Ana sayfa Makale Gece fotoğrafçılığı

Gece fotoğrafçılığı

179
0

çektiğiniz fotoğrafın nasıl çıkacağını diğer birçok fotoğraf dalında kestirebiliyorken gece fotoğrafçılığında işin içine “zaman” kavramı giriyor. Bu durumda fotoğraf çekerken sonucun nasıl çıkacağını kestirmek çok daha güç oluyor. Bu zorluk ve bilinmezlik, gece fotoğrafçılığını ilginç, benzersiz ve eğlenceli kılan yegâne faktörlerdir
 

Gece fotoğrafçılığı ile az ışıkta fotoğraf çekimi arasındaki farklar

çoğumuz ya gece kendimiz tripodla fotoğraf çekmeye çıkmış ya da çekilmiş fotoğrafları incelemişizdir. Gece yapılan fotoğraf çekimlerinde ilk akla gelen teknik DSLR fotoğraf makinesini tripoda sabitlemek, ISO”yu yükseltmek, diyaframı sonuna kadar açarak denklanşöre basmaktır. Bu şekilde anı, makine ve lens el verdiği kadar yakalayarak bazı düzgün sonuçlar elde edebiliriz.
 

gece fotoğrafçılığı
 
Günümüzde gece fotoğrafçılığı ile az ışıkta fotoğraf çekimi birbirine çok karıştırılmaktadır. Bunların ikisi de DSLR makinelerin teknolojik tasarımlarındaki ideal ışık seviyesinin altında kullanılacak teknikler olmalarına ve tripod, denklanşör kablosu gibi benzer ekipmanlar kullanılmasına rağmen aralarında çok büyük bir hedef farkı vardır. Az ışıkta fotoğraf çekiminde amaç; o anı makineye yakalatmaktır. Gece fotoğrafçılığında ise amaç; çekilen fotoğrafta zamanı da içeren bir kompozisyon yaratmaktır. Aşağıdaki fotoğraflardan sağdaki az ışıkta fotoğraf çekme tekniği ile diğeri ise gece fotoğrafı tekniği ile çekilmiştir.

 

Az ışıkta çekilen fotoğrafta yıldızlar net değil ve birer nokta olarak görünmekteler. Bunun nedeni, maksimum diyafram, f3.5, ISO değeri: 400 ve bu ayarlar için enstantane değeri:15 saniye şeklindeki ayarlardır. Bu fotoğraf çekilirken DSLR fotoğraf makinesi, en fazla ışık alabileceği duruma getirildikten sonra deklanşöre basılmıştır.

Gece fotoğrafı tekniği ile çekilen bu fotoğrafta ise amaç; yıldızların uzun pozlamayla çekilmesi ve dünyanın dönüşünden kaynaklanan yıldız kaymalarının fotoğraf karesi içinde yer almasıdır. Bunun için az ışıkta fotoğraf çekerken kullanılan tekniğin tam tersi bir metot kullanıldı. F32 ve ISO 200 ayarları makinenin enstantane süresini uzatmak için yapıldı. Bu çekim için önemli bir anekdot; fotoğraf çekilen makinenin Nikon D700 olması durumudur. Nikon D700 için ISO 200 minimum normal değerdir. Eğer olabilseydi ISO 100 yapılabilirdi. 15 dakika enstantane pozlaması seçilmiş ve böylelikle çıplak gözle görülemeyecek olan hareketlerde kaydedilmiştir.
 


 
Gece fotoğrafçılığında zaman ve matematik

Günümüzdeki dijital SLR fotoğraf makineleri çok akıllı olmalarına rağmen, gece fotoğrafçılığı düşünülerek üretilmemişlerdir. Pozometreleri başta olmak üzere ölçüm cihazları belirli bir ışık seviyesinin altında doğru çalışmamaktadır. Gece fotoğrafçılığı, diğer tekniklerden farklı olarak makinenin ölçüm teknolojilerine güvenemeyeceğimiz bir fotoğraf tekniğidir.

 

Gece çekim yaparken gelişmiş makinelerin ölçüm tekniklerine güvenemiyor olmamız DSLR makinelerimizin gelişmiş teknolojilerini gece fotoğrafçılığı yaparken kullanamayacağımız anlamına gelmiyor. Normal fotoğrafçılıkta çektiğiniz fotoğrafın nasıl çıkacağını kestirirken gece fotoğrafçılığında işin içine “zaman” kavramı da giriyor. Bu durumda fotoğraf çekerken sonucun nasıl çıkacağını kestirmek çok daha güç oluyor. Bu zorluk ve bilinmezlik, gece fotoğrafçılığını bu kadar ilginç ve eğlenceli kılan yegane şeylerden biridir.

