Ana sayfa Makale EQ”ya Devam !

EQ”ya Devam !

0

Ses ve fizik mühendisi Mehmet Yaranona, ev stüdyolarıyla ilgili tavsiyelerini sizlerle paylaşmaya devam ediyor.

Geçen ay,  bilgisayarımızın problemlerinden ve dijital dünyamızın dertlerinden daha farklı ve daha amaca yönelik olacak şekilde, sizin de her kayıttan sonra kurcaladığınız EQ denen sinyal işlemciden bahsetmeye başlamıştım. Bu ay da devam ediyoruz…
Aslında EQ uygulaması hakkında büyük laflar etmek çok zor, çünkü ne yazık ki mix dediğimiz şeyin kesin bir doğrusu, yanlışı yok. Ama artistik bir şekilde bir enstrümanın sound”unu değiştirmek veya işlenmiş (processed) bir sound elde etmek istemiyorsanız, “doğru/ yanlış” terimleri, enstrümanları ne kadar temiz ve güzel geldiğini belirtmek için kullanılabilir. Yine de bunlar önerilerdir  ve aslında amaç, başlangıç noktası için iyi birer örnek verebilmek.
 

 
EQ kullanmadan önce neden kullanmak durumunda olduğumuzu anlamamız gerekiyor. Bazen iyi kaydedilmiş ve iyi perform edilmiş bir kayıtta EQ kullanma gereği duymadığımız da olabiliyor. Ama genel anlamda EQ için şu amaçları sayabiliriz:

Enstrümanı daha temiz, belirgin ve büyük yapmak ve bunu yaparken diğer enstrümanlarla çarpışmamalarını sağlamak. Bunu her enstrüman için size göre en güzel duyulduğu frekans aralıkları için yaparsak, frekans bazında dengeli bir mix elde etmiş oluruz…. (gibi düşünsek de  işin içine compressor gibi dinamik işlemciler girdiğinde bu işlemlerin EQ değerlerini de etkilediğini duyunca işimizin biraz daha zor olduğunu anlarız!)

Şimdilik genel soundsal dertlerimizi bir kenara koyup sadece EQ hakkında konuşalım. Yukarıda “size göre” en güzel duyulan frekans aralığı dedim ama işte başta da söylediğim gibi enstrüman bazlı bazı tecrübeye bağlı öneriler, insana çok zaman kazandırabiliyorlar.

 

Herşeyden önce 20Hz ten 20kHz e kadar olan frekans bandını bölgelere ayıralım:

Sub-Bass – 16Hz ile 60Hz arası
Bass – 60Hz ile 250Hz arası
Low Mids – 250Hz 2kHz arası
High Mids – 2kHz ile 4kHz arası
Presence (Canlılık)– 4kHz ile 6kHz arası
Brilliance (Paraklık)– 6kHz ile 16khz arası

Tabii ki bu genel geçer bir aralık hesabı değildir arkadaşlar, farklı farklı kaynaklarda farklı şekilde sınırlandırılmış ve adlandırılmış bulabilirsiniz. Ama genel olarak kabul edilmiş sınırları bu şekilde adlandırabiliriz.
Bu ayki yazımızı efektif şekilde enstrüman bazlı başlangıç noktaları ile bitirelim. Bu önerileri Bobby Owsinsky”nin The Mixing Engineer”s Handbook kitabından aldım, birçok tanınmış ve başarılı mix mühendislerinden dinlediği tecrübelerin bir sonucu olan bu önerileri enstrümanın en önemli şekilde duyulan freakans değerleri ve frekans aralıkları olarak veriyorum:

Bass Gitar – 50-80Hz, 700Hz, 2.5kHz
Davul Kick – 80-100Hz, 400Hz, 3-5kHz
Davul Trampet – 120-240Hz, 900Hz, 5kHz, 10kHz
Tomlar – 240-500Hz, 5-7kHz
FloorTom – 80-120Hz, 5kHz
HiHat ve Ziller – 200Hz, 8-10kHz
Elektrik Gitar – 240-500Hz, 1.5-2.5kHz
Akustik Gitar – 80Hz, 240Hz, 2-5kHz
Organ – 80Hz, 240Hz, 2-5kHz
Piyano – 80Hz, 2.5-5kHz
Nefesliler – 120-240Hz, 5kHz
Vokal – 120Hz, 240Hz, 5kHz, 10-15kHz
Yaylılar – 240Hz, 7-10kHz

Herkese iyi kayıtlar..

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here