Ana sayfa Haber Katy ile Kanlı Canlı

Katy ile Kanlı Canlı

123
0

Geçtiğimiz yıl çıkardığı “One of The Boys” albümün hit şarkısı “I Kissed A Girl” ile tüm dünyanın bildiği bir isim haline gelen Katy Perry

Konser izlenimlerimize geçmeden önce ekip olarak Katy Perry’nin albümü sound’unu oldukça başarılı bulduğumuzu ifade edelim. Evet, tüm yapılan pazarlama stratejilerinin büyüklüğünün, işin makyaj kısmının devasalığının, sansasyonal sözlerle yazılmış şarkılar olmasa, belki de bu albümün bu kadar dikkat çekmeyeceğinin farkındayız. Ama tüm bunlar bir yana, karşımızda kendi söz ve müziklerini yazan bir genç müzisyen ve ona inanmış büyük prodüktörlerin ortaya çıkardığı bir sound var. Morisette’in Jagged Little Pill albümünün prodüktörü Glen Ballard, Britney Spears’ın One More Time’ının bestecisi ve yapımcısı Max Martin, Greg Wells, Dr. Lukeve Dave Stewartgibi isimlerle çalışan Perry’nin albüm sound’u (şarkıların meledoilerini seversiniz, sevmezsiniz ayrı konu)gerçekten üzerinde çalışılmış hissi veriyor.

Fenerbahçe’deki True Blue adlı mekana ilk girdiğimizde, yaş ortalamasının 14-30 arasında değişeceğini düşünüyoruz. Tahminimiz bir açıdan tutuyor; evet 14 hatta 10 yaşında bir sürü çocuk etrafta koşuşturuyor, onların etrafında da anne babalar sıkılarak oturuyorlar. Yaş ortalamasının bu kadar küçük olması ve konserin de beklediğimizden üç kat daha kalabalık olması, enteresan bir durum. İkinci şaşırdığımız nokta, sahnenin küçüklüğü ve dekorsuzluğu oluyor. Katy’nin tüm konserlerinde özel dekorlar, şişme çilekler, kocaman kedi resimleri gibi görsellere yer verdiğini ve sahneyi bir tiyatro sahnesi gibi kullandığını bildiğimiz için küçük bir hayal kırıklığı yaşıyoruz. üçüncü şaşkınlık ise Katy’nin sesini duyduğumuzda gerçekleşiyor. Canlı performanslarını ekrandan izlediğimizde albümden farklı olarak, sesini çok da iyi kullanamadığını ve albümde epey bir detone savar kullanıldığını, efektlere boğulduğunu düşünmüştük. Ancak İstanbul’daki konserinde sesi hiç de fena değil. Size bir magazin dergisi edasıyla Katy şöyle giyinmiş, şöyle güzel, ne şeker, izleyiciyle çok güzel şakalaşıyor gibi laflar etmeyeceğimizi biliyorsunuz, ama genel sahne performansı açısından, Katy’nin gerçekten çok yüksek bir enerjisi ve sahne hakimiyeti var. Amerika’lılara özgü o rahatlık ve şuursuz özgüven buram buram etrafa yayılıyor. En çok hoşumuza giden nokta da etrafımızdaki cıvıl cıvıl  gençlerin, modern kıyafetleri, kendileriyle barışık halleri ve bakımlı kılık kıyafetleriyle bize bir süreliğine olsun, ülkemizin içinde bulunduğu iç karatıcı günleri unutturmuş olmaları. Oyuncak bebekleri tahrik edici bulan hocalardan, yedi yaşında çarşafa sokulan çocuklardan, İdil Biret konserini basmak isteyen çapulculardan kısa bir süreliğine de olsa uzakta olmak güzel.  

Gelelim Sound’a…

Canlı performanslarda grubun liderliğini aynı zamanda gitaristliğini  ve tuşlu çalgıları üstlenen Patrick Matera distortion ve boost için T- Rex Moller pedalından faydalanıyor. Patrick, pedalı sürekli olarak açık tutuyor; yani %100 bir temiz ton hiç kullanmıyor. Sound’u daha temiz hale getirmek için pedal board’unun sağ kısmında yer alan volume pedalını kullanıyor. Patrcik sololar ve riff”ler içinse, Moller’in boost kanalını kullanıyor. Bazen turne kapsamında farklı ülkelerde konser verirken kendi amplisini götüremediğinde, kiralama şirketinin ayarladığı amplilere göre drive tonunu da bu pedaldan aldığı oluyor. Ama drive karakterini beğendiği bir ampli olursa pedalı sadece boost özelliği için kullanıyor.
 
