Ana sayfa Donanım MK3 HAFİFLİKTEN UÇUYOR!

MK3 HAFİFLİKTEN UÇUYOR!

0

MOTU firmasının firewire ses kartları serisinin yeni üyesi Ultralite MK3 tüm detaylarıyla burada! 

Ultralite MK3
92 kHz”e kadar çıkan dijital çözünürlük ve 10 giriş, 14 çıkış gibi oldukça profesyonel özellikler, yarım rack boyutunda (9.5 inch), hafif ama sağlam alüminyum bir kasa içine sığdırılmış. Bilgisayarla bağlantılı kullanıldığında harici bir güç kaynağına ihtiyaç duymayan ses kartı WDM, ASIO, Core Audio destekleyen yazılımlar veya ürünle beraber gelen AudioDesk yazılımıyla  kullanılmak üzere tasarlanmış.

ürünün ön panelinde iki adet XLR/TRS combo konektörlü mikrofon preampli girişlerinin yanı sıra, bunların gain (TRIM), 48V phantom güç kaynağı ve üç kademeli pad (0/-18/-36dB)  kontrolleri bulunuyor. Mikrofon preamplilerine ön panelde bulunan Trim düğmesi üzerinden 1 dB”lik adımlarla maksimum +24 dB trim uygulanabiliyor ve bu ayarlar ön paneldeki LCD ekranda görülebiliyor. Düğme üzerindeki kontroller dijital olarak gerçekleşirken, mikrofon preamplisi üzerindeki kontrol analog olarak gerçekleşiyor ve bu kombinasyon analog ses kontrolünün kalitesi ile dijital kontrolün güvenirliliğini ve kayıt edilebilirliğini bir araya getiriyor. Aynı özellik aletin arka panelinde bulunan +4 veya -10 balanslı/balanssız sinyal seviyeleri için tasarlanmış 6 adet TRS line giriş için de geçerli. Tüm bu girişlerdeki gain (TRIM) ayarları CueMix FX yazılımı sayesinde kaydedilebiliyor ve geri çağırılabiliyor (recall).
 

Ultralite MK3
Bu girişlerin dışında MOTU Ultralite”da toplam 14 adet de çıkış bulunuyor. Arka panelde yer alan 8 adet mono ve bir stereo ana çıkış (Main Out), ön panelde ise bunlardan bağımsız bir kulaklık çıkışı bulunuyor. Ana çıkışlar veya kulaklık çıkışı ses seviyesi ön panelde bulunan VOL düğmesi üzerinden ayarlanabiliyor. Düğme normal kullanımda ana çıkışları kontrol ederken, bastırılıp kullanıldığında ise kulaklık çıkışı ses seviyesini kontrol ediyor. İstenildiğinde ise bu düğme aletin tüm 14 çıkışının ses seviyelerini kontrol edebiliyor. Ana çıkışlar ise sadece stereo kullanımla sınırlı değil. 8 mono çıkıştan bazılarının dahil edilmesiyle MOTU Ultralite Quad, 5.1, 7.1 gibi farklı Surround kullanımlar için de şekillendirilebiliyor. Bu analog çıkışların yanı sıra bir de 24bit/96kHz SPDIF dijital giriş ve çıkış bulunuyor. Klavye, drum machine gibi MIDI aletlerini bağlayabileceğiniz MIDI giriş çıkışları da yine arka panelde yer alıyor.

MOTU Ultralite bir ses kartının yanı sıra dijital mikser özellikleriyle de dikkat çekiyor. Aslında bu ürünü bir ses kartı ve yarım rack boyutunda bir dijital mikserin kombinasyonu olarak görmek daha doğru olur çünkü aletin en önemli özelliklerinden biri bilgisayara bağlı bir ses kartı fonksiyonlarının haricinde, bilgisayara bağlanmadan tek başına (standalone) olarak 10 giriş ve 14 çıkışlı bir dijital mikser olarak çalışabilmesi. Bu özelik sayesinde bir konser veya prova sırasında MOTU Ultralite ses kartınızı bilgisayara ihtiyaç duymadan, dijital mikser gibi kullanabiliyor ve her türlü ayar değişikliğini gerçekleştirebiliyorsunuz. Standalone modunda veya bilgisayarla kullanıldığında MOTU Ultralite, içindeki 32bit DSP (Digital Signal Processing) çipi sayesinde sıfır gecikme (latency) ile tüm analog/dijital giriş ve çıkışlar mikserde bulunan 7 stereo sinyal miks grubuna (bus) yönlendirilebiliyor ve eq, kompresör ve reverb gibi efektler uygulanabiliyor. Böylece örneğin kayıt sırasında  müzisyenin dinleyeceği bir kulaklık miksi, ses mühendisinin reji odasında (control room) dinleyeceği bir miksi ve harici donanıma sinyal gönderip, geri almak için ekstra miksleri birbirinden bağımsız bir şekilde yaratabiliyor ve bunlara farklı farklı efektler verebiliyorsunuz.
 

