Ana sayfa Yazılım İş Modeli ile Müşteride Değer Yaratmak!

İş Modeli ile Müşteride Değer Yaratmak!

83
0

Ekonomik krizlerde şirketlerin iş modellerini nasıl değiştirebileceklerini daha somut olarak anlatmak gerekiyor

Forbes Zenginler Listesi”nin ilk sıralarında yer alan Warren Buffett, fikirlerini paylaşma konusunda çekingen olmayışı ile bilinir. Söz konusu kişi, dünyanın yaşayan en büyük yatırımcısı olunca -hele ki kriz döneminde- derslerine katılmak isteyen pek çok kişinin olması normal. Buffett”ın üç yatırım kuralını merak edenler için:
1- Eğer ki bir şey gerçek olmak için yeterince iyi gözüküyorsa gerçekten öyle olabilir.
2- Birisi size bir şey satmak istediğinde, karşınızdakinin bu işten ne kadar kazandığına bakın.
3- Kaldıraçtan uzak durun. Borcu olmayan, iflas da etmeyecektir.
öSS sonuçları açıklandı. Kazananlar tercihlerini yapacak. Uzmanların tercihler konusunda uyarıları aynı, her sene olduğu gibi. İlgi alanlarınıza ve yeteneklerinize uygun, başarılı olacağınız meslekleri seçiniz, derler. Ama kimse onları dinlemez. Anne baba baskısı ağır gelir. öSS birincilerinin tercihlerini okudunuz mu? Adam 1 milyon 324 bin 196 kişiyi geride bırakmış, birinci olmuş alanında, tercihlerine yönelik sorulara aslında felsefe okumak istediği, ama ailesi doktor olmasını istediği için tıp okuyacağı şeklinde yanıtlar veriyor. Değerlerimize neler yapıyoruz?

Onlar için sevgili medyamız da geleceğin on işini açıkladı: Deneyim Tasarımcısı, Tıbbi Araştırmacı, Web Tasarımcı, ?ehir Planlamacı, Medya Promosyon Tedarikçisi, Yetenek Avcıları, Satın Alma Ajanları, Sanat Yönetmenleri ve Haber Analistleri…
Mezun olup çalışma hayatına geçtiklerinde krizden pörsümüş bir ekonomik ortamda parlamaya çalışacaklar. Buffett dersleri her zamankinden değerli olacak. Ekonomik krizlerde şirketlerin iş modellerini nasıl değiştirebileceklerini daha somut olarak anlatmak gerek.
Bu dönemlerde işletmelerin satış ve rekabet baskısı nedeniyle tepkisel olarak fiyat indirmek zorunda kaldıkları ancak bunun farklılaşma yaratmadığı ve radikal önlemler almaları gerektiği sıkça paylaşıldı.

Bütün başarılı şirketler aslında geçerliliği ispatlanmış bir iş modeline sahip. Kurucu ya da yöneticilerin başarının nasıl olduğunu, nereden geldiğini analiz etmeleri gerekmez. Sıra iş modelini farklılaştırmaya gelirse, bunu başarabilmek için iş modelini; alt elemanlarına ayrıştırmak ve yenilikleri bu rapor yardımıyla yapmak gerekir. İş modeli dediğimiz şeyin dört ana unsuru var. Hepsinin toplamı iş modelini oluşturuyor:
A. Müşteriye sunulan değer: Para karşılığı alınan her ürün/hizmet müşteriye bir değer ifade etmeli. Müşteriye sunduğunuz değer; müşterinin bir sorununu çözüyor, bir işini hallediyor demektir. İyi bir otelin sunduğu değer; elbette verdiği hizmet ama aynı zamanda nerede olduğu, atmosferi, müziği, personel hizmeti, fiziksel ortamı, hedef kitlesi otel hakkında ne konuşulduğu gibi etkenlerden oluşur.

Genellikle müşteriler ne istediğini bilmez, dolayısıyla bilmediği birşeyi ifade edemez. Bir işletmenin değer teklifini değiştirmesi için, mutlaka müşteriyi araştırması, onun hayatının içine girmesi ve onun beklentilerini keşfetmesi gerekir, denir hep. Uygun yöntemlerle yapılacak pazar araştırmalarının hayati katkısı buradadır işte. Genel ve kaba varsayımlarla başarılı bir değer teklifi yaratmak mümkün değil tabi. Müşteriyi çok iyi anlayarak oluşturulacak yeni değer teklifi ne kadar kesin ve hassas tarif edilirse, başarı ihtimali o kadar artar.

B. Kar aritmetiği:
Satılan ürün/hizmetin fiyatı ve adedi, işletmenin maliyetleri, satılan ürünlerin/hizmetlerin birim karlılığı, kaynakların dönüş hızı gibi elemanlardan oluşmakta. Genellikle değer teklifi değiştiği zaman kar aritmetiği de değişir. örneğin otel kendini yenilerken; fiyatlarını, doluluk oranlarını, bir odayı belirli bir sürede kaç değişik müşteriye vereceğini, yeni yemeklerin maliyetini, mekânın dekorasyonunu, müzik gibi unsurları değiştirerek müşterisine yeni bir teklif sunabilir. Daha çok müşteriye, daha ucuz fiyatla yemek yedireceği gibi, daha az müşteriye daha pahalı fiyatla, daha nitelikli hizmet de sunabilir. Tercih…

C. Kaynaklar:
İnsan kaynağı, teknoloji, binalar, ham madde, dağıtım kanalları, makineler, ürünler ve markalar işletmenin kaynaklarını oluşturmakta. Her işletme bunları kullanarak ürün/hizmet üretir ve bunu bir marka ile pazarlar. Müşteriye teklif edilen değer değiştirilirken çoğunlukla kaynakların kullanımı da değişir.
Otelin kendini yenilerken; yeni bir müdür, yeni personellerle çalışması, yeni bir mutfak yapması, yeni tedarikçiler bulması gerekebilir. Buna karşılık bir önceki dönemde başarılı olmuş ürünlerinden bazılarını ve markasını kaynak olarak koruyabilir.

D. Süreçler: Her şirketin operasyon ve yönetim süreci kendine özgü. üretim, satış, eğitim, planlama, bütçeleme hepsi birer süreç. Bir otelde müşterinin rezervasyonunun alınması, kapıda karşılanması ve odasına yerleştirilmesi işletme diliyle bir süreç. Aynı şekilde, masada müşteriden yemek siparişini almak, mutfağa iletmek ve servis yapmak da bir süreç. Mutfakta yemeğin yapılması, aynı masada oturan kişilerin siparişlerinin eş zamanlı hazırlanması da bir süreç. Bu şekilde bakıldığında her işletmenin onlarca, yüzlerce süreci var.

İş modeli ve onu oluşturan dört alt eleman; bir lokanta için de bakkal ya da bir sanayi kuruluşu için de geçerli. Her işletmeyi, iş modeli kavramıyla analiz etmek mümkün. Bir firma, uzmanlık gerektiren bir işi dışarıya (outsourcing) yaptırabilir veya satın aldığı bir ürünü kendisi yapmaya (insourcing) karar verebilir. Her ikisi de kaynak kullanımını değiştirmek anlamına gelir ve bu farklılaşmanın kar aritmetiği üzerinde olumlu bir etkisi olması beklenir.

Sonuçta gençlerimiz hangi mesleği seçip profesyonel hayata geçseler de bir iş modeli ile tanışacaklar. Yaratmaya çalıştıkları değer, kendileri ile ne kadar paralel olursa o kadar mutlu olacaklar. Bu bize de dönecek. Tüm olumlu düşüncelerimle, hoşçakalın.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here