Eskiden 1saat 30dakika veya 10 dakikalık pozlamalarla kullanılıp bitirilen pozlamaların sonucu, film banyoya gittikten sonra görülüyordu. Dijital fotoğrafçılık ile artık sonuçlar hemen görülebiliyor. Bu geleneksel fotoğrafçılıktan hala çok farklı. çünkü normalde bir pozlama, elinizi denklanşörden çekene kadar sonlanır ve sonucu görebilirsiniz. Fakat gece fotoğrafçılığında 1 saatlik pozlamanın bitmesini beklemeniz gerekiyor. Bir hata yaptıysanız 1 saat daha beklemeniz gerekiyor. Eskiye göre sonuçlar çok daha hızlı alınabiliyor ancak; günümüz fotoğrafçısının alışmış olduğu “anında görmek” kavramı, bu fotoğraf türü için geçerli değil.
 


 
Gece fotoğrafçılığı, dijital fotoğrafçılıkla beraber makinelerin yüksek ISO ayarına çıkabilmesinden çok faydalandı. Fakat bu faydalanma sanıldığı gibi yüksek ISO”yla daha az ışıkta fotoğraf çekilmesinin sağlanması biçiminde değildir. Yüksek ISO ayarı, dijitalin anında görüntü sağlaması ile birleşince makine tasarımcılarının bu teknolojileri geliştirirken hiç hesaba katmadıkları şekilde gece fotoğrafçılığına büyük bir katkıda bulunuldu. DSLR makineler, 30 saniyelik enstantane süresinden daha uzun süreler için ölçüm yapamazlar. Bu durumda makinelerin başka kabiliyetleri kullanılır.

Matematiksel bir hesapla, diyafram açıklıgı sabit ise ISO 100″de 1 dakika enstantane hızı ile çekeceğiniz bir fotoğraf ile 6400 ISO”da 1 saniyelik enstantane hızı ile çekeceğiniz fotoğrafın ışık değeri aynıdır. 100 ISO ile 6400 ISO arasında makine/ışık hassasiyeti açısından 64 kat fark vardır. 1 saniye ile 1 dakika arasında da makinenin ışık alma süresi 60 kat artar. Bu ikisi birbirine tam olarak eşit olmasa da gece fotoğrafçılığında ölçüm yapmak için kullanılabiliecek kadar yakınlardır.

 

ISO değerleri ile ölçüm

Bu bilginin nasıl kullanılacağına gelince; gece yapacağınız bir pozlamayı 10 saniyelik veya 20 saniyelik yaparsanız ortam ve ay ışığı size nasıl bir ışık değeri verir? Makinenizi öncelikle 6400 ISO”ya ayarlayıp 10 saniyelik bir çekim yapın. 10 saniye sonra aldığınız sonuca bakarak çekiminizin daha çok ışığa ihtiyacı olup olmadığına karar verebilirsiniz, Daha fazla ışığa ihtiyacınız var ise aynı işlemi 20 saniye ile deneyip tam istediğiniz sonucu alana kadar ölçüm yapın
 

alp berri ariti
 
Bu ölçümler sonucunda aldığınız sonuçlar cok grenli olacaktır. Yüksek ISO grenine uzun pozlama greni de ekleneceğinden normalde makinenizin 6400 ISO”da vereceği gren etkisinden çok daha fazla grenli sonuçlar alacaksınız. Fakat bu fotoğraflar sadece ölçüm için kullanılacağından bunu önemsemeyin.

Pozlamanızın 6400 ISO”da 15 saniye olmasını istediğinize karar vedikten sonra makinenizi 100 ISO”ya geri çekip aynı pozlamayı 15 dakika için yapın. (bu aşamada en sık yapılan hata makinanızı 6400 ISO”da unutup dakikalık çekime geçmektir. Bunun sonunda 15 dakikalık çekim bitip fotoğrafınıza bakmaya gittiğinizde bembeyaz bir fotoğraf görürsünüz ve aynı fotoğraf üzerinde 15 dakika daha beklemeniz gerekir.

 

Gece Fotoğrafları benzersizdir

Gece fotoğrafının bir özelliği de aynı fotoğrafı 2 kere tamamen aynı şekilde çekmenizin çok zor olmasıdır. Siz aynı yere makinenizi kurar aynı ayarları uygularsınız ama bulutlar aynı değildir veya ay farklı olduğundan aynı pozlamada daha fazla-veya az-ışık alırsınız. İşin içine zaman da girdiği için herşey diğer fotoğraf dallarında olduğu gibi tekrarlanamaz. Zaman, gece fotoğrafçılığını diğerlerinden ayıran en önemli faktörlerden biridir. Bu dal, ayrıca denklanşöre bastıktan sonra bile fotoğrafçıya o pozlama için yapılacak işler bırakan yegane fotoğraf dalıdır. Makineniz 10 dakika boyunca belirli bir alanın fotoğrafını çektiği için o zaman içerisinde fotoğrafı çekilen alana yapacağınız değişiklikleri de kaydedecektir.
 


 
Picasso, çakmak aleviyle havaya yazı yazmayı ilk deneyenlerdendir

örneğin; gece fotoğrafı çekerken autoportre çekebilirsiniz. 10 dakikalık bir pozlama için denklanşöre bastıktan sonra yürüyerek makinenizin önüne geçin ve orda kalın. Alın size autoportre. Tabi ki hiç kimse 10 dakika boyunca sabit duramayacağından bulanık çıkacaksınız ama bu örneği vermemin nedeni olasılıkları düşünmeniz. Mesela 10 dakikalık bir pozlama süresi boyunca elinizde bir çakmak ile makinenizin karşısına geçip çakmağın alevi ile havaya yazı yazmayı deneyin. Picasso bunu ilk deneyenlerden biridir. Buraya foto-picassoyu yerleştiriyoruz.