Bilgisayar destekli kullanıldığında ise, dijital mikserdeki sinyaller efektler dahil edilmeden (dry) veya efektlerle beraber (wet) kaydedilebiliyor. Dijital mikserdeki tüm ayarlar aletin bilgisayara bağlı olup olmamasından bağımsız olarak ön panelde bulunan düğmeler tarafından değiştirilebiliyor ve LCD ekran üzerinden görülebiliyor. Bunun haricinde tüm dijital mikser ayarlarını yaparken ön paneldeki LCD ekranının boyutları ile sınırlanmamak ve bir genel bakış sağlamak için CueMix FX yazılımı geliştirilmiş. Mac (OS X) ve Windows (XP ve Vista) platformlarında kullanılabilen bu yazılım, kullandığınız herhangi bir diğer audio yazılımıyla uyum içinde çalışarak MOTU Ultralite dijital mikseri üzerindeki herhangi bir parametreye kolayca ve grafiksel olarak ulaşmanızı sağlıyor. Ana bölümü Inputs, Mixes, Outputs olarak üç ayrı sekmeden oluşan mikser ara yüzü, her giriş, çıkış ve mix bus”u (Mixes) için volume, panorama, mute, solo, aux send gibi kontrollerini ve Focus düğmesini içeriyor. Bu düğme seçili kanalın parametrik eq, kompresör, reverb gibi efekt ve metering gibi diğer ayarlarını ara yüzün sağ tarafında gösterilerek detaylı ve grafiksel bir biçimde ayarlanmasını sağlıyor.
 
   
Ultralite MK3   MOTU Ultralite”ın  7 bantlı parametrik EQ bölümünde İngiliz stili (British) EQ”lar kullanılmış. özellikle Q farklı karakterleri sayesinde müzikal sonuçlar veren bu Eq”lardan parametrik olanlarda (3 adet) 4 ayrı Q karakteri seçilebiliyorken, 2 tanesi ise bunun yanı sıra shelving veya parametrik olarak ayarlanabiliyor. Son iki bant ise lo veya hi pass filter olarak çalışıyor ve 6 ila 36 dB arası 4 ayrı seçenekte etki gösteriyor.
 
Kompresör bölümünde ise threshold, ratio, attack, release ve gain ayarlarının yapılabildiği standart bir kompresörden başka bir de efsanevi Teletronix LA-2A optik limiter/kompresörü örnek alınarak tasarlanmış oldukça başarılı bir limiter (Leveler) bulunuyor. Otomatik gain kontrolü (Automatic Gain Control – AGC) özelliği sayesinde normal kompresör/limiterlerden farklı olarak threshold, ratio, attack, release parametreleri bulunmayan Leveler, aynı LA-2A gibi girişindeki sinyal seviyesini ölçen ve kompresyonu buna göre yapan bir devre sayesinde her türlü sinyali dinamik özelliklerini bozmadan kompreslemek veya limitlemek için ideal bir araç olarak karşımıza çıkıyor. örneğin kayıt sırasında kullandığımız efektleri dahil etmeden kayıt yapmak istiyoruz çünkü bunların ayarlarını daha sonra değiştirmek isteyebiliriz ve bu yüzden bu efektleri kayıttan sonra eklemek akıllıca olur. Ancak oluşabilecek distorsiyonları engellemek için analog/dijital dönüşümünden önce ses seviyesini kontrol altına almak için limiter kullanmaya ihtiyaç duyabiliriz. İşte böyle bir durumda Leveler ünitesini giriş kanallarında devreye soktuğumuzda sinyali  seviye olarak güvenli bir şekilde ve bozulmadan kaydedebiliriz.

MOTU Ultralite”ın son efekt bölümü olan reverb ise 5 farklı oda tipinde ve 60 saniyeye kadar uzayabilen reverb zamanı ile kulaklık mikslerinde latency yapmadan kullanılabilecek bir efekt ünitesi. Bütün bu efekt ünitelerinin DSP sisteminin ne kadarını kullandığını ise yazılımda bulunan DSP Meter göstergesinden
görebiliyorsunuz. Ancak 48 kHz çözünürlükte maksimum 58 adet kanalda Eq ve kompresör kullanılmasına izin veren DSP sistemini zorlamak test sürecimiz boyunca pek de mümkün olmadı. Ara yüzün bu bölümündeki diğer göstergeler ise ses kartının analog/dijital tüm giriş çıkışlarındaki ve miks gruplarındaki (bus) ses sinyal seviyelerini gösteren bir Metering bölümü ve kayıt odasındaki müzisyenle, reji odasındaki ses mühendisi arasındaki iletişimi sağlayan Talkback/Listenback özelliği. Seçtiğiniz iki girişe bağladığınız mikrofonları Talkback ve Listenback mikrofonları olarak atayarak bu düğmeler aracılığıyla kolayca iletişim kurabiliyorsunuz.

Sonuç olarak, karşılaştırmalı olarak ele aldığımızda MOTU Ultralite ses kalitesi olarak kendisinden daha hesaplı ses kartlarından daha iyi bir performans sergilerken, doğal olarak daha pahalı ve profesyonel ürünlerin gerisinde kalıyor. Ancak günümüzde ses kalitesi (A/D, D/A) konusunda aynı fiyat kategorisinde bulunan ses kartları arasında her gün geliştirilen yeni teknolojiler sayesinde az bir fark kalmış durumda ve ses kartı seçiminde ses kalitesinin yanı sıra birçok diğer özellikler ön plana çıkar duruma gelmiştir.

MOTU firması ise bu eğilimin farkında olarak ürünlerinin ses kalitesini yüksek seviyede tutmanın yanı sıra standalone modunda ayarları değiştirilebilen dijital mikser ve kaliteli efektler gibi diğer özellikleri de
ekleyerek MK3 olarak adlandırdığı 3. jenerasyon ürünlerini çekici kılmayı başarıyor.

Ultralite modeli ise az yer kaplayan, taşınabilir ama stüdyo kalitesinde özellikleriyle hem stüdyoda, hem sahnede bilgisayara bağlanan bir ses kartı veya tek başına kullanılan bir dijital mikser olarak her türlü kullanım alanına hitap ediyor.

Ultralite MK3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here