Necarman Manyetikleri

S: 1976″dan bugüne elektrobağlamalar için manyetik üretiyorsunuz. Bu işe nasıl başladınız?

Onur Kara: 1970″li yıllarda bobinaj atölyemiz vardı. İş yerimize gelen bir müzisyenin single manyetiklerini tamir etmemizi istemesi üzerine manyetiklerle tanışmış olduk. Yaptığımız iş zamanla kulaktan kulağa yayıldı ve esnaflar bize arızalı manyetikler getirmeye başladı. Dönemin büyük  ozanlarından ?emsi Yastıman ile tanışmamız bu vesile ile gerçekleşti. ?emsi bey ile aramızdaki sohbet esnasında manyetiklerin Türkiye”de üretiminin olmadığını ve müzisyenlerimizin bu konu üzerinde çok muzdarip olduklarını dile getirdi. Bu vesile ile manyetik imalatı yapmaya karar verdik. O günden bu yana da icracıları memnun edecek, her yerde yüzümüzün akı olacak manyetikler yapmaya gayret ediyoruz. İlk günkü kadar heyecanlıyız. Hatta hiç unutmadığım bir anımı anlatayım: Bobinaj işi ile ilgilenirken sokak arasında bir müzisyen gitar çalıyordu ama gitarın sesinin tabiri caizse bangır bangır olması beni hayli şaşırtmıştı. Meğer müzisyenin sırtında çanta amfi varmış, biz de konuya o zamanlar yabancıyız. Hoş, o zamanlar şaşkınlıkla baktığımız şimdi yüzümüze gözümüze yapıştı 🙂

S: Sitenizde üç tür ürün grubunuz olduğu görülüyor: Hem bağlama, hem manyetik hem de elektrobağlamalar için elektronik aksam satışınız var. Tüm bunların üreticisi siz misiniz?

O.K.: ?u an firmamızda sadece manyetik üretimi yapmaktayız; diğer ürünler Türkiye”nin en iyi firmalarında bizim garantimizle ve bizim istediğimiz özelliklerde üretiliyor. Potans, switch ve dişi jak malzemelerimizi yurt dışından tedarik ediyoruz.  Bağlamalar için üretilen hazır bağlantı kitlerimizin satışını durdurduk çünkü müzisyenlerimize daha verimli olacak bir bağlantı kiti şu an tasarım aşamasında.

 

S: Manyetik ana ürün grubunuzda baktığımızda DiMarzio”nun X2N tasarımından epey etkilendiğiniz görülüyor. Ancak son yıllarda daha farklı (NS 46) ve klasik humbucker topolojisine sahip manyetikleri de (NK 25) üretime aldınız. Manyetik tasarım süreçleriniz hakkında biraz bilgi verebilir misiniz?,

O.K.: Dimarzio X2N benzerliği meselesi çokça karşılaştığımız sorulardan birisidir. Halbuki, bu durum bir öykünme meselesi değil, teknik bir zorunluluk. Bildiğiniz üzere bağlamalarda tel ince ve gergin akortludur yani telin salınımı neredeyse mümkün değildir. Bu nedenle elektrobağlamaya noktalı ve pimli manyetikler üretilirken çıkış değeri yüksek tutulmalıdır. Bu sebeple de elektrobağlamalarda en iyi performansı verebilecek manyetik modeli çubuklu manyetiklerdir. Genelde biz de hemen hemen tüm modellerimizi çubuklu üzerine yaptığımız için herhalde müzisyenlerimiz böyle bir ön yargı içine düşmüş olabilirler. Açık ve kesin şekilde belirtmek isterim ki yaptığımız hiçbir manyetik başka bir manyetiğin klonu değildir, benzerlik sadece teknik zorunluluklardan kaynaklanan şekli benzerliklerdir ve tesadüfi olarak gelişmiş bir hadisedir. Bu zamana kadar müşterilerimizle yakın temas halinde olduk ve onların isteklerini karşılamak noktasında birlikte mesai harcadık. Farklı beklentiler için farklı manyetikler bu birlikteliğin sonucu olarak doğdu. Son zamanlarda ise artan taleple birlikte üretilen manyetiklerde standartlaşmaya gidilmesi kaçınılmaz bir zorunluluk halini aldı. Elimizdeki ürün gamını farklı beklentilerin tümüne cevap verebilecek şekilde çeşitlendirmeye gayret gösteriyoruz.

 

S: İyi bir bağlama manyetiğinin sahip olması gereken en önemli noktalar nelerdir?

