Ana sayfa Yazılım HD XDCAM kameralar ile post-prodüksiyon süreci – FinalCut

HD XDCAM kameralar ile post-prodüksiyon süreci – FinalCut

0
Güncel teknolojinin tüm nimetlerinden faydalanmak üzere edindiğimiz son model Apple MacPro sistemimiz olduğunu hayal ederek video düzenleme sürecinin inceliklerine dalmaya devam ediyoruz. Apple Mac Pro sistem tavsiyemin altında yatan önemli sebep ise bu donanımlar ile birlikte kullanılan profesyonel video yakalama kartlarını kullanabileceğimiz tek Apple sisteminin Mac Pro”lar olması. HD XDCAM kameramıza yaptığımız yatırımın yanında cüzi kalacak fazladan bir yatırım ile üretim sürecini çok daha etkili hale getirmek elimizde. Bu ayki yazımızda Apple FinalCut Studio yazılımından ve bu yazılım ile birlikte kullandığımızı varsaydığımız HD XDCAM kameramızın nasıl daha uyumlu ve profesyonel seviyede etkin kullanabileceğimizi öğreneceğiz.

 

Apple FinalCut studio Apple üzerinde video prodüksiyonu ve post-prodüksiyonu süreci için vazgeçilmezler arasında. Yazılım paketi, birlikte gelen modülleri ile birlikte bir prodüksiyon şirketinin ihtiyacı olan tüm yazılımsal çözümleri bünyesinde barındırıyor. HD XDCAM”imizle çekmiş olduğumuz muhteşem görüntülerimizi aktarmadan önce, sistemimizin sahip olduğu olanaklar üzerinde biraz duralım; Final Cut; kameranızdan aktardığınız görüntüleri kurgulayabileceğiniz, dünya standartlarında bir video düzenleyici (montaj) yazılımdır. FinalCut”ın “studio” söylemindeki anlam ise çok daha derindir. FinalCut pro dışında diğer modüller ile ilk montaj aşamasından DVD teslimine kadar gerekli tüm süreçleri kolayca ve yazılımlar arası tam etkileşimli olarak sürdürebileceğiniz iş akışını görelim. FinalCutPro ile montajladığınız görüntülerin içinde seçtiğiniz herhangi bir plan üzerinde renk düzenlemesi yapmak zaten FinalCutPro ile yapabileceğiniz bir şey. Ama bu renkler üzerinde daha fazla hakimiyet sağlayıp üstelik de bu plan üzerinde bir takım hareketli grafik tasarımı uygulamaları yapacaksanız imdadımıza “Motion” modülü yetişiyor. Motion tam olarak bir video kompozisyon yazılımı (compositing)ve bu sayede videolar üzerinde sınırsız sayıda efekti çok hassas ve profesyonel şekilde birleştirip kaliteli görseller elde edebileceğimiz araçlara sahip. Motion”un diğer kompozisyon yazılımlarından farklı bir başka özelliği de arayüzünün çok daha anlaşılabilir olması ve efektlerin çoğunu, kullandığımız ekran kartının grafik işlemci gücünü kullanarak gerçek zamanlı üretiyor olması. Son dönem kompozisyon yazılımlarının ballandıra ballandıra gösterdikleri grafik işlem birimi tabanlı (GPU-Graphic Processor Unit) grafik üretimi teknolojisinin nimetlerinden sonuna kadar yararlanıyor. “Gerçek zamanlı” terimi çok sık karşılaşacağımız ve ne kadar anlamlı olduğunu zaman zaman anlayacağımız güzide terimlerimizden birisi. Videomuzun oynatıldığı sırada tam olarak saniyede 25 kare (24 çektiyseniz, 24) hesaplanabildiği için video üzerinde beklememiz gereken hesaplama süreci oluşmadığı için 30 saniyelik bir video efektli hali ile yine seyredebileceğimiz hızda hesaplanmış oluyor. “Gerçek zamanlı” efektler adı altında bazı efekt paketlerinde söylenmek istenen şey, “render” gerektirmeden, videoyu efektli hali ile seyredebilecek olduğumuzdur. Bir diğer video düzenleme ve kompozisyon yazılımı terimlerinden olan “render”, hesaplamak, birleştirmek gibi anlamlarda kullanılıyor ve efektin zorluğuna ve Apple sistemimizin hızına göre süreleri değişkenlik gösterebiliyor. Render, birden fazla efekti aynı anda gerçek zamanlı gösteremeyecek kadar hızlı sisteme sahip olmadığımızda aslında yardımımıza yetişen bir komut. Böylelikle sistemimiz o efektleri göstermeye çalışmak yerine kısa süreli bir hesaplamadan sonra efektleri eklenmiş olarak bitmiş görüntüyü zaman çizelgemize yerleştiriyor. Biz yine normal tek video dosyası oynatır gibi işlemimize devam ediyoruz. Aslında yaptığı şey o video dosyasının efektli halini geçici olarak onun yerine koymak. Yine bir video dosyası olarak. motion gibi kompozisyon yazılımları her ne kadar gerçek zamanlı efektlere sahip olsa da profesyonel hareketli grafik tasarım sürecinde bu tarz gerçek zamanlı grafikler elzem olmaktan çıkıyor ve hesaplama süreci çıkan işin kalitesine göre katlanılabilir kabul ediliyor. Bir Adobe Photoshop programı gibi katmanlı ve bol efektli çalışmada asıl olan sizin gerçek zamanlı efektler uygulayabildiğiniz değil, HD XDCAM kameranızdan aldığınız görüntüleri asgari kalite kaybı yaşayarak nasıl daha doğru ve tasarım olarak istenilen hale getirebileceğimiz olmalıdır. Motion, kendinden beklenenin fazlasını vererek, Apple Mac ortamında video prodüksiyonu için gerekli tüm efekt ve grafik tasarım üretimi sürecinde sağ kolumuz olmayı başarıyor.
 

