Ana sayfa Donanım HIZLI VE DİŞ(L)İ

HIZLI VE DİŞ(L)İ

0

Kadın gitaristler… Erkek hegemonyasında bulunan rock müziği içerisindeki duruşlarıyla tüm dünyadaki kadın müzisyenler için ilham kaynağı olan bu isimler ne yazık ki son derece az. Amacımız sıkıcı, feminist bir yazı yazmaktan ziyade, benliklerinde meydan okuma gücünü bulan ve kendi sound’larını oluşturan bu değerli gitaristleri ve gitarlarını daha yakından tanıtabilmek…    

Kadınların, en modern toplumlarda bile zaman zaman ikinci planda kaldığı, her iş alanında yer alamadığı, kadın ve erkek rollerinin birbirinden keskin sınırlarla ayrıldığı ve kadınların “erkek alanı” olarak belirlenen sahta kalıplara uymak ya da uydurulmak zorunda kaldığını uzun uzun anlatmaya gerek yok.  önemli olan bütün bu belirlenmiş kodlara ve yapay cinsiyet kimliklerine rağmen, içindeki sesi dinleyip, bildiği yoldan giden kadınların sesine kulak vermek. Kadın Gitaristler, Jeff Beck gibi isimlerle çalışan ve virtüöz mertebesine erişen Jennifer Batten, riot grrrl akımının ilham kaynağı Joan Jett ve onunla beraber The Runaways’in ilk kurucularından olan bugünün Metal kraliçesi Lita Ford, akustik gitarıyla kendine has sound’unu sürdüren Heart grubundan Nancy Wilson, gitarlarıyla sayfalarımıza konuk oluyorlar.
Riot Grrrl Joan Jett

Sert gitar tınısı ve asi yapısı ile hala aktif müzik yaşmına devam eden önemli kadın gitaristlerden Joan Jett, müzik piyasasında var olan erkek egemenliğinin kırılmasını ve kadın müzisyenlerin birbirine destek vermesini hedefleyen riot grrrl akımının da ilham kaynağı.

Ona gitar çalmak konusunda ilk ilham verenler, T. Rex “Bang a Gong”, Black Sabbath “Iron Man” ve New York Dolls”un ilk albümü oluyor. 13 yaşında gitar çalmaya başlayan Jett, uzun süre ailesinin başının etini yedikten sonra, sonunda yeni yıl hediyesi olarak bir Sears Silvertone kapmayı başarıyor. Ardından hemen ders almak isteyip bir gitar hocasının yolunu tutuyor. Karşısına ufacık boyuyla dikilip “Bana rock and roll çalmayı öğret!” diyen bu yırtık kızı gören gitar hocası, epey bir şaşırıyor tabii.  Ve kendince doğru olanı yapıp, Jett”e “On Top of Old Smokey”  isimli “bayık” şarkıyı öğretmeye kalkıyor. Bu da Jett”in aldığı ilk ve son ders oluyor tabii!  Her zaman bildiğini okuyan tavrıyla tanınan Jett, “kendi başına gitar çalmak nasıl öğrenilir” tarzı kitaplardan bir tane alıp, bu işin de üstesinden tek başına gelmeyi başarıyor. Aynı sene California”ya taşınan Jett, ilk başta yalnızlık ve adaptasyon sorunu çekse de birden aslında bunun hayallerini gerçekleştirmek için büyük bir fırsat olduğunu fark ediyor(çünkü söz konusu şehir California!) Birkaç yıl sonra, hepsi kızlardan oluşan (Lita Ford ve Cherie Currie gibi isimlerin de yer aldığı ) Runaways”i kuruyor (Bu grup, punk rock alanında gerçekten de büyük bir sükse yaratmış, kızlardan oluşan “riot girl” akımı grupların temeli olmuştur). Fakat 5 kızdan oluşan grubun bir kısmının heavy metal yönünde ilerlemek istemesi, Jett”in ise rock and roll”dan uzaklaşmak istememesi nedeniyle grup dağılıyor. Bu ayrılıktan sonra ne yapacağını bilemez bir halde Los Angeles”dan Londra”ya taşınan Jett”in kendini çok yalnız hissettiği bu dönemde en sinir olduğu şey de insanların arkalarından konuşmaları ve sırf kız oldukları için grubun yürümediğine dair dedikodu yapmaları oluyor. “Gördünüz mü kızların rock yapamayacağını söylemiştik!” diyen düşmanlarını sevindirdiği için canı iyice sıkılıyor.

