Ana sayfa Sektörden Pentagram

Pentagram

0

Pentagram”ın bas gitaristi, Mor ve ötesi, Şebnem Ferah gibi isimlerin vazgeçilmez prodüktörü Tarkan Gözübüyük, sizler için “MMXII” kayıtlarını anlattı.

Rock dinleyenlerin satanist diye avlandığı dönem artık çok gerilerde kaldı. Bunda yaptıkları kaliteli Heavy Metal”den ödün vermeyen, Anadolu ezgilerini müziklerine katmaktan asla gocunmayan Pentagram”ın etkisi yadsınamaz. O yüzden de Türkiye”de Heavy Metal denilince ilk akla gelen grup her zaman Pentagram olmuştur. Pentagram hayranları için en can sıkıcı dönem ise, albümler arasındaki bekleyiştir. Neyse ki bekleyiş sona erdi. Pentagram, Hakan Utangaç (gitar), Metin Türkcan (gitar), Tarkan Gözübüyük (bas gitar), Cenk ünnü (davul) ve güçlü vokaliyle gruba nefes veren Gökalp Ergen ile birlikte yeni albümleri “MMXII (2012)”i Nisan sonunda müzikseverler ile paylaştı. Peki o zamana dek kayıtlarda neler oldu? İşte o kısmı da sevgili Tarkan Gözübüyük anlatsın…
 

S: Albümün ön hazırlık aşamasından başlayalım mı?

T.G.: Pentagram “MMXİİ” albümü yapım sürecini grupça birlikte yönlendirdik. çalışma yöntemi ve teknik konularla ilgili İskender Paydaş, Murat Bulut, Volkan Gürkan, Alp Turaç, Cihan Barış, Evren Göknar gibi birçok dostumuzun ve meslektaşımızın değerli görüşlerine baş vurduk. Parçaların ortaya çıktığı çalışmaların ilk bölümü Beyoğlu”da Arda Algül, Veli Meral ve Bülent Güngör tarafından işletilen Stüdyo Mono”da yapıldı. Dönem dönem ev çalışmalarında Garage Band, Logic Audio, Cubase gibi yazılımlarla deneme kayıtları yapıldı. Kayıt öncesi son provalar Stüdyo Flat Maslak tesislerinde gerçekleşti.
 

 

S: Kayıtların büyük bir kısmı Babajım Stüdyoları”nda gerçekleşti. Neden burayı tercih ettiniz?
T.G.: Babajiım, ekip ve donanım olarak üst düzey bir hizmet sunuyor. özellikle A stüdyosu, hücum kayıt yapmak isteyen gruplar için çok uygun. Ses kaynaklarını ayrı ayrı yalıtımlı odalara konforlu şekilde yerleştirebildiğimiz gibi, çalan her müzisyenin yanında kendine özel kulaklık dengesi yapmasına imkan veren bir mikser oluyor. Son zamanlarda sıkça bu amaçla tercih edildiklerinden, hem teknik hem idari personel konuya hakimler.


S: Nasıl bir ekipman tercih ettiniz?
T.G.:
Kontrol odasında Rupert NEVE 5088 (32 kanal) masa ve Adam Audio PS33a monitörlerle çalıştık. Arada bir Avantone Mix Cubes monitörlerle karşılaştırma yaptık. Teyp olarak Digidesign Pro Tools kullanıldı. AD-DA çevirici ve Master Clock olarak Apogee”ler mevcuttu. 24 bit, 96 kHz kayıt yapıldı. Zeynep Tunay, Saygın özatmaca, Can Aydınoğlu ve Berk Teker ses teknisyeni olarak bize yardımcı oldular.
 

S: Enstrüman kayıtları nasıl geçti?
T.G.: Davul kaydında Aykan İlkan”a ait Yamaha Oak Custom davul seti ve Cenk”in endorser olduğu İstanbul Mehmet ziller kullanıldı. Deriler için Remo marka Pinstripe (tom), Ambassador (trampet) ve Powerstroke (baş davul) modeller tercih edildi.

Bas davulun içerisine konan Sennheiser e-602, Distressor ve APı-7600″den geçti. Dışında duran Shure B-52 ise R.Neve 5012″den geçip teybe gitti. Trampetin üstüne ve altına konan iki Shure SM-57, Distressor ve APı-3124″lerden geçtiler.

Hi hat ve ride ziller için kullanılan AKG-451 ve Josephson C42, R. Neve 5032″lar üzerinden; over head mikrofonları AKG-c414b”ler ise R. Neve 5012″lerden geçip kaydedildi. Rack tom”lara takılı Sennheiser e-604″ler ve floor tom”lara konan Sennheiser MD-421″ler, Grace M801 kanallarıyla alındı.

Oda sesi için elimizdeki birer çift Neumann U-87 ve Shure Sm-7 yanı sıra bir PZM mono olarak R.Neve 5012″lerden geçtiler.

