Ana sayfa Sektörden Gitarizm

Gitarizm

0
Geçen ay “Elektrik Gitar Manyetikleri” yazı dizimiz kapsamındaki ilk röportajımızı sunmuştuk. Sizlerden gelen ince geri bildirimlere öncelikle teşekkür etmek istiyorum. Umuyorum geçen ayki yazı hem Fatih, hem Türkiye”de bir şeyler üretmeye çalışan/üreten diğer insanlar , hem de bunlardan faydalanan müzisyenler için hayırlı olabilir.
 

 
Temmuz ayı içindeki iki gelişmeden de bahsetmek istiyorum; İlki 2006″dan beridir, yani ilk kurulumundan beridir bir parçası olduğum “çizmeli Kedi Gitar Atölyesi” ile yollarımı ayırmış bulunmaktayım. Diğeri ise nispeten kısa süre önce duyduğumuz Guthrie Govan Gitar Kliniği haberi. Guthrie gitar dünyasının son 3-5 sene içinde en çok parlayan isimlerinden birisi oldu ve debut albümü “Erotic Cakes” ile tüm dünyadaki gitar müziği severleri ters köşeye yatırmıştı. ?imdi TNT Müzik organizasyonu ve Suhr gitarların desteği ile 12 Eylül”de İstanbul”da, muhtemelen çok keyifli geçecek bir organizasyona imza atacak.
 

 

  Bu ay ise sayfalarımızda gerçek bir ustayı ağırlayacağız. Bu işe yıllarını vermiş olan ve uluslararası manyetik ortamlarında büyük bir takdir gören, namlı bir usta; Lindy FRALIN. Lindy yaptığı, özellikle Strat manyetikleri ile efsaneleşmiş bir isim. Kendi adına ürettiği manyetikler tüm dünyadaki profesyonel müzisyenler, lütiyeler (Jörg Tandler gibi) ve çalgı üreticileri (PRS gibi) tarafından beğenilerek kullanılmakta. Fralin”lerin Türkiye dağıtımını Pluton Müzik yapmakta. Onları da böyle cesaretli kararlarından dolayı içtenlikle tebrik ediyorum. Hani ufak bir açık çek de onlara olsun, eğer bir gün mümkün olursa Fralin manyetikleri için bir inceleme yazısı da yazmak isterim 🙂

Gitar ve alakalı konularda bana yazmak isterseniz facebook sayfamdan veya doğrudan nienturi@gmail.com adresimden ulaşabilirsiniz.

Teknik konularda  www.gitarpedal.net forumumuz da müsait ve zengindir. Ayrıca köşemin bir facebook sayfasını hazırladım. Facebook”ta “Gitarizm” şeklinde aratırsanız karşınıza çıkacaktır, dahil olursanız gerçekten sevinirim. Bu arada Eylül ayında kim mi konuk olacak? Sürpriz olsun ama küçük bir ipucu; bu kişi şu an dünyanın en büyük ve prestijli iki manyetik firmasından birisinin kurucusu, tonla modelini icat eden, Eric Clapton”dan Jeff Beck”e, Eddie Van Halen”dan Billy Gibbons”a (ZZ Top) kadar birçok efsaneye manyetik yapmış bir adam 😉 Eylül ayında Gitarizm”de görüşmek üzere.

S: Merhabalar Bay Fralin. Sizin gibi bir usta ile röportaj yapmak gerçek bir zevk. Sound Dergisi Gitarizm Köşesindeyiz. öncelikle hakkınızda bazı sorular sormak istiyorum. Birçok insan sizi harika manyetiklerin yaratıcısı olarak tanıyor. Bu adamın ötesinde nasıl bir adam var, biraz bahsedebilir misiniz?
Barış, sana da merhabalar ve seninle birlikte bunu yapabilmek benim için de bir keyif. Soruna gelince, aslında ben sadece gitarlar üzerine bazı şeyler öğrenmek zorunda kalmış bir müzik aşığıyım. ?arkıları dinlerken, sadece şarkılar kadar çalgıların seslerini de dinleyen birisi olmuşumdur daima. Sonrasında manyetiklerin sarılması konusunda tecrübe edinmeye başladım ve genişleyen “vintaj” pazarında eski manyetikler için gayet iyi yeniden sarımlar yapabildiğimi buldum.

Yavaştan yavaştan yeni manyetikler için yeniden yatırım yapma fırsatım oldu ve farklı sesler/tonlar elde edebilmek için öğrenmeye devam ettim.

 


S: özellikle tek sarımlı manyetikler (single) için oldukça nadide, güçlü ve detaycı bir yaklaşıma sahipsiniz. Sizi bunlara bağlayan, ilgilenmenize yol açan şey neydi?

Akustik gitarlar gibi tınlayan parlak, berrak ve net duyulan sarımlı tel sesini her zaman çok ama çok sevmişimdir. Bugün bile gitar çalarken setin çok büyük bir kısmını temiz tonlarla çalıyorum. Sanıyorum beni bağlayan şey bu.

S: ürünleriniz daha ziyade “vintaj” pazarına hitap eden ürünlerden oluşmakta. Gitar cambazları veya daha sert tonlarda gitar çalanlar için çok daha yüksek çıkışlara sahip, seramik mıknatıslı vs. ürünleri de gamınıza eklemeyi düşünmüyor musunuz?

