Ana sayfa Donanım Manzara fotoğraflarının dayanılmaz çekiciliği

Manzara fotoğraflarının dayanılmaz çekiciliği

0

çok basit gibi gözüken manzara fotoğrafı çekimi, aslında fotoğrafçılığın en zor dallarından biridir

Manzara fotoğrafı çekmek, her fotoğraf makinesi sahibi için kaçınılmaz bir durumdur.
Güzel manzaralar karşısında hepimizin içinde “bu görüntüyü ölümsüzleştirmek” duygusu uyanır. Zaten çoğumuz bu duygunun gereğini yerine getiririz! Ne yazık ki hepimiz bunu başarıyla yapamayız. Bakış noktasının doğru seçilememesinden tutun da, pozlama hatalarına kadar yığınla yanlış yaparız. çekim öncesinde ve çekim sırasında alınacak bir kaç basit önlem, bizi yanlışlardan kurtararak başarılı manzara fotoğrafları elde etmemizi sağlayacaktır.

Bakış açısı
Işık, renk, ton, kompozisyon, objektif, filtre gibi öğeleri tam olarak anlayamamış fotoğrafçıların gözün gördüğü mükemmellikte fotoğraf çekmesi biraz zordur. Bununla beraber manzara fotoğrafı çekmek için öncelikle ortam değişkenlerinin iyi izlenmesi gerekmektedir  Bulutlu bir havada gün batımı, sisli bir havada ovalar içinde giden bir tren ya da yağmurlu bir havada vapur görüntüsü çekmek için uygun donanım ile uygun yerde olmak biraz da şans işidir. Fotoğrafçı ne kadar yetkin olursa olsun, ancak rastlantısal oluşan bu görüntülerden istediği etkiyi ve ifadeyi veren anı yakaladığı zaman vurucu fotoğrafı oluşturabilir. Bu nedenlerle manzara fotoğrafı çekmek isteyen kişinin öncelikle çok iyi bir gözlemci olması gerekmektedir.

Uygun ışık
Doğru bakış açısı ile doğru manzara fotoğrafını çekmek için gereken basit önlemlere geçmeden önce, “Manzara nedir, ne değildir?” sorusu üzerine biraz kafa yoralım. Gördüğümüz her genel görüntüyü manzara olarak yorumlayabiliriz, ancak görüntülemek istediğimiz manzaranın o anda uygun bir ışık altında olmaması, o fotoğrafın daha sonra çekilmesini gerektirir. Yani, manzara fotoğrafında doğal ışık tek seçeneğimiz olduğu için, mutlaka uygun ışığın oluşacağı saati ve meteorolojik koşulları beklememiz gerekir. Işık uygun değilse, mutlaka uygun ışık beklenmelidir. “Peki, hangi ışık uygundur?” şeklindeki bir soruya kesin bir yanıt verilemez, çünkü konunun yapısal öğelerine, yönüne, mevsime ve meteorolojik koşullara göre “uygun ışık” kavramı da değişkenlik gösterir. Sabah ışığının ya da akşam ışığının uygun olduğu konular bulunduğu gibi, Haziran’da ya da Mart-Eylül’de çekilmesi gereken konular da vardır. önemli olan, dokuyu ortaya çıkaracak ve atmosferi vurgulayacak olan ışığı yakalamaktır. Bu yapılmadığı zaman, çok sıradan görüntülerle karşılaşmak kaçınılmaz olur, harcanan zaman ve para da boşa gider. Işık konusunda çok genel olarak, cephe ışığı ve tepe ışığı yerine yanal ışık kullanmaya çalışmanız önerilir. Doku ve hacmi ancak bu şekilde vurgulayabilirsiniz. Konunuzun biçimi uygunsa, ters ışıkta da çok etkileyici sonuçlar elde edebilirsiniz. Ama unutmayın ki ters ışığı verimli kullanmak o kadar kolay değildir ve gözümüzle görebildiğimiz gölge detayları her zaman kaydedilemeyebilir.
 

 
Aşırı kontrast sorunu
Koyu gölgelerin ve parlak bir gökyüzünün aynı çerçeve içine sığdırılmaya çalışılması boşuna bir uğraşıdır. Böyle bir konunun fotoğrafını çekmeye kalkıştığınızda; ya gökyüzü patlayarak bembeyaz olacaktır, ya da ön plandaki dağ, taş, deniz v.b. kopkoyu çıkacaktır. çok genel bir yaklaşım olarak, en açık bölgesiyle en koyu bölgesi arasında 2 stoptan fazla ışık farkı varsa, o fotoğrafı çekmemeye çalışın. “‹lle de çekeceğim” diye ısrar edenlere üç tane tavsiyemiz var:
1) Aydınlık bölgeden ölçüm yapın ve yarım stop kadar az pozlama yapın. Böylece koyu bölgeleri doygun bir siyaha dönüştürmüş olursunuz.
2) Aydınlık bölgelere olabildiğince az yer vererek, koyu bölgelere göre pozlama yapın. çok açık çıkacak olan aydınlık bölgelerin rahatsız ediciliğinden ancak onlara çok az yer vererek (daha da iyisi hiç yer vermeyerek) kurtulabiliriz.
3) Aydınlık ve karanlık bölgelere hemen hemen aynı oranda yer vererek, ama aynı zamanda açık bölgeleri dengelemek için degrade gri bir filtre kullanarak bu sorunun önüne geçebilirsiniz.

