Flatten Transparency

Saydamlığın Adobe dışındaki yazılımlarda da sorunsuz kullanılabilmesi için Flatten Transparency”yi kullanabilirsiniz

İllustrator ve InDesign yazılımlarında, başlangıcından bu yana bu yazılımlarla haşır neşir olmayanların biraz yabancı olabilecekleri bir kavram var: Flatten Transparency (Illustrator) ya da Transparency Flattener (InDesign). Adları farklı olsa da, her iki komut da aynı işlev için kullanılıyor: Belgemiz, başka bir bilgisayarda, bizden başka biri tarafından açılacaksa, kullanmış olduğumuz, tanımlanması zor özellikleri (efektler, filtreler, saydamlıklar, yazılar vs.), görünümü değiştirmeden açılabilir ve tanımlanabilir hale getirilmesi. Bu noktada öne çıkan en büyük sorun ise saydamlık. Adobe yazılımları arasında çalışırken, herhangi bir yazılımda kullanmış olduğumuz saydamlık, diğer bir Adobe yazılımı tarafından sorunsuz olarak tanınabiliniyor olmasına karşın, Adobe dışında bir yazılım tarafından kullanılacak ise (teknoloji ve yazılımlar arası alışveriş her ne kadar gelişmiş olursa olsun) sorunlara sebebiyet verebiliyor. örneğin, Illustrator içerisinde kullandığımız bir Transparency Mask ile kaydetmiş olduğunuz bir EPS belgesi, Quark ya da başka bir yazılımda soruna sebebiyet verebilir. İşte bu tür sorunların önüne geçebilmenin yolu Flatten Transparency özelliğini kullanmaktan geçiyor.

Peki, ne yapıyor Flatten Transparency? Kelimesi kelimesine çeviri yapar isek “Saydamlığı düzleştir” diye bir komut karşımıza çıkıyor. Bu da bize üç aşağı beş yukarı komutun ne anlama geldiği hakkında bir fikir veriyor: Belgemizde kullandığımız saydamlıkların düzleştirilerek, saydam olmaktan çıkarılması; fakat bu işlem sırasında görüntünün bizim ayarladığımız ile bire bir aynı olmasının sağlanması.

Adobe bu iş için Illustrator’da Object menüsü altında Flatten Transparency komutunu, InDesign’da ise Window>Output>Flattener Preview penceresini oluşturmuş. Flatten Transparency’i kullanabilmek için sayfa üzerinde en az bir nesnenin seçili olması gerekiyor. Her ne kadar Flatten Transparency komutu PDF olarak kaydettiğimiz belgelere ya da çıktılarımıza otomatik olarak uygulanıyor olsa da belgemizi Adobe Illustrator ya da InDesign biçiminde göndereceksek, bu komutu elle vermemiz gerekebilir. özellikle belgemizi eski bir sürüm ile kaydedeceksek mutlaka Flatten Transparency komutunu uygulamamız gerekiyor.

Illustrator’da Object>Flatten Transparency komutunu uyguladığımız zaman açılan pencerede Preset açılır menüsünde Adobe tarafından hazırlanmış olan hazır seçeneklere ulaşıyorsunuz: High, Medium veya Low Resolution seçenekleri. Adlarından da anlaşılacağı üzere yüksek, orta ve düşük çözünürlüklü saydamlık uygulaması sağlayan bu seçeneklerin değerlerini ve adlarını herhangi bir şekilde değiştiremiyoruz. Belgemizin kullanılacağı alana uygun olarak seçimimizi belirleyebiliyoruz ya da alt taraftaki değerlerle oynayarak kendimize ait bir saydamlık düzleştirmesi gerçekleştiriyoruz. Bu durumda hazır seçeneklerin en üstünde yer alan ve seçilemez durumdaki Custom (özel) seçeneği aktif hale geliyor. İstediğimiz ayarı yaptıktan sonra eğer sağ tarafta bulunan Save Preset düğmesine tıklarsak yeni ayarımızı kalıcı bir ad ile kaydedebiliyoruz.

Raster/Vector Balance
Belge içerisindeki vektörel nesnelerin ne kadar korunacağını belirliyor. Yüksek değer daha çok nesnenin vektör olarak kalmasını sağlarken, düşük değerler daha çok vektörel nesnenin pikselleştirilmesi demek oluyor. Orta değerler ise basit vektörel bölgeleri korurken, daha karmaşık olanların pikselleştirilmesine yarıyor. Tüm belgenin vektörel özelliğini yitirip pikselleştirilmesi için en düşük değerin tercih edilmesi yeterli. Belgenin ne kadarının pikselleştirileceği, sayfa üzerinde yer alan nesnelerin karmaşıklığına ve üst üste binen nesnelerin fazlalığına göre değişiklik gösterebiliyor.

Line Art and Text Resolution
Vektörel çizimlerin, görsellerin, yazıların ve degradelerin belirtilen değere uygun olarak pikselleştirilmesi için kullanılır. Acrobat ve InDesign vektör nesneler için 9600 ppi, degradeler ve mesh’ler içinse 1200 ppi çözünürlüğünü desteklerken, Illustrator her iki tür çizim için de 9600 ppi değerini desteklemektedir. çözünürlük değeri, üst üste binen bölgelerin keskinliğini belirlemekte kullanılıyor. Genel olarak 600-1200 ppi arasında bir değer, yüksek çözünürlüklü belgeler için yeterli.

