Ana sayfa Yazılım MIDI processing ve Environment

MIDI processing ve Environment

0

MIDI processing hakkında bilgi verip ve Environment”ı tanıtalım.
 

Environment en başından beri Logic”i diğer sequencer programlarından ayıran önemli özellik olarak karşımıza çıkmaktadır. Genel olarak Environment için “sanal stüdyo” diyebiliriz. çünkü burada MIDI verilerini online işleyebilir ve bu verileri farklı ve karmaşık routing”e (dağıtım) tabii tutabiliriz. Bu sayede müziğimize daha önce düşünmediğimiz çapta katılarda bulunabiliriz.

Environment”i Tanıyalım

Logic”i tanımak için yeni bir proje açıp dört adet software kanalı oluşturalım. Hemen arkasından her bir kanal için Logic”in içerisinde hazır olarak bulunan muhtelif synth”leri sırasıyla bu kanalların input”larına atayalım.
 


Şekil 1
 
Ardından Comm – 8″e basalım ki Environment penceremiz açılsın. Environment penceresinde click & port katmanı seçildiğinde karşımıza bu şekil çıkmaktadır. Bknz şekil 1
Aynı yerden “All Objects” seçildiğinde ise o esnada projemizdeki tüm bileşenler görülebilmektedir. (Bknz şekil 2).
 

Şekil 2
 
Şekil 3
Burada (Bknz şekil 3) diğer mixer ve arrange area’ da olduğu gibi, ister arrange area, isterse environment”de seçilsin, objeler (channel strip) diğer arayüzde de aktif hale gelir. örneğin EFM synth”i seçtiğimizde MIDI sinyalleri seçilen obje üzerinden akar. Bunu her iki pencere (arrange area ve environment) açıkken gözümüzle de takip edebiliriz. Arrange area’da istediğiniz track”i seçtiğinizde environment’da da aynı objenin seçildiğini göreceksiniz.

 


Şekil 4
 
Şimdi açmış olduğumuz örnekten devam edelim ve üçüncü synth”imiz olan ES M track’ini seçelim. Bu arada environment”de ise click & port penceresini açalım. Bknz şekil 4. MIDI klavyemizin tuşlarına dokunduğumuzda input view pencerinden MIDI datalarının akışını görmemiz gerekir. (Bknz şekil 5) En solda bulunan physical input penceresinde ise bilgisayarımıza bağlı olan MIDI aygıtını da görebilmemiz gerekir. Bu örneğimizde USB vasıtasıyla bilgisayarımıza bağlı olan M-Audio Oxygen 8 klavyesini görmekteyiz. (Bknz şekil 6) Burada önemli bir hatırlatma yapmak istiyorum. En solda bulunan physical input penceresinin en üst satırında “Sum””dan çikan bir kablo görülür. Bu burada görünen tüm bileşenlerin sinyallerinin ince çizgilerle görülen kablolardan geçtiğine işaret eder. Ne zaman ki bu input”ların yanında bulunan küçük üçgenleri uzatarak kendimiz bir kablo çekersek artık o input”un sinyal akışı “Sum”dan akmayacak, bizim belirlediğimiz yolu izleyecektir.
 

Şekil 5
 
Şekil 6

 

(Bknz şekil 7 ve 8) Görüldüğü üzere sinyal akışı “Sequencer Input”da son bulmaktadır. Sequencer input gelen sinyali arrange area’da aktif halde hangi track seçiliyse oraya yönlendirmektedir. Eğer burada kablomuzu kesersek herhangi bir ses gelmeyecektir. Environment üstündeyken sağ click yapıldığında silgi seçeneği ile kabloları silip, ok ile de yeniden kablo çekebilirsiniz.
 

Şekil 7
 
 
Şekil 8
 
Bazen MIDI ile çalışırken ses ve sinyal gelmediği yönünde sorularla karşılaşmaktayım. Environment”de sequencer input”a gelen (sanal) kabloları kontrol etmek iyi bir fikir olabilir (Bknz şekil 9).
 

Şekil 9
 
Evet şu ana kadar Environment hakkında genel bir bakışla burada neler oluyor sorusuna bir kaç cevabımız var artık. Şunları biliyoruz:

Environment”de MIDI veri akışını görebiliyoruz.

