Ana sayfa Haber Mastering Uygulamaları

Mastering Uygulamaları

0
Dolby şirketinin bize bahşetmiş olduğu “Stereo”;yani iki ses kaynağından oluşan 3D ses duyumunu biraz açıklayarak başlayalım konumuza. Halk arasında genelde tek kaynaktan gelen sese Mono deniyor.Bu durumda “L” veya “R” kanalı olması fark etmiyor.Ama aslen mono duyum iki kaynaktan gelen ve iki kaynağa giden iki kanalın + ve – uçlarının bir birine paralel bağlanarak elde edilen duyumdur. Eğer L kanalının + kutbunu R kanalının – kutbuna, aynı zamanda L kanalının – kutbunu R kanalının + kutbuna bağlarsanız;garip bir duyum oluşacaktır.Buda FAZ tersinden dolayı oluşan “Side” duyumu olacaktır.Ama bu işlemler bir devre sayesinde “Encode” ve “Decode” olarak yapılmalı.Sebebi ise MS formülüne uygun yapılan ve duyulan ses olmalı.MS formülünü tekrarlayacak olursak; “L+R=1/2 Middle (Center) L-R=1/2 Side (Side)” .
 

 
Mastering Ekipmanlarında özellikle konsollarda MS çalışma insert noktaları bulunur. Bazı şirketlerin Compressor ve EQ”larında da MS moduyer alır.Cihazı MS moda aldığınızda;L Middle,R ise side”lara işlem uygular. Bazı ekipmanlarda ise MS Mode in/ L+R mode in-Out MS ModeOut/L+R Modeout seçenekleri bulunur. Bu çalışma prensibi ise isterseniz sinyali girişte MS mode”aEncode eder. çıkışı L+R mode”a aldığınızda ise çıkış sinyaliniz MS Decodeyapıp L+R olarak çıkaracaktır.Tabi tam tersi işlem uygulamak da mümkün.Konsollarda ise genelde ilk noktalara yakın insert”lere MS Encode ve Decode yerleştirilir.Sebebi ise sinyalin ilk üç insert”ünde MS dizaynınızı yapıp daha sonra FatEQ ve Compressor ve Limiter uygulamanızdır.

 

Tabi MS çalışırken kullanacağınız ekipmanların Transparan hareketlere uygun ekipmanlar olmalı.Yoksa sinyalin ilerleyen noktalarında dönüşü olmayan gereksiz bir açıklık ve center”da sıkışmalara sebeb olabilir.Center duyum esnasında genelde SubBass”larLo frekanslar ve Mid frekanslar, davul perküsyon ve vokalin Hi-Mid frekansları bulunur.Side”larda ise Reverb uzantıları ve Lo-Mid, Hi Mid ve Hi frekanslar hakimdir. Bu teknikle yapacağınız ses tasarımında bu noktaların hata veya eksikliklerine dikkat ederseniz sinyalin ilerleyen noktalarında daha geniş ve hatasız stereo imaja sahip olursunuz.
 

 
Tabi ki bu sinyali işlemlerken miks mühendisinin de stereo imaj,yani sahne tasarımına dikkat etmesi gerekli. Yoksa Mastering yapacağınız projede bir çok kanalı ayrı ayrı istemek ve stereo imaja uygun bir şekilde işlemek zorunda kalabilirsiniz.Bir çok hatalı mix projesinde genelde stereo imaja uygun olmayan, monitör yerleşimi ve yüksek çözünürlüklü olmayan AD/DAkonvertörkullanımı ve tabi ki kaliteli sinyal kablolarının olmayışı başrol aktörleridir. Sizden merkezli olmayan bu standart düşüklüğü diğer sinyal zincirinde uğraşmanıza ve yapabileceğiniz potansiyelin altında iş çıkartmanıza sebep olacaktır.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here