Ana sayfa İnternet İnternet bir anda giderse

İnternet bir anda giderse

0

Gerekli kontroller ve çözüm önerileri

İnternette gezinirken, sevdiğiniz siteleri takip ederken, ya da önemli bir araştırmanın tam ortasındayken internet bağlantınızın kesilmesi kadar sinir bozucu bir şey olamaz. Bir an her şey yolunda, internetten bilgisayarınıza videolar, şarkılar yüklüyor, online radyo dinliyor ya da alışveriş yapıyorsunuz, birkaç dakika sonra ya da notebook”unuzu yeniden açtığınızdaysa internete ulaşamıyorsunuz. İnternete bağlanmaya çalıştığınızda ekranda sıkıcı bir “aradığınız sayfaya ulaşılamıyor” ibaresi görünüyor, yeni elektronik postalarınız gelmiyor ve Windows”un bilgi bölümündeki bağlantı ikonu da alarm moduna geçmiş durumda. Ne yapmak gerekiyor? Panikle telefona sarılabilir ya da sakin olarak sorunu teşhis etmeyi ve öncelikle kendiniz çözmeyi deneyebilirsiniz.

Doğru teşhis zaman kazandırır

öncelikle unutmayın ki aklınıza ilk gelen sorun, gerçek sorununuz olmayabilir. Aklınızdaki sorunu hemen çözmek için işe girişmek yerine teşhisi doğru koymaya çalışmak, size zaman kazandırabilir ve sürecin daha az yıpratıcı olmasını sağlayabilir. örneğin o sırada tek bir program kullanıyor olabilirsiniz ve internetle bağlantılı çalışan bu program çalışmıyorsa, internetinizin tamamen çöktüğünü sanabilirsiniz, oysa ki problem sadece o tek programdan kaynaklanıyor olabilir. Bu yüzden böyle bir durumda ilk adım programı kapatıp internete yeniden bağlanmaya çalışmak. Ancak biraz önce bahsettiğimiz gibi Windows bağlantı ikonu alarm durumundaysa, tabii ki sitemde genel bir aksaklık olduğu açıkça ortadadır.

İnternete bağlanmak için sadece birbirinden farklı internet sitelerine girmek yerine, birbirinden farklı uygulamaları açmanız da size sorunla ilgili daha kesin bir yanıt sunabilir. Browser”ınız, çevrimiçi müzik programınız ve e-mail servisiniz de cevap vermiyorsa, İnternetten bir süre mahrum kalabilirsiniz demektir. Yine de bir kez güvenlik yazılımlarını ve Windows”u kontrol etmekte fayda var. Anti virüs programınızın, güvenlik duvarınızın ve diğer denetleyici programlarınızın İnternet bağlantınızı engellemediğini anlamak için bir-iki dakikanızı daha ayırabilirsiniz. Eğer bir ağ üzerinde çalışıyorsanız, ağa bağlı diğer bilgisayarları da kontrol etmek iyi bir fikir olabilir. Sonrasındaysa, yönlendirici (router) ve modeminizin üstündeki ışıkları bir gözden geçirin. WAN (geniş iletişim ağı) ve LAN (yerel ağ) ışıkları, normalde olduğu gibi yanıp sönüyorlar mı? Eğer bu işlerde acemiyseniz ve aklınıza ilk olarak “Normalde nasıl yanıyorlardı ki?” sorusu geliyorsa, modeminizin kullanım kılavuzunu bir yerlerde bulup elinizin altında tutmanız çok işinize yarayabilir. Eğer modem normal biçimde çalışıyor görünüyorsa fakat router”da bir sorun olduğunu düşünüyorsanız, problem internet bağlantınızdan değil, LAN”dan kaynaklanıyor da olabilir.

Bilgisayar kullanımının altın kurallarından biriniyse hiç unutmamanız gerekiyor: eğer kafanızda bir soru işareti varsa, bilgisayarınızı yeniden başlatın. Her sorunda başvurduğunuz yetkililerin genellikle size ilk olarak “bilgisayarınızı kapatıp açtınız mı?” diye sorması da bu kuralın geçerliliğini bir kez daha kanıtlıyor. Yani sorunun bağlantıda olup olmadığından emin olabilmeniz için, kullandığınız tüm komponentleri kapatıp açmanız gerekiyor. Buna bilgisayarınızla başlayın. Bilgisayarınızı yeniden açtığınızda sorun hala devam ediyorsa yönlendiricinizi (router) kapatıp açmayı deneyin. Router kapalıyken modemi de kapatıp açın. Modemi önce “reset”leyin, kapatıp açın ya da fişini çekin ancak bu şekilde on saniye kadar bekleyerek yeniden başlatmanız çok daha yararlı olacaktır. çalıştığında ISS”nize (internet servis sağlayıcı) doğru biçimde bağlanıp bağlanamadığına dikkat edin. İnternet servis sağlayıcınızın sunduğu bilgiler de modemde yanıp sönen ışıklara daha doğru bir anlam verebilmenizi sağlayabilir ancak WAN göstergesinden gelen yeşil ışığın genellikle iyi bir işaret olduğunu da hatırlatalım.

