Photoshop CS5″in 3D Özellikleri

Adobe Photoshop Extended yeniliklerinin, 3D tarafına göz atmaya devam ediyoruz. Arzu edilen 3DS MAX ya da Maya gibi programların tüm özelliklerini burada barındırıyor olması. Ama bu tahmin edeceğiniz gibi çok zor. Buna rağmen  Photoshop Extended tarafında çok güzel 3D işler çıkmıyor değil.

Repousse, Fransızca ve tam anlamıyla bir dokuya önden veya arkadan çekiçlemeyle, form verilmesi anlamına geliyor. Bir objeyi Repousse”ye çevirmenin birçok yolu var. Ben özellikle yazı katmanı (Text Layer) ile çalışacağım burada.

 
Yazımızı yazdıktan sonra, üst menüden, 3D > Repousse >Text Layer diyoruz bu artık yazı katmanımızı, yazı katmanlığından çıkarıyor ve 3D katman olarak yapılandırılıyor. İşte Repousse panelimiz karşımızda. (Resim 1)
 

-Resim 1-
 

 
Panelin üstüne baktığımızda sekil ön yapılandırmaları veya şablonları (Repouse Shape Preset) görmektesiniz. Preset ikonlarına baktığınızda  objenizin şeklinin nasıl değişeceğini aşağı yukarı kestirmeniz mümkün. Şablonlar üzerinde değişiklik yaptıktan sonra bunları kaydedebilirsiniz. Hemen yan taraftaki materyel (Materials) bölümünde ise Repousse uyguladığınız objeye(burada yazı katmanı) doku kaplamanız mümkün.İşin güzel tarafı material ekleyebilmeniz ya da kaydedebilmeniz de olası. (Resim 2)
 

-Resim 2-
 

 
Diğer güzellik ise materyalleri, objenizin farklı yüzeylerine konumlandırabilmeniz.  Bavel ve Extrude tarafı daha çok objelerinize derinlik vermek için kullanılan özellikler. Extrude ile objenize derinlik (Depth) sürgüleriyle oynayarak daha fazla derinlik verebilirsiniz.
Scale (ölçek) ise derinliğinizi, içi tarafa ya da dış tarafa doğru daraltıp genişletecektir.
Twist ile verdiğiniz derinliği, döndürebiliyorsunuz. Burada güzel bir özellik Bend (bükmek) radio butonu yanındaki referans noktaları. Bu noktaları baz alıp eğmek bükmek mümkün. X ve Y düzlemini seçip, döndürme işlemlerini de bu koordinat düzlemlerine göre yapılandırabiliyorsunuz. (Resim 3)
 


-Resim 3-

 
 


-Resim 4-
  Bevel işlemi, Photoshop kadim kullanıcısı iseniz, katman stillerindeki(Layer Style) Bevel mantığının 3D tarafına uygulanmış hali olduğunu fark edeceksiniz.

Hemen altındaki Scene Settings (Sahne Ayarları) tarafında, ışık yapılandırımları (Lights), sahne gösterim modları (View),son gösterim modu (Render Settings) ve ızgara yapısı (Mesh Quality) ayarları bulunmakta. Lights yani ışık ortamı için farklı ışık ortamlarını, yapılandırabiliyorsunuz.

View 3D tasarım programlarının hemen hemen hepsinde varolan sahne ya da objenin önden (Front), arkadan (Back), soldan (Left), sağdan (Right), üstten (Top), alttan (Bottom), gösterim modlarını yapılandırmanız mümkün. Varsayılan (Default) ise objeyi oluşturuduğunuz görüntüyü verecektir.

Mesh Quality biraz Photoshop”un gösterim performans tarafını da etkiliyor. Burada taslak (Draft), daha iyi (Better) ve en iyi (Best) seçenekleriyle, temal ızgara oluşumunun kalitesini yapılandırabiliyorsunuz. (Resim 4)

 
Inflate (Şişirme) seçenkelerinde, 3D oluşturuduğunuz obje yüzey kenarlarını yuvarlatarak, şişirilmiş görüntü vermeniz mümkün. Sides (Kenarlar) üç seçenek vermekte bize, ön (Front), arka (Back) ve ön ve arka (Front and Back). Açı (Angle) değerleri ise şişirme uygulamasına, eksi değerler girerek içe doğru; ki burada şişirme değil obje yüzeyi”nin içe doğru çökmesi söz konusu, çökme oluşumunu sağlayabiliyorsunuz. Artı değerler tam olarak dışa doğru şişirme uygulamasını verecektir. Güç (Strenght) değerleri uygulayacağınız şişirme opsiyonunun ne kadar güçlü veya zayıf olacağını belirlemekte. (Resim 5)
 

-Resim 5-

 
Internal Constrains (iç sınırlandırmalar), daha çok path (yol) ile oluşturulmuş, kapalı vektörel çizim yapılarında kapalı alanlara müdahale edip, oyuklar oluşturmak için kullanılan seçenekler olarak karşımıza çıkmakta. özellikle hemen alttaki ikonlara baktığınızda en çok kullanılan, Pan the 3D Constrains (3D kısıtlama kaydırımı) ve Slide the 3D Constrains (3D Kısıtlama sürümesi), oyulacak bölge seçimlerinde kullanılmaktalar. Bölge seçildikten sonra Type (Şekil) kısmında Delik (Hole) seçiyoruz. özellikle Illustrator’den alınan komplike vektörel çizimler için ideal bir seçenek. Internal Constrains ile tek yapılabilecek uygulamalar bunlarla sınırlı değil. Daha bir çok uygulama yapabiliyorsunuz.

Panelin en alt kısmında ise 3D düzlemlerin (Axis) dışında, yüzey panel yapısını (3D Ground Plane),ışıkları (Lights) ve seçilenleri (Selections) seçeneklerini yapılandırarak, temel görünümleri oluşturabilirsiniz. (Resim 6)
 

-Resim 6-

 
3D Repousse arayüz yapısı sadece bir adet ile sınırlı değil. Diğeri ve bence daha kapsamlı olan, panel gurubu. Buradan daha ayrıntılı çalışmalar yapabilmektesiniz.
(Resim 7)
 

-Resim 7-

 
3D tarafında benim favorim olan bir uygulamadan bahis etmek isterim. Path ile çizim yaptıktan sonra Illustrator’deki  3D Revolve (üç boyutlu döndürüm) özelliğine benzeyen bir döndürme uygulamasıyla, çizdiğiniz path kesitini tamamlayarak bir 3D obje oluşturuyorsunuz. Burada dikkat edilmesi gereken, path”in yani kesit”in açık olmaması, bükme (Bend) referans noktasının, sol ortada olması ve değerin-360 derece girilmesi.
Artık denemeler sizden. Kodlab yayıncılıktan çıkan Photoshop CS5 kitabımda 3D özellikleriyle ilgili ayrıntılı bilgilere değindim.
Sevgiyle kalın…

 

Exit mobile version