Işıkla havaya yazı yazmanın bir ötesi de 10 dakikalık pozlama boyunca elinize bir fener alıp çekim alanını elinizdeki fenerle aydınlatmanızdır. Bu tekniğe ışıkla boyama deniyor. önümüzdeki sayıda bu tekniğe yer vereceğiz.

Gece fotoğrafçılığı için gerekli malzemeler

Gece fotoğrafçılığı için bazı ekipmanlara gereksinim vardır. Gece fotoğraf çekerken giyilen kıyafetler bile fotoğrafta büyük etkiler yaratır.

 

Tripod
• Kaliteli bir tripod her zaman için gereklidir.
• Normalin aksine bulabileceğiniz en ağır tripodu kullanmadan da iyi sonuçlar alabilirsiniz. (örnek foto: Golden Gate Bridge) 15 saniyelik bir çekimin aksine 15 dakikalık bir çekimde 5 saniyelik bir kamera titremesi fotoğrafı çok etkilemez.
• Tripod”un dikkat edilmesi gereken en önemli özelliği tripod kafasının kaymamasıdır. Bu nedenle tripod ve tripod kafası alırken taşıyacağı maksimum ağırlığa dikkat edilmelidir.

Denklanşör kablosu
• Piyasadaki üst düzey fotoğraf makineleri dahil SLR ve DSLR”lerin çoğu enstantane ayarlarında 30 saniyeyi geçmez. 30 saniyeyi geçen pozlamalar yapabilmek için denklanşör kablosu zorunludur.
• Ucuz, bulb modunda kilitleme opsiyonu olan herhangi makinenize uyan denklanşör kablosu, deneme aşamalarında işinizi görür. Fakat gece fotoğraf çekiminiz arttıkça zamanlayıcılı bir denklanşör kablosuna geçmek daha verimli bir fotoğraf çalışmasına imkan tanıyacaktır.
• Denklanşör kablosuz bir gece çekimi yapılamayacağından, ucuz zamanlayıcısız bir denklanşör kablosunun yanınızda yedek olarak bulunması iyi olacaktır.
 


 
Zamanlayıcı
• çoğu makinenin üzerinde bulb modunda zamanlayıcı yoktur. 15 dakikalık bir pozlama yapıldığında zaman bitiminde denklanşörü kapamayı unutabilirsiniz.
• Zamanlayıcılı bir denklanşör kablosu kullanırsanız bu sorun çözülür. Fakat 15 dakikalık pozlamanın tamamında makinenizin yanında nöbet beklemek istemiyorsanız yanınızda zamanlayıcı bulundurun.

Fener
• Yanınızda iki adet fener bulundurun.
• Küçük, az ışık veren, size karanlıkta çantanızın içinde aradığınızı bulmanıza ve yürürken yolda birşeye takılmanızı önleyecek olan bir fener.
• çok ışık veren, ışıkla boyama için kullanılabilinecek, iyi bir fener.
• ileride ışıkla boyamada kullanmak için değişik renklerde ışık veren fenerler de bulundurmak isteyebilirsiniz. (Tungsten ve LED gibi)

 

Pil
• Uzun pozlamalar bir DSLR”nin pilini en çok azaltan moddur. Gündüz dolu bir pille 1000 poz çekebiliyorsanız gece uzun pozlamalarla o sayı 50″ye düşebilir. Her zaman yanınızda en az 2 ya da 3 tam dolu DSLR pili bulunsun.
• Zamanlayıcılı denklanşör kablosu kullanıyorsanız yanınızda bir çift yedek pil olsun. Zamanlayıcılı denklanşör kabloları çok pil yemezler fakat kendinizi tam ihtiyacınız olduğunda pili bitmiş bulabilirsiniz. (Zamanlayıcıllı denklanşör kabloları genellikle pilleri bitmesine ramen zamanlayıcısız denklanşör kabloları gibi kullanılabilinir.
• Fener için fazladan pilkler gerekli olacaktır.
 
fotoğrafçılık
 
Kıyafetler
• Uzun pozlamalarda koyu renkli kıyafetler işinizi kolaylaştırır. Makinenin önünden kısa süreli geçerseniz koyu renkli kıyafetler giydiğinizde kıyafetinizden ışık yansıması daha az olacağı için fotoğrafta görünme şansınız daha azdır.

Gece çekimlerinde, yoğun bir hazırlık ve konsantrasyon gereklidir. Gerekli ekipmanlar olmadığında çok az fotoğraf çekimiyle gece çekimleri tamamlanabilir. Bu nedenle ekipmanların yeterliliğine dikkat etmek büyük önem taşır.

 

ESET Banner_700x80 Bellatrix technotoday

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here