Ana sayfa Yazılım Logic 9 ile Linear Phase EQ & Match EQ

Logic 9 ile Linear Phase EQ & Match EQ

0

Bitirdiğiniz miksinizi sosyal çevrenizle paylaşmadan önce Logic 9 “un Linear Phase EQ veya Match EQ”su ile yapabileceğiniz rötuşları / katkıları konuşacağız.

logic pro 9
Bir türlü bitmeyen yağmurlar hakkında şikayet etmeyeceğim (tabii siz bu makaleyi okurken çoktan sıcaklarla baş ediyor olacağız büyük bir ihtimalle). Bir çok outdoor etkinliğinin içinde yer alınca, doğada yalnız olmadığımızı gözlemleyebiliyorum. Bu yüzden, zaman zaman şikayet ettiğimiz yağmurların sayısız faydasını da… Bu yağmur sadece bana yağmıyormuş meğerse, bunu daha iyi anlayabiliyorum. Elbette bu gezegeni paylaştığımız diğer canlı ve bitkilerin de hakkını gözetmek zorundayız. En azından bu bilinçle yağmurdan şikayet etmemeliyiz diye düşünüyorum.
 

Resim 1
Bu sayımızda bitirdiğiniz miksinizi sosyal çevrenizle paylaşmadan önce Logic 9 “un Linear Phase EQ veya Match EQ”su ile yapabileceğiniz rötuşları / katkıları konuşacağız. “Mastering” değil ele aldığımız konu. O kadar kolay olsaydı… Hayır. Konumuz Logic 9 Phase EQ ile projenizi paylaşmadan önce, olaya biraz daha sonic lezzet katmak. Miksimiz bitmişse, son olarak olarak neler yapabiliriz; bunu konuşalım istedim.

 

Her ne kadar “Mastering”i ele almıyoruz demiş olsak da, “Mastering”de “az ve gerektiği kadar” prensibini de bu safhada azami derecede uygulamalıyız. Her adımda “en az”ıyla yetinmeye çalışmalıyız. Böylece onca zaman kayıt ettiğimiz, editlediğimiz ve nihayetinde mikslediğimiz projemizi daha iyi seviyeye getirme gayretimiz hak ettiği seviyeye gelecektir elbette.
 

Resim 2
Son safhadaki işlemlerimize başlamadan önce miksimizin gerçekten iyi olduğuna emin olup olmadığını kendimize sormalıyız. örneğin, tüm enstrümanlar istediğimiz ölçülerde duyulabiliyor mu? Aralarındaki denge olması gerektiği gibi mi? Stereo panorama istediğimiz gibi mi? Faz sorunlarımız varsa giderilmiş midir? Eğer bu sorularımızı / sorunlarımızı gidermişsek son safhamıza başlayabiliriz.
 

Resim 3

 

Logic 9 içerisinde 13 adet filtre mevcuttur. Biz bu sayımızda Linear Phase EQ ile Match EQ”yu ele alacağız. İlk bakışta Linear Phase EQ ile Channel EQ arasında bir fark yok gibi görünür. Aslında evet, görsel olarak isim dışında bir fark görülmez. Ancak gerek işlevsel gerekse algoritması birbirinden oldukça farklı iki EQ”dan bahsediyoruz.
 

Resim 4

Bitirmiş olduğunuz projelerinizden birini, stereo olarak bounce edip dither v.b. başka bir işleme tabii tutmadan yeni bir Logic projesi olarak açın. Stereo bir track yaratıp projenizin stereo wav dosyasını bu stereo track”e ithal edin.

Miks esnasında EQ filtrelerini ± 6 dB”e kadar, bazen daha da fazla ayarlayabiliyoruz. Ancak bu en son safhada EQ başta olmak üzere ayarlarımızda profesyonel mastering stüdyolarında esas alınan “less is more – az daha çoktur” prensibi ile hareket etmemiz gerektiğini yeniden hatırlayalım.
 


Resim 5

 

Logic 9″ da onüç adet filtremiz olduğunu söylemiştik. Saymak gerekirse bunlar sırasıyla:

Channel EQ
Fat EQ
Legacy EQ (DJ EQ ve Silver EQ)
Linear Phase EQ
Match EQ
Single Band EQ ki bunlar da
High Cut
High Pass Filter
High Shelving EQ
Low Cut
Low Pass Filter
Low Shelving EQ
Parametric EQ
 


Resim 6
Bunlardan “Channel EQ” (resim 1) ve”Linear Phase EQ” (resim 2) arayüz olarak birbirinin aynı gibi görünseler de algoritmaları birbirinden oldukça faklıdır. Bu kısa hatırlatmadan sonra aradaki farkın ne olduğuna da kısaca değinelim
 

Resim 7

 