O.K.: öncelikle manyetikler en temelde aynı çalışma prensiplerine sahiptirler. Bu sebepledir ki, yıllarca bağlamacılar gitar için üretilmiş manyetikleri kullanıp, iyi kötü istedikleri tonu alabildiler. Demek istediğim iyi bir gitar manyetiği için geçerli olan tüm kurallar iyi bir bağlama manyetiği için de geçerlidir. Elbette her manyetik gibi dip gürültüsü ve topraklama eksikliği problemleri bertaraf edilmiş manyetikler iyi manyetiklerdir. Ayrıca sesinin arttırılması veya azaltılması halinde ton kaybı yaşanmaması gerekir. Bunun haricinde masif gövdeli değil de rezonans odalı bir çalgıya manyetik ürettiğimizi de göz önüne koyarsanız feedback problemini de önlemek zorundasınız. Akor basılması halinde berraklık ve saydamlık kaybolmamalı, sesler birbirine karışmamalı ve icracı hangi seslerde gezinirse gezinsin o sesin bas, tiz ve mid dengesi o manyetiğin üretilme prensiplerine uygun alınmalıdır. Bu özellikler bizim için manyetiklerde en önemli faktörlerdir ve üretimimiz boyunca bu şartlar asgari olarak sağlandıktan sonra geri kalanları düşünmeye başlarız. Ayrıca en az 3 adet değişik karakter ve renk (tonal) alınmalı ve mızrap ile tuşe sesi kesinlikle olmamalı.

 
S: ürünlerinizin elektrik gitarlarda kullanılması ile ne gibi neticeler alınabileceğini öngörüyorsunuz?

O.K.: Manyetiklerimizin elektrik gitarlarda kullanılması için elbette ki teknik açıdan yeniden ele alınması gerekiyor ama bunu daha önce seri değilse de butik üretim mantığıyla da yaptık. Bugüne kadar bizi takip edip de iyi sonuçlar elde edebileceğini düşünen bazı gitarist dostlarımıza manyetikler verdik, sonuç da gerek bizim açımızdan gerekse icracılar açısından gayet umut vaat etti.  ?u an elektrik gitarlar için ürettiğimiz manyetiklerin son test aşamasında olduğunun müjdesini de sizin aracılığınız ile vermek isteriz. Farklı müzik tarzlarıyla uğraşan farklı müzisyenleri tatmin edebilecek, bu farklılıklardan doğan ihtiyaç ve beklentilere cevap verebilecek manyetikler üretiyoruz. Zaten bunu yapmak, çok temel bir zorunluluk, farkındayız. ?u an testlerin son aşamasındayız. Ar-Ge çalışmaları sırasında bize destek veren tüm teknik ekibin ve icracıların mutluluğu da bizi gelecek günler için cesaretlendiriyor. Manyetiklerimizin piyasa sunumuyla birlikte en kısa vadeli etkisi gitaristlerin duyacağı memnuniyet, en uzun vadelisi ise ön yargıların kırılması olacaktır. Açık konuşmak gerekirse ikincisini çok daha fazla önemsiyoruz çünkü manyetiklerimizin beklenenlere cevap vereceğini 36 yıllık tecrübemizle görebiliyoruz ama bu işi belli markaların veya ülkelerin tekelinden çıkarabilmek misyonumuzun büyük parçasıdır.     

S: Manyetiklerinizde seramik mıknatısların baskınlığını görüyorum. Daha farklı mıknatıs türleri ile ürünlerinizin tonal yelpazesini genişletebileceğinizi düşünüyorum. Peki siz bu durum için ne düşünüyorsunuz? AlNiCo 2, AlNiCo 5 gibi mıknatıslıları görebilecek miyiz? özellikle AlNiCo 8 mıknatıslı ürünlerin bağlamacılar için de güzel bir alternatif olabileceğini düşünüyorum.

O.K.:Farklı mıknatıs türlerinin alınan tonlara etkisi muhakkak ama biz üretim geleneğimizde seramik mıknatısları etkinliğini çok uzun yıllar kaybetmedikleri ve bu zamana kadar gözettiğimiz yüksek çıkış gücünü daha kolay sağladıkları için tercih ettik. Gitar için üretilen manyetiklerde elbette ki AlNiCo mıknatısları da kullanacağız. Mıknatıs ve sarım kombinasyonlarının tümünü denemek mümkün olsa da talepler ve alınan sonuçlar üretim sürecini şekillendirecektir.

 
S: RainboX manyetikleriniz konusunda bizi biraz bilgilendirebilir misiniz?

O.K.: özel olarak çok amaçlı gitar kullanımı için üretilen RainboX,”un hem bas hem de tiz seslerdeki gücü, köprü manyetiği olarak kullanıldığında ortaya çıkıyor. özellikle distortion altında sert ve yırtıcı olabiliyor. Akustik ve temiz tonlar için en ideal konumlama sap bölgesinde bulunması. Sıfır dip ses ve sağlam bas tonlarını bu bölgede almak gayet mümkün. Eğer istenirse köprü ve sap beraber çalışan iki RainboX, çok geniş bir ton aralığına hakim oluyor. İki manyetikten gelen sinyaller birbirini destekleyerek tertemiz ve dengeli bir ses ortaya koyuyor. Manyetiğin genel perspektifi ise Yüksek çıkışlı Hum engelleyici / Bas: 7 Mid: 7 Tiz: 6 şeklinde.

