Ana sayfa Donanım Marc Orts”la Film Miksajı Üzerine

Marc Orts”la Film Miksajı Üzerine

82
0

2008 Golden Reel En İyi Kayıt ve Miks dalında ödül kazanan ses mühendisi Marc Orts”la sizin için mini bir röportaj yaptık.

Oscar”lı yönetmen Pedro Almodóvar”ın Penélope Cruz”u baş rolde oynattığı “Broken Embraces” (“Los Abrazos Rotos”) isimli son filmi 18 Mart”ta İspanya”da prömiyeri yapıldı. Merak etmeyin, dergileri karıştırmadınız. Bir sinema dergisinde değil, hala Sound”dasınız.  Konumuz yine ses ve müzik.  Filmin sesçisi, 2008 Golden Reel En İyi Kayıt ve Miks dalında ödül kazanan ses mühendisi Marc Orts”la, film miksajında çok önemli yer tutan de-esser ve plug-in detaylarını konuştuk. 


Sound: Görevinizden biraz bahsedebilir miyiz?

Marc Orts: Benim işim genellikle son ses prodüksiyonu evrelerinde başlıyor ki buna filmi mikslemek diyebiliriz. Benim görevim tüm audio track”leri stem”ler halinde gruplamak. Diyaloglardan başlamak üzere, ortam sesleri, ambiyanslar, özel efektler ve son olarak da müziği ele alıyorum. üstesinden gelmem gereken iki ana işlem var. İlki şu: Temel olarak teknik anlamda, dinleyici için güzel bir sound yaratmak, diyalogları baz alarak  keskin ya da pürüzlü sesleri önlemek ve dinleyicinin otomotik olarak kendini filmin içinde hissetmesini sağlamak. Sonrasında ambiyansı, özel efektleri ve diğer unsurların nüanslarını filmin ruhuna göre ön plana çıkarıyorum. İkinci aşama ise (bu işin en yaratıcı kısmı oluyor) müzik/ soundtrack ve izleyiciye belli duyguları vurgulayacak diğer sound elementlerini içeriyor. Bunu resim seçici ve yönetmenle beraber yapıyoruz. Zevkli bir takım çalışması oluyor.

S: Teknik ekipman olarak en çok neye ihtiyaç duydunuz?

M.O.: Filmi izledikten sonra her diyalog track”i için bir de-esser ihtiyacımız olduğunu fark ettik. Ben diyaloglar söz konusu olduğunda, orijinal dinamiklerle işe başlamayı severim ve ancak dinleyiciye faydası olacaksa değiştirme taraftarıyımdır. Bu yüzden istek listeme bir dynamic EQ (ya da de-esser) koydum. SSL Avant konsolun channelstrip”lerinde hiç yoktu. Bunun yanı sıra, bütün sertifikalı mix odalarındaki gibi bizdekinde de çok geniş bir ekipman yelpazesi bulunuyordu. Miks odasındaki de-esser eksikliğine çözüm bulmak biraz zaman aldı. Ellerinde sadece bir adet vardı ve onu sadece bir kanalda kullanabiliyordum. Bir arkadaşın yardımıyla bir hardware de-esser bulmaya çalıştım ama sonra fark ettik ki kolumuzun altında metal parçaları taşımakla uğraşacağımıza plugin”lerle çalışmak çok daha elverişli olacaktı. Sonra yazılım de-esser”ları araştırdık ama hiç biri tatmin edici gelmedi. Sonra Sonnox Oxford SuprEsser”a rastladık. Gerçekten çok yönlü, kullanımı kolay ve hızlı işliyor. Her diyalog kanalının üzerine de-esser uyguladık. Tabi her birini doğru preset”le. önceki prodüksiyonlarda, hep konsolu ve artı olarak harici donanımları kullanıyorduk. Miksin dinamiklerini kontrol etmek adına SuprEsser”ın host bilgisayarını mixing ortamının bir parçası kıldık. Expander”ı geri plan gürültülerini elimine etmek için kullandık. TV için compressor/limiter uyguladım. Her üç işlem de Oxford Dynamics plug-in”le yürüdü.

S: çalışma prensibiniz nasıldır?
  
M.O.: öncelikle filmi çok iyi bilmek gerektiğine inanıyorum. Storyboard”u, yazarın fikrini ve prodüksiyon ekibinin (yönetmen, resim seçici, sound editor vs.) düşüncelerini iyice özümsemek gerekiyor. İkinci adım ise bu fikirleri özetlemeyi ve filme yansıtmayı içeriyor. Ben ilk önce en teknik noktalarla başlarım. EQ, işleme (kompresyon, expansion, dynamics EQ, reverb”ler vs.) ve son olarak da diyalog seviyelerini ayarlarım. Genellikle aynı anda ortam seslerini de yaparım, son olarak da müziği eklerim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here