Ana sayfa Makale Kurgusal Fotoğraf

Kurgusal Fotoğraf

0

Fotoğrafçının zihninin ve benliğinin derinliklerine çıktığı yolculuk.
 

Fotoğrafçılık o kadar zengin bir alan ki henüz yeni başlayan bir amatörden Hollywood filmlerindeki afişleri çeken ustalara kadar geniş bir yelpazede değerlendirilebiliyor. Bu sayımızda fotoğrafın bir bakıma hayal üstü sınırlarına değineceğiz. Analog dönemin ardından kimyadan hızla ayrışan fotoğrafçılık kavramının günümüzde ticari bir sektör durumuna gelişi ve yaygınlaşmasıyla büyüyen bir kavrama “kurgu”ya farklı yönleri ile yaklaşacağız. İki sayıda değerlendireceğimiz fotoğrafta kurgusal fotoğraf konusunda önce “nedir, ne değildir?” sorusunun yanıtlarını, önümüzdeki sayıda ise kurgusal fotoğrafın inceliklerini, önemli püf noktalarını sizlere sunacağız.
 

 
Kurgusal Fotoğraf Nedir ?
Birçok farklı dala ayrılmakla birlikte moda, reklam ve portre fotoğrafçılığı konumuzun temelini oluşturuyor. çünkü bu fotoğraf dallarında var olanı çok daha yoğun ve çarpıcı şekilde güzel göstermek, yaratıcı ve farklı olmak adeta temel faktörler durumunda. Bir moda fotoğrafçısı güzel bir model seçmeli, modelin giyeceği kıyafeti ön plana çıkarmalı, bunları yaparken de diğer fotoğrafçılardan farklı detaylar ortaya koymalı. Bir reklam fotoğrafçısı ürünü, markayı veya kampanyayı objektifine yansıtırken akıl dolu bir tablo ortaya çıkarmalı, ürünü ve markayı ilgi çekici bir şekilde gözler önüne sermelidir. Bir portre fotoğrafçısı ise tarzına ve amacına bağlı olarak farklı kompozisyonlarla, farklı etkilerle insanları fotoğraflayabilir; sıradan bir insan figürünü bambaşka bir şekilde gözler önüne serebilir. Konu farklı olmakla ilişkilendirildiğinde devreye kesinlikle kurgu giriyor. Fotoğrafçının reklam ve moda fotoğrafında bir konseptle hareket etmesi, sistemli bir şekilde fotoğraflarında diğerlerinden farklı olmayı amaçlaması fotoğrafta kurgu nedir sorusunun yanıtı oluyor.

 

Konsept: Farklı Olmak
Kurgu fotoğrafçılığının temelinde farklı olmak yatar. Farklı olmak aslında öyle sanıldığı kadar kolay değildir. Tarzınız, bakış açınız, estetik anlayışınız, ortaya çıkarmak istedikleriniz farklı olacak; düşünce yapınız, espri anlayışınız, Photoshop teknikleriniz farklı olacak; yeri gelecek makineyi tutuşunuz bile farklı olacak. Elbette tüm bunlar için bilgi birikimi ve hayal gücüne dair bazı şeylerin yukarlarda olması gerekli. Fotoğrafçının benliğine doğru bir yolculuğa çıkması belki de.
 

 
Fotoğrafçılar bir tarza ve anlayış biçimine birçok kaynaktan beslenerek zamanla erişir. Bu kaynak kimi zaman örnek alınan bir fotoğrafçı, sinema filmi, çok satanlar arasında yerini almış sürükleyici bir roman, kimi zaman çocukken izlenilmiş bir çizgifilm, hayatın içinde birebir yaşanıp tecrübe edilmiş bir olay ve genellikle birçok farklı durumda birçok şekil alabilen hayal dünyası olabilir. Fotoğraf, kavramsal olarak ele alındığında farklı bir durumun ta kendisidir zaten. Belli bir tarza ve anlayış biçimine sahip fotoğrafçılar alırlar ellerine makinelerini ve işte o beğendiğiniz, bakarken düşünmekten kendinizi alıkoyamadığınız fotoğrafları çekerler.

Şimdi kurgusal fotoğrafları sınıflara ayıracağız. Moda ve reklam fotoğrafçılığını profesyonel; portre fotoğrafçılığını ise hem profesyonel hem de amatör fotoğrafçılık olarak ele alarak iki farklı kategoride değerlendirebiliriz. Bu ayrıma göre iki tür kurgusal fotoğrafçılıktan söz edilebilir: “Profesyonel kurgusal fotoğraf” ve “serbest-amatör kurgusal fotoğraf.”