Bu noktadan sonra yönlendiriciye geçebilirsiniz. Yönlendiricinizi yeniden modemle bağlayın ve bağlantının doğru olduğuna emin olun. Son olarak da, dizüstü bilgisayarınızı yeniden açın. Bilgisayarı kapatıp yeniden açmak her zaman kesin çözüm olmasa da, geçici performans düşmesi ya da aslında kolaylıkla üstesinden gelebileceğiniz, fark etmediğiniz, geçici sorunları elimine etmek için çok işe yarayabilir. Bundan sonra, herhangi bir fiziksel sorunun olup olmadığını gözlemlemek için birkaç dakikanızı ayırabilirsiniz. Bağlantılarla başlayın. Bilgisayarınızın arka kısmından çıkan ve yönlendiriciye ulaşan ağ kablosu başta olmak üzere, tüm kabloları kontrol edin. Yönlendirici ve modem arasındaki kabloları da unutmayın. Telefon kablonuz da bu aşamada kontrol elmeniz gereken kablolar arasında. Her kablonun gereken porta tam ve sağlam bir şekilde oturmasına ve üzerinde yırtık ya da yıpranma olmamasına dikkat edin. Size saçma gelse bile, tüm bağlantıların yerinde olduğunu görmek için kısa bir süre ayırın. Kimi zaman evinizdeki kediniz, çocuğunuz ya da siz farkında olmayarak bir bağlantının yerinden çıkmasına sebep olmuş olabilirsiniz. ISS”nizin sunduğu diğer servislerin doğru çalışması da önemli bir ipucu olabilir. örneğin telefon hattınızda bir bozukluk yoksa ya da eğer kablolu internet kullanıcısıysanız televizyonunuzda bir karlanma yoksa, sorunun buradan kaynaklanmadığını görebilirsiniz. Bulunduğunuz bölgede bir arıza ya da sizin hesabınızla ilgili bir sorun olup olmadığını öğrenmek için servis sağlayıcınızı arayabilirsiniz.

İşin kolay kısmını böylece hallettikten sonra, sıra biraz daha ciddi “sorun giderme” yollarını denemeye geliyor. Eğer bazı siteler için açılabiliyorsa Internet Explorer ya da Mozilla”dan yönlendiricinizin işletmen uçbirimi (administration console) adresine ulaşmaya çalışın. Bu adreste URL, genellikle bir IP (internet protokolü) adresidir. Genellikle noktalarla ayrılmış 4 adet 8 bitlik sayıyla gösterilen bu adrese ulaşmak için, yönlendiricinizin kılavuzuna da başvurabilirsiniz. Eğer bunu başaramıyorsanız, internet bağlantınız için gerçekten de kötü haber diyebiliriz. Dizüstü bilgisayar üreticinizin yardım ve destek bilgilerini, sorun giderme ipuçlarını kullanabilirsiniz. Son çare olarak artık bir destek birimini aramanın zamanı gelmiş olabilir. Diğer yandan eğer yönlendiricinizde başarıyla bir oturum açabiliyorsanız, WAN durumunu ve diğer ayarları oradan kontrol edebilirsiniz. Her ayarın tam yerini ve doğru değerini bilmek için hem yönlendirici, hem de internet servis sağlayıcı belgelemelerini yeniden kontrol etmeniz gerekebilir. Ancak çoğu zaman, bozuk bir ayarı düzeltmek ya da modemden bağlantıyı kesip yeniden bağlamak internet bağlantısının yeniden sağlanması için yeterli olacaktır. Yönlendirici ya da modeminizin özelliklerini kullanarak sorunu çözemediyseniz, internet sağlayıcınız teknik destek hattını arayabilirsiniz. Süreci kısaltmak için şimdiye kadar yaptığınız her şeyin bir listesini tutup bunu yetkiliyle paylaşabilirsiniz. Bunun yanı sıra bilgisayar ve yönlendirici ayarlarınızı da yetkiliye hızlıca söyleyebilmeniz bu noktada işlemi hızlandıracaktır. Diğer yandan bölgesel bir arıza ya da hesabınızla ilgili bir sorun varsa da bu şekilde öğrenebilirsiniz. Bazı internet kesintileri, geçici teknik sorunlardan çok hesap konfigürasyonundaki problemlerden de kaynaklanabilir. Teknik destek ayrıca modeminizle ya da ağ ayarlarınızla ilgili bir sorun olup olmadığını da derinlemesine araştırabilir. Yine de umuyoruz bahsettiğimiz adımları uygulayarak internet bağlantınızı kendiniz çözmeniz mümkün olur ve kısa sürede, kimseden destek almadan yeniden internetinize kavuşmanın tadını çıkarırsınız.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here