Ana sayfa Yazılım Event Inspector

Event Inspector

0

Event Inspector”un detaylarına bakıyoruz.

Projemizdeki mevcut audio veya enstrüman kanallarından birinin event”ini seçerek inspector butonuna bastığımızda, ilgili event”e ait parametreleri sol alt taraftaki event inspector panelinde görebiliyoruz (Şekil 1). Bu işlemin F4 tuşu ile de mümkün olduğunu bilmemizde yarar var. öncelikle enstrüman kanalına ait bir event”i seçerek (Şekil 1) paneldeki detaylara bakalım. İlk olarak panelin sol üstünde yer alan event”e ait renk değişikliğini yapabileceğimiz kısmı görüyoruz. Rengin üzerine tıkladığımızda açılan paletten event”e ait rengi belirleyebilmemiz mümkün. Böylelikle, enstrüman kanalın kendi sözgelimi mavi renkte iken event”i turuncu renkte atayabilmemiz mümkün. Aynı enstrüman ya da audio kanaldaki event”lerin her birini diğerlerinden ayırt edebilmek için yine her birine farklı renklerin verilebilmesi esnekliği de mevcut. Alternatif olarak, aynı işlemi event seçiliyken mouse”un sağ tuşu ile açılan menüden de yapabiliyoruz.
 
Event Inspector
Event”in rengini belirledikten sonra panelde rengin hemen altında yer alan Start ve End kutucuklarındaki (Şekil 1) değerler ise event”in başlama ve bitiş ölçülerini görmemizi ve bunlar üzerinde değişiklik yapabilmemizi sağlıyor. Böylece event”i mouse ile yatay olarak zaman ekseninde ileri ya da geri hareket ettirebilmemize ek olarak bu değerleri klavyeden girerek de değiştirebilmemiz söz konusu. Bunların hemen altında da Transpose ve Velocity kutucukları yer alıyor. Adından da anlaşılacağı üzere, Transpose kutucuğuna girdiğimiz değer ile enstrüman kanalındaki event”te bulunan notaların istenen yarım notalık değerlerde yukarı/aşağı yönde transpoze edilmesini saplıyoruz. örneğin +12 değerini girerek notaları bir oktav inceltmemiz ya da -5 girerek 5 yarım nota kalınlaştırabilmemiz mümkün. Transpose”nin altındaki Velocity kutucuğundaki değeri artırıp/azaltarak event”teki notaların basılma şiddetine ait ölçeği belirlemiş oluyoruz.

 

Enstrüman kanalına ait event inspector”daki parametreleri incelemeyi tamamladığımıza göre, daha kapsamlı olan audio kanala ait event inspector”a bakabiliriz artık. Audio kanaldaki event”e tıkladığımızda sol alt tarafta açılan event inspector panelini görüyoruz (Şekil 2). Benzer şekilde sağ-mouse ile açılan menüden de event inspector”deki ayarların çoğuna erişmenin mümkün olduğunu belirtelim. Event”e ait rengi yine renk kutucuğundan değiştirebiliyoruz. Studio One 2 versiyonu ile birlikte gelen yeniliklerden olan Event FX”in sağındaki Enable butonuna tıkladığımızda event”e özel atayabileceğimiz efekti belirleyebiliyoruz. Böylece aynı audio kanal içindeki event”lerin her birine farklı efektlerin atanabilmesi gayet kolay. örneğin event”in her birine farklı bir reverb, EQ, compresor, vb. atayabilir ya da aynı efekte ait farklı parametreleri event”lerin her birine ayrı ayrı uygulayabiliriz. Bu konunun detaylarından bilahare bahsetmiş olacağımızı belirtelim.
 

Şekil 1
Start ve End kutucukları az önce enstrümana ait event inspector”u incelerken bahsettiğimiz Start ve End ile aynı işleve sahip. Hemen alttaki File Tempo kutucuğunda ise audio dosyanın tempo bilgisi yer alıyor. Bu bilgi mevcut değilse detaylarından daha sonra bahsedeceğimiz “time stretching” özelliğinin (audio kaydın temposunun, mevcut perde/pitch”de değişiklik olmadan artırılıp/azaltılabilmesi işlemi) kullanılabilmesinin mümkün olmayacağını bilmemiz gerekiyor. File Tempo değeri audio/loop dosyasına kodlandıysa, Studio One”a bu dosyayı aldığımızda değeri kutucukta görebiliyoruz.

