Ana sayfa Makale Perspektif Bozulmasını Önleme Teknikleri

Perspektif Bozulmasını Önleme Teknikleri

0
Mimari çekimlerde perspektifi kontrol etmek çok önemlidir. Bunu çekim sırasında başaramayanlar için çekim sonrasında yapılacakları bilmekte yarar var. çekim sırasında yapılabilecek işlemleri ise gelecek sayımızda bulabilirsiniz.

Yaz ayları içinde değişik mekanlara seyahatler arttı. Fotoğraf severlerin kış aylarına görece daha fazla seyahat ettikleri, geziler düzenledikleri ve sonucunda fotoğraf çektikleri ayları yaşıyoruz. Elbette gidilen mekanlarda içinde “mimari” eserlerin olduğu fotoğraflar çekilecek. Buradan yola çıkarsak, “mimari fotoğraf ile ilgili belli başlı basit tavsiyeler neler olabilir, daha çok nelere dikkat edilmelidir?” gibi konularına değinen birkaç önemli ayrıntının üzerinde durmaya çalışalım.
 


-Fotoğraf 1-
 
(1) Arka Planda Mimari: öncelikle şunun altını çizelim, çektiğimiz fotoğrafın sadece bir mimari eseri içermesi gerekmez. Ancak arka planda yer alan mimari öğeler bazı anlatımları kapsıyorsa, yine fotoğrafseverler olarak çekim aşamasında bir mimari fotoğrafa yaklaşırken göstermeye gayret ettiğimiz özeni göstermeliyiz. Bir yaşam fotoğrafı bile eğer fonda mimari bazı yataylar ya da dikeyler içeriyorsa (örneğin bir pencerenin dikey formları ya da bir kapının yatay ve dikey bileşenleri) fotoğrafçı tarafından adeta sadece o kapının ya da pencerenin fotoğrafı çekiliyormuşçasına çekim açısına dikkat edilerek çekilmelidir.  Elbette bu özeni göstermek fotoğrafı çekerken her zaman kolay olmaz. çünkü fotoğrafçı o anda öndeki konu ile fazlaca meşgul olduğundan, arka planda oluşacak sorunların çekerken farkına varamayabilir.

 

örneğin bağırarak bana doğru koşan ve fotoğrafını çekmem için önümde sıralanan Halep”li çocuklar ile ilgilenirken, arka plandaki Zekeriya Camii’nin mimari eksenleri (yatayları ve dikeyleri) ile bir an ilgim koptu. Bu da sonuç olarak fotoğraf 1’de görüldüğü üzere çekilen fotoğrafın maalesef sorunlu (eğik) olmasına yol açtı.

Ancak eğer burada olduğu gibi fotoğrafın alt üst ve kenarlarında yeterince boşluk bıraktıysanız, Photoshop”un “Lens Correction” (optik düzeltme) eklentisine teşekkür ederek fotoğrafı şu şekilde düzeltebilirsiniz: Fotoğraf 2.
 


-Fotoğraf 2-
 
Fotoğraf 1’e Photoshop”un Lens Correction eklentisinde +2 distorsiyon düzeltmesi, -2 düşey perspektif düzeltmesi ve 3 derecelik açı düzeltmesi uygulanarak fotoğraf 2 elde edildi.
Bu noktada unutmamamız gereken en önemli tavsiye öncelikle kompozisyonunda mimari yataylar ve/veya dikeyler içeren bir fotoğrafın kadrajını kurgularken bu yatay ve dikeylerin bozulmasına imkan vermeyecek bir şekilde makinamızı yere dik tutarak fotoğrafın kayıt edileceği sensör düzleminin mimari esere paralel olmasını sağlamaktır.

İkinci önemli ayrıntı ise, çekim aşamasında bu mükemmel dik makina ve paralel sensör kombinasyonunu gerçekleştiremediysek, fotoğrafı işlerken düzeltme yapacağımız için çekeceğimiz fotoğrafların altında, üstünde ve yanlarında boşluklar bırakmamızdır. Bu şekilde eksen kayması yaşayan fotolarımızı ancak ertafındaki boşlukların izin verdiği ölçüde fotoğraf işleme programları ile düzeltebiliriz. Daha fazla müdahale gerektiğinde, müdahalenin ardından yapmak zorunda olduğunuz kırpma (crop) işlemi fotoğrafın önemli bölümlerini de kırpma gerekliliğini doğurur. Bu da fotoğrafın kadrajına zarar verir. Bu nedenle işin içinde mimari varsa, “Lens Correction” gerekebilir düşüncesi ile biraz geniş kadrajlar kurgulamak en doğrusudur.

 

(2) Geniş açı deformasyonu ile perspektif bozulması: Mimari fotoğraftan söz etmeye başlayınce ister istemez “geniş açı” objektifler çantadan çıkar ve mümkün olduğunca bu mimari eserin tüm özelliklerini anlatabilmek adına daha fazla alan fotoğraflanmaya çalışılır. Ancak bir üstteki bölümde anlatıldığı üzere fotoğrafın çekim aşamasından sonra (eğer tilt-shift özelliği olan bir objektif ile çekilmiyorsa) dönüp dolaşıp Photoshop”un “Lens Correction” eklentisine başvuracağız. öncelikle örnek olarak Halep Zekeriya Camii”nin avlusunda 17 mm bir geniş açı objektif ile çektiğim fotoğraf 3″ü ele alalım…
 

-Fotoğraf 3-
 
Fotoğraf makinemizi elimizden geldiğince tam karşımızda bulunan dikeylerin bozulmaması için “yere dik, konuya paralel” tutmaya gayret etmeliyiz. Eğer bunu yapmazsak fotoğraf 3’te gördüğümüz gibi fotoğrafın iki tarafından oluşacak deformasyon farklı açılarda meydana gelir ki bunu daha sonra fotoğrafı işlerken düzeltebilmek neredeyse imkansız olur.