Bas gitara gelince, Music Man Sterling, ton potansları ortada olarak Manley Tube DI ve Neve 1073DPA”dan geçip kaydoldu. Tonlama için IK Multimedia Ampeg SVX plug in kullanıldı.
 

 

S: Gitarlar kaydıyla ilgili, diğer albümlere göre bir değişiklik söz konusu değil mi?
T.G.: Gökalp Ergen”in sesi dışında; MMXII ile önceki albümler arasındaki en önemli fark, gitarların panaroması ile ilgili. Geçmişte Hakan”ın çaldığı ve sağa sola yatırılmış dubleli kanalların üzerine, Meto”nun solo ve melodilerini ortalayıp geniş ve güçlü bir sonik duvar yaratmayı hedefliyorduk. Bu albümde grubun sahne düzenini esas alarak miksin içinde Hakan ve Metin”i eşit seviyelerde iki kenara pan”lamak istedik. Bu anlayış gitar düzenlemelerine de temelden yansıdı.

Birinci gitar, Jackson Warrior (EMG manyetikli) enstrüman sinyali Radial JDV DI ile ikiye ayrıldı. Birinci kanal Marshall JCM 800 K.K. Signature Amp. ve Marshall 1960 4×12 kabinden Shure SM-57 ile alınıp Neve 1073 ile kaydoldu. İkinci kanal temiz sinyal olarak Grace M801″le alınıp daha sonra reamp işlemine tabi oldu. Bu işlemde Mesa Boogie Dual Rectifier ampli ve Marshall 1960 4×12 kabinden geçen sinyal Sennheiser E906 mikrofonla alınıp SSL Alpha Channel ile kaydedildi.
 

İkinci gitar, ESP Metoboy, yine aynı uygulamalardan geçti. Farklı olarak kayıtta Marshall JCM 2000, reamp aşamasında Diezel VH4 Amp”ler kullanıldı. Diezel ve Mesa”yı sevgili Gren elemanlarından ödünç aldık.

Wasteland adlı parçada sayın Kerem özyeğen, Mark Tremonti model PRS gitarıyla bize eşlik etti. Diğer bir kaç parçada gereken üçüncü gitar partisyonları da bu PRS ile kaydedildi. Distorsiyonsuz gitar tonları için yine Kerem”e ait Roland Jazz Chorus ampli kullanıldı. Doğmadan önce ve Apokalips adlı parçaların girişinde duyulan akustik gitar ise Yamaha APX serisi.

Vokal kaydında ise, Gökalp”in çıplak ses tonundaki derinliği ve yorumundaki incelikleri kayda yansıtabilmek amacıyla Neumann m-149 ve Telefunken E LA-M 251E olmak üzere iki mikrofon kullanıldı. Bunlar TubeTech CL 2A kompresörler ve R.Neve 5012 ve Neve 1073DPA preamp”lerden geçerek kaydoldu.
 

 

S: Editler ve ek kayıtlar sürecinde neler yaşandı?
T.G.:
Ender Balcı ve Şenol Ocak tarafından işletilen Flat Production Services ile daha önce Şebnem Ferah ve Pentagram DVD”leri, Mor ve ötesi “Masumiyetin Ziyan Olmaz” albümü ve Topkapı Müzesi Silah Sergisi müzikleri gibi türlü yapımlarda birlikte çalıştık. MMXİİ albümünün her aşamasında bize destek oldular. Kayıtların dinlenip seçilmesi, hataların düzeltilmesi, ek kayıtlar ve miksajin temel kısımları Flat Mecidiyeköy Stüdyosu”nda yapıldı. Bu aşamalarda teknisyen olarak genellikle Umut İsan ve Koray Erkan yer aldılar. İlhan Barutçu ve Ozan Tügen gibi misafir müzisyenler ve kalabalık geri vokaller de burada kaydedildi.
 

S: Miks ve mastering aşamaları nasıl geçti?
T.G.: Miks işlemi için önce Pro Tools içerisinde Digidesign ve Waves Plugin”lerle çalışıldı. İkinci aşamada çeşitli kanallar gruplanarak SSL Matrix 729940X1 analog konsül ile 10 adet stereo kanala indirgendi. İşin final aşamasında Anatolia, Unspoken ve Bir albümlerini de mikslemis olan çağlar Türkmen”den yardım istedik. Miks oturumlarını bizim getirdiğimiz noktadan alıp Maslak”taki Sestrem Stüdyosu”nda son haline getirdi. Ayrıca albümün kapanışındaki efektli konuşmayı da bizzat kendisi seslendirdi. Mastering için çağlar”dan gelen ilk örnekler biraz daha güçlü duyuluyordu. Fakat bu seviyede bir limiting uygulamasının albümü baştan sona dinlerken yorucu olduğunu hissettik.

Karşılıklı değerlendirmeler sonucunda, plak dinlediğimiz yıllardakine daha yakın bir dinamik anlayışı bu albüm için uygun gördük.
 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here