Pek düşünmüyorum. Distorsiyon kullandığım tüm zamanlarda gitar üzerinde belirgin bir kontrolüm olsun istiyorum. Bu sebeple daha düşük çıkışlı manyetiklerin sesini yükseltmeyi (amfi ve pedal katından) seviyorum.

S: Bazı manyetik üreticileri ürünlerinin EQ değerlerini veriyorlar ki bunların insanları ciddi anlamda yanılttıklarını düşünüyorum. Ancak siz bu değerleri katalog veya internet sitenizde vermiyorsunuz?
Açıkçası modellerimizde olabildiğince net ve açık olmaya gayret ediyoruz ki müşterilerimiz umduğunu/beklediğini bulmakta zorluk çekmesin.


 
S: “Split Blade” single manyetiklerinizde  oldukça radikal bir yaklaşıma sahipsiniz. Bu modelinizin hikayesi nedir? Onları farklı yapan nedir?

Bu manyetiklerde, aynı Fender Precision bas gitarlarda olduğu gibi sola ve sağa çifte bobinli bir tasarım söz konusu. Bobin levhalarının (not:”blade”) modellerde görülebileceği özel yerleşimini ise ilk bulan benim. öteki türlü olsalardı “sol” telini büktüğünüzde zayıf bir nokta duyacaktınız.

 

S: Aktif manyetikler hakkında ne düşünüyorsunuz?

Pedallarımla mutlu olduğumdan onları hiç denemedim.

S: Ton ve ses açısından, bir elektrik gitar manyetiği için en önemli parametreler nelerdir sizce?

Manyetik sarımındaki hemen herşeyin kendi meşrebinde bir önemi var; bobin telinin türü, kalınlığı, sarım sayısı, tel gerilimi, bobin şekli, mıknatıs türü…

S: Elektrik gitar manyetiklerin geleceğinin nasıl olacağına öngörüyorsunuz?

Gelecekte ses elde etmek için çok daha fazla yeni yollar olacak bence. İnsanların çok daha fazla seçeneği olacak.

S: Manyetik sarımı konusunda esin kaynaklarınız var mı?

Yaratıcı müzisyenler ve büyük gitaristler benim için en büyük etkilenim kaynağıdır. Hendrix başta gelir mesela…
 


 

 

  S: Başka firmalar tarafınca üretilen ve keşke bunu ben yapmış olsaydım dediğiniz modeller var mı?

Eğer bir manyetiğin sesi iyi geliyorsa, başka birisinin veya değil fark etmez. Manyetiklerinden birşeyler öğrenme süreci bitecek bir şey değil. P.A.F.’ları ve eski Fender manyetikleri ise her zaman için merak uyandırıcı ve harikadır.

S: Samaryum Kobalt veya Neodmiyum gibi nadir toprak elementleri alaşımlarının manyetik yapımında kullanımı konusunda düşünceleriniz nelerdir?
.

Bana göre güçlü mıknatıslar, ancak doğru yerinde kullanıldığında iyi tercih oluyorlar

S: Gelelim metal manyetik kapaklarına… Manyetiklerin sesine olan etkilerini nasıl özetlersiniz?

Metal kapaklar sesi koyulaştırırlar. Biz kendi kapaklı manyetiklerimizin tamamında nikel-gümüş kullanıyoruz, eski P.A.F.’larda olduğu gibi.
 

 

S: Yeni ve daha farklı tonlar elde etmek için manyetik değiştirmeyi düşünenlere önerileriniz neler olabilir?

Bir çalgının tonu tüm parçalarının evliliğidir. Sadece manyetik değil ahşabıyla, diğer parçalarıyla tüm yapı elemanlarının bir getirisi vardır ve bunların değişiminden çıkacak neticeyi duymaya değer.

S: İnanılmaz rakamlara satılan orjinal “vintaj” manyetikler hakkındaki fikirleriniz nelerdir? Sizce değer mi?

Kişisel olarak o “vintaj” ekipmanlara, o delice rakamları asla ödemezdim.

 


 

 


 
S: Fralin Manyetiklerinin geleceği konusundaki öngörülerinizi duymak isterim?

Pazara yeni fikirler getirme adetimizi daima sürdüreceğiz, bu kesin. Ayrıca kalitemizi de daima olabilecek en tepede tutacağız.

Fralin Manyetikleri olarak Türkiye pazarı hakkında, Türkiye’deki gitaristler/müzisyenler hakkında, Türkiye hakkında bilginiz, planınız var mı? Artık bir dağıtımcınız var ve Pluton Müzik konusunda gayet sıkı işler çıkarıyorlar.

Aslına bakarsan Türkiye hakkında çok az şey biliyorum. Bir gün ziyaret edeceğim mutlaka. Bana dünyayı dolaşıp müzik yapmaktan daha fazla mutluluk ve keyif verecek bir şey yok.

Pekala Lindy. Ben sorularımın sonuna geldim. Bu röportaj için çok teşekkür ediyorum. Sound Dergisi okurları için eklemek istedikleriniz varsa tam da yerindeyiz 🙂

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here