Ana sayfa Haber Özel Haber: Volkswagen skandalının iç yüzü oldukça karışık ve garip

Özel Haber: Volkswagen skandalının iç yüzü oldukça karışık ve garip

0

Geçtiğimiz iki ay, Volkswagen ve aynı zamanda otomobil sektörü oldukça yoğun bir gündem geçirdi. Sadece iki yapı değil ekonominin de gündem yoğunluğunu fazlasıyla meşgul etti Volkswagen’in imza attığı şike skandalı. Evet, basına şike skandalı olarak yanısıdı, ekolojist örgütler Volkswagen’i defalarca protesto ederken Volkswagen’in CEO’su istifa ederek yerine Porsche CEO’su atandı. Ardından başta ABD, avrupa ülkelerindeki Volkswagen otomobilleri geri çağırılmaya başlandı. İşin daha da ilginçi, Volswagen’in bazı modellerindeki standartları zorlayan emisyon değerlerinin, söylentilerin epeyce sonrasında ortaya çıkması oldu. Ayrıca notlarımız arasında emisyon değerlerinin fazla tehlike arz etmediği, asıl meselenin yazılım aracılığı ile otoriteleri kandırabilecek bir teknolojinin üretilmiş olmasıydı, asıl skandal olan. 

Türkiye’de ise duru m daha ilginçti. İlk haftalarda Volkswagen’in Türkiye’deki yetkilisi Doğuş Otomotiv suskunluğunu korudu ancak bir aylık sürecin ardından “egzost değerlerimiz standartlara göredir” gibi bir açıklama geldi. Açıkçası otomotiv sektörüne yakışmayan, bilimsellikten ve entelektüel bilgiden uzak bir açıklamaydı. Zira önceden de belirttiğim gibi konu aslında emisyon değeri değil, işin içerisine yalan söyleyebilen bir teknoloji katmaktı. Türkiye’de alınan karara göre ilgili araçlar 2016 yılı itibariyle gözetim altına alınacaklar.

Durum gerçekten bir skandal, otomotiv sektöründeki mühendislik gelişimlerine gölge düşüren bir gelişmeydi. Buna karşın, aslında işin içerisinden bir skandal kokusu daha geliyor. Yani sadece Volkswagen’in imza attığı bir skandal değil, ABD hükümetinin ve ABD’deki otoritelerin de imza atımış olabileceği bir skandal söz konusu. Bu konuda herhangi bir sonuca varmak isteniyorsa ABD’de geçmiş yıllarda gerçekleşen petrol krizini ve BP’ye olan tutumu tekrar değerlendirmek gerekiyor. Körfezde gerçekleşen okyanus rafinerisi patlaması sonucu BP, ABD’de epeyce yargılanmış ve şube kapatmalarına kadar gitmişti. Süreç açısından Volkswagen’in durumuna benzer bir işleyiş, itibar açısından aynı şekilde düşüş gözlemleniyordu. Aslında ekonomi açısından daha fazla dalgalanmalar ortaya çıkarmıştı. Ardından bu olayla birlikte soruşturmayı yürütenlerin imza attıkları skandallar belgesellere konu olmuş ve halen de durumla ilgili üzeri örtülü olan konuların olduğu bu belgesellerle ispatlanmış durumda.

ABD’deki gelişen otomobil sektörüne, ekonomi pazarına ve genel olarak otomobil kullanımlarına bakarsak hibrit ve benzinli otomobil kullanımları ciddi bir şekilde artış gösteriyor. İddialara göre birkaç yıla kadar ABD nüfusunun yarısından fazlası hibrit veya elektrikli otomobile sahip olacaklar. Tesla, portfolyösünde tamamiyle elektrikli otomobilleri barındırıyor. BMW, Mercedez-Benz, Chevrolet, Cadillac gibi üreticilerse genel olarak hibrit modeller üretmekle birlikte elektrikli modellerini de yavaş yavaş yollara sürmeye başladılar. Aslında ABD’deki otomobil kullanımları ağırlıklı olarak Ford, Chevrolet, Cadillac, GMC, Pontiac gibi otomobil markaları görünüyor. 

Bir iddiaya göre, ABD’de gelişen elektrikli otomobil sektörü, bu sektörde pek fazla yer edinmek istemeyen veya henüz yatırım yapmaya başlamayan firmalar benzer durumla karşı karşıya olacaklar. Volkswagen de bunlardan bir tanesi. Volkswagen’in önceden bilinen emisyon olayı, bir çeşit elektrikli araç portfolyösü konusunda anlaşmazsızlıklar sonucu ortaya çıkması, yavaş yavaş ortaya çıkacak iddialara göre. Bunlara ek olarak ABD kaynaklı raporlara ve banka şirketlerinin kredi raporlarına göre ABD’de benzinli veya dizel otomobillere firmalar tarafından atılımlar, yatırımlar oldukça azalmaya başladı. Bununla doğru orantılı olarak da ABD halkı tercihlerini dizel veya benzinli araçlardan yana kullanmıyorlar. 

Gelişen teknoloji, yeni bir otomobil sektörü, tekrar gelişen bir enerji kaynağı kullanımları. Bunun peşini elbette teknolojik yatırımlar, patentler, Ar-Ge merkezleri izliyor. Bunca yatırım, takip ve akış elbette bir devrin de silinmesi anlamına geliyor. Kısacası, iddialara ve gelişmelere göre portfolyösünü dizel ve benzinli araçlardan yana kullanan üreticiler, Volkswagen‘in durumuna düşebilir. Bir Volkswagen olayı araştırılıyorsa, işin içine girilecekse Tesla‘dan, Acura’ya kadar bütün firmalar irdelenmeli, elektrikli otomobil sektörü ile dizel otomobil sektörü iyice araştırılarak ancak Volkswagen’in olayı açığa çıkabilir.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here