Ana sayfa Haber Konfor ve performans araziye çıktı: KTM 1190 Adventure

Konfor ve performans araziye çıktı: KTM 1190 Adventure

0

KTM, 1190 ADVENTURE ve 1190 ADVENTURE R modelleriyle büyük seyahat endurosu tarzındaki yeni ürünlerini Türkiye”de tanıttı

Zorlu yol koşullarıyla karşılaşılacak uzun yolculuklar için tasarlanmış olan bu tip bir motosikletin karakterini anlayabilmek ancak uzun ve zorlu bir yolculuğa çıkılarak mümkün olabilir tabi ki. Henüz Türkiye”ye gelmiş bu modelleri size tanıtırken, benzer yolculuklarda edindiğimiz tecrübelere ve KTM”in, Avusturya Konsolosluğu”nun ev sahipliğinde yaptığı basın toplantısı verilerine dayanarak yazacağım..

öncelikle şunları söylemeliyim: Markanın ana değerleri ve bu yeni modellerin teknik özelliklerine baktığımda, KTM”in gelenekselleşmiş arazi performansından taviz vermeyen ve bugüne kadar hiçbir KTM”in sunmadığı uzun yol konforunu sunan teknolojik oyuncaklarla karşı karşıyayız. Hem de kocaman oyuncaklar…
 

1190 ADVENTURE ve 1190 ADVENTURE R modellerinin her ikisi de KTM”in “seyahat” başlığı altında topladığı ürün yelpazesinde yer alıyor. Arazide kullanım performansını ön planda tutan özel motosiklet kullanıcıları için çok önemli olabilecek birkaç “ufak” detay dışında, tamamen aynı altyapı üzerinde inşa edilmiş durumdalar. O detaylardan biraz sonra bahsediyor olacağım. Şimdi ortak noktalarını konuşalım.

 

 

Her koşulda güvenli sürüş
148 hp ve 125Nm… Eh… İkisi yan yana gelince, bu koskoca oyuncağı yolda tutabilmeniz için KTM”in birkaç şey yapması gerekmiş. Sizin belirlediğiniz sınırlarda devreye giren bir çekiş kontrol sistemi (MTC) ile dört farklı seçenekte motosikletin sürüş karakteristiklerini belirleyebiliyorsunuz. Uzun mesafe asfalt yolculuklarında kesintisiz bir sürüş için STREET MODE (CADDE) seçeneğinde, güvenlik ve konfor ön planda. Asfalt performansı aradığınız koşullar için SPORT MODE (SPOR) seçeneğinde, motorun verdiği maksimum beygir gücünden taviz vermeden sürme olanağını bulacağınız ve çekiş kontrol sisteminin mümkün olduğunca geç devreye gireceği söyleniyor. Yağmurun kayganlaştırdığı yol koşulları için RAIN MODE (YAĞMUR) seçeneği, sizi 100 hp ile sınırlayacak ve motosiklet lastiklerin yola tutunuşuna çok daha yumuşak tepkiler veriyor olacak. Arazi koşullarında arka tekeri kaydırarak sürmek isteyebileceğiniz düşünüldüğünde, OFFROAD MODE (ARAZİ) seçeneği, gücü gene 100 hp”de tutarak kontrollü bir şekilde arka tekeri kaydırma olanağı sunacak.
 

KTM”den bir ilk: offroad ABS
Hazır arka teker demişken, ABS”yi devre dışı bırakabildiğinizi ya da bir KTM “ilk”i olarak karşımıza çıkan “offroad ABS” seçeneğini devreye sokabileceğinizi eklemeliyim. Bu çekiş kontrol seçeneklerinin tümünde, mevcut yol durumuyla motorun yatış açısı karşılaştırılıyor ve drive-by-wire sayesinde gaz supaplarının açılıp kapanması, çekiş sistemiyle uyum içinde çalışıyor. Bu teknoloji, çok uzun süredir otomotiv endüstrisinde kullanılmaktaydı.
 

