Türkiye’de sosyal medyada içerik üreten ve ürün ya da hizmet tanıtımları yaparak gelir elde eden kişilerin takipçilerine karşı yerine getirmek zorunda olduğu bazı sorumluluklar vardır. Ne var ki bu konuda çok fazla söylenti olmasından ötürü birçok kişinin hâlâ Instagram’da reklam yazmak zorunlu mu gibi soruları oluyor.
Bu konuda herhangi bir soru işaretinizin kalmaması için size sadece net bilgi sunacağız. Belirsiz ifadelerden kaçınılarak hazırlanan bu yazıda hangi tür paylaşımlarda reklam ibaresinin olması gerektiğini öğreneceksiniz.
Instagram’da Reklam Yazmak Zorunlu mu?
Instagram’da paylaşıma reklam yazma zorunluluğu tamamen o paylaşımın içeriği ile ilişkilidir. Aşağıda yer alan koşullar oluştuğunda mutlaka paylaşımda belirtilen ifadeleri kullanmanız gerekir.
Tanıtım Karşılığında Para veya Hediye Kazanma
İçerik üreticisi olarak eğer paylaşımda ele aldığınız ürün veya hizmetlerden maddi kazanç ya da ücretsiz veya indirimli olarak ürün / hizmet alıyorsanız bunu mutlaka belirtmeniz gerekiyor. Örneğin marka size tanıtım karşılığında ücretsiz kıyafet, teknolojik ürün ve benzerlerini gönderirse veya size doğrudan ödeme yaparsa iş birliği olduğunu açık bir şekilde ifade etmelisiniz.
Ücretli İş Birliği
Reklamveren ile ücretli iş birliği yapıyorsanız bu paylaşımda mutlaka #işbirliği etiketinin yer alması gerekir. Üstelik bunu gönderiyi görüntüleyen kişinin “daha fazla oku” seçeneğine basmasına gerek kalmadan görebilmesi gerekir.
Sponsorlu İçerikler
Sponsor desteği alınarak yapılan paylaşımlarda mutlaka #sponsor etiketi kullanılmalıdır.
Ürün ve Hizmet Tanıtımları
Bir ürün ya da hizmetin tanıtımını yapıyorsanız ve bunu size ücretsiz olarak sağlamışlarsa bunu açık bir şekilde ifade etmek zorundasınız. “@[Reklam veren] tarafından sağlandı” veya “@[Reklam veren] tarafından hediye olarak alındı” gibi ifadeler kullanabilirsiniz.
Instagram Hikâyelerindeki Reklamlar
Instagram’ın belirli bir sürenin sonunda kaybolan hikâyelerde yer verilen ürün ve hizmet tanıtımları da buna dahildir. Bu tür paylaşımlarda da mutlaka #işbirliği, #reklam, #sponsor, #ortaklık, #tanıtım etiketlerinden uygun olanı kullanılmalıdır.
Instagram İş Birliği Yazma Zorunluluğu Hakkında Bilinmesi Gerenler
Instagram’da iş birliği yazma zorunluluğuna yönelik çok fazla doğru bilinen yanlış var. Bunların başında paylaşımın herhangi bir iş birliği veya reklam içermemesine rağmen #reklam veya #işbirliği etiketlerine yer verilmesidir.
Çoğu içerik üreticisi, bunları olası kötü senaryolara karşı önlem olarak kullansa da aslında bu bir gereksiz etiket kullanımıdır. Dahası, vergi açısından da sorun oluşturabilir. Herhangi bir sorun yaşamamanız için avukata danışmanız tavsiye edilir.
Instagram’da paylaşılan fotoğraf ve videolarda yer alan marka logoları da çok fazla merak ediliyor. Oyuncu koltuğunda yer alan logo buna harika bir örnektir. Paylaşımı yapan kişinin o marka ile hiçbir ticari ilişkisi olmasa dahi bu örtülü reklama giriyor. Herhangi bir sorun yaşamamak için söz konusu logoları gizlemeniz önerilir.
Başka bir örnek olarak kola şişesini verebiliriz. Logosunu gizlemek için o kısmı çıkarabilirsiniz. Bunlar çok küçük ayrıntılar gibi görünebilir ancak bazı takipçileri etkileyebilecek detaylardır.
Sonradan düzenleme veya durumu telafi etmeye yönelik atılan adımlar, düzenlemeye aykırı hareket etme yönünde kabul edilen sorumluluk konusunda bir şey değiştirmiyor. Dolayısıyla detaylara dikkat etmek ve olası mağduriyet senaryolarına karşı proaktif bir yaklaşım benimsemek en doğrusu olacaktır.
Uyarı: Bu yazı bilgilendirme amacı ile hazırlanmış olmakla birlikte yasal açıdan herhangi bir tavsiye içermemektedir. Konu ile ilgili yasal düzenlemeler hakkında bilgi edinmek için avukata danışmanız önerilir.
Yorum Yap