Ana sayfa Yazılım Logic 9 ve Pro Tools arasında proje alış verişi

Logic 9 ve Pro Tools arasında proje alış verişi

0

Logic ile Pro Tools kullanan stüdyoların ortak çalışma yürütebilmesi adına faydalı olduğunu düşündüğüm bilgileri paylaşıyorum

 

Sanırım 2009 yılıydı. üzerinde çalıştığım bir projenin kayıtlarını yurt dışında bir stüdyoda mikslenmesi için Türkiye”de çalıştığım stüdyodan istemiştim. O ana kadar her şeyin iyi olacağını umuyordum. Ne de olsa bilgi çağında yaşıyoruz. “Bir yerden bir bilgiyi almak ve başka bir yerde kullanmak ne kadar kolaydır kim bilir?” dedim kendime. Ama kayıtlar elime ulaştığında bu hayal bir kabusa dönüştü.

Türkiye”den gelen kayıtları açan miks mühendisi bazı track”lerin boş olduğunu söyleyince neye uğradığımı şaşırdım. Türkiye ile görüşüyorum bana yeniden gönderiyorlar, yurtdışında çalıştığım stüdyo da ise track”leri açtığımızda ya track”lerin yerleri karışmış oluyor, ya da bazı track”ler herhangi bir kayıt barındırmıyor. Tıpkı “input”u olmayan bir kanala kayıt alınmış gibi.
çok uzun uğraşlardan sonra bazı taşlar yerine oturdu, ancak bu da bana bir ders olmuştu o dönemde.
 


 
Bu yüzden bu dersi sizlerle paylaşmak istiyorum. Biliyorum burada yazacaklarımın dışında da bir sürü başka yöntem var. Ancak ben sizlere en sağlıklı yöntem hakkında bilgi vereceğim. Bu yüzden şu ya da bu yöntem daha kolay dediğiniz yöntemlere temkinli bakmanızı salık veririm. çünkü kanal sayısı arttıkça sorun olma ihtimali de artıyor. Veya bazen bir sorun da çıkmayabiliyor. Ama burada ele aldığımız yöntem en pratik olmasa da en sağlıklı yöntem.

NOT: Bu makalede Logic 9 ve Pro Tools 8 programlarını esas alınmıştır.

çalışmamıza başlamadan önce A stüdyosunda Logic 9 ile üstünde çalıştığınız bir projemizin olduğunu farz edelim. Bu projede davulların B stüdyosunda kaydedilmesini istiyoruz. B stüdyosu ise Pro Tools kullanıyor. Bu durumda yapacaklarımızı sırasıyla ele alalım.

 

Bir Projeyi Export Etmek:

Bu safhada amacımız Logic”ten giden projenin Pro Tools’da kayda hazır halde açılabilmesidir. çünkü davulları vakit kaybetmeden kaydetmek istiyoruz. Davul kayıtları tamamlandıktan sonra ise projenin üzerinde yeniden çalışmak üzere Logic”te açmak istiyoruz. Bu sürecin sağlıklı işleyişi için, A ve B stüdyolarında neler yapılmalıdır? Projenin “marker” ve “bar” referanslarını içeren bir de Tempo Map eklenmeli midir?
 


Şekil 1
 
Şekil 1″e dikkat ederseniz, şarkının başlangıcından önce dört barlık bir boşluk olduğunu göreceksiniz. Bu boşluğu bırakmaktaki amaç davulcu şarkının introsuna bir davul eklemek isteyebilir, ya da bir boşluk isteyebilir. Her ne kadar bu boşluğu B stüdyosu verebilse de, proje A stüdyosuna döndüğünde çıkabilecek muhtemel karışıklıkları baştan önlemiş oluruz.

 

Files > Export > All Tracks as Audio Files seçelim (Bknz şekil 2).
 

Şekil 2
 
Ardından “Wave” i seçelim (Bknz şekil 3).

Başlıkta “7 tracks to be bounced” ibaresini gözle kontrol etmek iyi bir fikir olabilir (Bknz şekil 3). Böylece tüm track”lerimizin seçildiğini anlayabiliriz.

Bit depth 24 bit ise burada ilgili kutucuğu seçmeliyiz. Bu arada B stüdyosunun miks mühendisinin A stüdyosunda kullanılan sample rate”i bilmesi gerekir. Bu sebeple, Sample Rate”in kaç olduğunu B stüdyosuna bildirmeyi de unutmamamız lazım. Bunu doğruca projenin ismine ilave edebiliriz. En azından ben çoğunlukla öyle yapıyorum.
Yine şekil 3″te “Bypass Effect Plug-ins” kutusunun seçmezsek, “send” efektler hariç insert efektler track”ler ile bounce edilir. Seçersek hiç bir insert plug – in efekti bounce edilmez. Bu artık tercihlere bağlı olarak karar verilmesi gereken bir husus. Unutmamalıyız, kutucuk seçili olsa da olmasa da send efektler bounce edilmeyecektir. Yani kritik bir reverb varsa bunu insert olarak kullanmayı düşünmeliyiz.
 