Gradient and Mesh Resolution
Degradeler ya da Illustrator’a özel mesh nesnelerinin düzleştirilmesinde kullanılan değer. Her ne kadar 2400ppi’a kadar değer verilebiliyor olsa da 150 ile 300 ppi arasında bir değer yeterli. Daha fazlası bu nesneler için desteklenmediğinden ve verildiğinde kaliteyi arttırmaktan çok kayıt ve baskı zamanını arttıracağından, çok yüksek değerlerin uygulanmaması gerekiyor.

Convert All Text to Outlines
Yazı aracı ile oluşturulmuş bütün nesneleri alanlara çevirir ve belge içerisindeki tüm yazı bilgisini siler. Bu seçeneğin etkinleştirilmesi, belgedeki yazıların Acrobat’ta ve düşük çözünürlüklü yazıcılarda, yazıların biraz daha kalın görünmesine sebebiyet verir, ama yüksek çözünürlüklü baskılarda kalitede bir değişiklik olmaz.

Convert All Strokes to Outlines
Belge içerisinde kullanılmış olan bütün çizgileri, kendi kalınlıkları kadar içi dolu alanlara dönüştürür. Bu seçeneğin etkinleştirilmesi, ince çizgilerin Acrobat’ta ve düşük çözünürlüklü yazıcılarda biraz daha kalın görünmesine sebebiyet verir ve düzleştirme ile elde edilecek sonucun kalitesinin azalmasına yol açabilir.

Clip Complex Regions
Karmaşık bölgelerin maskelenmesini sağlar. örneğin karmaşık bir alanın bir kısmı vektörel olarak bırakılırken, kalan kısmının pikselleştirilmesi gerekebilir. Bu durumda her iki alan arasındaki farkları en aza indirebilmek için, bu alanın bir kısmı maskelenir. Bu seçeneğin işaretlenmesi durumunda, çok karmaşık alanlarda yazıcıların yorumlama yetenekleri kısıtlanabilir. Bazı yazıcılar piksel ve vektör nesneleri farklı bir şekilde yorumlarlar, bu da birbiriyle birleşik renkler arasında bir çizgi oluşmasına sebebiyet verir. Bu sorunu, o yazıcıya ait özel seçenekleri devre dışı bırakarak çözebilirsiniz. Bu ayar, her yazıcı için farklı olabileceğinden, çözüm için yazıcınızla ilgili belgelere ihtiyaç duyabilirsiniz.

Preserve Alpha Transparency
Düzleştirme işlemi sırasında saydam alanların saydamlıkları iptal edilir, bu seçeneğin işaretlenmesi ile iptal edilen bu saydamlık, alfa saydamlığı ile korunmuş olur. Bu seçeneği, alfa saydamlığını destekleyen SWF ya da SVG biçiminde dosya kaydederken kullanabilirsiniz.

Preserve Overprints and Spot Colors
Genel olarak ekstra renkleri korumak için kullanılır. Bunun yanında saydamlık içermeyen bölgelerdeki Overprint özelliği verilmiş nesnelerin bu özelliklerini de korumasını sağlar. Bu seçenek işaretlendiği zaman, saydamlık içeren nesnelerle kesişen, Overprint uygulanmış nesneler düzleştirilir ve görünüşleri korunur, diğer Overprint uygulanmış nesneler ise olduğu gibi bırakılır. Bu seçeneğin işaretlenmesi ile hemen altında 2 uyarı satırı belirir: Birinci satırda saydamlık verilmiş nesnelerle kesişen Overprint uygulanmış nesnelerin bu özelliğini kaybedeceği belirtilirken, ikinci satırda ön izlemenin etkinleştirilerek düzleştirilmiş ekstra renklerin ön izlemesinin yapılması vurgulanmaktadır.

Flatten Transparency penceresi içerisinde yapmış olduğumuz kendimize ait ayarları dilersek Save Preset düğmesine basarak kaydedebileceğimizi belirtmiştik. Bu ayarlara ise Edit menüsü altındaki Transparency Flattener Presets menüsü ile ulaşabiliyoruz. Adobe’nin sunduğu hazır ayarları değiştiremez ya da silemezken, kendi oluşturduğumuz ayarlar üzerinde istediğimiz değişiklikleri yapabiliyor, daha sonra kullanmak üzere yeni ayarlar ekleyebiliyor, dilersek bunları başkalarıyla paylaşmak ya da daha güvenli bir yerde saklamak üzere dışa aktarabiliyoruz. Ayarlamalarımı yaparken, hangi değerlere göre yapacağım diye düşünüyorsanız, Adobe’nin sabit olarak verdiği 3 değeri incelemeniz size fikir verecektir. Herhangi bir seçeneğe tıkladığınız zaman, o seçeneğe ait ayarlar aşağıda belirtiliyor.

Şunu sakın aklınızdan çıkarmayın: Eğer dosyanızı Illustrator ya da InDesign olarak göndermeyi düşünüyorsanız mutlaka ve mutlaka Flatten Transparency komutunu elle uygulamanız gerekiyor. çünkü herkes sizinle aynı teknolojiyi kullanmıyor olabilir…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version