Ana sayfa Donanım M-Audio DSM 2

M-Audio DSM 2

0

DSM2 ise, 8 inç bas ve 1 inç tiz sürücüler ile hem yakın (nearfield), hem de orta alan referans monitörü olarak kullanılma potansiyeline sahip.
 

2008 yılında, Digidesign ürün sorumlusu Lars Kischkel ile yaptığımız bir söyleşide kendisine, PMC firması ile beraber geliştirdikleri RM serisi referans monitör serisi hakkında yeni gelişmeler olup olmayacağını sorduğumuzda, bize benzer standartlara sahip ve daha uygun bütçeli ürünler müjdelemişti. Geçtiğimiz yıl DSM serisi, barındırdığı firmalar arasında sınırları kaldırmaya başlayan Avid firmalar grubunun bir diğer üyesi M-Audio tarafından, referans monitörleri olarak piyasaya sunuldu.

M-Audio DSM serisi üç hoparlörden oluşuyor. Serinin en büyük üyesi DSM3, D”Appolito düzeneğine göre yerleştirilmiş bir çift 6.5 inç sürücüye sahip olduğu için, daha çok orta ve büyük boy kontrol odalarında, orta ve uzak alan (mid/far field) dinlemelerde kullanılmak için tasarlanmış bir referans monitörü. Serinin küçük üyesi DSM1, tek 6.5 inç sürücü ile daha çok küçük boyutlu sistemler için düşünülmüş.

  M-Audio DSM 2
Bu ayki test yazımızın konusu ve serinin orta boy üyesi DSM2 ise, 8 inç bas ve 1 inç tiz sürücüler ile hem yakın (nearfield), hem de orta alan referans monitörü olarak kullanılma potansiyeline sahip. Güçlendirilmiş MDF malzemeden üretilmiş ve oluşabilecek ses kırılmalarını önlemek için köşeleri yuvarlatılmış bir gövdeye sahip olan DSM2, 10 kilogramın altındaki ağırlığıyla, hoparlör stantlarının üstüne veya mikserimizdeki meterbridge üstüne yerleştirilmeye uygun. 8 inçlik bas frekans sürücüsü (woofer) anodize edilmiş alüminyumdan, 1 inçlik tiz frekans sürücüsü (tweeter) ise teteron adı verilen özel bir maddeden yapılmış. Hoparlörlerin arka yüzeyinde ise bas refleks deliğinin yanı sıra, tüm bağlantı ve ayar imkanlarının yer aldığı panel bulunuyor.

Analog sinyal girişinin yanı sıra, AES/EBU veya SPDIF formatlarında dijital sinyal girişleri de bulunan DSM2, 192 kHz”e kadar yükselebilen örnekleme frekanslarını (sampling rate) kabul edebiliyor. Analog sinyal girişi XLR veya TRS bağlantılar üzerinden gerçekleştirilebiliyorken, dijital girişler XLR ve RCA  bağlantıları üzerinden. İkinci bir RCA çıkış ise, stereo dijital sinyalin ilk hoparlörden sonra, ikinci hoparlöre de ulaştırılabilmesini sağlıyor.
DSM2″nin analog ve dijital giriş sinyalleri, iki şalter üzerinden, ayrı ayrı -10dBV ve +4dBu giriş seviyelerine göre ayarlanabiliyor. Arka panelde bulunan diğer bir ayar üzerinden giriş kaynağının analog mu, dijital mı olacağını seçebiliyorsunuz. Bu noktada, monitörlerin bir diğer özelliği devreye giriyor. Bu da dijital girişler aktive edildiğinde ve girişlerde sinyal bulunmadığında, monitörleri bekleme moduna (standby) alan “Digital Standby” özelliği.

 

 

M-Audio DSM 2   Arka Panel…
Ancak belki de arka panelde yer alan en can alıcı özellik, on iki DIP şalterinden oluşan ve monitörleri, içine yerleştirdiğiniz odanın akustik özelliklerine veya kişisel zevklerinize göre ayarlamanızı (fine tune) sağlayan, dijital filtre seçenekleri. Belirtildiğine göre, hoparlör kasası tasarımı M-Audio firması tarafından gerçekleştirilirken, DSP işlemcinin geliştirilme sürecinden Digidesign firması sorumlu olmuş. DSP işlemci, sinyali 2.4 kHz frekansından 25dB/Oct. ayıran bir crossover haricinde, DIP şalterleri tarafından kontrol edilebilen, 3 bant EQ (HF Shelf, Mid, LF Shelf), bir Highpass ve iki Notch (Desktop 175/220Hz) filtre barındırıyor. HF Shelf ve Mid EQ şalterleri -/+ 1.5 ve -3dB gibi ince müdahale imkanları sunarken, LF Shelf şalterleri, hoparlörlerin bulunduğu oda ile ilgili olarak, bas frekanslarda oluşabilecek problemleri çözmek için -4.5 dB”e kadar ulaşan filtrelemeler sağlıyor.
 

High Pass ise, monitör özellikle bir subbass hoparlörü ile birlikte kullanıldığında 40 ila 100 Hz arası devreye sokulmak üzere düşünülmüş.

Bunlar haricinde bir diğer filtre olasılığı ise, monitörler, bir masa gibi yansıtıcı yüzeyler üstüne yerleştirildiğinde yansımalar nedeniyle artış gösteren 175 ve 220 Hz civarı frekansların -3 dB”e kadar kısılmasını sağlayan Desktop 175 Hz ve 220Hz şalterleri.

