Ana sayfa Donanım Liman 3D

Liman 3D

0

 
Bu yazıda futuristik bir mekan tasarladım. Tasarımda mekanın derinliğini ve büyüklüğünü göstermek istedim. Mekanı bir tür limana benzetebiliriz. Hava araçarının konakladığı, aktarma ve yükleme işlemlerini gerçekleştirdiği bir kargo merkezi burası. İrili ufaklı pek çok aracın inip kalkabildiği, her araç için farklı dirençte platformların bulunduğu, gerekirse vinç ve seyyar iniş platformları ile hareketlenebilen bir saha burası. Yerden kolonlar üzerinde yükselen, metal ve çeliğin hakim olduğu inorganik bir mekan. (Resim 1)
 

-Resim 1-

 

Sahne komposizyonunda bu anlattıklarımı tek kare içerisinde olabildiğince anlatabilmek adına köşe bir açı seçtim. Bu açı ile derinliği verebilmek için geriye doğru bir alan elde ettim. Ayrıca araçlara yükleme yapan taşıyıcı yapılar ve platformların büyüklüğünü hissettirebilmek için yakın planda insan ebatlarını ölçek olması amacı ile kullandım.

çalışmanın senaryosunda yer alan verileri düşünerek gördüğünüz mekanı tasarladım. Bu tip veriler her tasarımcı için farklı detaylarda ve özelliklerde kendini belli eder. Bazısı için daha geniş bir iniş pisti uygunsa diğer tasarımcı için aracı olabildiğince geniş açı bir lens  ile sunmak daha mantıklı gelebilir. önemli olan sizden istenilen, yada sizin istediğiniz senaryo gerekliliklerini olabildiğince ortaya koyabilmektir. (Resim 2)
 


-Resim 2-

 

 

çalışamaya başlamadan önce karaladığınız kaba taslak eskizleriniz ne kadar çok olursa geri dönüşler, yapısal düzeltmeler ve “sil baştan” boyamalar o kadar az olur. öncelikle kaba leke alanları ile hızlı bir boyama yaparak mekan hakkında genel biçimi oluşturuyorum. Bu aşamada mümkün olduğunca düz ve geniş uçlu fırçalar ile detaydan uzak boyamalar yapmanızı tavsiye ediyorum. Bu sayede mekanın ışık yoğunluğu ve yönü ile gölgeleri daha rahat belirlemiş olacaksınız. Genelde bu aşamalarda ince ince detaylandırmaya başlayarak hataya düşülür. Uzun uzun tek bir noktaya bakarak “oldu-olmadı” diye düşünüp boyamalar yaparsınız. Ardından geriye çekilip baktığınızda gereksiz yere, üstelik hatalı biçim üzerinde vakit kaybetmis olduğunuzu görürsünüz. Eğer bahsettiğim gibi kaba fırçalar ile başlarsanız aynı anda çalışmanın her noktasını tek seferde görmeye başlarsınız. Konuya hakimiyetiniz artar ve çalışmaya ayıracağınız süre oldukça kısalır. (Resim 3)
 

-Resim 3-

 

Sahne kompozisyonunuz da mümkün olduğunca gözü rahatsız etmeyen, algısı kolay ve çarpıcı bir düzene sahip olmalı. Hissettireceğiniz duygu, büyüklük-küçüklük duygusu gibi mekana ve objelere dayalı görsel düzeni seçeceğiniz doğru bakış açısı ve lens değeri ile desteklemelisiniz.
 

