Beğeniyle takip ettiğinizi bildiğimiz “Foto Albüm” köşesine, sizlerden gelen birbirinden güzel fotoğraflarla devam ediyoruz. |
Cihangir”de çektiğim fotoğrafımla ilgili yorumlarınızı bekliyorum. Şimdiden teşekkür ederim. Esra EREN |
![]() |
Esra Hanım”ın siyah beyaz fotoğrafına bakalım. Teknik anlamda baktığımızda gürültülü ve bol lekeli bir fotoğraftan bahsediyoruz. Ancak elbette bu teknik sıkıntılar kolayca görmezden gelinebilir, çünkü ilgi merkezinde bize doğru bakan ve bir anlamda sadece gözlerinde ve o yaptığı el hareketinde kendisini anlatan bir ifade var. Bu tür fotoğrafları okumaya çalışırken mümkün olduğunca fotoğrafçıınn peşinde koştuğu ifadenin aktarılabilme şekline bakılmalı sanırım. çünkü ifade anlıktır ve iyi bir fotoğrafçı o ifadenin peşinde olandır. Bize bakan ilgi merkezimizin kadrajın biraz daha sağına yerleştirilmesi (arkadaki boşluğu doldurmak adına) ve böylece demir parmaklıkların sol tarafta artırılması aynı ifade anını yakalamak şartıyla karenin gücünü artırabilirdi diye düşünüyorum. Ancak sonuç olarak baktığımızda, doğru an, doğru ifade, kendini anlatan bir yaşam ve güçlü bir kare. Tebrikler Esra Hanım. |
Antalya’da çektiğim fotoğrafımı yorumlayabilirseniz çok sevinirim. Uluç CEYLANİ |
![]() |
Uluç bey”in Antalya’da ormanlık alanda çektiği fotoğrafına bir bakalım. Muhtemelen çekildikten sonra bir plug in filtre kullanılarak kızılötesi haline getirilen bu fotoğrafın pozlama değerlerinde bir sorun yok. Doğru pozlanmış bir kare ile karşı karşıyayız. Temel anlamda bir diğer parametre ise bildiğimiz gibi netlik. Bu fotoğrafta temel netlik noktası uzakta ışık alan ağaçlar olarak seçilmiş (sonsuzda netlik), bu iyi bir seçim ancak diyafram olarak f5,6 gibi açık bir değer tercih edildiği için karenin özellikle bize yakın bölümleri tamamen alan derinliği dışına çıkmış (netsiz alanda yer almış) ki bu da özellikle ağaçların bir arada fotoğraflandığı landscape fotoğraflarında ne denli başarılı bir anlatıma neden olur sorusunu akıllarımıza getiriyor. Alan derinliği seçimi çok temel bir karar. Fotoğraflarımızı çekmeden evvel, hele bu örnekteki gibi durağan, an fotoğrafı olmayan karelerde bu tür seçimleri yapmadan evvel muhakkak iyice düşünmeliyiz. önümüzde durağan bir ağaç topluluğu var ve biz bu topluluğu fotoğraflamak istiyoruz. Pozlamamız ile ilgili zaten artık özellikle RAW çalışılan karelerde büyük sorunlarla karşılaşmıyor, yapacağımız bir kaç stopluk hataları da RAW editörümüzde fotoğrafımızı açarken telafi edebiliyoruz. Fotoğrafı çekerken ilk dikkat etmemiz gereken nokta, nerede netlik yapıp hangi noktayı netleyeceğimiz. Ardından bu netlik noktasının ön ve arkasında ne kadarlık bir alan net alan içinde yer alacağına, yani alan derinliğini nasıl belirleyeceğimize karar vermek. Bildiğiniz üzere, alan derinliğini etkileyen 3 temel enstrüman var: Uluç Bey”in fotoğrafına geri dönersek, bu tür toplulukları anlatan (geniş alana yayılmış objeleri anlatan) fotoğraflarda, alan derinliğini geniş tutmaya çalışmalı ve bu nedenle daha kısık diyafram değerlerini (f:8, hatta f:11 gibi) tercih etmeliyiz. Tripod kullanımı da çekeceğimiz bu karelerde daha büyük baskı boyutlarına ulaşmamızı kolaylaştırır. |
Merhaba. Bu kelebek makrosunu Burhaniye’de çektim. Bu güzel hayvan sürekli evimizin bahçesindeki çiçeklerde karnını doyuruyordu. Ben de biraz bahşiş istedim, bana poz verdi, anlaştık. Bu fotoğrafı 200 mm objektifimi makro için ara uzatma tüpleri ile kullanarak çektim. Tripod kullanmak mümkün olmadı. Bu sebeple elde çekim yaptığım için net çıkması amacıyla f durağını 6.3 de seçtim. Fotoğrafımı yorumlarsanız sevinirim. Saygılarımla. Alper öZKöK |
![]() |
Alper Bey’in evlerinin bahçesine ziyarete gelen bir kelebek ile yaptıkları çalışma üzerine yoğunlaşalım. Elbette kelebek fotoğrafları fotoğrafçılar için oldukça zor fotoğraflardır. çok hızlı haraket eden bir objenin durağan halini yakalamak gerçekten çok kolay değildir. Bafa gölü kenarında saatlerce peşinden koştuğum bir kelebeğin istediğim netlikte fotoğrafını yakalayamamış olmanın verdiği hüzünle o gece uyuduğumu, ertesi sabah çok erken kalkarak gün doğumuyla aynı alanda denk gelen kelebeklerle yine saatlerce dans ettiğimi ve en sonunda istediğim kelebek fotoğrafına ulaşarak inanılmaz mutlu olduğumu hatırladım birden.
öncelikle Alper Bey”in yazdıklarından alan derinliği konusunda bilgi sahibi olduğunu, ve kullandığı diyafram değerini bilinçli olarak içinde bulunduğu şartlara en uygun olanını seçerek yaptığını anlıyoruz. Eğer kullandığımız objektif bire bir büyütme özelliği olan bir makro objektif değilse, Alper Bey’in de yaptığı gibi extension tube’leri (ara uzatma tüplerini) kullanarak objektifimizin kendi kabiliyetinden daha yakından netleyebilmesini sağlayıp, konumuzu kadrajda büyütebilme şansına sahip oluruz. Hatta bazı durumlarda makro objekifimize de extension tüpleri takarak konuya daha da yaklaşırız. Burada Alper Bey önemli kararlar vermiş. Kelebek hareketli, tripdu kurmak ve ona yaklaşmak zor, o halde açık diyafram seçerim demiş. Ayrıca uzaktan ama 200 mm tele ile fotoğraflarken, uzatma tüpleri kullanarak normalde 200 mm bir tele lensin netleyebileceğinden daha fazla konuya yaklaşarak konusunu kare içinde büyütmüş. Muhtemelen sonuç karede crop yaparak kelebeği bize belirgin bir halde sunmuş. Her şeye rağmen gerek netliğiyle, gerekse içerdiği güzel renklerle oldukça başarılı bir kelebek fotoğrafı, elinize sağlık. |