Ana sayfa Makale Hava Fotoğrafçılığı

Hava Fotoğrafçılığı

387
0

Havadan çekilen manzara fotoğrafları, gökyüzünden bir perspektifle manzaranın görsel estetiğini dile getirir.

Havadan manzara fotoğrafı, ticari önemiyle birlikte sanatsal değer de taşır. Yeryüzünden fark edilemeyen ve doğal çevrenin ışık oyunlarıyla ortaya çıkan sıradışı dokunun keşfedilmesini sağlayan hava fotoğrafları için helikopter uçuşlarından faydalanılır. 20. yy” dan önce de var olan bu manzara sanatı, çağdaş gelişimini geniş yer şeklinin olanak verdiği biçimde insan taşımacılığına bağlı olarak geliştirmiştir. Bu çekim metodunda dikkat ve teknik bilgi beraberinde hayalleri harekete geçiren ilginç fotoğraflar elde edilebilmektedir. Havadan manzara fotoğrafı, gökyüzünden bir perspektifle manzaranın görsel estetiğini dile getirir.
 

Birçok insan için hava fotoğrafı, dünyanın uydudan çekilen yüzey fotoğrafları anlamına gelebilmektedir. Fakat hava fotoğrafına birçok farklı yoldan ulaşılmaktadır. Bu farklı yöntemler arasında helikopter ve uçak kullanımı en yaygın olanlardır.
 

çoğu kişi uzaktan kumanda kontrolü ile fotoğraf çeken uçurtmalar, helyumlu balonlar ve yine uzaktan kumandalı helikopterler kullansa da görsel olarak doğru değerlere sahip birçok hava fotoğrafı helikopter ve uçak yardımıyla elde edilir.
 

 

Helikopter Seçimi
Yağmur ve rüzgâr gibi ters hava koşullarından etkilenmeyen uçaklar ve helikopterler, fotoğrafçılara çekim koşulları açısından en iyi çözümleri sunarlar. Birçok fotoğrafçı uçaklar aracılığı ile fotoğraf çeker. çesna tipi uçaklar, genişçe bir açıklığa sahip, büyük camları olan ve yavaş hızda seyreden, çekim için en uygun özellikleri bünyesinde barındıran uçaklardır. çesna 177RG Cardinal, uçtuğunda tekerlekleri katlanabildiği (çekimde bu çok önemlidir) için havadan fotoğraf çekimleri için en iyisidir. Fakat bu uçaklar saatte 130km altındaki hızlarda güvenli biçimde yol alamazlar. Bunun sonucu olarak ortaya çıkan yüksek uçuş hızları da hava fotoğrafını daha zor hale getirmektedir.
 
Hava araçları arasında helikopterlerin güvenli olduğuna dair bir inanış vardır ve açıkçası modern helikopterler güvenilirdir. Pilotlar çoğu zaman tehlike içinde değildir. Helikopter kazalarının yüzdesi 100.000 uçuşta 1″dir. çoğu kaza hava koşullarına bağlıdır ve fotoğrafçıları etkilemeyebilir. çünkü; onlar fotoğraf için çoğunlukla iyi hava koşullarını ararlar. En azından bulutsuz ve açık gökyüzünün getirdiği görsel katkıyı gözardı etmezler.

 

çekim Aşaması
Robinson R22 ve R44 iki motorlu ve güvenli helikopterlerdir. Genellikle saatte 130km hızla uçarlar. Kapı, tamamen açıldığında en arkadaki mekanizma bir kaza gerçekleştiğinde kapının kapanmasını engelleyerek güvenliği sağlar. Açılan bu kapıda fotoğrafçı problemsiz şekilde ve kontrollü olarak çekimini yapabilir. Robinson R44 modeliyle çekim için uçan biri, arka koltukta kolaylıkla çekim yapabilir. Fotoğraf çekiminin yapıldığı sol kısımdaki kapılara hareket etmek oldukça kolaydır ve sağ kapıların kapalı olması gerekir. çünkü helikoptere iki taraftan hava girmesi rahatsızlık verebilir.
 
Fotoğraf çekimi yapacak olan kişinin üzerinde fotoğraf makinesi dışında aksesuar bulundurması ya da uçuş esnasında tehlike oluşturabilecek materyaller taşıması tehlikeli sonuçlar doğurabilir. çünkü fotoğrafçının genellikle oturduğu yer, sol arka pervaneye yakınlığı nedeniyle genellikle son derece tehlikelidir ve fotoğraf çekimi kapı açık şekildeyken yapılır. Helikopter çalışırken arkaya doğru eğilmemek çok önemlidir. çünkü arka pervane çalışırken o kadar hızlı döner ki onu görmek mümkün olmaz ve bu büyük tehlike yaratır.

