Ana sayfa Yazılım Illustrator”de 3D efekt kullanmı

Illustrator”de 3D efekt kullanmı

258
0

Illustrator”e geçişinizi hızlandıracağına inandığımız zevkli antrenmanlara devam ediyoruz.

Bilgisayar dünyası; kullanıcıları, çıkan her yeni özelliğe veya yapılan değişikliklere ayak uydurmak zorunda bırakıyor. Bu zorunluluğun olumlu ve olumsuz birçok sonucu var. Geçtiğimiz yıllarada FreeHand”in yeni bir sürümünün çıkmayacağının anlaşılması, bu programın kullanıcılarını, isteseler de istemeseler de In Design ve Illustrator”e geçmeye zorladı. Bu zorunlu değişimin olumsuz yanlarının olduğunu söylemek zor. Alışkanlıklardan vazgeçmek çok kolay olmayabilir. Ancak ilk bakışta kullanıcı dostu gibi görünen FreeHand birçok konuda önümüzü tıkayabiliyordu. Gerek sayfa mizanpajı konusundaki yetersizlikleri gerekse de 3D söz konusu olunca foto-realistik sonuçlara tam varamamak FreeHand”in suyunu ısıttı. Tabii olaya ticari olarak da bakmak lazım. Macromedia, Adobe tarafından satın alındıktan sonra Illustrator’un rakibi de olan bu programın devamının gelmesini beklemek hayaldi. FreeHand, Türkçe fontlarda baskıda sorun çıkmasını nispeten engelleyen, fontları vektörel grafiklere çevirme özelliği (“convert to paths”) sayesinde çok popüler oldu. özellikle de ülkemizde. Gelişen teknikler, Türkçe fontların FontLab ile sorunsuz hale getirilebiliyor oluşu, PDF”in baskı aşamalarında yaygınlaşması bu tarz sorunları da minimalize etti. Hatta öyle bir noktaya gelindi ki Adobe programları ekseninde tüm baskı öncesi hazırlık evrelerini herkes masa başında kendi yapar oldu. Renk ayrımcılarının yükü de nispeten hafifledi. Tabii bunun bir geçiş süreci olduğu unutulmamalı. Adobe programlarının birbirleriyle olan bağı daha iyi anlaşıldıkça ve PDF uyumu matbaalarda iyice yaygınlaştıkça herkes biraz daha rahatlayacak.

Bu ay, Illustrator programının ilgi çekici ileri düzey özelliklerinden birinden bahsedeciğiz. 3D efektinden. Bu filtreyle 3D ürün görseli hazırlayacağız.

öncelikle tasarlayacağımız ürünün (burada bu bir DVD kutusu olacak) ön, arka ve orta (sırt) bölümlerinin görsellerini, eğer elimizde Illustrator formatında (.ai) yoksa bu formatta kaydediyoruz (bkz. Resim 1, Resim 2). Bu işlemi hepsi için tekrarlıyoruz.

 

Kaydettiğimiz bu Illustrator dosyalarını tek bir dökümanda toplayarak, Symbol bölümüne gönderiyoruz. Bunu yapmak için; Window > Symbol yapıyor ve görselleri tutup içine taşıyoruz (bkz. Resim 3, Resim 4, Resim 5). Küçük bir uyarı kutucuğu hangi formatta bir şekile dönüştürmek istediğimizi soruyor. Graphic diyor, isim verip kaydediyoruz (bkz. Resim 6).

 
 

Bu işlemin ardından dosyaları siliyoruz. DVD kutumuzun üst bölümünü oluşturacak olan vektörel grafiğimizi de çizip onu da Symbol”lerin içine atıyoruz (bkz. Resim 7). Orijinal çizimi ayrı kaydettikten sonra buradan silebiliriz. Symbol bölümünde kullanmayacağımız sembolleri de silmekte fayda var (bkz. Resim 8). Ne de olsa tamamen silinmiş olmayacaklar. Açılan her yeni dosyada orada olacaklar.