Ancak sıra DSM2″leri test etmeye geldiğinde, bütün bu değişik filtre imkanlarına rağmen, bir diğer monitör ile A/B karşılaştırırken, her monitörün üzerindeki filtrelerin farklı frekans ve karakterlere sahip olmalarından dolayı, tüm monitörlerimizin şalterlerini sıfırladık. Test için kullandığımız SAE Institute Tascam stüdyosu, bass ve mid/tiz bant akustik panelleriyle düzenlenmiş olduğu için, değişik monitörleri filtre şalterleri devre dışı iken kontrol odasında kullandığımızda, akustik anlamda büyük sorunlar yaşamadık. DSM2″yi ilk olarak çifti 750$ segmentindeki referans monitörleri ile karşılaştırdığımızda, fark gayet açıktı. DSM2 her frekans aralığında daha transparan, derinliğe sahip, panorama ve transient anlamında daha üstün bir portre çizdi. Ancak iyi bir referans monitörü üretmek için uzun bir ar-ge ve kaliteli malzeme kullanımının önemini bildiğimizden, asıl maksadımız tabii ki çifti 1500$ civarı olan bir ürünü, fiyatı yarısı kadar olan bir ürünle karşılaştırmak değil, esas olarak Icon Stüdyosunda kullandığımız Genelec 8040A”lar ile karşılaştırmaktı.

Her ne kadar toplam ampli güçleri ve fiyat segmenti olarak benzer ürünler olsalar da, Genelec 8040A, 6.5 inç bas frekans sürücüsü ile tam birebir bir karşılaştırma imkanı sağlamıyor. Ancak, bir endüstri standardı haline gelmiş bu referans monitörü, bize DSM2″nin özelliklerini karşılaştırmak için iyi bir başlama noktası oluyor. SAE Institute eğitmenleri ve öğrencileriyle yaptığımız dinlemelerde, her iki çift monitörü, kontrol odasına hoparlör stantları üzerinde yerleştirerek, Tascam DM4800 dijital mikserimizin kontrol odası çıkışları üzerinden bağladık.

 

 

İlk dinlemeler…

İlk dinlemeler sonunda, oluşan ortak görüş, her iki hoparlörün tiz frekans cevaplarında büyük benzerlikler olduğuydu. (Genelec”lerin kendilerine has bir tiz frekans özelliğine sahip olduğuna inanan biri olarak,  bu benim için ayrıca şaşırtıcı oldu.) Mid frekans cevabında ise DSM2 çoğumuza oldukça etkileyici geldi, ancak toplamda Genelec”lerin netliği (definition) daha çok takdir gördü. Bu noktada ilgimizi çeken, mid frekans performansı konusundaki fikir ayrılıklarının, dinlediğimiz referans müziklerinin tür ve prodüksiyon yöntemlerine göre değiştiğiydi. (rock, pop, jazz, vs.) Sıra bas frekans cevabı konusunda karar vermeye geldiğinde ise, genel eğilim Genelec”lerin güçlü ve detaylı gelen bas frekanslarından yana idi. Kısa süreli dinlemelerde etkileyici gelen bu frekansların, uzun çalışma saatleri sonunda ne kadar doğal bir duyum sağlayacağı konusunda detaylı bir çalışma yapma fırsatımız olmasa da, benim şahsi görüşüm, DSM2’lerin bu frekans aralığında da Genelec ile çok yakın bir performans gösterdiği oldu.

Dijital girişler…

İkinci olarak ise, özellikle merak ettiğimiz, DSM2’lerin dijital girişlerini deneme fırsatı bulduk. Bu özellik, bizi sinyal akışımız boyunca kalite kaybı olasılığı getiren gereksiz D/A ve A/D dönüşümlerinden kurtardığı için ilgimizi çekmişti. Monitörleri Tascam DM4800 mikserin AES/EBU dijital çıkışları üzerinden bağladığımızda, analog sinyale göre çok büyük bir fark duyamadık. Belki de tek küçük fark, monitörler dijital sinyal ile beslendiğinde, mid frekansların biraz daha net ve direkt duyulması. Ancak bu küçük avantaj da, dijital girişler kullanıldığında, monitörlerin seviye ayarınının kullandığımız yazılım/donanım üzerinden yapılması zorunluluğunu getirdiği  ve bu da bit derinliğinin azalması ve quantisation hataları yaratma olasılığı taşıdığı için, bize çok pratik gelmedi.

M-Audio DSM2 referans monitörleri hakkında kesin bir yargıya ulaşmadan önce, onları bir de kendi stüdyomda kullandığım ve alıştığım referans monitörleriyle de karşılaştırmak ve SAE stüdyolarının akustik olarak düzenlenmiş ortamı haricinde,  home stüdyo gibi akustik düzenlemenin minimal olduğu bir ortamda, filtre şalterlerini de işin içine dahil ederek test etmek isterdim. çünkü iyi bir çift referans monitörünün kendisi kadar, onları içine koyduğunuz mekan ve zaman içinde, monitörlerinizle mekanın etkileşimine alışmak ve tanımak da önemli. Buna da ileriki sayılarda değineceğiz.

Ancak kısa test sürecimizin sonucunda diyebiliriz ki, aktif yakın/orta alan referans monitörleri arasında, diğer üreticilerin 6 inç civarı sürücülere sahip ürünlerinin olduğu fiyat segmentinde, M-Audio DSM2, 8 inç sürücüsü ve uygun fiyatıyla, endüstri standardı haline gelmiş ürünlerle başa baş rekabet edebiliyor. Bu  da M-Audio DSM serisini, 1000$ ve üzeri fiyat segmentinde ciddi değerlendirilmesi gereken bir ürün haline getiriyor.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here