Çip krizi nedeniyle sıfır araç üretiminde yaşanan aksaklık nedeniyle fiyatlarda büyük değişim oldu. Pandemi dönemi de dahil olmak üzere sıfır araç bulmak neredeyse imkansız hale geldi. Bunun sonucunda ikinci el araç stoklarında hızlı bir azalma başladı.
Fiyatlar Yüzde 10 Arttı
Araç fiyatları, döviz kurundaki artışla beraber bunun yanında neredeyse yüzde 10 yükseldi. İkinci el araç sitelerinde 45 bine yakın aracın da fiyatı değişti. Araçların fiyatlarının bir haftada 20 bin TL ila 100 bin TL arasında arttığı haberleri geldi.
Son gelen haberlere göre aracın sınıfı arttıkça fiyat artış oranı da aynı şekilde yükseldi. Örneğin, 15 Kasım’da 449 bin TL olan aracın fiyatı 18 Kasım’da 469 bin TL oldu. Yine 15 kasımda 555 bin TL fiyatı olan araç, 18 Kasım’da 580 bin TL’ye çıktı.
“İkinci El Sitelerinde Hemen Fiyat Artıyor”
Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, bir anda yükseliş gösteren fiyatlarda tüketici davranışlarına dikkat çekti. Yalçın, “Evet, araç fiyatlarının artmasında çip krizi ve kurun etkisi var. Ancak fiyatların artmasında tüketicinin elindeki otomobili en yüksek fiyattan satmak istemesi de etkili oluyor. Herhangi bir gelişmede, özellikle ikinci el sitelerinde ilanı bulunan kişilerin ilk işi fiyatları arttırmak oluyor. Ve bunu bir kritere bağlı olmadan, canı ne kadar isterse o kadar yapabiliyor. Tabiri caizse tüketici fiyatları istemeden manüple edebiliyor. Yaşanan bu durum ikinci el fiyatlarında adeta bir ralli yaşanmasına neden oluyor” şeklinde konuştu.
“Sıfır Araç Bulmak Artık Daha Zor”
İTO Motorlu Taşıtlar Meclis Üyesi Alp Gülan, sıfır araç bulmanın geçen senelere göre daha zor olduğunu söyledi.
Alp Gülan, ‘İkinci el alım satımı ile uğraşanlar ve kiralama şirketleri ikinci el araçları satmak istemiyor. Bunun da en büyük nedeni sıfır araçtaki belirsizlik ve döviz kurunda yaşanan gelişmeler. Bundan dolayı araç fiyatları sürekli değişkenlik gösteriyor. İkinci el sitelerindeki ilanlar normal ticaret ile çok farklı. Oradaki fiyatlandrımaya göre araç satımı çok zor. Tüketicilerin yapması gereken ilk şey sakin kalmaları ve piyasayı iyi incelemeleri. Kurumsal online platformlardaki fiyatlar ikinci el araç sitelerine göre daha gerekçi’ deiye konuştu.
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, araç almak isteyenlerin son dönemdeki fiyat artışından etkilenmemek için bir müddet beklemeleri gerektiğini ifade etti. Yalçın, ‘Tüketiciler fiyat artışından en az seviyede etkilenmek için araç distribütörlerinin kurumsal ikinci el araç satışı yapan sitelerini inceleyebilir. İkinci el araç satışı yapan sitelerde fiyat artışı yüzde 10 civarındayken kurumsal firmalarda bu artış çok daha az seviyede.’ dedi.