Ana sayfa Sektörden Müzik Bir “Takım Oyunu”

Müzik Bir “Takım Oyunu”

0

Hayal gücü ve büyük hayalleri olan bir grup… Yeni bir şey denemekten korkmayan, işini severek ve mutlu bir şekilde yapan, bu nedenle hayatla arasındaki mizah bağını yitirmemiş, detaylarla uğraşmayı seven Multitap karşınızda…
 

S: Kayıt sürecinden bahsedebilir miyiz? Hangi stüdyoda, hangi koşullar altında kayıt yapıldı?

Multitap: Kayıtlarımızı Tünelde Korg Türkiye stüdyosunda yaptık. Sound’unu bildiğimiz ve daha önce de bazı çalışmalar yaptığımız için bizim için rahat bir çalışma ortamıydı.
 

multitap
 
S: Albümünüzün kayıt süreci öncesinde demo aşamasında neler yaşandı?Multitap sound’u nasıl oluştu?

Multitap: Şarkıların gitar ve vokalle evde kaydedilmiş basit halleri üzerinden fikirler üretmeye başladık. Aklımızda güçlü ve enerjik bir sound yaratmak; bir de kullanmak istediğimiz elementleri kendi zevkimize uygun bir anlayışla şarkılara yerleştirmek vardı. Dinlediğimiz müziklerde keşke şöyle olsaydı dediğimiz şeyleri kendi şarkılarımızda denedik, sahnede çalarken nasıl bir his vereceğini hayal etmeye çalıştık, bunun sonucunda kimi zaman uzun bir intro kimi zaman şarkının ortasına yerleşmiş enstrümantal bir bölüm veya özel bir outro ortaya çıktı, Malzemeden kısmadık, biraz içgüdüsel bir süreçti ama bize doğru gelen her şeyi denedik, kullandık. Bu süreçte elbette şarkılar istediğimiz kıvama gelene kadar sürekli revize oldu.

Bütün bunların sonucunda modern bir sound ve bu sound’a düzgünce yerleştirilmiş Türkçe sözleri olan şarkılarımız ortaya çıktı ve Multitap soundu diyebileceğimiz şey için bir başlangıç yapmış olduk.

 

S: Ekipmanınızdan bahsedebilir misiniz?
 

Multitap: Yazılım olarak Logic kullanmaktayız. Synthesizerlar müziğimizde önemli bir yer kaplıyor. Bu nedenle hem hardware hem de software olarak geniş bir kütüphaneye sahip olmaya çalışıyoruz. Kullandıklarımız arasında keyboard olarak Moog little Phatty, Roland V-synth GT, MicroKorg, Korg Radias, Korg Kaossilator, Yamaha Motif XS 7 ve Korg SV-1 var. Software synth olarak Native Instruments (Komplete 7, Maschine), Spectrasonics (Stylus Rmx, Omnisphere), IK Multimedia (SampleMoog, Sampletron), Korg Legacy Collection(analog edition) vazgeçemediklerimiz arasında. Kayıtlarımız sırasında ses kartı olarak Motu2408 MK 3 ve Adat özelliğini kullandığımız Yamaha O1 V96 mixerimiz vardı. Preamp için TLAudio Quad 5001, mikrofon olarak ise Neumann U-87 , AKG C-451B , AKG D-112 , Shure SM-57 kullandık. Stüdyo monitörü olarak Dynaudio BM15 A ve KRK VXT8 tercihlerimizdi. Gitar kayıtlarında Vox Ac-30 kullandık. Bas kayıtlarında Korg Ax3000b aradığımız synth bass sound’unu bulmamızı sağladı.

Parçalarımızın düzenlemeleri sırasında mix işlemini de beraber yürütüyoruz diyebiliriz. Bu aşamada Uad-2 (Pultec,Precision,RealVerb) ve Waves kullanıyoruz. Ayrıca Logic içerisinde yer alan plug-in’lerden de (özellikle Space Designer) faydalanıyoruz.
 

multitap röportaj
 
S: Kullanılan enstrümanların da marka ve modellerini öğrenebilir miyiz?