Bir süre sonra gitarda Ricky Byrd, bas gitarda Gary Ryan ve davulda Lee Crystal ile Joan Jett and the blackhearts”ı kurarak New York”a taşınan Jett, 79, 80 ve 81 yılları boyunca sürekli turne yapıp çaldıktan sonra 1981 yılında kendisini deyim yerindeyse rock star konumuna getiren “I love Rock”n Roll” albümünü kaydediyor. “I Love Rock’n Roll”un başarısı, “Bad Reputation,” “I Hate Myself for Loving You,” “Do You Wanna Touch Me,” ve”Up Your Alley gibi hitlerle devam ediyor.

Gibson Melody Maker Joan Jett
İlk Melody Maker gitarıyla 1977 yılında tanışan Jett, bu enstrümanın hafif, ergonomik ve harika tonlarından dolayı tercih ettiğini belirtiyor. önceki grubu olan Runaways’in konser ve albümlerinde de bu enstrümanı kullanan sanatçı, I Love Rock’n Roll, Bad Reputation ve Do You Wanna Touch Me şarkılarında da Melody Maker’ı kullanmış. Gibson Melody Maker Joan Jett imzalı serisinde Gibson firmasının, sanatçıyla yakın bir ilişkide bulunmasının izlerini görebiliyoruz. Jett’in istediği gibi bir enstrümanı yapmak için hummalı bir ekip çalışmasında bulunan Gibson ustaları, sap kısmında sanatçının orijinal gitarındaki gibi abanoz kullanıyorlar. Enstrümanın logosu altın sarısı renginde boyanıyor ve akort kulakları olarak Grover’ın mini serisi bulunuyor. Akort kulaklarının tasarımı ise Jett’in orijinal gitarındaki gibi özel bir yapıda. Manyetik değiştirmek için kullanılan düğmenin işlevinin değişmesini isteyen Jett, bu düğmeyi manyetiği devre dışı bırakmak için kullanıyor. Gibsonlar’da görmeye alışık olduğumuz maun gövdeye sahip Melody Maker’da bir adet köprü bölümünde konumlandırılmış humbucker bulunuyor. Standart olarak sunulan manyetik, Joan Jett’in de favorisi olan gibson Burstbucker 3. Melody Maker’ın üzerindeki manyetik, standart Burstbucker’a göre biraz daha fazla sarımlı ve eskitilmiş Alnico II mıknatısa sahip. Bu karakteriyle orijinal Gibson PAF manyetiklerin karakterine yakın bir tona sahip. Enstrümanın skala uzunluğu 24 1/2 inç ölçüsünde ve bu alımlı Gibson’ın köprüsünde klasik Gibson Tune-o-matic sistemi kullanılıyor. Joan Jett imzalı modeli tek renk olarak satışa sunuluyor: Eskitilmiş krem rengi. Bayan gitaristler içinde çok özel bir yere sahip Joan Jett’in tonlarına ve çalımına yaklaşmak isteyenler, bu modeli özel siparişle ülkemize getirebiliyorlar.
 
 

Tapping ve Hız Cambazı Jennifer Batten

Jennifer Batten, dünya çapında şöhret elde eden sayılı bayan gitar virtüözlerinden. 1980″lerde  100 kişi arasından seçilerek Michael Jackson”ın gitaristi olmaya hak kazanması, Batten”ın şöhretinde büyük rol oynuyor. Jackson”lı turnelerin ardından Jeff Beck”le beraber çalmaya başlaması da, kadınlardan gitar virtüözü çıkamayacağına dair ön yargıların kırılmasında bir diğer önemli adım oluyor. 

Batten, 8 parmaklı tapping tekniğinin en önemli temsilcileri arasında yer alıyor. Bu tekniği 1978’de, Musicians Institude’daki sınıf arkadaşı Steve Lynch’den öğrenen Batten, daha sonra kendini geliştirerek özgün bir stil oluşturuyor.