 

FinalCut studio, ses ve müzik üzerinde denetimi elimize almak için loops ve sound track pro yazılımlarını da bünyesinde barındırıyor. Loops modülü özellikle paketi yüklediğimizde birlikte gelen binlerce yarı profesyonel/profesyonel ses efektleri ile bir kez daha kendisine hayran bırakıyor. Bu paketlerin en önemli özelliği ki arada sürekli bunu hatırlatacağım, kullandığınız proje dosyalarını diğer studio paketi yazılımları arasında render istemeden kullanılabiliyor olması. Yani FinalCut Pro zaman çizelgesine bir motion projesini ekleyebilir, Motion içerisinde sountrack Pro ile düzenlediğiniz müzik projesini çağırabilirsiniz. Son dönemlerin popüler studio entegrasonu örneklerinden birisi olan bu teknoloji sayesinde birbiri arasında render gerektirmeden proje dosyalarını paylaşabilen bu programlar ile hız kazanmış, etkileşimli olarak üretim sürecinizi zamanında bitirebileceğiniz anlamına geliyor. Render etmeden bir görüntünün veya projenin diğer studio paketine aktarılabileceği bir diğer paket ise Adobe Creative Suite Production Premium. Bu paket yine Final Cut Studio gibi, premiere ile görüntüsünü aldığınız ve montajladığınız projeyi After Effects ile açıp, Encore DVD ile altyazılarını ekleyip menülü DVD haline getirebiliyorsunuz, üstelik bir kere bile render etmeden… Bu tür yazılım paketlerinin kullanılagelmesinin en önemli sebebi de devasa boyutlarda video dosyalarının çeşitli disiplinlere göre çalışan yazılımlar arasındaki aktarım sürecinin ortadan kalkması ki bunu da gayet iyi başarıyorlar.

 

FinalCut Studio içerisindeki sound track pro programı ile final Cut pro projenizin o anki montajlanmış halini video olarak çağırabilir, video ekranına bakarak senkron ses ve müzik ile çalışmanızın altyapısını güçlendirebilirsiniz. Yazılımların birbiri arasında proje açmasının mantığı ise, herhangi bir sebepten projenin herhangi bir noktasında FinalCut Pro veya Soundtrack Pro arabirimindeki zaman çizelgesinde bir değişiklik yaptığınızda aralarında kullanılan ortak video veya ses dosyalarının da gerçek zamanlı olarak güncellenebilmesini sağlamak. Bu sayede FinalCut Pro için seçtiğim soundtrack pro projesini bir ses dosyası gibi zaman çizelgemde kullanabiliyor ve kesip biçebiliyorken asıl kaynak dosyada bir değişiklik yapıp örnekse ses seviyelerini değiştirip bir kaç efekt daha ekledikten sonra soundtrack projesini kaydettiğimde, FinalCut Pro projesindeki zaman çizelgesinde tek bir ses dosyası gibi işlediğimiz soundtrack katmanı da aynı zamanda güncellenmiş oluyor. Bu hem karışık projelerde versiyonlar arası karışıklığı engelliyor hem de aktarma sürecinde kayıt sebebiyle harcanacak GB”larca veri alanından da tasarruf etmemizi sağlıyor. FinalCutStudio içinde yazılımlar arasında özgürce render gerektirmeden içerik paylaşmanın bir diğer nimeti ise, projenizin Apple Mac Pro makinemizin bağlı olduğu xSAN server üzerinde kullanılan Final Sut Studio Server adlı yazılım paketi ile birlikte herkes tarafından paylaşılabilir olması.