Kablo çekebiliyor veya çıkarabiliyoruz.

Environment”de “All Objects” seçiliyken o esnada projede ne kadar track varsa görebiliyoruz.
Harici olarak bilgisayarımıza bağladığımız MIDI aygıtlarını “Physical input”da görebiliyor ve gerekirse onlardan kablo çekerek istediğimiz yerlere dağıtım yapabiliyoruz.

 

Şu ana kadar gördüklerimizle Environment hakında yaratıcı zihinlerde eminim bir sürü soru ve parlak fikir akla gelmiştir. Acelemiz yok. Bir çoğuna, bu ve sonraki sayımızda dokunacağız elbette. Hatta aşımıza biraz daha baharat katalım mı? Ne dersiniz? öyleyse devam!
 

Şekil 10
 
Hemen kendi stüdyomuz içinde bir stüdyo daha oluşturalım. Bunun için “Create Layer ” seçeneğini seçelim. (Bknz şekil 10) ve Arpeggiator diye adlandıralım. (Bknz şekil 11)
 

Şekil 11
 
 
Şekil 12
 
Sinyal akışını takip edebilmek için hemen bir monitör oluşturalım. Bunun için Environment “New” sekmesinden “Monitor”ü seçelim. (Bknz şekil 12)

Bu noktada yine önemli bir bilgiyi paylaşalım. Yeni bir layer açsakta istersek bu layer”den diğer layer”a (katmanlara) da kablo çekebiliriz.

 

Dilerseniz hemen bu örnekte bunu uygulayalım. Monitorun sağ üst köşesinde bulunan ufak üçgenin üzerine faremizi getirip “option” basılıyken sol tıklayıp şekil 13″te görüldüğü gibi Instrument 3″ü seçelim. ?ekil 14’de görüldüğü üzere, kullanmış olduğumuz output”un (üçgen) altında yeni bir output hazır hale gelmiştir. Monitörün output”unu hatırda tutmak için hemen isimlendirelim (Inst 3″e giden). Environment”de sağ tıkladığınızda araçlardan text tool”u seçerek bu işlemi kolayca yapabilirsiniz. Diğer bir yöntem ise sağ cklick”i text tool”a atamak da olur. Böylece tek hamlede text tool”a geçebilirsiniz.
 

Şekil 13
 
Tıpkı arrange area’ da olduğu gibi. (Bknz şekil 15) Monitörü solumuzda boşluk açmak için faremizle tutup sürükleyerek Environment”in sağ tarafına doğru hareket ettirip uygun bir yerde bırakın. Environment > New > arpeggiator seçelim. (Bknz şekil 16). Ardından arpeggiator”dan monitöre bir kablo çekelim. (Bknz şekil 17) ?imdi de arpeggiator”un sinyal alabilmesi için “MIDI Thru Tool”u kullanarak arpeggiator”u arrange track”e çıkartmamız gerek. Ancak önce arrange area”da bunun için bir track yaratmamız veya hazırda olan ve kullanmadığımız bir track’i kullanmamız gerek. (Bknz şekil 18)
 

Şekil 14
 
 
Şekil 15
 
Bu örnekte yeni bir track yaratmak yerine arrange area’da bulunan birinci track”i kullanmaya karar verdim. Bu yüzden bu track”i seçip ardından MIDI Thru Tool ile arpeggiator’ı tıklamam, arpeggiator”u birinci track”e atayacaktır.(Bknz şekil19) ?imdi klavyemizin tuşlarına dokunduğumuzda Inst 3″e atamış olduğumuz enstrümanı duyabiliriz. Toparlarsak, arpeggiator”u arrange area”da bir track”e atadık ve Monitörümüze bağladık. Monitörümüzden geçen sinyali ise Inst 3″e yönlendirdik. Ancak henüz arpeggiator”un marifetini duyamadık. Bunu için play butonuna ve klavyemizde birden fazla sese basmamız gerek.(Bknz şekil 20)

 


Şekil 16
 

Şekil 17
 
 
Şekil 18
 

Şekil 19
 
Şekil 20

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here