Jennifer Batten gitar çalmaya 8 yaşında kız kardeşinin gitarını kıskanarak başlıyor. Ailesinden oyuncak yerine gitar isteyen Batten”ın hayalleri siyah/mavi bir elektro gitara kavuşmasıyla gerçek oluyor. Hemen ders almaya başlıyor  ve nota öğreniyor. Uzun yıllar boyunca da derslere devam ediyor.  Henüz 12 yaşındayken  ailesine bu işi profesyonel olarak yapmak istediğini anlatıyor. Bu yoldaki en önemli adımlardan biri ise  Musicians Institute”dan mezun olması… MI”a girmeden önceki dönemde şarkı ve nota öğrenmek üzerine kurulu bir çalışma sistemi uyguluyor. Sanatçı o dönemi şöyle anlatıyor: “Boş bir defter aldım. Sol sütuna yapacağım tüm egzersizleri yazdım, diğer tarafa da bu egzersizleri, metronom eşliğinde  ne kadar hızlı şekilde hata yapmadan çaldığımı not etmeye başladım. üç ay boyunca her gün çalıştım ve kendimi test ettim. üç ayın sonunda hızdaki artış, hatasızlık oranı çok artmıştı.” Ama pentatonik diziler ve üçlü akorlar üzerine aşırı yoğunlaşmanın yeterli olmadığını anlayan Batten, MI”yın sınavına hazırlanmak için caz gitaristi Peter Sprague”dan ders almaya başlıyor. MI”dan mezun olduğunda aslında caz üzerine yoğunlaşmış olmasına rağmen, sonrasında rock ağır basıyor.

Jeff Beck, Joe Diorio, George Lynch, Steve Morse ve Van Halen”dan çok etkilenen Batten,San Diego”daki bir kahve dükkanında, 12 dolar karşılığında ilk kez dinleyici karşısına caz gitaristi olarak çıkıyor. Batten”ın kariyerinde iki önemli mihenk taşı var. Biri Michael Jackson”ın diğeri de Jeff Beck”in grubuna seçilmesi. Michael”la çalmanın önemini anlatmaya gerek yok ama Jeff’le çalmanın onun için en özel yanı, Jeff Beck”in Jimmy Page”den beri başka hiçbir gitaristle beraber çalmamış olmasıymış. 

Fiziksel anlamda tekniğinin en üst seviyeye ulaştığı zamanı, 80’lerde bir metal grubunda bütün Van Halen ve Randy Rhoads sololarını çalmayı öğrendiği dönem olarak hatırlıyor Batten. İki haftadan az bir süre içinde 40 parça ve tüm soloları hatmetmiş.
Eskiden sürekli metronomla çalışan sanatçı, şu anda jam track”ler ve drum loop”lar üzerinde çalışmayı seviyor ve bunu çok daha ilham verici buluyor. Betten, gitar dışında bas da çalıyor ama sadece kendi kayıtlarında. Gitar synth aracılığıyla artık istediği her sound”u çıkarabildiğini dile getiren Batten, solo albümlerindeki alt yapıları da kendi düzenliyor.

Jennifer Batten’ın Michael Jackson ve Jeff Beck dünya turnelerinden sonra konser vermediğini düşünüyorsanız çok yanılıyorsunuz. Zira sanatçı Ağustos ve Eylül aylarında ABD, Ekim, Kasım ve Aralık ayları içerisindeyse Avrupa turnesine çıkıyor. Batten, sahne şovunda sadece gitar çalmayıp, bunu multimedia efektlerle, videolarla ve farklı görsellerle süslüyor. Bu görsellerin çoğunu da kedi hazırlıyor. Kısacası Rock’n Roll’un en hızlı bayan gitaristi Batten, kariyerine tüm hızıyla devam ediyor.  Hatta aldığımız duyumlara göre Batten 2010’da İstanbul’da da bir dizi performansa da imza atacak.