Hangi ekipman
Genel olarak manzara fotoğrafları geniş açı objektif kullanarak çekilir. 50″mm”lik bir objektif de manzara fotoğrafları için uygundur. Geniş açılı objektifler kullanarak çıplak gözle görebildiğimiz hemen herşeyi çerçevemize sığdırabiliriz. Bunu yaparken ön plana bir obje yerleştirmek ilgi çekici bir yöntem olabilir. Bu şekilde izleyiciye uzaklık ve oranlar konusunda daha çok bilgi verebilirsiniz. Bunu yaparken diyaframı olabildiğince kısarak (16, 22 gibi) hem ön plan, hem de arka planın yeterince net olarak kaydedilebileceği bir alan derinliği sağlamak önemlidir. Manzara fotoğraflarının çekiminde düşük enstantane kullanmak hem alan derinliğini artırmak için kısık diyafram kullanmaya imkan tanıyacağından, hem de konu içerisindeki hareketli öğelerin hareket izlenimini yakalayabilme imkanı sağlayacağından iyi sonuçlar verir. Diğer taraftan renk kontrastını sağlamak için zıt renkleri renk dengesini bozmadan kullanmak fotoğraftaki görsel zenginliği artırır.
Manzara fotoğraflarının çekiminde en iyi ışık sabahın ilk saatleri ve akşam günbatımından birkaç saat önceki ışık koşullarıdır. Bu ışıklar konumuza yatay geleceği için hem konudaki kontrastlığı azaltır hem de derinlik duygusu yaratır. Filtre, manzara fotoğrafçılığının vazgeçilmez elamanlarındandır. Fotoğrafımızda gökyüzü yer alacaksa gökyüzündeki bulutların fotoğraf üzerindeki etkisini artırmak ya da yüksek noktalarda fotoğraf çekerken U.V. ışınlarının fotoğrafımızı etkilemesini önlemek için mutlaka filtre kullanmalıyız. 80 A-80 B filtreleri bulutları daha belirgin olarak görüntülemeyi sağlar.

Manzara fotoğraflarında konuyu çerçevelemek de fotoğraflarımıza ayrı bir anlam kazandırır. çerçevelemeyi bir kemer, bir köprü ayağı, bir kapı girişi, doğal bir kaya formasyonu veya ağaç veya yapraklarından yararlanılarak gerçekleştirebilirsiniz.
 
Farklı kadrajlar

Manzara fotoğrafı çekerken kendinizi yalnızca geniş açılı objektifinizi kullanmak zorunda hissetmeyin! Normal ve tele objektiflerle de yapabileceğiniz çok çeşitli kadrajlar var. özellikle dijital fotoğraf makinesi kullanıcıları için bu önemli, çünkü çoğunun geniş açıyla görme konusunda sorunları olduğunu biliyoruz. Geniş açılı objektiflerin manzaranın genişliğini verebilmesi, bu objektiflerin manzara fotoğrafı için uygun olmalarının en önemli nedeni. Ama tele objektiflerin “perspektif yığılma” adı verilen, öndeki ve arkadaki objeleri sıkıştırma etkisi de çok ilginçtir. Ayrıca, manzaranın içinde hoşunuza gitmeyen şeyleri ayıklamak ve konuyu çevresinden soyutlamak gibi etkileri de çok yararlıdır.

Ufuk çizgisi
Ufuk çizgisini de dahil ettiğiniz fotoğraflarda, bu çizginin çerçeveniz içinde eğik olmamasına dikkat edin. Ufuk hattının eğikliği en sık yapılan hatadır ve biraz dikkat edilirse, çok kolay giderilebilecek bir sorundur. Bu çizginin çerçevenizin kenarlarına paralel olduğundan emin olun. Bu durumdan emin olabilmek için flaş kızağı üzerine takılan basit bir su terazisi size yardımcı olacaktır. Ayrıca, ufuk çizgisinin yeri de önemlidir. ‹ster dikey, ister yatay kadraj kullanıyor olun, ufuk çizgisi için en uygun yer, üstten ya da alttan 1/3’lük orandır. Gökyüzündeki bulutlar ilginizi daha çok çekiyorsa, ufuk çizgisini aşağı çekerek alttan 1/3’lük orana yerleştirmeyi deneyin. Yok eğer ön plandaki konu daha ilgi çekiciyse, o zaman üstten 1/3 ideal orandır. çok simetrik bir konuyla karşı karşıya kalmadığınız sürece ufuk hattını tam ortaya yerleştirmekten kaçının. Tam ortada yer alan bir ufuk hattı, çok durağan ve sıkıcı bir görüntü yaratacaktır.

Kent manzarası
Mutlaka doğa manzarası fotoğrafı çekmek zorunda değilsiniz. Yaşadığınız kentte de güzel manzaralarla karşılaşırsınız. Genel kent görüntüleri de ilginç dokular ve grafik etkiler yaratır. Bunları görüntülerken de, yukarıda sıraladığımız konulara dikkat etmek gerekir. Ancak burada, bakış yüksekliğimiz daha da büyük önem taşır. Yüksek bir bakış açısı, bizi hem elektrik tellerinden kurtarır, hem de daha çok şey görme fırsatı verir. ‹ster kentte, ister kırda, ister dağ başında olsun, her zaman manzara fotoğrafı çekme şansınız vardır. Yeter ki görmeyi bilen bir çift göze sahip olun!

 


BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here