S: Peki bu manyetiklerinizi nasıl bir ekip kontrolden geçiriyor?

O.K.: ürünlerimiz piyasaya çıkmadan önce o kadar zorlu testlerden geçiyorlar ki, kalitesiz herhangi bir manyetiğin bu testleri aşması imkânsız. Manyetiklerimizi, ton ve tahta uyum aralıklarını test etmek için piyasada bulunan alt ve orta kalite gitarlardan tutup, en kaliteli gitARTs üretimi el yapımı gitarlarda deniyoruz. Test ekibimizin başında tecrübeli bir müzisyen ve fizikçi olan Mert Ertunç var, onunla beraber çalışan birçok gitarist müzisyen var. Perdeli ve perdesiz gitar manyetiklerimiz için Uğur Varol, bağlama manyetiklerimiz için Turgay Yılmaz, İsmail Tunçbilek, Kemal Alaçayır, Kemal Arapoğlu genel istenilen manyetik modelleri ve özellikleri hakkında fikir paylaşımında bulunduğumuz müzisyenlerdir. Elektriksel, manyetik ve ortama bağlı koşullar ile birlikte farklı ağaçlar üzerindeki tepkilerinden, güçlü ve zayıf oldukları frekans aralıklarına kadar ölçülerek en iyi ve temiz sesi verene kadar geliştirilmeleri sağlanıyor. Sadece RainboX modelinin test çalışmaları 2 aydan fazla sürdü.

 

S: İçinde bulunduğunuz pazarda sizi en çok sıkıntıya sokan durum veya yaklaşımlar nelerdir?

O.K.: Bildiğiniz üzere bağlamalarımızda standart bir ölçümüz yok; bağlama üreten her usta kendine has ölçüler kullanmaktadır bu yüzden hangi marka olursa olsun bir bağlamada kullandığınız manyetikler diğer bağlamada farklı sonuçlar verir. Maalesef ki bazı müzisyenlerin ilk tepkisinin “manyetikler yerli üretim anca bu kadar oluyor” türünden olması bizi ciddi şekilde üzüyor.  çok basit, ufak tefek işlemlerle bile manyetiklerin karakteri çok belirgin şekilde değişebilir. Bağlantıdaki kullanılan malzemelerin kalitesi dahi elde edeceğiniz sonucu önemli ölçüde değiştirecektir. Bu tür sorunlarla karşılaşan müzisyenlerin mail veya telefon yoluyla veya firmamızı ziyaret ederek bize ulaşmalarını istiyor, sorunlarını hallediyoruz. Bu konularla ilgili olarak sitemizde bilgilendirme amaçlı yazılar bulunmaktadır. Bir diğer önemli konu da şudur. Biliyorsunuz ki biz manyetik imalatına 1976 yılında başladık ve daha önce de belirttiğim gibi hiçbir marka veya modelin klonunu veya kötü kopyalarını üretme amacı içinde de olmadık. Birkaç forumda buna benzer ithamlarda bulunulması da haksızlıktır. Bu durumun kimi müzisyenlerin kafasındaki ön yargıların sonucu olduğuna hükmediyor ve zamanla bu tür yanlış anlaşılmaların kendiliğinden aşılacağına inanıyorum.

Tekrar altını çizmek isterim ki Necarman, üretime başladığı günden bu yana orijinal ürünler yapan bir firmadır ve düşüncemize göre başka türlüsünün ifade edilmesi sonunda Necarman özgünlüğünün ve kalitesinin ortaya çıkmasına vesile olacak süreçlerdir.

 
S: ürünlerinizi kullanan tanınmış müzisyenlerden bahsedebilir misiniz?

O.K.: Rock piyasasında “Cats In Practice” grubundan tanıdığımız Mert “BassCat” Ertunç, İsmail TUNçBİLEK, Kemal ALAçAYIR, Turgay YILMAZ, Mustafa İPEKçİO⁄LU, Hasan GENç, Ahmet KOç, İsmail DERKER, İsmail ALTUNSARAY, Kubat, Buzuki Orhan Osman, Kemal Arapoğlu ilk akla gelenlerden… Hepsi mükemmel insanlar hepsinin farklı duyguları var.

S: İhracat durumunuz nedir? Yurtdışı pazarlar için farklı stratejiler içinde misiniz?

O.K.: Türkiye”de üretilen bağlamaların %90″ında manyetiklerimizin stok olarak veya değiştirilerek kullanıldığını gururla söyleyebilirim. Almanya”da bayilik anlaşmamız neticesinde ise bu oran %40″lar civarında. Diğer Avrupa ülkelerinde de yavaş yavaş tanınmaya başlandık, bundan sonraki ilişkilerin artarak süreceğini umut ediyoruz. Sitemizin formunu ziyaret edenler farklı ülkelerden teşekkür mailleri aldığımızı görebilirler. Küba”da dahi manyetiklerimizi kullananların olması bize güç veriyor. Sound

 

Exit mobile version