Multitap: Gitarlar: Fender Telecaster, Vox Virage, Yamaha LLX A6. Bass: Warwick Stage II, Fender Jazz Bass. Davul: Yamaha Tour Custom (24”kick, 12-16 Toms), Turkish Cymbals, 2Box Electronic drum, D-Drum Drt Drum Trigger

S: Tonlama ve mikrofonlama aşamasında nelere dikkat edildi, neler yapıldı?

Multitap: Albümümüzün Davul soundu elektronik ağırlıklı olduğu için davul kayıtları sırasında deneysel durumlara girmedik 🙂 Gitar kayıtlarımızda ise U-87 ve Sm 57 tercih ettik.

 

S: Miks ve mastering için kimle çalıştınız?

Multitap: Albümün final mixi için Stüdyo 101’de Berk Kula ile çalıştık. Vokal kayıtlarımızı da Berk ile beraber 101’de gerçekleştirdik. Mastering için ise Türkiye’nin en iyisi olarak düşündüğümüz çağlar Türkmen ile çalıştık.

S: Provalarda en çok neye dikkat ediyorsunuz? Grubunuz nasıl hazırlanıyor?

Multitap: Provalarımızı eve kurduğumuz ufak bir stüdyoda yapıyoruz. Dijital bir mikserimiz, kulaklık pre-amp’imiz ve bir 2box elektrik davulumuz var. Rahat bir ortamda zaman sınırlaması ve gürültü sorunu olmadan prova yapmak hayalimizdi. Sahnede yeni şeyler denemeyi seviyoruz. Ayrıca keyif alacağımız ve istediğimiz tansiyonda ideal bir set list’i bulmak için her konserden sonra sahneyi analiz edip provalarda şarkıları, şarkı bağlantılarını ve diğer detayları şekillendiriyoruz. çok sık prova yapmak, şarkılara hakim olarak sahneye çıkmamızı ve böylece sahnede daha rahat hissetmemizi sağlıyor. çalarken oradan oraya koşabiliyor, birbirimizle ve seyirciyle daha çok aksiyona girebiliyoruz. Provalar sırasında herkesin birbirini yeteri kadar iyi ve kaliteli duyması bizim için çok önemli, ayrıca ortaya yeni bir fikir geldiğinde onun objektif olarak değerlendirilmesi ve herkesin içine sinmesi de çok önemli. Provalar bu şarkıların piştiği, lezzetinin ayarlandığı ve sunum fikirlerinin tartışıldığı yerler. Ayrıca sahnelerde sizden bağımsız teknik sorunlar yaşanabilir ama provalarda mükemmeli aramalısınız.

S: Canlı performanslarda nasıl bir sistem kuruyorsunuz? Canlı enstrümanlar ve alt yapılar ne şekilde düzenleniyor? Soundcheck”te neler oluyor?

Multitap: Canlı performanslarımızda akustik kick ve elektronik kick’i beraber duyuruyoruz. Bunun için Drt Trigger ve 2box Drum module kullanıyoruz. 2Box kendi istediğimiz sample’ları da yükleyebildiğimiz bir alet olduğu için şarkıya göre snare seçimi yapıp bunu da elektronik bir pad’ le tetikleyebiliyoruz. Soundcheck’lerde akustik kick’ in daha alt frekanslarını, sample kick’inde üst dinamiklerini kullanmaya özen gösteriyoruz. Sahnede kullandığımız alt yapılar Ableton’dan geliyor. Bunun kontrolünü Akai Apc-40 ile sağlıyoruz. M-audio firewire 410 ile davulcumuza klik gönderiyoruz. Canlı synthesizer olarak Moog Little Phatty, Roland V-synth GT ve Microkorg kullanıyoruz. Ayrıca Fender Telecaster gitar, Vox AC50 Amp, Warwick StageII bass, Korg Ax3000b prosesör, Vox Tonelab diğer sahne ekipmanımızı oluşturuyor. Monitör olarak Sennheiser kulaklık monitörü tercih ediyoruz.