 


Jeniffer Batten ve gitarları

1980’lerin sonunda ve 90’lı yılların başında Ibanez firmasıyla çalışan Batten, daha sonra Washburn’un imzalı serisini üretmesiyle Washburn sanatçısı olarak çalışmaya devam ediyor. Extreme grubunun gitaristi Nuno Bettencourt ile firmanın en çok tanınan sanatçılarından olan Batten’ın imzalı modeli, Washburn JB adını taşıyor. Serinin aynı zamanda bir de MIDI kontrol birimine sahip versiyonu da bulunuyor. Enstrümanın gövde ağacı bataklık dişbudağından (swamp ash) oluşuyor. Sap kısmında ise akçaağaç kullanılırken Batten’ın klavye konusundaki tercihi gül ağacı. Oldukça hafif bir yapıya sahip bu enstrüman, çok uzun saatler süren setlerde çalan Batten için özel olarak tasarlanmış. Gitarın manyetik seçimi ise köprüde Seymour Duncan’ın JB Jr, sap kısmında Duckbuckers modellerinden oluşuyor. JB100 MIDI versiyonunda bulunan synthesizer manyetiği Roland imzasını taşıyor. Sanatçı gitar sythsizer olarak da Roland GR 33, Roland GI10 MIDI konvertör ve Roland 1080 modellerini tercih ediyor. Gitar synth kullanırken solo bölümlerinden çok pad ve yaylı seslerini kullandığını belirten sanatçı, gitarlarında açık tellerin ötmesini engelleyen bir de mekanik sistem geliştirmiş. özellikle tapping ve legato çalımlarında boş tellerin uğuldamasının önüne geçen bu sistem, JB modellerinde standart olarak sunuluyordu. Artık seri olarak üretilmeyen JB Serisi Washburn gitarlar, uluslararası gitar piyasasında oldukça aranan ve değerli parçalar olarak dikkat çekiyorlar. Batten amplifikatör olarak da farklı bir ekipman listesi sunuyor. Kafa kabin veya kombo bir amplifikatör kullanmayan sanatçı, Digitech GNX4 prosesör, Mesa Boogie Strategy 400 Power Amp ve 2X12’lik Mesa Boogie kabin kullanıyor. önümüzdeki yıl ise hoparlör olarak Teksas’ta özel olarak üretilen Tone Tubby markasına geçmeyi planlıyor. 
 
 

Akustik Denilince Nancy Wilson

30 yılı aşkın zamandır gitarist, besteci ve vokalist kimliğiyle müzik yaşamını sürdüren Nancy Wilson, akustik gitar çalımındaki başarısıyla her zaman dikkat çekmiş bir isim. Nancy, gitar çalmaya orta okul yıllarında folk müziği ile başlıyor. Kız kardeşi Ann ile yıllarca beraber müzik yaptıktan sonra kısa süreliğine bir yol ayrılığına düşüyor. Ayrı geçen birkaç yıldan sonra Nancy, kız kardeşi Ann”in kurduğu hard rock grubu Heart”a dahil olarak grubun elektro akustik gitar ağırlıklı sound”unun oluşumunda da büyük bir rol oynuyor.

Nancy ve kardeşi Ann, ilk olarak  Ed Sullivan Show’da Beatles’ı izlediklerinde bu işi yapmaya karar veriyorlar. Aileleriyle beraber Camp Pendleton, California’daki donanma üssünde tam bir orta sınıf Amerikan ailesi olarak yaşayan iki kardeş, babaannelerinin evindeki siyah beyaz televizyonun başına toplanıp bu sihirli kutuyu izlerlermiş. TV’nin Türkiye’ye geldiği ilk yıllarda olduğu gibi Amerika’da da aile büyüğünün evine doluşup toplu TV izleme törenleri yapıldığını da böylece öğrenmiş oluyoruz. Beatles’ı ilk gördüklerinde ne hissettiklerine geri dönecek olursak, Nancy Wilson, tam anlamıyla büyülendiğini ve Beatles’ın zamanın değer yargılarını zorlayan, asi yanının onları son derece cezbettiğini söylüyor. çılgın uzun saçları ve kışkırtıcı hareketleri, bir sonraki jenerasyonda punk’ın yarattığı etkiyi yapıyormuş onlar üzerinde. Beatles’ın genç kız hayranlarının deliler gibi bağırarak, kendilerinden geçerek çığlıklar attığı kareleri hepimiz görmüşüzdür. Wilson kardeşler de bu genç kızlar gibiydi sanıyorsanız, yanılıyorsunuz. Bu kızlar, Beatles’ın sevgilileri olmak isterken, Wilson kardeşler Beatles’ın ta kendisi olmak istiyor ve macera da böyle başlıyor. İşte bazıları hayran oldukları müzisyenlerle evlenmek ister, bazıları da o müzisyenler kadar iyi sanatçı olmayı düşler. Aradaki fark da burada yatıyor sanırım.

