Ana sayfa Yazılım Mobaseri Sound ile Mastering Üzerine

Mobaseri Sound ile Mastering Üzerine

0

Mastering uygulamaları ile buna mukabil çeşitli doneleri incelemeye devam edeceğiz
 

“Vintage” kelimesi içerik itibarı ile bir çok müzik sever için;hem önem hemde sevgi arz eder.Evet günümüzün teknolojik soğukluğundansa, geçmişteki sıcaklığı arıyoruz.Ama bu sıcaklık artık günümüz yaşam hızı ile ayak uyduramıyor.Bu durum maalesef güncel müzik ile doğru orantılı. Geçmişte yapılan rock müzik ile günümüzde yapılan rock müzik arasında inanılmaz farklar bulunmakta.Bu durum tüm müzik tarzları için geçerli.Enstrüman değişiklikleri,ritim hızları,hatta vokal tarzları bile çok farklı. Bu bilgi bize sound konusunda nasıl yardımcı olacak?
 

 
Geçmişte yapılan tüm audio ekipmanlar o dönemin isteklerini karşılamaktaydı fakat günümüzde maalesef bir çok açıdan noksan kalıyorlar.örneğin; eski çok kaliteli bir dinleme monitörünün alt frekanslardaki duyum sınırı 50hz ila 60hz sınırlarında sonlanmaktaydı.üst frekanslarda ise;19khz ile 21 khz arası sonlanmaktaydı. Günümüzde ise artık bu sınırlar alt frekanslarda 20hz ile üst frekanslarda 52khz ile 65khz arası sonlanıyor.Bu bizim duyum aralığımızın geliştiği anlamına gelmez. Sadece mühendisler alt ve üst harmoniklerin hissedilebileceğini buldular. Tabi ki günümüz bas frekanslar enstrüman bazlı olarak baya alt sınırlara dayandı ve üst frekanslarda da artık bir çok enstrüman veya üst harmonikleri bulunuyor. Bu durum sadece duyum monitörü için geçerli değil. Preamp, EQ, Compressor, Limiter, FX prosesörler için de geçerli.Günümüzde bazı forum sitelerinde tartışılan bir çok konudan biri: Vintage ekipmanların kalitesinin günümüz firmaları tarafından yakalanamaması. Evet bu durum Uzakdoğu”da üretilen ürünler için geçerli ama halen el yapımı ve özenle seçilmiş komponentlere sahip A klas ekipmanlar artık bu durumu değiştiriyor.Aslen mühendislikleri vintage ekipmanlara bağlı ve fakat arada hız ve yetenek farkı bulunuyor.Ayrıca günümüz A klas ekipmanların çıkış preamp”laravintage ekipmanlara göre daha güçlü ve daha iyi izole edilmiş durumda. Hızdan bahsetmişken kompresöre değinelim…

 

Tüm algı şudur: Bir kompresörün hız yeteneği attack ve releasedeğerlerine bağlıdır.Bu büyük bir şehir efsanesi!çünkü bir çok yapıya sahip kompresör bulunuyor.örneğin VCA kompresör OPTO Comp”a göre daha hızlı bir yapıya sahiptir.Peki hızlı kompresöre bizim nerede ve ne için ihtiyacımız olur? Ritmi hızlı ve fakat mix dengesinde baya sorun olan bir mixdown”u normal bir kompresör ile dengelemek isterseniz ne kadar hassas ayarlarsanız ayarlayın sonuç alt ve üst frekanslarda kayıp ve pasif yerlerde dalgalanma hissi olacaktır.VCA kompresör bu işlemleri hızlı ve kesin yapacağından,birde yapısına göre antilogaritmik hareket edebiliyorsa,alt ve üst frekanslarda kayıp olmazken, dalgalanma hissi de olmayacaktır.Ama herzaman kullanmak işe yaramayabilir. Bu nedenle analog mastering yapan mühendisler;bir kaç yapıya sahip kompresör kullanırlar.çünkü her projede bir kompresör tipi kullanırsanız, iyi bir sonuçtan ziyade, sabit ton ama kaybedilen frekansın olduğu bir sound”a sahip olursunuz ki buda sizi tercih edilen bir mühendis yapmaz.Bir çok mühendis projeye göre farklı noktalarda ve farklı routing”decompressorkullanıyor.Günümüz müziğindeeski tip bir kompresör kalabalık bir mix ile başa çıkmakta zorlanacaktır.çünkü artık geçmişteki kadar az kanala sahip mix”ler yapılmıyor.
 