S: Multitap farklı bir sound’a ve espri anlayışına sahip. Multitap bir insan olsaydı sizce nasıl bir karaker olurdu?

Multitap: Multitap hayal gücü ve büyük hayalleri olan bir insan olurdu. Yeni bir şey denemekten korkmayan,işini severek ve mutlu bir şekilde yapan, bu nedenle hayatla arasındaki mizah bağını yitirmemiş, detaylarla uğraşmayı seven bir zanaat ustası olurdu.

 

S: Grupta kim kimin hangi huyunu sevmez? En çok kavga müzikal anlamda neden çıkar?

Multitap: Bunca zaman birimiz de çıkıp bir diğerine sen şöylesin dememiştir. Hepimizin karakteristik farklılıkları olabilir ama kimse diğerinden yapamayacağı bir şey istemez. Kim hangi konuda emek sarf etmek istiyorsa o konuda çalışır genelde. Müzikal fikirleri elbette tartışıyoruz, kesinlikle sabit fikirli değiliz. Bizim için her şeyin telafisi var. çok uğraşarak ortaya çıkardığımız bir şeyi yeteri kadar hissetmezsek anında çöpe de yollayabiliriz. Ayrıca müziği ve Multitap’ı konuşurken kimse diğerini kırmamak için düşüncelerini veya tespitlerini söylemekten kaçınmaz, bunun bizi daha özgür ve güçlü bir grup yaptığını biliriz.

S: Türk müzik piyasasında en sevmediğiniz şey nedir?

Multitap: Müzik sektöründe de tıpkı diğer sektörlerde olduğu gibi işini severek yapmayan, önemsemeyen, artı değer katmak istemeyen insanlar kaliteyi düşürüyor. Sektörün doğru şekilde gelişmesine engel oluyor. Biz binlerce müzik grubu, şarkıcısı, dünyaya yön vermiş bir müzik tarihi olan bir ülke değiliz. Yeni yeni bir kıpırdanma ve üretme süreci var ülkede. Bazı şeyleri birlikte öğrenerek geliştiriyoruz. Bu nedenle yaptığınız işin kaliteli olmasını istiyorsanız sadece şarkı yazıp çalmanız yeterli olmuyor. ‹şin diğer kısımlarına da el atmanız gerekiyor, herkes bir albüm yaptıktan sonra her şeyin çok daha rahat olacağını düşünür ama asıl mevzu orada başlıyor. Kendi müziğini yapan herhangi bir grup ya da şarkıcının (popüler bir kimliği olup bu işe girmiş isimlerden bahsetmiyorum) ismi insanlara ulaştıysa bu ülke şartlarında bunun bile ne kadar takdire değer bir şey olduğu bilinmeli, önümüze gelen her şeyi basitçe karşılaştırıp bu iyi bu kötü diye ayırmaktan ziyade beğendiğimiz şeyleri destekleme kafasına gelmemiz lazım.

Bir ülkenin sanatçıları ancak böyle bir kültür ortamında motive olabilir, sınırsızca ve tüm yaratıcılığıyla üretebilir, yoksa kaliteli olan ve insanın değerlerini zenginleştirecek işlerin ortaya çıkması çok tesadüfi gelişmelere bağlı olacaktır. Bu nedenle biz de grup olarak “şunları şunları sevmiyoruz” dan ziyade, yapabildiğimizin en iyisini yapalım, doğru insanlarla işbirliği yapalım, severek yapanları aramıza kazandıralım ve böylece bir yol oluşsun düşüncesindeyiz. özetle müzik sektörünün her alanında doğal bir seleksiyon gerçekleşmesini ve bu işi gönülden yapanların işbirliği içinde olmasını diliyoruz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here