 

DVD kutumuzun boyutları olan 135 X 195 mm ölçülerinde bir dikdörtgen çiziyoruz. Duruma göre boyut 135 X 190 mm de olabilir (bkz. Resim 9). İçini istediğiniz renge boyayın. Yeterki dikkat çekici olsun. Sonraki aşamalarda rengi zaten grileştireceğiz.

 

Dikdörtgeni tutup Effect > 3D > Extrude & Bevel diyoruz (bkz. Resim 10). Sırasıyla -32, -35, 26 ve Perspective: 62 değerlerini girip OK”e tıklıyoruz -Extrude Depth, 50 kalabilir veya isteğe göre daha ince de olabilir- (bkz. Resim 11). Dilerseniz More Options seçeneğini kullanarak ışık ayarını da düzenleyebilirsiniz (bkz. Resim 12, Resim 13).

 
Sonra giydirme işlemlerine başlamak üzere şekili seçip Window > Appearance diyoruz. Burada yarattığımız 3D özelliğin üzerinde oynamamıza olanak tanıyan linke tıklıyoruz (şekili seçmezseniz linki göremeyeceksiniz. Resim 12″de bu link görünmektedir). Efektin asıl bulunduğu yere giderseniz mevcut filtrenin üstüne bir yenisini ekler ki bunu istemeyiz. Linke tıkladıktan sonra pencereyi sol alta doğru almakta fayda var. Ardında burada bulunan Map Art butonuna tıklıyoruz. Bu pencereyi de ürünü görebileceğiniz bir yere çekebilirsiniz (bkz. Resim 14). Böylece yaptığınız değişiklikleri Preview seçeneğini işaretleyerek anında görüp değiştirmeniz mümkün olur. Giydirme işlemini yapmaya başlayalım. Burada sol üstten sembolleri seçerken ortadaki Surface bölümünden de hangi yüzü giydirmek istiyorsak onu belirliyoruz. 1 = ön, 2 = Arka, 3 = ‹ç Orta, 4 = Alt, 5 = Dış Orta, 6 = üst. ?u an 1, 5 ve 6 numaralı yüzleri dolduruyoruz. Bunu yaparken serbest transformla şekli görünmesini istediğimiz şekilde yerleştiriyoruz (bkz. Resim 14, Resim 15, Resim 16). Preview (önizleme) butonunu mutlaka seçili kılın ki ayrıntılı düzenlemeyi anında yapabilesiniz.

 
İşlemi bitirdikten sonra OK”ye tıklıyoruz (her iki pencerede de). Resim 17″de son durumu görebiliriz. Sarı olarak seçtiğimiz rengi griye dönüştürünce 3D DVD kutumuzu bir yüzü bitmiş şekilde hazırlamış oluyoruz (bkz. Resim 18).
 
Şayet kutunun arka yüzünü de yapmak istersek, işe öncelikle bir kopyasını alarak başlayabiliriz. Ardından yine şekli seçerek Window > Appearance”den 3D filtre linkine ulaşıyor ve kutuyu arkasını göreceğimiz şekile getiriyoruz. Yani tam ters simetrisini alıyoruz. Bunu yapabilmek için -32 girdiğimiz değeri 180″den çıkarıp -148 giriyor; 35″e dokunmuyoruz. 26 girdiğimiz değeri de yine 180″den çıkarıp elde ettiğimiz 154 ile değiştiriyoruz. Diğer değerler de aynı kalıyor (bkz. Resim 19).