 
Buda hacim ve beraberinde çok sayılı frekans ve armonikleri,kalabalık bir ordu ile mücadeleye benzer.Ayrıca çıkış preamp”ları da sizi pek tatmin etmeyecektir.Eski ve klasik bir kompresör olan ve her mastering stüdyosunda rastlayabileceğiniz “ManleyVariable MU” bile yapı olarak üretildiği tarihten bu yana aynı olsada component itibari ile revizyonlar görmüştür.Bir kaç tarzda başarılı bir kompresör olsa bile artık yerini daha farklı kompresörlere bırakıyor.örneğin Crane Song STC 8.Bu arada hazır kompresörden bahsetmişken şunu da belirtmeliyim ki, mastering”derouting”in hangi noktasında compress uygulayacaksanız,audio datanın hangi frekans aralığını kontrol altına alacağınız ve metronom ile doğru orantılı attack ve release kullanmalısınız.çünkü erken devreye giren kompresörün karşısına ilk alt frekanslar çıkacağından bu aralığı ilk baz alacaktır.Eğer release çok geç devreden çıkarsa üst frekanslar bu durumdan etkilenecektir.Aynı zamanda diğer vuruşun tam ortasında devreden çıkacağından tuşelere olumsuz etkide bulunacaksınız ve vokal ile diğer enstrüman FX”leri de bu durumdan olumsuz etkilenecektir.Bazen bu bumping bir çok tarzda istenmekte ama zaten aranje bu duruma uygun yapıldığından, müziğin kendi kimyasında bu efekt bulunuyor.Ama kompresör ayarlarken kesinlikle sahip olduğunuz kompresörün kimyasını iyi tanıyın.Bu da onunla çok vakit ve değişik tarzlarda çalışmakla mümkün.

 

Mastering”de ise belirli tecrübe ve bilgiden sonra artık hangi ekipmana sahip olmak istediğinizi siz kimseye sormadan bilebiliyorsunuz.Tabi ki tecrübesine güvendiğiniz kişilere kullanmışlarsa etkisini sormanızda fayda var.Birde şu durumu unutmamak gerekli özellikle limiter öncesi kullanılan kompresör normal bir çok aşamanın tam tersine çok hassas ve minimal ayarlanmalı. Sebebi ise zatenmastering minimal hareket etmek zorunda olduğunuz bir uygulamadır.Size gönderilen -5 dB”dekimixdown muhtemelen -14dB RMS”e sahip olacaktır sizin hareket alanınız -5dB olacağından son nokta büyük hareketler için tehlikeli olacaktır.

Bir de bazı kompresörlerin üzerinde “ThresholdLimiter” seçeneği bulunur.Bu özellik çıkış kazanç knob”u sonrasında çalışan bir limiter”dir.Bu özellik size ekstra limiter kullanmadan sinyali limitlemenize yardımcı olacaktır.Yeni kompresör sistemlerine eklenen “GainReduction”limiter özelliği bulunmakta ki bu tam bir sihirli dokunuş oluyor.Bu özellik Threshold seviyenizle doğru orantılı çalışıyor.Yani; siz gelen sinyali kompreslediğinizde,-10 dBcompression uyguluyorsanız GR Limiter ile bunu -5dB”ye limitleyip,ciddi bir hacim ve dalgalanmayan bir sound elde edebiliyorsunuz.
 


 
Sonuç olarak kompresör, kullanılan alanda bilinçli hareketler ile hayat kurtarır ve sound”a iyi şekil kazandırır.Ama çok gereksiz sert kullanıldığında istenmeyen frekans kayıpları,tuşe bozulmaları,müzik üzerinde dalgalanma ve genel sound”da sıkışmaya sebep olacaktır.Bazı noktalarda Tubecompressorler iyi etki gösterirken bazı noktalarda transistör yapıya sahip kompresörler daha başarı göstermekteler.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here