Ana sayfa Yazılım Görsel yaratıcılığın yeni gözdesi mercek altında

Görsel yaratıcılığın yeni gözdesi mercek altında

0
Adobe bunu hep yapıyor! Yeni ürünleri çıkarttıktan sonra, yaklaşık bir sene içerisinde veya biraz daha zaman geçirerek yine yeni ürünlerle karşımıza çıkıyor. Yine yapacağını yaptı ve CS5 ürünleri artık kapımızda. Bazılarımız “ne var ki, bazı yeni özellikler zaten şu programda vardı ondan alıp buna uygulamışlar” ya da “bunların hepsi pazarlama stratejileri”diyebilir. Beni ilgilendiren tasarımcı olarak yeni ürünlerin bana sağladığı faydalar ve entegrasyonları. Photoshop CS’i incelemeye başlayalım isterseniz:
 

 

 

Content Aware Fill (İçeriği baz alan dolgu uygulaması):
Content Aware Scalling”den sonra Photoshop yeni özelliği olan bu uygulama ile zemin üzerindeki görüntüyü arkasındaki görüntüyle değiştiriyor. Hatta arka zemin transparan olsa dahi zemin ile doldurmak mümkün.
 



özellikle dekupe gibi uygulamalarda çok işe yarayan bir özellik. Ama harikalar beklemeyin, en azından bulanıklaştırmayı gidermek için birkaç kere geri alıp  uygulamanızı (Cmd+Z / Undo) tekrar yapmanızı öneririm. Bu arada temel piksel hesaplaması seçim (selection) bazlı olduğundan seçim araçlarını ya da marquee tool diyelim itinayla kullanmakta veya refine edge uygulamasını dahil etmekte yarar var. Kullanmak için: Edit/Fill/Content  Aware

 

Content Aware Spot Healing (İçerik bazlı  retuş ya da düzeltme):
Araç kutumuzdaki Spot Healing Brush”ımıza yeni eklenti  Content Aware. Artık arka plan hesaplaması ile temizlik yapmanız mümkün. İşlemi yaparken bir not düşelim. Spot healing Brush tool box”tan seçtiniz. üst menüden Content Aware radio butonu da işaretli (yuvarlak olan), Sample All Layers kutucuğunu da seçerseniz en azından temizleme işleminizi  yeni katmanda yaparsınız.
 


 

Bu arada süper sonuç vermese de (biraz bulanıklaştırma oluşumu var) üzerinde bir iki oynama ile sonuç güzel.

 

HDR Pro (High Dynamic Range Processing):
Bildiğiniz gibi tonal ayrıntıları daha fazla vermek istediğinizde çoklu fotoğraflardan yararlanıp bunları birleştiriyorduk. Şimdi bir de buna arayüz eklendi. Daha ayrıntılı müdahalelere izin veriyor. En önemli eklenti ise özellikle hareketli objelerde hayalet görüntüsü oluşumlarını Remove Ghosts ile yok etmeniz.
 


 
Siz yine de çekimlerinizde tri pod’larınzı kullanın her ne kadar ayarlar ile oynayıp, tutarak yapılan çekimleri düzel tebiliyorsanız da, sağlıklı yoldan gitmekte fayda var. HDR işleme olayında Jpeg formatlar ile çalışa biliyorsunuz ama RAW format zenginliğini tercih etmek daha sağlıklı. RAW dosyalarınızdaki ilk işlemleri RAW arayüzünde yapmak isteyebilirsiniz. Daha sonra  üst menüden File/ Automate/ Merge To HDR Pro… ya da Adobe Bridge ara yüzünü kullanıp, üst menüden Tools/ Photoshop/ Merge To HDR Pro… adımlarını uygula yabilirsiniz. Aman sakın HDR birleşimi için çektiğiniz tüm fotoğrafları seçmeyi unutmayın.

 

 

Sonrası? Merge to HDR arayüzündeki sürükleme butonları ile oynamak. Hatta oynamadan panelin üst bölümünde yer alan preset denilen hazır oluşumlara bakmak isteyebilirsiniz. Burada fark edeceğiniz gibi üç temel Preset mantığı var, Monochromatic, Photorealistic ve Surrealistic. Tahmin edeceğiniz gibi Mono tarafı siyah beyaz uygulamalar için, Photorealistic, fotoğraflar üzerindeki görüntüleri daha ön palana çıkartmak için, surrealictis ise biraz daha uçuk kaçık işler için ideal.
 

 

 

Diğer bir güzellik ise preset dahilinde de sürükleme butonları ile oynamanız ve daha ayrıntılı ayarlar yapabilmeniz. Bana sorarsanız en güzel işi Curve özelliğini de ekleyerek yapmışlar. Kontrast düzenlemelerinde daha ayrıntılı düzenlemeler yapabiliyorsunuz. Oluşturduğunuz ayarları daha sonra kullanmak için Save Preset ile kaydetmeniz mümkün. çalışama akışınız ilk önce fotoğrafları Merge To HDR Pro… yapılandırdıktan sonra TIFF kaydedip, sonra Camera RAW arayüzünde açıp ufak oynamalar yapmak  ve en son aşamada Photoshop içinde healing brush”lar gibi uygulamalara son rötuşları oluşturarak daha güzel sonuçlara ulaşmak mümkün. Son söz ise “kim diyor Merge to HDR Pro..özelliği sadece çoklu fotoğraflarda çalışıyor diye?”. Tek fotoğrafta da  HDR toning özelliği ile çalışmalar yapmanız mümkün. Image/Adjustment/HDR Toning arayüz birbirine çok benziyor. Metot olarak iki panelde de Local Adaptation kullanılması gerekiyor.

