Metaverse: Nedir, Facebook Adının Değişikliği ve Bilmeniz Gereken Her Şey

Metaverse bir terim olarak yeni değil, ancak Facebook sanal dünyayı gerçeğe dönüştürmek için ilk hamle avantajını kullanmış görünüyor.

Facebook, sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçekliği (AR) yeni seviyelere taşımayı amaçlayan ‘metaverse’ ile sürekli büyüyen İnternet dünyasında ilerlemeye karar verdi. Yeni yönde atılan büyük bir adım olarak, sosyal medya devi adını Meta olarak değiştirdi. Şirket ayrıca çevrimiçi mevcudiyeti aracılığıyla metaverse’yi hayata geçirmek için bir dizi gelişme üzerinde çalıştığını duyurdu. Ancak meta veri deposu tam olarak nedir ve bugün interneti kullanma şeklimizi nasıl değiştirebilir?

Metaverse nedir?

Metaverse terimi, bilim kurgu yazarı Neal Stephenson tarafından 1992’de Snow Crash adlı romanında ilk kez kullanıldığı için o kadar yeni değil. Yine de Menlo Park, California merkezli şirket, bu kurgusal dünyayı gerçeğe dönüştürmeye hazırlanıyor.

Facebook Kurucu Ortağı ve CEO’su Mark Zuckerberg, açık bir mektupta, “Meta veri deposu tek bir şirket tarafından oluşturulmayacak. Birlikte çalışabilir ve bugünün platformları ve politikaları tarafından kısıtlanandan çok daha büyük bir yaratıcı ekonominin kilidini açan yeni deneyimler ve dijital öğeler yaratan yaratıcılar ve geliştiriciler tarafından inşa edilecek” dedi.

Metaverse Ortak Bir Alan

Amerikalı yazar Stephenson, romanında metaverse’yi, insanların İnternet, VR ve AR’yi birlikte kullanarak sanal olarak başkalarıyla bağlantı kurduğu ortak bir sanal alan olarak tanımladı. Bireylere sanal alanda avatarlarını yaratma gücü verildi. Ancak bu orijinal metaverse kavramı henüz nihai bir şekil almadı.

Apple, Google ve Microsoft dahil olmak üzere birçok şirket, bir süredir sanal alanlar ve yerel AR deneyimleriyle işlerini büyütmeye çalışıyor. Bununla birlikte, Facebook ilk hamle avantajını, yalnızca meta veri tabanını oluşturmaya olan ilgisini göstermekle kalmayıp, aynı zamanda kendisini Meta’yı yeniden adlandırarak da kazanmış görünüyor.

COVID-19 salgını bizi uzaktan çalışma kültürüyle tanıştırdı. Ancak metaverse kavramı bu yönde bir adım öndedir. Yüksek kaliteli avatarınızın sanal alanlarda başkalarıyla iletişim kurduğu bir dünyada yaşamaktır. Sanal dünyaya bağlı kalmanıza yardımcı olacak gözlük veya kulaklık gibi donanıma sahip olacaksınız.

Facebook Neden Adını Metaverse Olarak Değiştirdi?

Facebook, bir süredir VR ve AR’yi İnternet’e yaklaştırmak için oldukça aktif bir şekilde çalışıyor. Şirket, ilk olarak, VR kulaklık üreticisi Oculus VR’yi satın aldığı 2014 yılında, sürükleyici deneyimler getirme konusundaki ilgisini gösterdi. Bununla birlikte, sanal ‘metaverse’de daha derine inme ve Meta’yı şirketin yeni adı olarak benimseme hareketi, Facebook’un genel işinde büyük bir değişiklik için kullanmayı planladığı bir şey.

“Şu andan itibaren, önce Facebook değil, metaverse öncelikli olacağız. Bu, zamanla diğer hizmetlerimizi kullanmak için bir Facebook hesabına ihtiyacınız olmayacağı anlamına geliyor” dedi Zuckerberg.

Facebook, Ağustos ayında Horizon Workrooms VR Remote Work uygulamasını duyururken metaverse hareketiyle tam olarak ne görebileceğimize dair bir fikir verdi. Ayrıca mevcut ve yeni kaynaklarını kullanarak metaverse oluşturmak için milyonlarca dolar yatırım yapmaya başladı.

Facebook Metaverse Zamanlaması İlginç Görünüyor

Metaverse odaklı planlarını ve yeni Meta markasını başlatmanın zamanlaması, şirketin bir sosyal medya ağı olarak faaliyet gösterme şekli konusunda küresel pazarlarda yasal savaşlarla karşı karşıya kalması nedeniyle oldukça ilginç görünüyor. Şirket sık sık siyasi güçleri kayırmakla ve kaynakları sahte haberleri, yanlış bilgileri ve nefret söylemini kısıtlamak için kullanmamakla suçlanıyor. Ayrıca, yakın zamanda, bilgisine rağmen, platformlarındaki kötüye kullanım içeriklerini küresel olarak denetlemediği iddia edildi.

Bazıları, Facebook’un odağını meta veriye kaydırarak bu iddiaların ve eleştirilerin bazılarının üstesinden gelebileceğine inanıyor. Ancak şirket, yeni işi nasıl sürdüreceği ve yeni sanal deneyimler tasarlarken önceki öğrenmelerden herhangi birini dikkate alıp almayacağı konusunda henüz bir netlik sağlamadı.

Bu arada bazı netizenler, Facebook’un metaverse’ini Stephenson’ın Snow Crash’indeki sanal dünyanın bir bilgisayar virüsü tarafından enfekte olma örneklerinin gösterildiği metaverse ile karşılaştırıyor.

Zuckerberg, “Umudumuz, önümüzdeki on yıl içinde metaverse bir milyar insana ulaşacak, yüz milyarlarca dolarlık dijital ticarete ev sahipliği yapacak ve milyonlarca yaratıcı ve geliştirici için işleri destekleyecek” dedi.

 

Exit mobile version