 
Şimdi kutunun arkasını görebilmekteyiz. Burayı giydirmek için yapmamız gereken öncelikle yine Map Art diyerek 2 numaralı Surface”e gitmek. Bu bölüm için hazırladığımız Symbol”ü yerleştirirken dikkat etmemiz gereken bir şey var. İlk etapta görseli ayna görüntüsünü alarak kutunun üstüne yerleştirdiğini fark edeceksiniz. Bunun kendi içinde bir mantığı olsa da şu an bizim işimize yaramamakta. Doğal olarak görseli solundan tutup sağına doğru free transform ile çekerek ters-düz ediyoruz (bkz. Resim 20). Olması gerektiği gibi yerleştirdikten sonra da OK”e tıklıyoruz (bkz. Resim 21). Dilerseniz belirleyeceğiniz pozisyona göre aynı yöntemle  3 ve 4 numaralı yüzleri de giydirebilirsiniz. Sonuç gayet gerçekci öyle değil mi? Fotoğrafını çekseniz bundan daha iyi olmayabilirdi (bkz. Resim 22). istersek tasarımı biraz geliştirip arka plana bir zemin koyarak bu şekilde nasıl göründüğünü de test edebiliriz (bkz. Resim 23)
 
Normalde çoğumuzun eskiden FreeHand ve Photoshop işbirliğiyle emek zahmet yaptığı bu işlem Illustrator”de oldukça pratik.

Illustrator”un 3D efektinin bir diğer önemli özelliği de Revolve. Türkçe karşılığı tam olarak devir yapmak yani devinim olsa da; biz buna bütüne çevirmek yani bütünlemek diyelim. Bu özelliği kullanarak bir şeklin yarısını kullanarak üç boyutlu tam versiyonunu yaratmak olası.

örnekte bir lambanın yarısının vektörel çizimi görülmekte (bkz. Resim 24). Bu çizimi Effect > 3D > Revolve özelliğini kullanarak bütünleyelim.

 
 
Bunu için; çizimi seçip, Revolve komutunu uygulayıp, açılan pencerede sadece Preview dememiz ve sonuçtan memnunsak OK”yi tıklamamız yeterli. Bu örnekte olduğu gibi (bkz. Resim 25, Resim 26, Resim 27). Dilerseniz yine Map Art özelliğini kullanarak bu lambayı giydirmeniz de mümkün. Map Art”da Surface bölümünde lamba için 90″dan fazla yüz oluşmuş. Surface”de numarayı belirler belirlemez seçtiğimiz bölgenin dış hatları da hemen kırmızıya boyanmış olarak karşımıza çıkmakta (bkz. Resim 28). Tabii bu oldukça kaba bir örnek. Siz yaratıcılığınıza bağlı olarak çok daha iyilerini yapabilirsiniz.

Illustrator bize birçok noktada kolaylık sağlayacak özellikler barındırıyor. çoğunlukla birden fazla sayfa desteğinin olmamasından ötürü eleştirilen bu program; zaten o özelliğe de sahip olsa herhalde In Design”a gerek kalmazdı. Bu açıdan bakarsak Adobe”nin gelecekte çoklu sayfa desteğini Illustartor”e de eklemesi pek olanaklı gibi görünmüyor. In Design ve Photoshop”la beraber masaüstü yayıncılığın ve grafik tasarımın en temel uygulamalarının başında geliyor. Şunu unutmamalı ki FreeHand gerek grafikerlerin, gerekse de renk ayrımcıların vazgeçilmez programı gibi görünse de aslında kolayca farkına varamadığımız hatalar yapılmasına neden olabiliyordu. Bunlardan belki de en bilineni “overprint” seçeneğiyle ilgili olan hatalardı. Ancak Adobe”nin masaüstü yayıncılık ve baskı işlerinde başımıza gelen bu gariplikleri önlemek ve önceden önizleyebilmek adına geliştirdiği Overprint Preview de oldukça önemli bir diğer özellik. Bu özelliğe Illustrator”de View > Overprint Preview yaparak ulaşılabilir. In Design ve Photoshop programlarında da benzer yerlerde bulunuyor. Bu özelliğe de daha ilerde değineceğiz. Illustrator ile ilgili, diğer Adobe programlarında da olduğu gibi birçok çalışma kitabına ve videoya ulaşmak mümkün. Biz de zaten yaptığımız bu DVD kutusu örneğini onlarda birinden esinlenerek gerçekleştirdik: “Adobe Illustrator One-On-One With Deke McClelland” (Lynda.com).

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here