 

Helikopterin alçalmaması gibi güvenlik kurallarının bazıları göz önünde bulundurulursa ve fotoğrafçı, fotoğraf makinesi dışında tehlike oluşturabilecek bir şey taşımazsa helikopter uçuşları güvenlidir. Eğer plastik pencere camından fotoğraf çekmeyi denerseniz fotoğraflar, cam yansımaları nedeniyle çok düşük kalitede olacaktır. Bu tür fotoğrafların en fazla %10″u kullanılır durumda olabilmektedir.
 
Birçok kişi helikopterle çekim yapılırken, belirlenen yerde helikopterin durduğunu düşünür. Bu pek mümkün değildir, helikopter genellikle belirlenen bölgede çember çizer ve fotoğrafçı da istediği görüş açısını kolaylıkla seçer. Bir şey belki anlaşılamayabilir, bu da birkaç kez aynı yerde çekilen fotoğraflara bakıldığında bunların birbirinden farklı olduğu görülecektir. Bu durumun nedeni genelde ışıktır. Ama farklı yüksekliklerden çekim gerçekleştirilmiş olması da konunun algılanışını tamamen farklılaştırabilir. öte yandan pilotun fotoğraf çekimlerinde deneyimli olması, daha iyi fotoğraf kareleri elde etme konusunda önemli rol oynar.

 

D-SLR ve objektif önerileri
Canon 20D ve 40D ile çekim yaparken hafıza kartlarım yeterli olabiliyordu fakat 5D Mark II ile arada hafıza kartı değiştirmek gerekiyor. öte yandan analog sistemle karşılaştırıldığında dijital sistem daha fazla vakit avantajı sağlayarak seri çekim imkânı sunuyor. Canon 5D Mark II ve benzeri full-frame D-SLR modeller daha büyük boyutta dosyaları saklayabilen, daha hızlı ve büyük belleklere ihtiyaç duyulmasına neden olmuştur. Piyasada bu tür özelliklere sahip birçok hafıza kartı bulunmaktadır. Bunun yanı sıra, çekim yaparken helikopterin her konu üzerinde çember yaparak uçması, konu üzerinde genellikle her iki ya da üç saniyede bir çekim yapılabilmesine olanak sağlar. Bu süre zarfındaki çekimlerde hafıza kartını her zaman en son kareyi çekene kadar kullanabilirsiniz.
 
Yeryüzüne daha yakın açılı fotoğraf çekimi Robinson”larda, daha büyük helikopterlere göre sorunludur. Helikopterin iniş takımıyla alakalı bu problem, alçak açılardan fotoğraf çekimini engellemektedir. Ancak bu koşullarda daha çok geniş açı (16-35 mm) ile çekim yapmak bir çözüm olabilir.

 

Hava fotoğrafı için en iyi zaman ve diğer teknik detaylar
Hava fotoğrafı için en iyi vakit, sabahın ve akşamın erken saatleridir, yani günün ilk ve son saatleridir. Kasımdan nisana kadar olan periyot uygundur. çünkü güneş düşük yörüngededir. Bu yüzden yeryüzü eğik ışık alır ve fotoğraflar doku bakımından oldukça iyi çıkar.
 
Temiz havada çekilmiş fotoğraflar çoğunlukla tercih edilir. Genellikle yağmurdan hemen sonraki günler verdiği temiz görsellik sebebiyle çok iyidir. Işığın tam karşısından, ışığa doğru çekilen fotoğraflarda gökyüzünün parlak kısımlarındaki beyaz parlamalar nedeniyle kayıplar olmaktadır. Photoshop”ta sonradan düzeltmek ve bilgiyi korumak için 1/3 – 1/2 f-stop ve az pozlama yapmak gerekebilir.

 

Bir diğer önemli faktör ise perde hızıdır. Perde hızını 1/500 ve üzerinde tercih etmek gerekebilir. çünkü tepelerin üzerinden uçarken yükseklik her zaman sabit değildir ve yeryüzü helikoptere yaklaşabilir, bu da net olmayan görüntülere sebep olur. özellikle 70-200 mm ve 70-300 mm gibi büyük odak uzaklıklı zoom-tele objektifler kullanılırken yüksek hızlara ihtiyaç duyabiliriz.
 

Bir diğer önemli özellik de yatayların düzgünlüğüdür. Helikopterden çekim yaparken yeterince dikkat edilmediği zamanlarda yatay çizgiler düzgün çıkmayabilir ve sonuç kötü olur. Geniş açı objektifler ile çekim yapılırken pervanenin kadraja girmesi çok olasıdır, ancak bu sonradan Photoshop ile düzeltilebilecek bir durumdur.
 

Gökyüzünden çekilen fotoğraflar ile elde edilen manzara fotoğrafları küçük bir ekstra dikkat ve iyi bir teknik bilgiyle, herkes için heyecan verici, ilginç çalışmalara dönüşebilir.  Estetik bir görsel yapı ve yüksek artistik değere sahip birçok sıradışı fotoğraf, portfolyonuzda değer bulacaktır.
 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here