Ana sayfa Sektörden GRİPİN

GRİPİN

0

Eğlendirirken bile hüzünlü, zaman zaman duygusal anlamda en dibe vuran, sonra insanların kalplerine dokunup onlarla birlikte yol alan bir grup Gripin….


S: Yeni albümün sound”undan bahsedebilir miyiz?

   
GRİPİN: İlk albümle ikinci albüm arasında büyük bir sound farkı vardı. Yeni albüm, ikinci albüme daha yakın ama aynısı değil. Parçaları oluşturmaya başlarken ,”sound’umuz budur, bu yolda ilerleyelim” tarzı şeyler konuşup, planlamadığımız için, her albümde çıkan sonuç o dönemler içimizden geleni yansıtıyor. Sadece söz yapısı, akor yapısı ve armonik yapı değişmezimizdir, onun dışında bir çok şey değişebiliyor.

Bu albümde , yaratım sürecinde yaşadığımız bir takım sancılı süreçler sonucu parça yapısı olarak da sound olarak da daha olgun bir Gripin ortaya çıktığını düşünüyoruz.

S: Prodüktörünüzle nasıl bir çalışma sisteminiz var?

GRİPİN: Biz kendi stüdyomuzda parçaların demo hallerini oluşturmaya başlıyoruz. Söz, müzik ve düzenlemeler büyük oranda bittikten sonra kayıt için prodüktörümüz Haluk Kurosman”ın stüdyosuna geçiyoruz. Prodüktörümüz Haluk Kurosman”la beraber parçaların son hallerini oturtuyoruz. Eksik söz, müzik varsa onları da tamamlayıp kayıtlara başlıyoruz. 6 senedir Haluk”la çalıştığımız için sound ile ilgili görüş ayrılıkları çok olmuyor. Ama tabi ki herkesten farklı fikirler ortaya çıkabiliyor. Onları da konuşup, tartışıp en iyi olanı seçmeye çalışıyoruz.

 

 

S: Albüm kaydında kullandığınız bireysel set up”larınızı anlatabilir misiniz?

GRİPİN:
Gitar kayıtları için; Fender Telecaster , Gibson Les Paul ve Marshall JCM2000 ampli. Bas kayıtları için: Fender Precision Bass  , Ampeq BA115 Combo ampli. Davul ve zillerimiz: İstanbul Zilleri ve Stagg. Vokal için: Neumann U87 mikrofon. Yıllardır kayıtlarda ve konserlerde aşağı yukarı bu set-up’ları kullanıyoruz.
  
S: Canlı performanslarda nasıl bir sistem kuruyorsunuz?
  
GRİPİN: Canlı performanslarda Fender Telecaster , Gibson Les Paul , Fender Standart Jazz Bass kullandığımız gitarlar. Ampli olarak Marshall JCM2000 ve Ampeq BA115 Combo bas amplisi kullanıyoruz. Davul ve zillerimiz İlker”in sponsorları olan İstanbul Zilleri ve Stagg. Sahnede 4 kişi olduğumuzdan, ekstra elektronik altyapıları ve yaylılar gibi farklı enstrümanları altyapıdan veriyoruz. Bunun için de laptop ve T.C.Electronic Konnekt 8 ses kartı kullanıyoruz. Vokal mikrofonu olarak da Shure SM58 tercih ediyoruz.

 

 

S: ülkemizde müzik sektöründe gözünüze batan en çarpık noktalar neler?
 
GRİPİN: Askerden döndükten sonra çok uzun zaman şirket değiştirmek için görüşmeler yaptık. Müziğin idari kısmı çok yordu bizi. O işlerle uğraşmaktan albüm çalışmalarımız aylarca tam anlamıyla durdu. Kafanız müzik harici bu denli önemli işlerle dolu iken üretmek kolay olmuyor. Sırf müzik yapabilsek çok güzel olurdu ama tabî ki pek mümkün değil. Sektörle ilgili de, herkesin olduğu gibi bizim de derdimiz bedava indirilen mp3″ler ve satılmayan albümler. Artık albümlerin ya da tek tek parçaların İnternet’ten satışıyla ilgili çok düzenli çalışan siteler olsa da iş, insanların duyarlılığında tıkanıp kalıyor. Aylarca, yıllarca emek verilip çıkarılan şarkıları hakkını ödemeden İnternet’ten indirmenin, bir müzik mağazasına girip beğendiğiniz CD”yi çalıp çıkmaktan bir farkı yok. Bunu herkesin algılaması lazım.

