Güneş ışınlarının farklı saatlerde oluşturduğu tonların fotoğraflarımızda arşivlenmesi adına önemli çekim teknikleri ile ilgili detayları içeren yazı dizimize son üç sayımızda yer verdik. Digital Photoline Aralık 2012-Ocak 2013 sayısında Fotoğrafın Mavi Saatleri adlı makaleyle başladığım renkler konusuna, Şubat-Mart-2013 sayımızda Fotoğrafın Kızıl Saatleri ile devam ettim. Nisan-Mayıs 2013 sayımızda ise Büyük Sihirbazın Renkleri adlı makalemizle çekim konusunda yoğunlaşılması gereken önemli unsurlardan bahsettik. Bu sayımızdan itibaren iki sayı sürecek yazı dizisiyle de çekimde yakalamaya gayret ettiğimiz farklı renklere fotoğrafı işleme sırasında, yani Photoshop”da nasıl davranmamız gerektiği konusunda tecrübelerimi sizlerle paylaşmaya çalışacağım.
 

 
1) çekim Kalitesi
Fotoğrafa renkler konusunda hassas şekilde yaklaşıyorsanız, öncelikle JPEG çekim kalitesinden uzak durmalı ve fotoğrafı mutlaka RAW kalitede çekmelisiniz.
Sorun şurada; JPEG çektiğinizde fotoğraf makinanız çektiğiniz fotoğrafı hafıza kartına işlemeden evvel üzerine hem white balance hem de kamera profil ayarlarını geri dönülmez bir şekilde fotoğrafınıza işlemekte. Bu ise, çekim anında yapacağınız en küçük bir hata ile daha sonra Photoshop”da başınıza dert açmakta. Bu nedenle işi sağlama almalı ve bu tür daha sonra yoğun olarak yazılımsal müdahale yapmayı düşündüğünüz kareler için muhakkak RAW çekim kalitesini kullanmalısınız. Ayrıca fotoğraf makinenizin menüsündeki “Color Space/Renk Uzayı” seçeneğini Adobe RGB”ye almanızı öneririm.

2) Ekran Renk Kalibrasyonu
Renkler söz konusu olduğunda öncelikle fotoğrafları işleyeceğiniz bilgisayarınızın ekranına en azından ortalama bir renk kalibrasyon ayarı yapmalısınız. Hatta bu konuda daha titiz olanlar, baskı yaptırdıkları merkezle koordineli çalışarak kendi ekranlarını baskı yapılacak merkezin printer”leri ile kalibre edebilmek için daha ileri düzey kalibrasyon tekniklerinden yararlanabilirler. (Tabi bunu yapabilmek için baskı yaptırırken ilk ve tek karar mekanizmanız fiyat olmamalı. çamur fiyatına ucuz baskı yapan baskı merkezleri ile böyle bir çalışmayı yapabileceğinize inanmıyorum.)

 

3) Camera Raw Editöründe Renkler
Camera Raw Editörü, Photoshop tool”larına ulaşmadan evvel aslında fotoğrafın temel iskeletini belirleyeceğiniz önemli bir ara aşamadır. Biz eskiden siyah-beyaz negatifle karanlık odamızda fotoğraf basarken önce “test baskısı” üzerinde çalışırdık. Yani fotoğraf kağıdını yeniden baskı esnasında pozlarken kullanmayı düşündüğümüz diyafram değerine göre baskı süresini belirlemek için negatifin kağıtta karşılık geldiği değişik alanlarından farklı sürelerde örnekler basar, böylece final baskıya ulaşmadan evvel, bir Türk kahvesi eşliğinde son kararı vermek için bu test baskılarında elde ettiğimiz süreleri kullanırdık.

Ben Camera Raw Editörü”nü biraz buna benzetiyorum. Elbette işlevsel olarak değil, ama bir anlamda Photoshop”a başlamadan evvel müdahale etmemiz gereken ana noktaları düzenlediğimiz bir ön Photoshop düzlemidir Camera Raw Editörü.
 


 

Camera Raw editöründe, fotoğrafın Exposure, Contrast, Sharpness, Noise, Vignet, Crop, Lens Correction etc gibi önemli alanlarında gerekli müdahaleleri yaparken, diğer yandan da bu yazımızda bahsedeceğimiz renk ayarlarına da müdahale edebiliriz. Gelin sıra ile Camera Raw Editörü”ndeki renk ile ilgili bölümlere odaklanalım:

Basic Modülü
Raw bir fotoğrafı Photoshop”da açtığınızda karşınıza çıkan ilk modül Basic Modüşü”dür. Aslında renk ile ilgili önemli müdahaleler burada başlar. önemli olan sonuç fotoğraftan ne beklediğimiz ve renk bilgisine ne denli hakim olduğumuzdur.