 
Şekil 3

 

Eğer projenizin bazı track”lerinde plug-in”ler olsun bir kısmında da olmasın diyorsanız, o zaman bu kutucuğu işaretlemeyin, boş kalsın. Bypass etmek istediğiniz track”lerin insert plug-in”lerini bypass edin.

Command – D”ye basarak export edeceğimiz audio”lari desktop”ta oluşturduğumuz klasöre gönderelim.

Şimdi aklımıza şöyle bir soru gelebilir. Projemizde tempomuz sabit değilse, yani verse ve chorus arasında tempo farklılıkları varsa veya şarkı içinde ölçü değişiyorsa (ki bu sıkça karşılaştığımız bir durumdur) ne yapalım ki bu proje Pro Tools”da aynı bilgileri içerecek şekilde açılsın? (bkz: şekil 4).
 


Şekil 4
 
Eğer bütün proje uzunluğunda bir MIDI track”imiz yoksa hemen bir SI channel açarız, kalemle bir region oluştururuz. Bu region”ı tüm projeyi kapsayacak şekilde uzatırız. Ve bu region içine en az bir event kaydederiz, bir nota yeterli. (Bknz şekil 5).
 
 
Şekil 5

 

Menüden “File > Export > Selection as MIDI File” seçin.
Açılan pencerede “destination” seçmeden önce “Sound Dergi Tempo Marker Map.mid” diye isimlendirin ve Save butonuna basın.
 

Şekil 6
 
B stüdyosuna gidecek klasörümüzün içeriği ve dosya uzantıları (bip) şekil 7″ye benzemelidir.
 
 
Şekil 7

 

Logic 9 projemiz B stüdyosuna ulaştığında:

Pro Tools”da “New Session”. Açılan kutucukta wav seçilerek, sample rate, bit depth gelen projenin parametrelerine göre ayarlanır. Pro Tools”un “Import Audio” seçeneği ile ilgili “bip” uzantılı audio dosyaları Pro Tools”a ithal edilir.

NOT: Pro Tools “Import Audio” penceresinde bazı Logic audio dosyalarının “convert edilmesi istenebilir. Kabul edin (Logic”teki Stereo dosyalar iki mono dosya haline getirilir ProTools’da).

Audio Import Options kutucuğu açıldığında “New Tracks”, “Session Start” seçilmelidir. Pro Tools “Elastic Audio” seçeneğinin tüm track”lerde kapalı olmasına dikkat edilmelidir. Açıksa, şu andan itibaren deaktif edilmelidir. Şimdi ise Logic”te oluşturduğumuz Tempo Map”imizi ithal etmeye geldi sıra.
 


 
“MIDI Import Option” kutucuğu karşımıza çıktığında, “New Track”, “Session Start”, “Import tempo map from MIDI File” i seçmelisiniz ve ardından “ok” ye basmalıyız. Bu aşamadan itibaren projeniz Pro Tools”da projeyi bar-region korelasyonu olarak doğru (aslına uygun) görüyor olmalısınız.

Şimdi Pro Tools”da davul kaydedeceğiz. Bunu için Stereo olan (örnek: Drum OH) kanalları iki Mono kanal yerine Stereo kanal olarak kaydetmeliyiz. Böylece bu kanalı daha sonra Stereo interleaved hale getirmemiz kolaylaşacaktır.

 

Davul kaydımız tamamlandığında her davul track”ini bar 1″den itibaren “Consolidate” ederek export için hazır hale getirmeliyiz. Bu safhada Pro Tools projesinin içinde yer alan audio dosyalarını almak mümkün olmakla birlikte, Stereo kanalları Logic”te kullanılmak üzere “interleaved” hale getirebilmek adına

1. Region List”de Drum region”ları seçmeli
2.Bu region”ları 24 bit, 44.1 kHz Wav dosyası olarak export etmeliyiz.
 


 

Pro Tools davul kayıtları A stüdyosuna döndüğünde:

Logic 9″teki projemizi açalım. Finder”dan gelen klasörü (davul kayıtlarının olduğu klasör) seçip Logic”te “Arrange Area” bar 1 1 1 1″e sürükleyelim. Açılan pencerede “Create New Tracks” seçelim.

Evet buraya kadar önemli kısımları bir kez daha gözden geçirelim.

1.Logic”ten başka DAW”lara export için “Export All Tracks as Audio Files” kullanmayı tercih etmeliyiz.
2. Bir adet MIDI region”u projenin başlangıç noktasından bitimini de kapsayacak şekilde standart bir MIDI dosyası olarak export etmeliyiz.
3. Pro Tools”dan gelen dosyaların sağlıklı olarak Logic”te açılabilmesi için öncelikle “Consolidate” etmeli, “Sample rate” ve Stereo kanalların interleaved olmasına özen göstermeliyiz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here