Türkiye de Sabancı holdingin en büyük fabrikası olan KORDSA GLOBAL için 10 yıldan bu yana her yıl kesintisiz olarak sürdürdüğüm özel amaçlı çizgi romanın hazırlık çizim ve renklendirme aşamalarını inceleyeceğiz. |
![]() |
Bu sayıda dünyada kendi alanında en büyük, Türkiye de Sabancı holdingin en büyük fabrikası olan KORDSA GLOBAL için 10 yıldan bu yana her yıl kesintisiz olarak sürdürdüğüm özel amaçlı çizgi romanın hazırlık çizim ve renklendirme aşamalarını inceleyeceğiz. Bu çizgi roman her yeni yılbaşında 12 sayfalık masa ve gemici takvimi olarak basılmakta ve firmanın tüm ilgili birimlerine ve çalışanlarına dağıtılmaktadır. Ayrıca bu işi ilk aldığımda 10 yıl önce çiçeği burnunda yeni mezun bir grafiker ve çaylak bir illüstratördum. Buna rağmen büyük bir firmanın işinin sürpriz bir şekilde ulaşmasının ilginç hikayesini de paylaşmak istiyorum. 10 yıl önce çalıştığım kurumun öğrenci katalogunun baskı aşamasını gerçekleştirmek üzere İstanbul Bağcılarda bulunan Matbaacılar sitesinde büyük kapasiteli bir matbaada bulunuyordum. O sırada toplantı odasında karikatüristler ve illüstratörler kıyasıya eleştiriliyor, zamanında iş teslim etmemekle suçlanıyordu. Bu konuşmalar üzerine meraklı bir illüstratör adayı olarak konuya dahil olup problemin ne olduğunu öğrenmek istedim. Kordsa Global firmasına ait bir takvimin, karikatürlerini yapan karikatüristin işi geciktirmesi sebebiyle acil olarak bitirilmesi ve baskıya yetişmesi gerekiyordu. Aradan yıllar geçti ve tek karikatürler çizgi romana dönüştü ve tabi makara karakteri de zaman içinde evrimleşerek burada göreceğiniz şekle geldi. |
ADIM2 Bu çalışmada Photoshop”un yani sıra konturlar için eskiden kullanılan tarama ucu vb. mürekkepli kalem yerine baskı asamsında muhteşem sonuçlar verecek Illüstartör programını kullanacağız. Illustartor programı, Freehand kardeşi gibi vektörel programdır. Bu programı konturlar için nasıl kullanacağımız bir sonraki adımda açıklayacağız. Yeni belge açarak simdi diğer aşamaya geçeceğiz. |
![]() |
![]() |
ADIM 3 Illustrator programına daha önce çizdiğimiz ve Scanner ile dijital ortama aktardığımız JPG formatındaki eskizimizi FILE PLACE den Illustrator”e alıyoruz. Baskıya uygun boyuta büyütüyoruz. |
ADIM 4 Burada BRUSH TOOL ile şekilde görüldüğü gibi çizgi efektlerinden uygun olanı seçerek tablet kalemimizle çizgi değerlerine dikkat ederek taslağımızdan faydalanarak ve çizgiler üzerinden giderek tüm sayfayı çizerek tamamlıyoruz. Bu aşamada çizgi üzerine tıklayarak çizginin otomatik SMOOTHNES değerlerini oynayarak çizgimizin düzgünlük kalitesini yapacağımız işin formatına göre ayarlıyoruz. Bu ayarın anlamı şudur. Elinizin doğal titreme hareketlerinden ve belki biraz amatörlükten kaynaklanacak olan hataları SMOOTHNES değerini arttırarak azaltabilirsiniz. Bu değerlerle oynadığınızda programın yardımı ile sanki görünmez usta bir elin eliniz tutarak çizginizi düzelttiğini hissedeceksiniz. |
![]() |
![]() |
ADIM 5 Bu aşamadaki resimde çizilen çizginin de sonradan çizgi efektinin değiştirilerek daha farklı duygular verebilecek efektler elde edebilirsiniz. çizgilerin renklerini de değiştirerek kurşun kalem renkli kuru kalem etkileri de oluşturabilirsiniz. |