Camera Raw 6.0 Noise Reduction:
Yüksek ISO değerlerinde özellikle karanlık mekan çekimlerinde çalıştığınızda noise denilen noktalaşma oluşumlarını görmek son derece doğal. Bunları yok etmeye ne dersiniz? Daha öncesi Photoshop bunları Color Noise (Renk gürültüsü) ve Luminance Noise (Işıma gürültüsü) ayarları ile azaltmaya çalışıyordu. Fakat sonuçlar biriyle oynarken diğerini bozma şeklinde gelişiyordu. Camare Raw 6 ile daha güçlendirilmiş noise (gürültü/noktalaşma) azaltım algoritması karşınızda. Camera Raw arayüzünde, Detail altındaki, Noise reduction sürükleme tuşlarının hepsine ulaşmak için, Camera Raw paneli üstündeki Camera Calibration tab durağından, Process ayarlarını Current 2010″a getirmeniz gerekmekte.
Panelde yeni eklenen, Luminance Detail ve Luminance Contrast sürükleme ayarları Luminance sürgüsüyle oynadığınızdaki değerlerin kayıplarını geri getirmek için, Color Detail ise Color sürgüsüyle oyna dığınızdaki renkli noise (nokta) oluşum larındaki kayıpları geri getirmek ya da dengelemek için yerleştirilmiş. Ayrıca Adobe Camera Raw 6’daki keskinleştirme (sharpening) algoritması da daha iyi düzenlenmiş. Bu arada daha önceki versiyonlarda noise reduction yapmış iseniz bunları yeni Camera Raw 6 arayüzünde açtığınızda Camera Calibration tab”in in altındaki Method”u 2010’a getirdiğinizde yeni noise reduction algoritması uygulanacaktır. Eh artık ek plug in’lere gerek kalmadı mı acaba?

 

Camera Raw 6.0 Yeni effects tab ve grain ve post crop vignetting:
Yeni effect tab”indeki gren (grain) oluşumu (kumlanma) eklemek için bu paneldeki özelliklerden yararlanabiliyoruz. Daha evvelki sürümlerde Photoshop”un içinde olan bu uygulama Raw arayüzüne de taşınmış. Amount sürgüsüyle oynadığınızda, altındakilerde hemen aktif duruma geçiyor. Oluşturduğunuz yapılandırmayı daha sonra açmak için kaydedebiliyorsunuz save settings ile. Ben deli miyim ki fotoğrafıma kumlanma (grain) efekti vereyim diyeniniz olursa  efekt fotoğrafınızı bira daha eski ve yıpranmış gösterebilir.özellkle sapia görütüye dünüştürdüyseniz.Ya da grenli film görüntüsü oluşturmak isterseniz ideal. Ayrıca texture dediğimiz dokuları biraz daha öne çıkarmak istediğinizde bu uygulama güzel sonuç veriyor. Post Crop Vignetting bir önceki versiyonda Lens Correction (Lens Düzenleme) Teb”inin altındaydı. Kendileri taşındılar FX”teb (durağın) altına.
 

 
Aman bunu Lens Vignetting ile karıştırmayın o yerli yerinde Lens Correction teb”in altında. Lens Vignetting çekimde oluşan bir olay. Post Crop Vignetting”i ise biz kasten oluşturuyoruz. özellikle dikkat noktasını fotoğraf”ın ortasına yönlendirmek için.

 

Burada da Amount (miktar) değerlerini sıfır”ın sağına ya da soluna doğru sürüklediğimizde altındaki sürgüler aktif  hale gelecektir. Stil (style) olarak karşımıza üç farkla çıkıyor;
High Light Priority, Color Priority ve Paint Overlay.
 

 
High Light Priority, Vinyet oluşumunun koyu bölgelerinde düzenlemeler yapıyor, Color Priority ise renk anlamında düzenlemeler için ideal.Paint Overlay ise sanki kenarları gri ve siyah ile dokunulmuş hissi vermek için ideal.Yalnız görüntü burda biraz solgunlaşıyor. Burada en güzel görünüm anlamındaki özellik style”ın highlight priority özelliğine getirilmesi.

 

Geliştirilmiş ve otomatikleştirilmiş Lens Correction (Lens Düzeltimi):
Piyasada bu kadar çeşitlilik gösteren lens varken tabii ki bunlarla gelen bazı problemleri de bertaraf etmek gerekiyor. Bu problemler ne olabilir; kullandığınız lense göre fıçı görünümü bozukluğu (barrel distortion) ya da pincushion distortion denilen iğne deliği bozulması, vignetting problemleri onlardan bir kaçı. Geliştirilen CS5 özelliklerine otomatik olarak düzeltme uygulaması geliştirmiş.
 