Delay

Delay içinse T- Rex Replica modelini kullanıyor. Bu modeli seçmesindeki birinci sebep, oldukça hassas bir tap tempo, yani ayakla metronom özelliğine sahip olması. Tüm ayarlarını %50’de sabitlemiş durumda. Yani Replica modelini oldukça basit bir şekilde kullanmayı seçiyor. öte yandan T Rex’in Reptile modelini de daha çok delay üzerinde oynamak, tona hacim katmak ve modülasyon efekti vermek için kullanıyor.

Amplifikatör


 
  Patrick, amplifikatör seçimini genelde 30W’lık lambalı modellerden yapıyor. ABD turnelerinde SWART AMP firmasının kendisi için modifiye ettiği Swart Super Space Tone 30 kafa kabin modelini kullanıyor. İstanbul konserindeyse Vox AC 30 kullanmayı tercih etti. Swart modelinin power amp katında dört adet 6V6 veya alternatif olarak iki adet EL34 tüp kullanılıyor. Preamp katında ise üç adet 12AX7 bulunuyor.

Tremolo ve reverb efektlerine de sahip Space Tone 30, standart olarak 2X12 inçlik kabiniyle beraber sunuluyor. Kabinde kullanılan hoparlör Celestion G12M modeli. Swart Super Space Tone 30, seçilen tüplere göre 30-35W güç üretiyor. Cihazın canlı performans tonlarını duymak ve tasarımını detaylı incelemek için www.swartamps.com adresini ziyaret edebilirsiniz. Katy Perry ise aynı amplifikatörün kendisi için tasarlanmış olan ve görsel olarak da Katy”nin genel konseptine uygun bir şekilde şeker dükkanından alınmışa benzeyen 20W’lık modelini kullanıyor.

Gitarlar

Patrick daha çok bir Gibson müzisyeni olarak dikkat çekiyor. İstanbul konserinde de dünya turnesinin diğer ayaklarında olduğu gibi bir Gibson SG 1961 Reissue, bir Gibson ES330 ve bir de Gibson Les Paul 1957 Reissue modeli kullandı. Daha büyük çaplı konserlerde ise sanatçı, balad ve yumuşak parçalarda Fender Telecaster kullanıyor. Katy ise pembe veya beyaz renkli Gibson Les Paul Studio modellerini iki veya üç parçasında kullanıyor.     

PA ve Monitoring

Hem FOH engineer Fern Alvarez Jr. (kendisi aynı zamanda Katy”nin konserlerindeki tüm prodüksiyondan sorumlu kişi) hem de monitörden sorumlu engineer Dave Rupsch,  DigiDesign Profile konsollarında çalışıyorlar. Prodüksiyon el verdiğince Clair Global marka PA kullanan Alvarez, efektler için, Bomb Factory BF76 kompresör, Perry”nin vokalleri için Franklin d2 EQ, geri vokaller içinse Digidesign’ın kompresör/limiter plug-in’i Smack’i kullanıyor. Bas gitar için Purple Audio kompresör, akustikler için Joemeek kompresör; Perry ve geri vokallerde reverb olarak da ReVibe reverb kullanıyor. Tüm enstrümanlar”a mutlaka reverb ekliyor.

Monitörden sorumlu engineer Dave Rupsch, çok plug in”e dayalı bir set up”ı olmayan grubun sahne içi duyumunu ayarlarken, kick ve snare kompresyonu için Impact kullanıyor. Bass DI ve Katy’nin akustik gitarı için Bomb Factory kompresörleri kullanıyor. Geri vokallere Smack ile hafif bir kompresyon uyguluyor. Katy”nin sesinin çok geniş bir dinamik aralığı olduğu için Katy”nin kulak içi monitörlerine [Katy kulaklık olarak Ultimate Ears UE-7 kullanıyor) giden vokalini dengelemek için bildiğiniz temel onboard kompresörleri kullanıyor.

Katy kulak içi monitörüne reverb istediği için, ReVibe plug-in’e baş vuruyor. Tüm kulak içi miks çıkışlarına, Focusrite 6-band parametrik EQ ve limiter uyguluyor. Grup kulaklık olarak UE-7 Pro kullanıyor.

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here