Ana sayfa Donanım Magix Sequoia 12

Magix Sequoia 12

0

Profesyonel radyo/TV yayıncılığı ortamlarında sık sık kullanılan ve geçtiğimiz günlerde yeni update”i sayesinde biraz daha standart olma yönünde ilerleyen bir kayıt, ölçüm ve mastering sisteminden bahsedeceğiz
 

Genelde eğlence ve Dj dünyası için yaratıcı ve ultra pratik programlardan tanıdığımız Magix’in aslında bu tasarımların dışında çok spesifik bir alanda kullanılan Sequoia isimli bir program paketi bulunuyor.
 

 
Sequoia; radyo stüdyolarında, konser kayıtlarında, setlerde, dış sahne çekimlerinde ve post prodüksiyon gibi durumlarda kullanılmak için tasarlanmış bir program. Hatta bir çok çevre tarafından uzun süredir kullanılan bir program ancak son güncellemeleri ile daha da ilgi çekici hale geldi. Bildiğiniz üzere yayın dünyasında metering, leveling henüz standarda oturmuş sayılmaz. özellikle bu kadar hızlı gelişen tüketici teknolojisinde zaten biraz zor gibi görünüyor… bu nedenle markalar veya sanatçılar kısmen de olsa kendi içlerinde bir standart yaratmaya çalışıyorlar. Türkiye derseniz zaten durum kontrolden çıkmış durumda. Türkiye’de TV kanalları, radyo kanalları ya da markalar kendi içlerinde bile bir ortalama yakalayamazken diğer markalar ile bir harmoni içerisinde olmalarını zaten bekleyemeyiz. Neyse bu konuda daha fazla derinlere inmeyelim. Şimdi Sequoia’daki yeniliklere ve de neler yapabildiğine kısaca bir bakalım.

Son güncelleme yani versiyon 12 sayesinde Sequoia nihayet 64 Bit desteklemeye başladı. Böylece Windows”un tüm enerjisini kullanabilir hale geldi. Enerji derken 4 GB ve üstü RAM’den bahsediyorum. Anı zamanda 32 bit versiyonda kullanılan plug-in’ler de bu versiyona uyarlanarak etki alanı genişletilmiş ama isteyen yine de 32 yada 64 bit versiyonu yükleyebilir. Intern VST bridge sayesinde plugin kullanımı da sorunsuz hale gelmiş.

 

Sequoia 12 aslında kayıt teknikleri, VST’ler, arayüz özellikleri gibi ayrıntılarının yanında çok önemli bir özelliği barındırıyor. Burada bu programdan bahsetmemizin nedeni de bu. Müzik dünyasında aslında mastering alanında kullanılan bu özellikler daha çok metering ve limiting aşamasında devreye giriyor, yani insan algısında sese karşı olan farkındalığı ölçme girişimleri. Burada bahsettiğim konu TV, radyo veya buna benzer ortamlarda birçok farklı format ve medyanın farklı drive ile kaydedilmiş seslerinin bir şekilde orta seviyede buluşturulması. Bu iş halk arasında bilenen türü ile limiter ile zorlandığında her türlü sesleri yükseltmiş olursunuz ve ducking efekti kazanırsınız ya da bazı frekanslar distortion yapmaya başlar, yada kompresörlerinizi sonuna kadar zorlarsanız, sesinizdeki dinamiği azaltmış olursunuz. Dolayısı ile her iki yöntemde de algıyı bozmuş oluruz. Bunlar tamamen bilinçsizce peak dediğimiz sınıra sinyal yükseltme çabalarıdır. Kısacası dinlemek zevkli olmaktan çıkar. İşte Sequoia 12, bu ortama yoğunlaşmış. Baz olarak yeni kullanılan EBU R128 ve ITU-R BS.1771 değerlerini almış (EBU=Europa Broadcast Union). Bu değerler Loudness metering alanında son yıllarda oldukça kullanılır oldu. Genelde radyo istasyonlarında -9 dBFS kullanılıyor. Bu da aslında sesi yükseltmeye dayalı bir veri (maalesef Türkiye’de bir veri yada bir istatistik yok).
 

 
Post prodüksiyon için video export gibi özellikleri oldukça pratik. sequencer da videoya ait sesleri bitirdiğinizde mixiniz birçok farklı formatta export edilebiliyor. AAF/OMF desteği sayesinde farklı platformlarda hızlı data alışverişi yapabiliyorsunuz ayrıca sistem extern bir timecode ile senkron edilebiliyor hatta timecode kanalı açarak SMTE kodlarını bu kanalda gösterebiliyor. Bunun için timecode’un olduğu kanal timecode kanalı olarak tanımlanması yeterli.

 

Metering ve leveling dediğimizde aslında iş dijital ortama geçtiğinde görsellik büyük önem kazanıyor. Sequoia 12’de görsellik tamamen baştan tasarlanmış. Her meter ve göstergede veri detaylarını tespit etmek mümkün. Ayrıca yayıncılıkta kullanılan Type I, DIN scale, Type I, Nordic scale, Type IIA, BBC, Type IIB, EBU gibi normlar için presetler hazırlanmış. Surround penceresi dahil birden fazla gösterge penceresi açmak mümkün. Ayrıca birçok kişiselleştirme opsiyonu mevcut. Spektral analiz sayesinde sesin bir çok detaylarına görsel pencereden müdahale etmek mümkün hale gelmiş. Bu pencere sayesinde rahatsız edici sinyallere de müdahale etmek mümkün oluyor. Mesela düşük frekanslarda gelen parazit, hata sinyali yada halk arasındaki tanımı ile dip ses, frekans tespiti sayesinde devre dışı bırakılabiliyor. Spektral gösterge üzerinde kanal şeklinde çalışabiliyorsunuz. Bu opsiyon sayesinde özellikle canlı kayıtlarda rahatsız edici sinyalleri direkt Spectral-cleaning sistemi ile silebilirsiniz. Bu opsiyonu kayıt, aranje, mastering gibi durumlarda çoklu kanal ortamında kullanmak da mümkün.
 