 

 


 
üst menüden Filter/Lens Correction. Daha önceki sürümde bu özellik Filter altındaki Distort dahilindeydi. Panel  ara yüzüne baktığımızda iki tab (Sekme) görmekteyiz; biri Auto Correction denilen otamatik işlemci, diğeri manuel uygulama Custom. Burada Photoshop CS5 3 ana problemi otomatik olarak bertaraf etmeye çalışıyor.;
Geometric Distortion (Şekil bozuklukları/ Barrel (fıçı) /pincushion (iğne deliği))
Chromatic Aberration (özellikle geniş açılı lenslerle çekimlerde, contrast oluşturan kenarlarda  renk kırpıntıları) Vignetting (resmin köşelerindeki karanlık alanlar) Otomatik değişiklikleri alttaki preview (ön izleme) check butondan gözlemleyebilirsiniz.

 

Otomatik olarak yapılan bu üç farklı düzenlemede, fotoğrafın kenarlarında boşluklar oluştuğunda, Photoshop bu boşlukları, Auto Scale İmage (Otomatik ölçekleme)ile  dört farklı metot ile düzenliyor;
Edge Extension: Kenarları uzatıyor
Transprancy:Transparan olarak bırakıyor
Black Color:Siyah ile dolduruyor
White Color:Bayaz ile dolduruyor.
 

 
Photoshop burada neye göre bu düzenlemeleri sağlıyor derseniz, Meta Data ya da Exif data (yeni adıyla), Camera üreticisi tarafından oluşturulan veriye göre. Exif veriyi de arayüzün sol alt köşesinde görmeniz mümkün. Burada Kamera ve Lens bilgileri yer almakta. Ayrıca online olarak Adobe veri tabanına bağlanıp Lens hakkında bilgi almanız da olası. Search Criteria (arama kriterleri) bölümünden kriterlerinizi girdikten sonra online olarak aramanızı yapabilirsiniz. Unutmayın bütün aradıklarınız veritabanında olmayabilir. Custom ayarlarında ise manuel olarak değişiklikleri oluşturmanız mümkün.

 

Geliştirilmiş Refine Edge Paneli:
Seçiminizi oluşturduktan sonra (selection), refine edge panelini açtığınızda view mode’da (görünüm modu)  iki yeni eklenmiş katman göreceksiniz.
 

 
On Layer: Altta bir layer (katman) var ise, bunu gösterir.
Reveal Layer: Maskelenmemiş ya da seçim yapılmamış hali gösterir.
Adjust Edge (Seçim ile müdahale edilmiş görüntünün kenarlarının daha düzgün görünmesi için bir çok sürgü yardımıyla düzenlenmesini sağlar.
Edge Detaction ise ayrıntıları ön plana çıkaracaktır. özellikle model çekimlerinde saçlar ile çalışıldığında.
Edge Detaction kısmında sürgü ile oluşturduğunuz Radius değerlerinin sınırlarını görmek istediğinizde, view mode kısmında, show radius kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.

 

Edge Detaction kısımındaki Smart Radius ile daha ayrıntılı sınırları belirlemeniz mümkün. Sol taraftaki fırçalar ise  ayrıntılı düzeltmaleri sağlıyor.
Bunlardan Refine Radius Tool; Ayrıntıları, geride kalmış kırpıntıları fırça mantığıyla çizerek öne çıkarıyor.
Erase Refinements Tool ise yine fırça mantığıyla silgi görevi görüyor.
Selection ile yaptığınız seçimde arka plandaki renk, kestiğiniz objenin kenarlarına yansıyorsa yeni eklenen, output bölümündeki decontaminate kutusunu işaretlemeniz ve miktarıyla oymananız (Amount) gerekli. Output menüsünden son olarak yapmak istediğiniz işlemi belirtiyorsunuz.
 

 

Yeni kukla aracı – Pupet Warp Tool:
Basit anlamda imajınız belirli yerlerine noktalar ekleyerek bunları hareketlendirmenizi ya da şeklini bozmanızı sağlıyor Edit/Pupet Warp. Aslında bu özellik After Effects”ten buraya alınmış. After Effects”de bu özellikle imajı hareketlendirmeniz de mümkün.
 

 

Hoş bunu Photoshop”ta da yapabiliyorsunuz ama çok amatörce bir görünüm veriyor. Bu özellikten en iyi biçimde yararlanmanız için tavsiyem dekupe edilen resimlerde uygulamanız. Böylelikle resmin üzerinde anatomik değişiklikler yapabiliyorsunuz. Ayrıca imajın üzerine koyduğunuz noktalar anchor points de önem taşıyor. Nedeni bu bağlantı noktalarına göre deformasyonun verilmesi.

Photoshop”ta ve diğer Adobe programlarında eklenen belli başlı özellikleri takip eden sayılarda değineceğim. Ayrıca yakında yenilikler ve work shoplar ile ilgili bilgileri:
http://ozaninkaya.blogcu.com adresinden öğrenebilirsiniz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here