-Resim 4-
 
Sahnede öncelikle genel leke alanlarını belirttim. Boyama yaparken ışık kaynağınızın türünü, gücünü ve yönünü iyi planlayın. Ufak bir masa lambası ile puslu bir havada yayılan güneş ışığı mutlaka aynı etkileri sunmayacaktır. Dolayısı ile gölgeler ve keskinliği, yayınım ve renk değerleri gibi mekanı etkili sunabilecek temel detayları iyi planlayabilmeliyiz. Bu sahnede hafif puslu bir havada doğal ışık kaynağını düşünerek planlama yaptım. Birbirinin üzerine kesişen keskin ve koyu tonda gölgeler yerine daha yumuşak değerleri tercih ettim. Bunun nedeni de atmosferde kullandığım puslu havanın ışığı kıran etkisidir. Gerçek yaşamdan gözlem yapacak olursanız nem oranı düşük güneşli açık bir havada öğle saatlerinde elde edeceğiniz gölge değerleri ile puslu yada yağışlı (kapalı) bir gündüz vakti elde edeceğiniz değerler farklı olacaktır. Nemsiz, kuru ve güneşli havada gölgeler daha keskin ve belirgin, diğer kapalı havalarda ise çok daha yumuşak gölgeler görürsünüz. Bu nedenle olabildiğince keskin ve koyu gölge detaylarından kaçındım.(Resim 4)

 

Bahsettiğim puslu havanın etkisi ile geriye doğru artan derinlikte giderek soluk tonlar tercih ettim. Bu sayede istediğim doğru derinlik hissine yaklaşmış oldum. Arka planı çok net yapacak olursanız havanın “pusu nemi ve sisi az” hissini vermiş olacaksınız.

Sahnemizde bu aşamada boyama ve detayları aşama aşama geliştirerek detaylandırmaya başlıyorum. Gördüğünüz gibi genel boyama sistemi olarak öncelikle orta ve koyu tonda alanları belirterek işe başlıyorum. Işık alanları ve açık tonda belirteceğim yüzeyler için ikinci aşamada açık tonlarla boyama yapıyorum. Koyu alanlar üzerine açık tonlar ile daha kolay bir kontrol sağlayacaksınız. çalışmanın türüne göre değişkenlik gösterebilen boyama teknikleri mevcut olsa da genel olarak önce koyu ardından açık ton boyamaları yapmakta fayda var. (Resim 5)
 


-Resim 5-
 

 


-Resim 6-
  özellikle detay ve diğer eklentileri sahnenize yerleştirirken “layer” kullanımını zengin tutun. İlk zamanlar ne kadar çok layer kullanırsanız geri dönüş ve düzeltmelerinizde o kadar rahat edersiniz. Daha sonraları sahne ve boyama hakimiyetiniz arttıkça layer yükünü azaltabilir, pek çok eklentiyi aynı layerda tek seferde boyayarak elde edebilirsiniz. Bu tip ufak tavsiyeler ve kolaylıkları kendinize uygun biçimde seçip uygulayın. Unutmayın, hiç biri kesin kurallar değillerdir. önemli olan nokta, çalışma bittiğinde amacına hizmet ediyormu ve gerekli etkiyi meydana getiriyormu.(Resim 6)

 

Detaylandırma yaparken bulunduğunuz layerda normal boyamalarınızı yapın. Ancak bazı zamanlar, özellikle mekanik ve konstrüksiyon tipi sahnelerde statik objelere ve yapılara ihtiyacınız olacaktır. Nedir bunlar; vinç, çelik iskele, metal korkuluk, çelik platform vb. Bunları mekanında üst üste boyamak yerine ayrı bir “layer” kullanarak 90 derece dikeyler ile boyayabilirsiniz. Ardından “transform” özellikleri ile istediğiniz perspektif ve açıda mekana adapte edebilirsiniz. Bu sayede elinizde ham hali ile eğip bükmeye hazır, çoğaltılabilir numune konstrüksiyonlar olacaktır. (Resim 7)
 

-Resim 7-

 

Bunların dışında kullanacağınız farklı fırçalar ile yüzeylerde farklı hareketler oluşturabilirsiniz.

Aynı şekilde duman, is, toz vb etkileri meydana getirebilirsiniz.

Genel olarak “liman” çalışmasını ve hazırlığında faydalı olabileceğini düşündüğüm bir kaç detayı sizlerle paylaşmak istedim. Keyifli çalışmalar dilerim. Tekrar görüşmek dileği ile….

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here