Ana sayfa Makale Marifetli bücür!

Marifetli bücür!

0
Deniz Fotoğrafçılık”ın Nişantaşı mağazasına uğradığımda vitrinde miniminnacık bir fotoğraf makinesi modeli gördüm. Leica M3 modelinin küçük bir kopyasıydı. çok hoş bir anahtarlık görünümündeydi. Tabii, hemen fiyatını sordum. Aldığım cevap beni şaşırttı; çünkü bir anahtarlık için yüksek bir fiyattı. Deniz Fotoğrafçılık”tan Selçuk Bey, beni daha çok şaşırtacak şeyi söyledi: “O gördüğünüz, bir dijital kamera. Tam 4 megapiksel çözünürlüğü var. Ayrıca, opsiyonel olarak boyutuna uygun gerçek bir flaşı da var. Markası da Minox”.
 
 
Hep derler ya “Adamlar yapmış” diye, tam o olay. Tabii böylece, ben de bu sayının kapak karesi için gerekli malzemeyi bulmuş oldum.

Bu sayıda kapak modelimiz, Erberk Ajans”tan Sevil Uyar. Kendisi, geçen sene Veet güzeli seçilmişti. Aslında, bu kapak çalışmalarımızda okuyucularımızdan istekli olan arkadaşları kullanma gibi bir düşüncemiz vardı. Bunu geçen sayı açıklamıştık. O kadar çok başvuru oldu ki bunaldık doğrusu (!) Sadece bir tek başvuru oldu, düşünebiliyor musunuz? O da erkek bir arkadaş. Muammer ile, bundan şu sonuçları çıkardık; ya pek güven vermiyoruz ya da okuyucumuz yok!

Bu çalışmamızda paraflaş yerine tungsten ışık kullanmaya karar verdik. Ne zamandan beri satın almayı düşündüğüm ışıklardı. Daha önce Sirkeci”de Kamer Ticaret”e uğradığımda, Kamer Bey bu ışıkları çok övmüştü. Bir İtalyan markası olan Tre-d”in ürettiği Quartz-Imager modelinde üç ampul bulunuyor. Toplam gücü 750 watt. Her ampul, birbirinden bağımsız çalışıyor. Yani istediğiniz sayıda ampulü arkadaki kontrol panelinden kolay bir şekilde idare edebiliyorsunuz. Bunun yanında, yine arka paneldeki sürgü sayesinde ışığın gücünü azaltıp çoğaltabiliyorsunuz. Ama burada bir problem var. Ampulün ışığını kıstığınızda, kelvin derecesi düşüyor ve renk kızarıyor. Bu nedenle ışığın gücünü ampulleri açıp kapayarak ayarlamak daha doğru.
 

 

 

 

 

 


 
Soft box, şemsiye, ışık kontrol kapakları, renk filtreleri gibi birçok aksesuarda opsiyonel olarak mevcut.
Aslında bu ışıkları tercih etmemizin bir nedeni de kontrol edilebilirliği. Paraflaşlarda sadece pilot ışığın etkisini görürken bu tip quartz ışıklarda tüm etkiyi önceden görmeniz mümkün. Böylece hassas ışık dengeleri kurabilirsiniz. Bir de Muammer”in çekimlerden sonra söylediği bir şey var, ben de katılıyorum; “Bu tam sinema ışığı tadında.”

Ek bir nokta da bu ışıkların verdiği diyafram değeri, paraflaşlara göre daha düşük olması. Böylece açık diyafram değerlerinde çalışıp, net alanını istediğimiz gibi düşürebiliyoruz. Ayrıca paraflaş kullanırken uymak zorunda olduğumuz makinemizin flaş ayarı enstantane hızı, bu ışıklarda geçerli değil. Bunun da anlamı enstantane diyafram denklemimizi istediğimiz gibi kurabilir, net alanımızı artırabilir veya azaltabiliriz.

Bu ışıkların kelvin değeri 3200. Yani tungsten film  ya da objektifimizin önüne 81 serisi mavi renk filtresi takarak daylight film kullanmak durumundayız.
Biz genelde kapak çekimlerimizde orta format diapozitif film ile çalışmayı tercih ediyoruz ama elimizde bulunan film daylight. Filtre kullanarak diyafram değerimizi düşürmek istemediğimiz için Kodak dijital kameramızı kullanmanın daha mantıklı olacağına karar veriyoruz. 14 milyon piksel çözünürlük ise A4 kapağımız için fazla bile. Ayrıca dianın banyo edilmesi ve taramaya gitmesi gibi işlemlerle vakit kaybetmeyeceğiz.

Dijital kameraların güzel bir yönü de her tür ışık koşuluna uyum gösterebilmesi. Makinemizin beyaz ayarını tungsten ışık için ayarlıyoruz. ASA değerimiz ise 160. Makinemize 1:2.8 diyafram açıklığına sahip 80-200 Nikkor zoom objektif takıyoruz.

Işık düzenimizi aşağıdaki şemadaki gibi oluşturuyoruz. Kadife fonu aydınlatmak için 250 watt”lık tek ampulünü çalıştırdığımız quartz bir spot var. Soldan şemsiye, sağdan ise soft box ile kullandığımız quartz spotlarımızı tam güç yani 750 watt ile çalıştırıyoruz. Bu bize yumuşak bir ışık sağlıyor. Tüm bunlara ek olarak, modelimizin gözlerini parlatması için tek ampülünü çalıştırdığımız bir quartz spotu önden ve biraz da aşağıdan veriyoruz.
Bütün bu ışık düzeneği bize 30 enstantaneye 8 diyaframlık bir ışık sağlıyor. Bizim için yeterli. Gerçi modelimizin hareketinden kaynaklanacak fluluklar oluşabilir ama çok alternatifli çalışarak riskimizi azaltacağız.

Net alanımız az olduğu için modelimizin minyatür fotoğraf makinesini suratına mümkün olduğunca yaklaştırması gerekiyor. Aksi takdirde ekteki resimdeki gibi ya makine ya da modelimiz fluda kalıyor.
 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here