İlk karşımıza çıkan aşama ise “White Balance” aşamasıdır. Bu aşamada tüm fotoğrafı oluşturan ışığın rengini belirlediğiniz müdahaleler yaparsınız. üst üste iki araç vardır, üst tarafta bulunan “Temperature” butonu, mavi ile sarı renk arasında yapacağınız seçimlerde, alt kısımda bulunan “Tint” buttonu ile yeşil ile magenta arasında(floresan lamba düzeltmesi için)müdahaleleri gerçekleştirirsiniz. White Balance bölümünde yapacağınız tüm müdahaleleri sağ üst kısımda bulunan Histogram”da takip edebilir, renklerin Histogram eğrisinde birbirlerine göre oluşturdukları konumlarından renklerin pozlama durumlarını algılayabilirsiniz.

 

Basic Modülü”ndeki temel renk araçlarından ikisi de en altta verilen “Vibrance” ve “Saturation”dır. Renk doygunluğu anlamına gelen Saturation, kullanımda çok kaba bir etki yaptığı için bu aracı kendi adıma kullanmıyorum. Adobe”de aynı sıkıntının farkında olduğu için son çıkan bir kaç sürümde Saturation”ın üstünde yer alan “Vibrance” aracı ile renk doygunluğu konusunda daha ince işçilik yapabilme konusunda biz fotoğraf severlere çeşitli imkanlar tanıdı. Adobe”nin bir dokümanında Vibrance aracı hakkında şöyle bir açıklaması da var: “Vibrance, renklerin saturasyonunu(renk doygunluğunu) arttırırken meydana gelecek renk parçalanma-bozulmaları minimize eden bir araçtır. Bu araç etki ederken özellikle görüntüde yer alan düşük renk doygunluğu olan alanlarda çalışırken, yüksek renk doygunluğu olan alanlara fazla etki yapmaz. Ayrıca Vibrance aracı ten tonlarını fazlaca sature olmaktan korur.”
 

 
“Adobe Photoshop”daki “Vibrance”, bir çeşit akıllı araçtır. Görüntüde yer alan düşük renk doygunluğu olan alanlara odaklanarak görüntünün toplamdaki renk doygunluğunu artırır. üstelik bunu çok hassas ve iyi şekilde başarır.

Bu nedenle “Saturation” kullanmak yerine “Vibrance” kullanmanın daha pozitif bir etki yaratacağına inanıyorum.

Basic modülünde yer alan 2 önemli renk aracı “Whites” ve “Blacks” araçlarıdır. Aslında bu araçlar renklerin tonları ile ilgili çalışmazlar, daha çok pozlamaları üzerine odaklanarak renklere müdahale imkanı sunarlar.

 

HSL/Grayscale Modülü
Camera Raw Editörü”nde yer alan önemli renk duraklarından birisi de bu modülde yer alır. Hue; renk tonu demektir. Burada asıl önemli olan alan “Luminance” alanıdır. Sözlük anlamı olarak parlaklık demek olan Luminance, aynı anlama sahip olan “Brightness” aracından çok daha etkili ve verimli bir algoritma ile çalışır. Brightness, Photoshop”ın çok eski bir aracıdır. Ancak bu aracın çalıştırdığı algoritma maalesef görüntü üzerinde çok kaba, eskitici ve zorlayıcı bir etki yaratmaktadır. Bu nedenle uzunca bir süredir Photoshop kullanıcıları Brightness aracı ile ilgili şikayetlerini Adobe”ye ulaştırmaktaydılar.
 

 
Creative Suite”in başlangıcı ile birlikte algoritması güçlendirilmiş bir “Luminance” aracı ile kucaklaştık. Fotoğrafınıza parlaktık katmak anlamında(veya kısmak) rahatça kullanabileceğimiz bu araç, Camera Raw Editörü”nce HSL/Grayscale modülünde yer almaktadır. Ayrıca bu modülde yer alan “Luminance” aracına renk bazında müdahaleler yapabildiğimiz için oldukça kullanışlı bir araç ile karşı karşıyayız aslında. Kırmızı, oranje, sarı, yeşil, turkuaz mavi, mavi, mor ve magenta renk tonlarının parlaklıklarına ayrı ayrı etki edebildiğimiz için bu araç oldukça incelikli bir ayar imkanı sunmaktadır bizlere.

8 ayrı rengin parlaklığına ayrı ayrı müdahale edebildiğimiz “Luminance” bölümü özellikle gökyüzünün renk tonunu değiştirmek ve spot ışıkların etkin olduğu az ışık aydınlatmalarında spot ışıklara yakın alanlardaki renkleri toparlayabilmek adına bize oldukça geniş bir müdahale alanı yaratmaktadır. Bu yüzden, Camera Raw Editörü”nün derinliklerinde çoğu zaman unutulan bu önemli alana dikkat çekmek istedim.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here