 

Fakat bu değer mevcut değilse ve audio kaydın orijinal bpm (beats per minute) tempo bilgisini biliyorsak, bu değeri kutucuğa girebilme seçeneğimiz var. Eğer tempo değerini bilmiyorsak, audio dosyasını çalıştığımız projeye adapte ederek (Ctrl + B) komutu ile tekrar render/kayıt aldığımızda tempo bilgisi audio dosyasına işlenmiş olacak. Yeni audio dosyasını Studio One”a aldığımızda bu kez time bilgisi dosyaya işlenmiş olduğundan, istediğimizde time stretching işlemini de yapabilmemiz mümkün olabilecek.
 

Şekil 2
File Tempo”nun altındaki Speedup kutucuğuna girdiğimiz değer ile audio event”i ne kadar hızlandırıp/yavaşlatmak istediğimizi belirlemiş oluyoruz. örneğin değeri 2 yaptığımızda, 80 bpm”lik event”in 160 bpm”e dönüştürüleceğini ya da 0.5 yaptığımızda 120 bpm”lik audio event”in 60 bpm”e dönüşeceğini söyleyebiliriz. Hemen altta yer alan Transpose kutucuğu ile enstrüman event”lerinde olduğu gibi transpoze işlemini gerçekleştirebiliyoruz. Transpose”un altındaki Tune kutucuğu ile de hassas derecede tonlama işlemini ± 100 cent (yarım nota) aralığında yapabiliyoruz. Aşağı doğru ilerlemeye devam ettiğimizde Normalize butonunu görüyoruz.

 

Bu değer ile audio event”in desibel seviyesini normalize ederek tepe değerlerin sıfır desibel seviyesine çekilecek şekilde tüm dosyanın volüm değerinin artırılmasını sağlayabiliyoruz. Yeri gelmişken, normalize işlemini çalıştığım hiçbir platformda, kişisel tercih olarak, kullanmamaya özen gösterdiğimi ve volüm artırma işleminin çok daha müziksel ve etkin yolları olduğunu belirtmeliyim. Hemen altta yer alan Gain kutucuğu ile (Şekil 3A) audio event”imizin volüm değerini artırıp/azaltmamız mümkün. Bu işlemi event”in orta üst kısmında bulunan mavi kare kutucuğu aşağı/yukarı sürükleyerek de yapabiliyoruz.
 

Şekil 3
Alttaki Fade-in ve Fade-Out kutucukları da isimlerinden anlaşılacağı üzere event”in başlangıç ve bitişlerine uygulayabileceğimiz volüm değişikliklerinin zaman aralıklarını (saniye biriminde) belirlememizi sağlıyor. örneğin fade-in işlemini 2 saniyelik bir zaman diliminde, fade-out”u ise 3.5 saniyelik bir sürede gerçekleşecek şekilde bu değerleri girerek belirleyebiliriz. Benzer şekilde bu işlemi grafiksel olarak event”in sol ve sağ üst köşelerini sola/sağa sürükleyerek yapabilmemiz de mümkün (Şekil 3B). Grafiksel seçenekte eğrilerin lineer/doğrusal ya da parabolik/hiperbolik karakterde olmasını da belirleyebildiğimizi belirtelim.

 

Event inspector panelinin en altında bulunan Bend Marker kutucuğu ise (Şekil 4) detaylarından bilahare bahsedeceğimiz çok yararlı Audio Bend uygulamasıyla ilgili işleve sahip. Bend Marker butonunu aktif hale getirerek Tempo kutucuğu Timestretch/Audio Bend modunda iken audio dosyasını analiz ederek, Threshold parametresi ile Bend Marker sayısını belirleyip, event”in zamanlamasına ait birçok değişiklik için detay ayarlar yapabiliyoruz.
 

Şekil 4

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here