 

Profesyonel Kurgusal Fotoğraflar
Moda ve reklam fotoğrafçılarının ortaya koyduğu özgün çalışmalara genel olarak profesyonel kurgusal fotoğrafçılık denilebilir. Burada esas nokta fotoğrafların moda ve reklam sektörü için maddi kaygılar duyularak, belli ritüeller dahilinde çekilmesidir. örnek vermek gerekirse x markasının bu seneki takım elbise modelleri için bir moda çekimi yapılacak. Fotoğrafçı bu çekimi sıradan bir moda çekimi şeklinde de yapabilir; belli bir konsept oluşturup çekimin içine görselliği artırıcı öğeler katarak da yapabilir. İşin içine bir konsept, yaratıcılık, hikaye, farklı görsel düzenekler girdiği zaman moda çekimi aynı zamanda bir kurgusal çekimdir. Bu tarz moda ve reklam çekimlerinin kurgusal olabilmesi, firmanın isteklerine ve fotoğrafçının çalışma şekline bağlıdır. Firma belli kalıpların dışına çıkılmasını istemiyorsa düz, klasik bir çekim olmasını istiyorsa, bu çekim kurgusal bir çekim olmayacaktır. Aynı şekilde fotoğrafçı yeterli beceri ve donanıma sahip değilse, basmakalıp bir tarzı varsa çekim yine kurgusallıktan uzak olacaktır. Profesyonel kurgusal fotoğrafçılara Andrzej Dragan, Kristian Schuller ve Erwin Olaf”ı örnek gösterebiliriz.
 

 
Serbest-Amatör Kurgusal Fotoğraflar
Profesyonel ve amatör portre fotoğrafçılarının ortaya koyduğu farklı ve özgün çalışmalara serbest-amatör kurgusal fotoğrafçılık denir. Profesyonel kurgusal fotoğraftan farkı, maddi kaygılardan ziyade sanat ve kişisel portfolyo amacı taşımasıdır. Yani ticari odağa sahip çekimler değildirler; hem profesyonel hem de amatör portre fotoğrafçıları tarafından gerçekleştirilebilirler. Profesyonel çekimlere kıyasla bir sınırlama olmadığı için çok daha serbest bir çalışma alanı vardır. Konu sınırsızdır, kullanılabilecek model, mekan, kıyafet ya da kıyafetsizlik kombinasyonu sınırsızdır. Tek gerekli olan anlatılacak bir fikrinizin, bir hikayenizin olmasıdır. Serbest-amatör kurgusal fotoğrafçılara Jan Saudek ve Chema Madoz”u örnek gösterebiliriz. Türk fotoğrafçılardan Mehmet Turgut ve Akif çelikel hem profesyonel hem de serbest kurgusal fotoğraflarıyla tanınmaktadırlar.

 

Manipülasyon-Kurgu Karmaşası
Kavram kargaşası yaratan bir diğer önemli nokta da manipülasyon çalışmalarıdır. Manipülasyon; bir fotoğrafa fotoğraf işleme programları aracılığıyla her türlü müdahalede bulunulmasıdır. Bu müdahale, ekleme-çıkartma şeklinde olabilir, bir ya da birden fazla fotoğrafın birleştirilmesi şeklinde olabilir veya tek bir fotoğraf üstünde türlü değişiklikler yapılması şeklinde olabilir. Hikayesini, fikrini belirleyip çektiğiniz fakat ortaya çıkarmak istediğiniz sonuç gereği yoğun şekilde manipüle edilen fotoğraflar kurgusal fotoğraf sayılabilir. Fotoğraf çekilmeksizin, kurgusal bir şeyler ortaya çıkarmak adına dijital ortamda manipülasyon sayesinde oluşturulan görseller kurgusal fotoğraf değil, birer manipülasyon çalışmasıdır.
 

 
Amatörlerin Gözdesi
Kurgusal fotoğraflar, günümüzde amatör fotoğrafçılar tarafından oldukça rağbet görmekte. İlgi duymalarının sebebi hem akıllarındaki fikri, içlerindeki duyguyu, ruhu özgürce fotoğrafa aktarabilmeleri hem de dikkat çekici çalışmalar ortaya koyarak seslerini duyurabilmeyi amaçlamalarındandır. Artı kurgusal fotoğraflarla kendilerini kanıtlayan amatör fotoğrafçılar; bunu amatörlükten profesyonelliğe bir geçiş, bir basamak olarak da değerlendirebiliyor. Fotoğrafçıların fotoğraflarındaki kurgu boyutu, başarısı üst düzey fotoğraf çevreleri tarafından ilgiyle takip ediliyor.

Dış Mekan mı İç Mekan mı?
Kurgusal fotoğraflar dış mekanda da çekilebilir, stüdyo ortamında da. Bu, fotoğrafçının kafasında ne tarz bir fotoğraf tasarladığına bağlıdır. Stüdyo ortamında çekilen fotoğraflar her zaman daha konforlu olmuştur. Işığın kontrolü kolaydır, çevreyi kontrol etme problemi yoktur, hava şartları çekimi etkilemez, ekipmanları taşıma derdi yoktur. Bununla birlikte elbette dış mekanda, doğal ışıkla ve Photoshop”un oluşturmadığı bir ortamda fotoğraf çekimi gerçekleştiren fotoğrafçılarda vardır. Photoline Nisan-Mayıs sayısında kurgusal fotoğrafın çekim aşamalarını ve ipuçlarını değerli fotoğrafçıların ve akademisyenlerin katkıları ile değerlendireceğiz. Görüşmek üzere.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here