 

 

Sadece KTM”de olanlar
Motosiklet camiasında “büyük makine” olarak bilinen 1000″lik enduroları kullananların hemen her yerde karşılaştığı soruların başında, “Bu kadar büyük bir makineyle arazide sürmek zor olmuyor mu?” yer alır. Bu soruya verilebilecek pek çok cevabın KTM”cesini zaten yukarıdaki teknolojik detayları sıralarken verdiğimi düşünüyorum. Şimdi sıra standart 1190 Adventure ile 1190 Adventure R arasındaki en önemli ve en belirgin farkı anlatmaya geldi. “Bence” en önemli fark: 21 inç ön jant. Bu kocaman oyuncakla daha cüretkâr arazi hamleleri yapmak isteyenlerin seçeceği 1190 Adventure R, 21 inç ön ve 18 inç arka jant ile donatılmış durumda ki bu özellik, bir motosikletin ne kadar sert arazi koşullarında sürülmek için tasarlanmış olduğunun ilk göstergesi olarak kabul edilir. Burada söylenmesi gereken bir diğer önemli şey ise, 21 inç ön tekeri, 1000″lik bir makinede görmek istiyorsanız, KTM”den başka bir yerlere bakmanıza pek gerek olmadığı. Standart 1190 Adventure, bozuk yol performansının yanında, asfalt kullanım özelliklerini de sunma iddiasında olduğundan, 19 inç ön ve 17 inç arka jant ile donatılmış. Her iki modelin ortak özelliklerine ek olarak, KTM”e özel tubeless hafifleştirilmiş jantlardan bahsetmek gerek. Arazi kullanımı için önemli avantaj olarak kabul edilen tel jant seçeneğinin, bu kadar hafif bir tubeless tasarımla birleşmesi için KTM Ar-Ge departmanının çok çalıştığı söyleniyor.
 

 

Bir yarış ekipmanı olarak bilinen “kaydırmalı debriyaj” 1190 Adventure”larda standart. 148 hp gücündeki motorunun kalkışlar ve virajlar sırasında oluşturduğu aşındırıcı ve sürüş güvenliğini tehlikeye atıcı etkilerini ortadan kaldırıyor, yol tutuşunu artırıcı bir önlem olarak karşımıza çıkıyor.

Kendisi için özel lastik ürettirme geleneğinden bu kez de vazgeçmeyen KTM”e özel bir detay da Continental”den geliyor. Conti Trail Attack2, 250 km/s hız sınırı verilmiş ilk seyahat endurosu lastiği olarak, 1190 Adventure”larda kullanılıyor olacak.
 

Konfor Detayları
Rüzgârın geliş yönü ya da sürücünün boyunun uzunluğu gibi sebeplerden farklı ölçülerde olması istenebilecek bir parça olan ön cam, mekanik bir kontrol birimiyle açısı ve yüksekliği anlık olarak değiştirilerek kullanılabiliyor. Güvenli motosiklet sürüşün önemli değişkenlerinden olan “görünürlük”, gündüz led farlarıyla sağlanırken, gece aydınlatmasıysa sensörlerle devreye giren farlarla sağlanıyor. Sürüş esnasında sertlik ayarı değiştirilebilen amortisörler, yüke ve yol koşullarına göre 12 farklı seçenekte kullanılabiliyor. Şu anda kadar bahsedilen tüm ayarlar ve sürüş ile ilgili tüm bilgiler kokpitteki dijital göstergelerde toplanmış.
Her silindir başında düşen çift buji, elektronik ateşleme sistemi yazılımının verimliliğiyle birleştiğinde, önceki modellere göre yaklaşık %20 yakıt tasarrufu sağladığı söyleniyor. Büyük hacimli motosikletlerin genelinde bir şekilde görülen ve çeşitli donanımlarla azaltılmaya çalışılan, düşük devirlerde ve düşük hızlarda “çiğ yakıt” kalması sorununun, silindir başına çift buji kullanılarak aşılmış olduğu söyleniyor. Tüm bunları hesaba katarsak, depomuzun da 23 litreye çıkarıldığını düşünürsek, yakıt ikmali ihtiyacımızın önceki modellere göre daha da azalmış olacağını, menzilimizin arttığını varsayabiliriz.
 

Sonuç olarak, sürüş güvenliğiyle ilgili bu kadar yenilikçi uygulamanın geliştirilmiş olması ve KTM”in arazi sürüşü konusundaki tartışmasız tecrübesi ile donatılmış bu büyük enduroların, daha büyük motosikletlere geçmek isteyen ama kontrol etmek konusunda endişeleri olan kullanıcılara cesaret vereceği düşünülebilir. Arazi koşullarında ve uzun seyahatlerde büyük hacimli enduro kullanma tecrübesine sahip kullanıcıların da, bu yeni oyuncakların performanslarını test etmek için can attıklarını duyuyorum. Ne olursa olsun… İki teker güzeldir… KTM gene yapacağını yaptı! Ve iki teker dünyamızın sınırlarını zorlayacak yeni oyuncaklar hediye etti bize…

 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here