 
Bence Sequoia 12’nin en özel yeteneklerinden birisi True peak metering aşamasında işi şansa bırakmayan tekniği. Dijital ortamda peak tespiti yapmak aslında çok da kesin olabilen bir durum değil çünkü sizin verileriniz örnekleme değerlerinize bağlıdır. Ancak örneklemeyi yapan sistemler arasında yığınla farklar olabiliyor. Bu nedenle kullanılan sistemlere bağlı olarak aslında elinizdeki sample’in Full Scale olup olmadığını tam olarak bilemeyiz. Bu nedenle tam anlamıyla Peak Metering yapmak çoğu zaman mümkün değildir. Profesyonel markalarda bu çok önemli bir sorun değil çünkü uzun süren bilimsel araştırmalar sonucunda bu sapmalar algıyı çok etkilemeyecek minium değerlerle sınırlandırılabilmiştir. Ama yayıncılıkta bu değerler analoga geçtiğinde yine kontrol biraz zorlaşıyor. Mesela X marka A kalite bir televizyonda normal çıkan ses, Y Marka G kalite bir televizyonda clip yapabiliyor. Kısacası dijital olarak çalışılan bir sinyalin analog çıkıştaki verileri her zaman kesinleştirilemiyor maalesef ve bu durum, uzun bir süre bu şekilde gideceğe benzer. İşte bu durumlar için Sequoia 12’de sample’ları loudness metering sistemi ile 4 defa oversampling ediyor ve bir ortalama değer kullanıyor. Burada peak’ler gösteriliyor ve bir nevi gerçek peak’ler belirginleşiyor. Bu sistem tabi ki bir icat değil, ancak büyük bir DAW sistemin içinde standart olarak kullanılması oldukça yenilikçi bir teknoloji. Mastering’de oldukça kullanışlı bir durum.

 

TV ve canlı yayın araçlarından tanıdığımız analog cihazların çalışma sistemine benzer bir yöntemle çalışan Sequoia 12’deki bazı opsiyonlar oldukça şaşırtıcı. Mesela bir kayıt esnasında veri export edebiliyorsunuz ya da autoducking sayesinde konuşma başladığında sesleri fona indirebiliyor. Bunun gibi bir çok pratik özelliği var ve çoğunu tek tuşla aktive edebiliyorsunuz.

Temel parametrelerine bakacak olursak ortada oldukça etkileyici bir çalışma sistemi görüyoruz. Loudness Range (LRA) [LU], statik parametreler sunuyor. Bir proje içerisindeki loudness ortalamasının ölçümü, projenin dinamik sınırlarının tanımlanması, kesin bir EBU değeri yerine EBU+9 ve EBU+18 değerleri arasında ortalamaya dayalı çalışma sistemi, özellikleri arasında yer alıyor.
 


 
Yayın süresince uzun süren ölçümler yapabiliyor ayrıca Avrupa TV ortamı için özel bir hedef level’da çalışabiliyor (-23.0 LUFS Loudness Units Fullscale). Maximum True Peak Level opsiyonu sayesinde tüm yayın boyunca elde edilen teknik max level değerini hesaplıyor. Ayrıca yayın esnasında EBU128 ve ITU-R BS. 1771 değerleri arası geçiş yapılabiliyor. Loudness Data Export sayesinde export edilen audio mataryal üzerine loudness verileri yazılabiliyor. Sequoia 12 ile birlikte gelen 70 GB’lık premium sample library, yüzlerce enstrüman ve midi fonksiyonu sayesinde stüdyo prodüksiyonlarında kullanılabilir. Zaten VST kullanımını söylemiştik. Sistem bu yönü ile besteci ve aranjörler için de enteresan bir seçenek haline geliyor.

Yayıncılar için önemli olan başka bir özellik ise Sonoris Sequoia DDP Player. Bu standalone bir oynatıcı. Buraya import edilen datalar oynatılabilir, dinlenebilir ve tüm PQ-Codları, ISRC, MCN ve CD metin dosyaları okunabilir. Bu sayede projenin Red Book uyumlu olup olmadığı denetlenebilir.

 

Anlaşılabileceği gibi Sequoia oldukça geniş kapsamlı bir program, kullanıldığı ortama göre bazı fonksiyonlara hiç başvurulmayabilir. Bu ihtimal üzerine yeni bir Docking konsepti geliştirilmiş. Ekranda görmek istediğiniz fonksiyonları siz belirliyorsunuz. Aslında kişiselleştirmenin biraz gelişmiş bir türü. Drag & drop yöntemiyle çalışma yüzeyini siz oluşturuyorsunuz.
 

 
Son olarak değinmek istediğim konu ise controller desteği. Böylesine kapsamlı bir sistemi doğal olarak sadece bilgisayar klavyesinden yönetmek istemezsiniz. Bu nedenle yeni güncelleme sayesinde Sequoia 12, AUCON protokolü ile yönetilen Artist serisi controller’ları destekliyor.

Surround mix gibi daha birçok özelliği bulunan program aslında özellikle yayıncılık hizmetinde çalışan stüdyolar, ses mühendisleri, radyo istasyonları, TV kanalları ve mobil kayıt yapan ekipler için her şeyi içinde barındıran komple bir çözüm diyebilirim. Ortalama 2.950 Euro gibi uygun fiyatı ile bir çok sistemden önce gelen bir seçenek olacaktır.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here