S: Teknik açıdan Gripin’in sound farkı nereden kaynaklanıyor?

GRİPİN: Aslında farkımızı dinleyenlerimizin dillendirmesini seven bir grubuz. Onlar kadar objektif olamayız. Gruplar arasındaki sound farklarının teknik detaylarla çok fazla ilişkisi olduğunu düşünmüyoruz. Her şeyiyle aynı ekipmana sahip iki gruptan bambaşka tınılar çıkabilir. Bu tamamen  anlatmak istediğinizle, o güne kadar yaşadıklarınızla, dinlediklerinizle alakalı bir durum. Ama hiç bağlantılı değil de diyemeyiz tabi ki. Yolun başında seçtiğiniz ekipmanlar ve yarattığınız kendinize has tonu zaman içinde değiştirmeye çalışmak büyük risk taşır.

 

 

Albüm Kaydının İncelikleri

Prodüktör Haluk Kurosman ve kayıt mühendisi Aziz Berk Erten anlatıyor…

S: Kayıtlarda kullanılan enstrümanlar nasıl tonlandı?

Aziz Berk Erten: Kayıtlarda kullandığımız elektro gitarlar; custom manyetikli Les Paul standart, Murat Başdoğan ‘ın akçaağaç klavyeli Fender Telecaster’ı ve gül ağacı klavyeli bir Fender Telecaster. Ampli olarak Marshall JCM 2000 kafa ve Marshall 1960 4×12 kabin kullandık. Elektro gitar kayıtlarını kabin hoparlörüne on-axis olarak Royer R121 ribbon mikrofon ile aldık. Preampli olarak Avalon AD2022 kullandık. Tüm gitar kayıtlarında aynı zamanda preamplinin arkasında Emprical Labs Distressor kompresör çalıştı, hatta bu nedenle çoğu gitar kanalının miks sırasında ekstra kompreslenmesine gerek kalmadı. 

Akustik gitar olarak Martin Dreadnaught akustik gitarı kullandık. Akustik gitar kayıtlarındaki mikrofon AKG C414, preampli yine AD2022, tracking kompresör ise yine Emprical Labs Distressor idi. Distressor’un kayıt sırasındaki görevi akustik gitar kayıtlarında daha çok transientleri şekillendirmekti.

Haluk Kurosman : Vokal kayıtlarında mikrofon olarak Neumann U87, preampli olarak kaydedilen bölüme veya şarkının tınısına göre Avalon AD2022 ya da Avalon VT737 kullandık. AD2022 kullanıldığı durumlarda tracking kompresör olarak Manley Vari-Mu kullandık.

 

 

  S: Birincil önem taşıyan yazılım ve donanımlarınız hangileri?

Aziz Berk Erten: Stüdyoda DAW olarak Logic Pro 8 kullanıyoruz, arayüzümüz Apogee Ensemble. Monitörlerimiz ADAM S2.5. Sıkça kullandığımız plug-in paketleri ise Universal Audio ve Waves. Outboard olarak Emprical Labs Distressor, Manley Vari-Mu, Neve 8801 ve Emprical Labs Fatso kullanıyoruz.

S: Mikslerde nelere dikkat ettiniz?

Haluk Kurosman: Müzik prodüktörlüğünü üstlendiğim tüm albümlerdeki gibi gerek düzenleme, gerek prodüksiyon, gerekse de miks sırasında her zaman tek önceliğimiz yapılan her işin şarkının kendisine, duygusuna ve atmosferine hizmet etmesiydi.

Aziz Berk Erten: Gitarlar zaten kayıt srasında gerektiği kadar kompres edildiğinden, genelde miks sırasında sadece ufak bir LP filtre kullanmak yeterli oldu. Davul kanalları paralel kompresyondan geçip en sonunda tekrar bir buss kompresörden geçtiler (UAD Neve 33609). Altyapılar sadece miksin içine oturabilmeleri için Eq ve kompresörden geçtiler. Vokaller de miksin içine oturduktan sonra, özellikle gitar kanallarının Eq’ları vokali örtmeyecek şekilde tekrar gözden geçirildi.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here