O zamanlar fazla kadın sanatçı olmadığı için (gerçi şimdi de müzik endüstrisindeki bayan besteci ve enstrümanist sayısının ne kadar az olduğunu biliyorsunuz) örnek aldıkları isimlerin erkek olmasına şaşmamak lazım. Yine de Nancy Wilson, kadınlığın günümüzde daha da çok seksle bağdaştığını ve kendi döneminin çok daha masum olduğunu düşünüyor: “?imdi müzik starlığı için seksilik aranıyor ve pop ikonu olmak için aynı
zamanda seks ikonu olmak zorundasınız. Artık kadın cinselliğinin pek şairane bir yanı kalmadı.”

İlk albüm
Heart üyeleri, her büyük plak şirketi tarafından en az iki kez kapı önüne konulduktan sonra Mike Flicker isimli prodüktörle karşılaşıyor ve Mushroom isimli küçük bir plak şirketinden 1976 yılında çıkan ilk albümleri “Dreamboat Annie” ile büyük sükse yapıyorlar. O gün bugündür Heart grubu, rock yapmak isteyen kadınlar içi rol model olmayı sürdürüyor. Tabii bu sound’un oluşumunda Nancy Wilson’ın akustik gitar sound’u da büyük önem taşıyor.

Martin HD-35 Nancy Wilson “Heart” signature akustik gitar
30 yıllık gitaristlik kariyerinin, Heart grubunun ünlü gitaristi Nancy Wilson”a akustik gitarlar konusunda sonsuz tecrübe kattığı bir gerçek. Martin firması, sanatçıyla beraber uzun yıllardır sürdürülen birlikteliği imzalı bir modelle taçlandırmayı uygun bulunca Nancy”nin HD-35 imzalı seri akustik gitar modeli de hayata geçirilmiş oluyor. Enstrümanın tasarımından son haline kadar geçen sürecin tamamında Martin”in tecrübeli yapım ustalarıyla beraber çalışan Wilson,
gitarın üretiminde az kullanılan ağaçları tercih ediyor. Gitarın gövde kısmında ağırlıklı olarak Amerika”nın kuzeybatı kısmında yetişen ladin ağacı seçilirken, yan kısımlarda Doğu Hindistan”da yetişen bir gül ağacı tercih ediliyor. üst kısımla yan ve arka kısımlar, özel tasarımlı iskelet yapısı ile gövdenin içerisinden tutturuluyor. Günümüzde bir çok akustik gitarda gördüğümüz zamk ile yapıştırma tekniği kesinlikle kullanılmıyor. Martin”in gövdesinin arka orta kısmındaysa (gitarın arka bölümü üç parçadan oluşuyor) Afrika”da yetişen bubinga ağacı bulunuyor. Klavyede kullanılan ağaç ise abanoz olarak tercih ediliyor. Birbirinden oldukça farklı karakterdeki ağaçları seçen Nancy Wilson, enstrümanın hayallerindekinden bile daha güzel ve sıcak bir tona sahip olduğunu söylüyor. Enstrümanın elektronik aksamı ise standart halinde bulunmuyor. özel siparişle HD-35″i elektro akustik hale getirmek mümkün. Nancy Wilson”ın kendine has gitar tonu, kendisinin 30 yılı aşkın bir akustik gitar müzisyeni olmasından kaynaklanıyor.

  Metal Kraliçesi Lita Ford

11 yaşında gitar çalmaya başlayan ve 17 yaşında ilk grubu Runaways’i Joan Jett ile beraber kuran Lita Ford, direksiyonu Metal’e çeviren bir gitarist. 80’lerde Kiss Me Deadly ve Ozzy Osbourne ile beraber söylediği Close My Eyes Forever gibi hitler ile solo kariyerini güçlendiriyor. Son olarak kendi plak şirketi JLRG Entertainment’dan Wicked Wonderland isimli solo albümünü piyasaya süren sanatçının ilk gitar kahramanı Richie Blackmore. Diğer etkilendiği isimler ise Jimi Hendrix, Black Sabbath ve vokal olarak da Mick Jager.
 