 

Ayrıca burada iki önemli sorun ile karşı karşıyayım; birincisi 17 mm oldukça geniş açılı bir objektif. İster istemez, objektifin optik özelliklerinden dolayı deformasyon oluştu ve fotoğraf 3’te görüldüğü üzere sağ ve sol yanlardan ortaya doğru bir deformasyon meydana geldi. Bu deformasyonu en kolay minarenin merkeze doğru yatma eğilimi ile algılayabiliriz. İkincisi ise kadrajımın içinde çok yüksek bir minare var. O minareyi kesmemek için ister istemez çekim aşamasında makinamı yukarı doğru bir eğim ile tutmam gerekiyor. Elbette cami avlusunda tripod kullanımına izin vermedikleri için avlunun ortasındaki yükseltiye çıkarak elimden geldiğince yatay ve dikeylerde dikkat ederek çekmeye çalıştım. Ancak fotoğraf 3’ten algıladığımız gibi bunda yüzde yüz başarılı olamadım. Bu da sonuçta bu karenin sonradan tam anlamıyla düzeltilebilme ihtimalini ortadan kaldırdı.

Geniş açılı bir objektif kullandığımızda (eğer tilt-shift bir objektif değilse) bu deformasyonu olağan karşılamamız gerekir. çekim aşamasında yapabileceğimiz pek birşey yoktur. Ancak fotoğrafı daha sonra bir fotoğraf işleme programı ile işlerken örneğin Adobe Photoshop’un bize sunduğu Lens Correction gibi bir filtre kullanacaksak, çekim esnasında daha önceki durumda sözünü ettiğim gibi kadrajımızın kenarlarının kırpılacağını hesaba katarak kadraj kurgusunu oluşturmalıyız.
 


-Fotoğraf 4-
 
örneğin bu fotoğraf için Distortion: +5, Vertical Perspective: -72, Horizontal Perspective: +26 ve Angle: 3,2 derecelik bir müdahale ile bu perspektif bozulmayı ortadan kaldırabiliriz (fotoğraf 4).  Bu optik düzeltme işleminin ardından fotoğraf 5″teki sonuç karesine ulaşırız.

 

Görüldüğü üzere gerek fotoğrafı çekerken tam olarak mimari eserin düzlemine dik bakamamam, gerekse kullandığım geniş açılı objektifin oluşturduğu deformasyon fotoğrafı düzeltebilme şansımı çok azalttı. Ayrıca çekim esnasında kadrajı oluştururken kenarlarda yeterince alan bırakmamış olmam nedeniyle fotoğrafa Lens Correction eklentisinde bu denli fazla müdahale edince kadrajın kurgusu değişti ve perspektif bozulmayı düzeltirken kadrajın genel yapısı bozuldu. Minare çok fazla sola kaydı bu da maalesef kompozisyonumun temel yapısını çok değiştirdi.
Bir sonraki çektiğim karede daha başarılı oldum. Fotoğraf 6″da çekildikten sonraki müdahalesiz halini görüyoruz (dikkat ederseniz sol kısımda minare ile kenar arasındaki mesafe fotoğraf 3″e göre daha fazla).
 

-Fotoğraf 5-


-Fotoğraf 6-

 


-Fotoğraf 7-
 
Fotoğraf 6″ya yine Lens Correction”da müdahale ettikten sonra fotoğraf 5″e göre daha başarılı bir fotoğraf olan fotoğraf 7″ye ulaştım.

Bu örneklerden yola çıkarak şu önemli sonuçlara ulaşabiliriz:
(1) Mimari fotoğraf çekimlerinde mümkün olan her yerde mutlaka tripod kullanılmalı. Tripodsuz elde çekim o çok küçük sapmaları bile neden olursa, daha sonra bu sapmaları düzeltmek için başka yerlerden taviz vermek zorunda kalıyoruz.
(2) Elden geldiğince mimari yapının en azından bir yüzüne dik bakmalıyız. Her iki yüze birden belirli bir açı ile bakarsak daha sonra yapmaya çalışacağımız perspektif düzeltmeler bir yanı düzeltirken diğer tarafı bozmak gibi bir sorun ile karşı karşıya kalmamıza neden olur. Bu yüzden mimari eserin bize bakan en büyük yüzeyine dik bakmalı, fotoğraf makinemizin sensörünün bulunduğu düzlemin mimari eserin düzlemine paralel olmasını sağlamaya çalışmalıyız.
(3) Minare, çan kulesi vb yüksek birimler içeren mimari eserleri eğer mümkün olursa  yerden yüksek noktalardan çekmeye gayret etmeliyiz. Bu sayede makinemizi yukarı kaldırmamıza  gerek kalmayabilir.
(4) Son olarak, fotoğrafı işlerken bazı deformasyon ve distorsiyon düzeltmeleri yapmak zorunda kalabileceğimizi, ve bu düzeltmelerin de kırpma gerektireceğini hesaba katıp kadrajımızın temel kurgusunu buna göre ayarlamalıyız. Sağından solundan, üst ve altından uygun boşluklar bırakmalıyız.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here