ADIM 6 Bu aşamada çizgiler konusunda dikkatli olmak gerekiyor. çizgiler tek seferde istediğiniz etkiyi vermeyebilir CTRL Z ile geri alarak defalarca deneyebilirsiniz. Bundan yılmayın. Bir süre sonra bu emeğinizin karşılığını görecek ve çok iyi sonuçlar almaya başladığınızı göreceksiniz. |
![]() |
![]() |
ADIM 7 Bu adımda sayfanın tüm çizimleri tamamlandıktan sonra JPG olarak Illustrator programına aldığımız taslağımızı DELETE ile sayfamızdan siliyoruz. Bu silme işleminden sonra Illustrator”de çizdiğimiz çizgilerimizi seçerek EXPORT ile Baskı kalitesine uygun olarak JPG, BMP, veya TIFF gibi formatlarda kaydediyoruz. |
ADIM 8 Bu resimde JPG olarak kaydedilen ve baskı kalitesine uygun olarak MAXIMUM kalitede kayıt görüyoruz. Bu kayıttan sonra renklendirme yapacağımız Photoshop programına geçiyoruz |
![]() |
![]() |
ADIM 9 Bu adımda Photoshop programında MAGIC TOOLS aracıyla çizgilerin içlerini seçerek renklendiremeye başlıyoruz. Bu renklendirmede renklendirilecek olan objelerin mekanların doğru ve aslına uygun renklerine sadık kalmak gerekmektedir. Bunun için fotoğraflardan da yararlanabilirsiniz. Bunun dışındaki ışık, gölge değerlerini kendi yeteneğiniz ve bilgi birikiminizle özgür olarak uygulayabilirsiniz. |
ADIM 10 Renklendirme aşamasında BRUSH yardımı ile ve boyama seçeneklerinden AIR BRUSH özelliklerinden çokça yaralanıyoruz. Bu aşamada fırça dokularına henüz girmeyeceğim. Fırça dokularını ilk başlarda bilinçsiz kullanımı kolaycılığa götürebilir. Bilinçli ve bu dokuları hakkıyla kullanırsak ustaca etkiler yaratmış oluruz. |
![]() |
![]() |
ADIM 11 Renklendirme aşaması bittiğinde veya sizin için sırası geldiğini düşündüğünüzde konuşma balonlarını TOOLBOX”daki T ikonu ile yazabilirsiniz. Konuşma balonu yazmak başlı başına özelliği olan bir meslek ve uzmanlık işidir. Buradan kaligrafi üstadı Şevki SAYIŞMAN”a selam saygılarımız gönderelim. Konuşma balonun hikayenin ve çizginin özelliğine göre el yazsıyla bir karakter tasarlayarak hızlı bir şekilde uygulamaktır. Fakat günümüzde bilgisayarımızda bulunan font çantamızdaki çalışmamıza uygun karakteri seçerek yazabiliriz. |
ADIM 12 Son aşamada çizilmiş ve renklendirilmiş konuşma balonları yazılmış çalışmamızın eskiz haliyle karşılaştırılmasını görüyoruz. Bu konu ile anlatılacak ve öğrenilecek çok şey var. Fakat belli başlı olanları sıralamak gerekirse; 1. Konuyu net olarak anlayabilmek için çok ayrıntılı bir bilgilendirme almak. 2. çizgi hikayenin hikayesini işin amacına uygun olarak oluşturmak. 3. Konuya uygun eskizler hazırlamak. Onay alacağınız konumdaki kişiyi ikna edecek yeterlilikte eskizler yapmak. Bu eskiz çala kalem olabileceği gibi son derce ayrıntılı ve gerçekçi bir yaklaşımda olabilir. 4. Renklendirme aşamasında çizdiğiniz konuda orijinal renklere uygun renklendirme yapmanız işinizde sorunsuz olarak hızlı bir şekilde bitirmenize sebep olur. Bu söylediğimiz illüstratörün en çok arzuladığı durumdur. İşinizin sorunsuz bir şekilde basıldığını duymak en güzel haberdir.
|
![]() |