Ford’un özel el yapımı gitarı
Ford’un gitarları eskiden B.C. RICH Guitars’ın sahibi Bernie Rico isimli gitar ustası tarafından yapılıyordu. Rico’nun ölümünün ardından oğlunun firmayı devralmasıyla bu el yapımı gitarlar Bernie Rico, Jr tarafından yapılmaya başlandı. Ford, gitarlarını her zaman bu aileye yaptırıyor çünkü gitar yapımını lezzetli bir yemeğe benzetiyor.  Büyük ailelerin gizli yemek tarifleri gibi, gitar yapımında da babadan oğla geçen özel bir geleneğin ve tarifin olduğunu düşünüyor. Hatta şu anda, Bernie Rico Jr, bir Lita Ford signature serisi üzerinde çalışıyor.

El yapımı bu gitarların en bilinen modeli, şu anda Ford’un da kullandığı Vixen. Onun yanı sıra farklı şekillerde, tasarım ve tonlarda, değişik müzik türlerine hitap eden Hellion, Alias, Xcaliber, VIP, The Sinner, The Menace, Sinister, SB Series, SN Series ve Phat Daddy isimli farklı modelleri bulunuyor. çoğunun  maun gövdesi ve akçağaç kaplaması ve 25.5 inç  sap skalası bulunuyor.  Basların sap skalası ise 34-inch. Standart ve deluxe konfigürasyonları da mevcut.

Vixen modelinin standart özellikleri
Vixen’ın gövdesi kızılağaç (alder). Deluxe’ün ise maun. Tek parça sapı (akçağaç) bulunuyor. Deluxe’de ise sap maundan. Klavyesi abanoz. Manyetikleri Seymour Duncan SH 2N ve SH. Her manyetik için ayrı ton ve volume seçeneği, tune-o-matic köprü sistemi ve Grover Imperial akort kulakları bulunuyor.

Bu gitarların fiyatı $1,800’dan başlıyor. özellikleri hoşunuza gittiyse, daha detaylı bilgi için  Bernie Rico Jr’ın gitarlarına www.ricojrguitars.com adresinde göz atabilirsiniz.

Lita Ford Solo Albümler:
OUT FOR BLOOD (Polygram Records ’83)
DANCIN’ ON THE EDGE (Polygram Records ’84)
LITA (Dreamland Records ’88)
STILETTO (BMG ’90)
DANGEROUD CURVES (BMG ’91)
THE BEST OF LITA FORD (BMG ’92)
GREATEST HITS (RCA ’93)
BLACK (ZYX records ’94)
GREATEST HITS LIVE (Dead Line Music ’00)
KISS ME DEADLY (Camden ’01)
IN CONCERT (Dead Line Music ’04)
THE BEST OF LITA FORD: KISS ME DEADLY (BMG Special Products’04)
PLATINUM & GOLD COLLECTION (BMG Heritage ’04)
WICKED WONDERLAND (JLRG Entertainment)

Neden Avril?

Enstrüman firmalarının bir pazarlama stratejisi olarak, az çok gitar çalabilen bayan rock’çılara  gitar sponsoru olduğunu biliyorsunuz. Bütün bu emektar bayan gitaristler varken, bizim kapağımıza neden ciddi anlamda gitar çalmayan, daha çok gitarı sahnede bir aksesuar gibi kullanan Avril Lavigne’i koyduğumuza gelince… Biz de güzel bir Jennifer Batten ya da Joan Jett görseli kullanmak isterdik kapakta ama ne yazık ki, dev pr harcamaları bu mütevazı gitaristlere yapılmadığı için, basın görsellerine erişim konusunda son derece büyük zorluk yaşadık. Son çare Avril’in plak şirketine baş vurduğumuzda Sony, bizim ihtiyacımızı dev fotolarla karşıladı. Bu arada, bu küçük hanımın adına yapılmış bir Telecaster (Squier Avril Lavigne Signature Telecaster)olduğunu da hatırlatalım. Ayrıca sahneye kokoş aksesuarlar, birbirinin aynısı dansçılar ve git gide sıradanlaşan görsel efektlerle çıkmaktansa, gitarla çıkmak çok daha güzel değil mi? Aksesuar olarak bile olsa….
 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here