 

Paylaşımdan kastımız sadece video ve proje dosyalarının paylaşımı değil. Projenizin yan odada başkası tarafından sizinle aynı video kaynağını server”dan kullanarak farklı bir bölümünün montajlandığını hayal edin! Bu şekilde kullanılan video dosyaları server”da tutulduğundan hiç kimsenin makinesinde video dosyaları hem yer kaplamamış olacak hem de ileride arşiv olarak sakladığınız Final Cut projesini açıp değişiklik yapmak istediğinizde hiç bir problemle karşılaşmayacaksınız demektir. Aynı anda 4 adet Mac Pro”nun bağlı olduğu xSAN server üzerindeki projelerden birisi üzerinde “motion” programı ile yapılan değişiklikler eğer sizin FinalCut Pro projenizde kullandığınız bir motion sekansı ise gerçek zamanlı yansıyor. Tüm bunlar gerçekten de vazgeçilmez özellikler olarak Stüdyo üretim sürecinde aranan özellikler haline gelmiştir. Bir kere HD XDCAM kameranızdan aldığınız görüntüleri tüm çalışanlar tarafından her projede ortak olarak kullanabildiğiniz bu sistemin kurulum maliyeti de astronomik rakamlar değil üstelik. Apple Final Cut Studio, birlikte gelen prores422 kodek ile uyumluluk sürecini daha da yukarı taşımış durumda. Prores422 kullanmanın en büyük avantajı, video dosyalarının sayısallaştırıldığı veya XD HDCAM kameramızdan aktarıldığında orijinal dosyasının kalitesini koruyarak çok daha az yer ile saklanabiliyor olması. Ayrıca Apple işletim sisteminin donanımsal ivmelendirme özelliklerini kullanarak çok daha verimli bir encode işlemi ile süreç hızlandırılmış oluyor.

 

 

 

Sistemimizi kullandığımız yazılımlar ile çok daha uyumlu hale getirebilmek için bir başka donanımdan daha bahsedeceğiz. Video yakalama kartı adı altında (video capture) satın alabileceğimiz PCI express veri yolu ile Mac Pro sistemimize kolaylıkla ekleyebileceğimiz bir donanım, uyum sürecini bir üst seviyeye çıkarıyor. Bu kartı kullanıyor olmanın bir avantajlı bir de dezavantajlı tarafı bulunmakta. örnek olarak ele alabileceğimiz iki video yakalama kartı markası var; Black Magic Declink HD Extreme ve Aja kona 3 NL. Bu iki kart da Türkiye sınırları içerisinde distribütörleri bulunan dolayısı ile tedarik edilmesi zahmetsiz donanımlardır. Fiyatları 400 Euro ile 1900 Euro arasında değişen bu kartların yararlarını ve yayıncılık endüstrisi standartlarına göre kazanımlarına bir göz atalım.

