Ana sayfa Donanım Logic Studio Surround Mix

Logic Studio Surround Mix

0

Surround mix yapabilmek için tabi ki öncelikle hoparlörlerimizin düzgün yerleştirilmiş olması gerekli. Tüm dünyada en çok tercih edilen standartlardan biri olan ITU (The International Telecommunications Union)’ a göre front speaker’lar ”left – center – right” şeklinde olurken left ve right speaker’ların 30′ ar derece açılandırılarak konumlandırılması gerekli. Bununla birlikte daha çok sinematik etki için 22,5 derece de önerilmekte. Fakat 22,5 derecelik konumlandırmaya rağmen 30 derecelik açı daha doğru bir stereo imaj verecektir (standart stereo mix hoparlör yerleşimi-eşkenar üçgen-).

Gördüğümüz gibi bu konularda 0,5 derecenin bile önemi büyük, kolay işler değil. Ciddi hesaplamalar ve özenli çalışmalar gerektiriyor. Aslında herşey önceden hesaplanmış ve de açıklanmış. Dikkatli kullanıcılar olarak bizler de kuralları uyguladıktan sonra anlamlı sonuçlar alabilmekteyiz. Yapı marketlerde çeşitli marka ve modellerde lazerli ölçüm cihazları satılmakta, hata payı 0,01 değerine kadar indirgenmiş. Bu aygıtlarla açı, uzunluk, alan ve de hacim hesaplamak son derece kolay ve keyifli. Hemen belirteyim; ben de uzun süreden beri bu tarz aygıtlar kullanmaktayım. özellikle kayıt stüdyosu yapımında en önemli ekip elemanlarım oldu hep. Bu tarz ürünleri satın almaya niyetli okurlarımız varsa Alman malı olanları tavsiye ederim.
 

 

Surround kanallarının taşındığı rear speaker’ larımız ise dinleyicinin front speaker’ lara olan uzaklığı ile aynı mesafeye konumlandırılmalı. Ve de center speaker’ a göre 110 derece ile açılandırılmalı. Hoparlörlerin yüksekliği yine kulak hizasında olmalı ve dinleyicinin tam arkasına değil; hafifçe arkasına doğru konumlandırılmalı. Detaylar için görsel 1 ve 2′ yi inceleyebilirsiniz.

Subwoofer konusunda ise işler biraz daha değişik. Bas frekanslar üst frekanslara nazaran daha yavaş, uzamsal ve de dağınık yol aldıklarından subwoofer’ ımızı ön tarafta (”front”) sağ ya da sola konumlandırmamız tamamen zevkimize kalmış. Mixlerimizde standart değerler üzerinden gideceksek 120 Hz altındaki tüm frekansları sub bass kanalına yönlendiriyoruz.


 

 

Peki bu kurallar nasıl belirleniyor? Tümünün kaynağı insan kulağı ve algısı. Bu nedenle 0,5 derecenin bile önemi var. Logic Pro ile miximizi yaptıktan sonra işi teslim etmeden önce mümkünse bir home theatre’ da kontrol etmemiz faydamıza olacaktır. Ses dalgaları speaker’ lardan dinleyiciye -her ortam ve materyale göre farklılık göstermek üzere- belirli bir gecikmeyle ulaştığı için bazı surround amplilerde ”auto calibrate” özelliği bulunuyor. Ses sistemiyle birlikte verilen mikrofon kullanılarak otomatik olarak yapılan kalibrasyonda hoparlörlere gönderilecek olan sinyal seviyesi belirlenir ve ortama uygun optimal dinleme sağlanır. Piyasadaki güncel pek çok markanın bu ve bunun gibi özelliklere sahip modellerini sunmasına karşılık mixlerimi standart sistemlere göre yapmamız daha doğru bir seçim olacaktır. İşte bu nedenle hoparlörlerimizin yerleşimi çok önemli.

Logic Pro ile birlikte pek çok surround effect ve de audio instrument proje ve mixlerimizde kullanılmak üzere beğenimize sunuluyor. Bunların incelemesini önümüzdeki sayıda yapacağız. Mixlerimizi tamamladıktan sonra bounce işlemine geçebiliriz artık. Logic Pro ile surround bounce’ larımız encode edilmez. Bu işlemi bizim için Logic Studio paketinin elemanı olan compressor gerçekleştirir. Şimdi encoding formatlarına bir göz atalım…

 

 

 


Dolby Digital:

DVD, uydu yayınları ve de video oyunlarında çoğunlukla tercih edilen format, aynı zamanda AC3 olarak da bilinir. Kompres edilmiş formattır.

DVD-A:
DVD Audio formatı 24 bit derinliğinde 96 kHz çözünürlüğünde 6 kanala (5.1) kadar playback imkanı sunar. Aynı zamanda 24 bit, 192 kHz mono veya stereo kanallar da desteklenir.

SACD (Super Audio Compact Disc):

Opsiyonel olarak 5.1 mixi de tanımasıyla birlikte stereo mix için Sony-Philips tarafından dizayn edilmiştir. DVD-A formatının CD versiyonudur. 2,8224 MHz sample rate’ e sahiptir.

Pro Logic II:
Standart Pro Logic (LCRS) formatından farklı olarak full range rear kanalları sunar. Bununla birlikte LFE kanalını vermez. Bu format 5.0 için tasarlanmıştır. Şayet Pro Logic II formatında bounce edeceksek basit bir şekilde sub bas kanalını mute etmemiz yeterli olmakta.

DTS (Digital Theatre Systems):
Soundtrack’lerimizde 3:1 oranında kompresyon uygulandığından Dolby Digital EX formatından çok daha iyi bir duyum sağlar. Dolby 12:1 oranını kullanır. Daha az kompresyon daha çok medya alanı gerektirir.

önümüzdeki sayımızda surround efekt ve audio instrument’larla compressor içerisinde, Logic Pro surround bounce’ larının nasıl encode edildiği konumuzu oluşturacak.

Güçlü müzikler yaratmanız dileğiyle!

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here