Linear Phase EQ”ı, bitmiş olan stereo miksimize uyguladığımızda farklı frekanslar faz ilişkilerini muhafaza edebilir. Böylece daha şeffaf bir değişim yaratılır. Oysa ki diğer seçenekte (Channel EQ) bu değişimlerin sese etkisi daha karakteristik olur. Bu istenen bir şey olabilir ama istenmeyen bir şey de olabilir, duruma göre. Ancak, miksimiz bittiğine / hazır olduğunda göre, yani son safhada bunu genellikle pek istemeyiz. çünkü sound”umuz artık oturmuştur (iyi bir miks yaptığımız için). Ancak farklı dinleme ortamlarında frekans cevabını muhafaza edebilmek için akustiği iyi olan bir dinleme kontrol odasında Linear Phase EQ ile son rötuşları yapabiliriz. Belki biraz bas belki biraz tiz ekleyebilir veya bazı frekansları traşlayabiliriz. Linear Phase EQ ile, az cut ve boost ile frekans olarak projemizi rötuşlayabiliriz. Linear EQ yerine bu safhada kullansaydık eğer Channel EQ, sesin karakteristiğini de etkileyecekti. Oysa Linear Phase kullandığımızdan içimiz rahat. Tabii “az, daha çoktur” prensibini unutmamak kaydıyla.
 

Resim 8
Gelelim Match EQ”ya. Genellikle proje stüdyosunda bir mastering mühendisi olmamasının bir sonucu olarak, miksimizin benzeri bitmiş projeleri gibi tınlamasını istemek noktasında takılıp kalabiliyor ve bir arpa boyu bile ilerleyemiyoruz. Bu durumda Logic bize “Match EQ”yu sunar (resim 3). Match EQ özet olarak bitmiş bir şarkıyı analiz ederek onun sonik siluetini (EQ”sunu) ödünç almamızı sağlar. Böylece beğendiğimiz bir eserin EQ”sunu başlangıç olarak kendi projemize de uygulayabiliriz. Nasıl mı? Gelin şimdi buna da bir bakalım.
 

 

Match EQ”yu incelediğimizde (resim 4), “Template”, “Current” ve “Material” kutucuklarını görebiliriz. Bu Logic EQ”lar arasında görsel farklardan en barizi. Projemizin sound”una uygun olduğunu düşündüğümüz bir şarkıyı sürükleyerek Match EQ”nun “Template” ikonu üzerine bırakalım. Ardından kendi miksimizin stereo bounce edilmiş halini yine aynı Match EQ”nun “Current” ikonu üstüne bırakabiliriz. örnek miksi Template ikonunun üzerine bıraktığımızda Logic ses dosyasını analiz etmeye başlayacak (resim 5). Ardından analiz sonucu bir EQ eğrisi ile karşılaşacağız (resim 6).
 

Resim 9

Mevcut miksimizin stereo ses dosyasını “Current” üstüne bıraktığımızda ise bu dosyanın analiz edilmiş EQ eğrisi ile karşılaşacağız (resim 7). Ardından “Match”e tıkladığımızda “Match EQ”, örnek aldığımız EQ eğrisini bizim ses dosyamıza uygulanmış halini görebilir ve dinleyebiliriz (resim 8).

Doğal olarak bu yeterli bir işlem olmadığı gibi belki istediğimizden çok farklı da olabilir. Benim tavsiyem “Smoothing” artırmak (resim 9) ve “Apply” miktarını düşürmekten yana çoğunlukla. Böylece daha duymak istediğinize yakın sonuçlar alabilirsiniz (resim 10). Tabi en doğru kararı kulağınız vermeli. Kendi miksinizi benden çok daha iyi değerlendirebilirsiniz.
 

 

Değerli okuyucularım, sizlere Linear Phase EQ ve Match EQ hakkında biraz bilgi vermeye çalıştım. Miks”iniz iyiyse özellikle Linear Phase EQ adeta bir elması, pırlanta haline getirebilir.

Ancak miksiniz henüz olgunlaşmamışsa Linear Phase veya Match EQ”nun faydasından çok zararını görebilirsiniz. Bu yüzden miksinizin %100 bitmiş olduğundan emin olun.
 


Resim 10

Belki o kadar iyi bir miks yapmışsınızdır ki başka hiç bir EQ”ya gerek kalmamış da olabilir. İlla bu EQ”ları kullanmak gerekli değildir / olmayabilir. Bunu öğrenmenin en iyi yollarından biri, iyi bir stüdyonun kontrol odasında miksinizi dinlemek olabilir.

Bir saatliğine kiraladığınız bir stüdyonun kontrol odası / dinleme odası size bir çok değerli geri bildirim de bulunabilir. Böylece bu sayımızda bilgilendirmeye çalıştığımız EQ”ların katkısını gözlemleme imkanınız olur.

Huzur.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here