Declink Extreme ismi ile tedarik edebileceğimiz video yakalama kartının, diğer kartlar gibi video giriş çıkışları bulunmaktadır. Video giriş-çıkışı demek, video sinyali ile kullandığımız Apple sistemin iletişimini sağlayacak dönüştürücüye sahip olduğumuz anlamına geliyor. Kullanageldiğimizi varsaydığımız HD XDCAM dahil tüm yarı profesyonel kameraların HD SDI (High Definition Serial Digital Interface) bağlantısı bulunur. Bu bağlantı şekli, video sinyalinin tam HD olarak tek video kablosundan aktarıldığı sayısal bir arayüzdür. özel çözücü kartınız olmaksızın bu kabloyu herhangi standart bir TV ye bağlayamazsınız. özel HD SDI bağlantısı olan Broadcast Video monitörleri ile görüntülenebilmektedir. Görüntünün sıkıştırmasız olarak aktarılabilmesi gibi mucizevi bir özelliği vardır. Tek yapacağımız Aja kona ya da Declink gibi bir video yakalama kartının SDI girişini kameranın SDI çıkışına bağlayarak görüntü yakalama sürecini başlatmaktır. Burada Apple Final Cut Pro ile Declink”in birlikte hareket edecek görüntüleri Prores422 kodek ile yazdırmak mümkündür. Böylece gözle görülemeyecek kadar az kalite kaybı/veri alanı orantısını azami seviyede kullanmış ve Declink video kartımızın da sonuna kadar desteklediği sorunsuz bir video kodek ile projemizi oluşturmuş oluyoruz. Declink gibi bir video yakalama kartı kullanmanın bazı avantajları vardır. örneğin bu kartların yeni nesil HDMI çıkışları bulunmaktadır. Bu arayüz platformuna evlerimizde kullandığımız HD plazma veya LCD TV”lerden aşinayız. Yani video montajı sırasında yaptığımız tüm işlemleri HD TV ile anında görüntüleme şansımız var. Yalnız burada bilinmesi gereken şey, video kartımız Final Cut Pro arayüzünü değil, arayüz içerisinde muhtemelen ekranımızın 6″da 1″ine sıkışmış olarak izlemeye çalıştığımız HD görüntümüzü yansıtır. Profesyonel setlere sahip post prodüksiyon stüdyolarında gördüğümüz gibi, efekt üretilen yazılım arayüzü sistem monitöründe iken, sadece nihai video görüntüsünün tam ekranlı LCD TV”de seyredilebiliyor olması bu şekilde mümkün oluyor. Aynı kartların profesyonel stüdyolarda bulunan ve TV kanallarının %90″ına yakın bir kısmının kullandığı Digital Betacam veya Analog Betacam kayıtçılar ile kullanılabilmek üzere de çıkış verebiliyor olması. Böylece HD olarak çektiğini kısa filmin tüm efektleri ve ses/müzik kurgusu bitmiş halini gerçek zamanlı olarak siz HD proje açmış olsanız da PAL D1 çıktısı olarak analog ya da digital betacam veya monitörünüze çıkış alabiliyorsunuz. Arasında herhangi bir kayıt edip küçültme, dönüştürme gibi bir işlem olmadığı için bu kullanım şekli bile bir noktada size saatler kazandırabilir nitelikte. Kullanageldiğimiz Declink donanımsal video hızlandırma özelliği sayesinde de XD XDCAM kameramızdan direkt USB arayüzü ile aktardığımız MP4 videolarımızın da encode işlemi sistemimizin işlemcisinden alınıp Declink video donanımı üzerine paylaştırılarak yine iş akışında performans artışına sebep oluyor. Aslına bakarsanız Declink gibi görece ucuz bir donanımın en profesyonel HD kameralar (20 bin Dolar-200 bin Dolar) ile de kullanabileceğiniz tek uygun çözüm olması iyi haber. Profesyonel bir kamera ile çekim yapsanız veya bir sonraki sayımızda bahsedeceğimiz RED 4k kameralarımız ile kaydedeceğimiz sayısal video dosyalarının üzerinde işlem yapacak olsanız bile bu video donanımları kendisinden beklenenden çok daha fazla yardımımıza koşabiliyor. HD extreme adı altında çalışan kartımız sıkıştırmasız 12 bit 2k RGB (2048 x 1556) çözünürlüğünde dahi video oynatımına ve düzenlemesine izin veriyor. Bir sonraki yazımızdan itibaren bahsedeceğimiz Profesyonel HD ve 2K/4K ( “k” kısaltması “binli çözünürlük” anlamına geliyor) kameralar ile birlikte giriş yapacağımız “gerçek sinema filmi çözünürlüğü” kavramında da adı çokça geçecek güçlü bir donanım olma özelliğini taşıyor. Yapacağımız bu ufak yatırım ile Apple Mac üzerinde video prodüksiyonunda profesyonel standartlara ulaşmaya başlayacağız. Blackmagic Declink video yakalama kartı hakkında daha teknik bilgilere ulaşmak için http://www.blackmagic-design.com/products/decklinkhdextreme/ adresini ziyaret etmeniz yeterli. Aynı zamanda 2. monitör olarak video çıkışını kullanabilen bu kart sayesinde Adobe Photoshop çalışma alanınızı TV”de görebilmek gibi ufak faydaları da iş akışımızı keyifli bir sürece dönüştürebiliyor. Adobe ürünleri ve Apple ürünleri Aja kona (alternatif benzer özellikli video yakalama kartı http://www.aja.com/products/kona/) ve Blackmagic Declink ile tam uyumlu olarak çalışıyor. Kullandığınız 3. parti eklenti ya da programlar da aynı şekilde bu video donanımların özelliklerinden tam olarak faydalanabiliyor.

 

 

 

ESET Banner_700x80 Bellatrix technotoday

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here