Ana sayfa Haber EQ”lar

EQ”lar

193
0

Dinamik işlemciler hakkındaki bilgilerden sonra, sinyal akışındaki yolculuğumuza EQ’larla devam ediyoruz. 

Genal olarak 4 EQ çeşidi mevcuttur. Tam parametrik , Yarı parametrik , Shelve ve grafik EQ olarak isimlendirilen ve herbiri farklı özelliklere sahip olan bu EQ’ların tek bir amacı vardır. O da frekanslar üzerinde gerekli yükseklik ayarlarını yapabilmemizi sağlamaktır.

Frekans seçimi, band genişliği ve dB ayarlarını uygulayabildiğimiz EQ’lara parametrik EQ’lar denir. Fabrikasyon bir band genişliğiyle bizim frekans seçmemiz ve dB ayarlayabildiğimiz EQ’lara ise yarı parametrik EQ’lar denir. Shelve EQ’ lar ise fabrikasyon band genişliği ve merkez frekansa sahip olup bize sadece dB ayarlama imkanı verir.

Shelve EQ’ larda genellikle band genişlikleri yüksektir. Yani her müdehale daha geniş bir frekans sahasına müdehale etmemizi sağlar. Bu EQ tipi daha çok DJ mikserleri üzerinde bulunur. Grafik EQ, Shelve EQ ile aynı parametreleri taşır. Fakat daha fazla frekansa müdehale sağlar ve band genişlikleri frekans sayısına göre azalıp çopalır.

Dinamik işlemciler hakkındaki bilgilerden sonra, sinyal akışındaki yolculuğumuza EQ’larla devam ediyoruz. 

Bütün konser alanları birbirinden farklı akustik yapılara sahiptir. Herhangi bir akustik düzenleme yapılmamış bir mekanda frekans dengesi bozuk olacağından bu bozuk frekans dengesine elektronik yoldan müdehale etmemiz gerekir. Akustik yapı içerisinde bulunan frekans dengesindeki bozukluk, ses sistemlerininde de görülebilir. Kısacası bu dengeleme işlemi için Grafik EQ kullanılır.

Mikser üzerinde işlenip, mikslendikten sonra sinyal, iki kanal olarak mikser çıkışından ayrılır. Mikserden çıkan sinyal , 31 band grafik EQ’ ya gönderilir.Konser sistemlerinde kullanılan Grafik EQ’ lar daha çok 15 ve 31 bant olarak tercih edilir.Bunun nedeni frekans aralıklarının oda modlarında ve feedback kontrolünde daha kolay kontrol sağlamasıdır.  

Bir çok markanın iyi modelleri,  üzerinde bulunan detaylı özellikler ile teknisyenin işini yapmasını ve detaylandırmasını kolaylaştırır. Bir örnek üzerinden anlatmak gerekirse, LA Audio’nun EQ231G modelinin üzerinde, sistemi konser alanına uygun bir şekilde akord edebilmek için tüm detaylar mevcut. Cihaz üzerinde 31 band grafik EQ , HP ve LP filitre, limiter ve faz çevirici mevcut.

Grafik eşitleyiciler sinyal yoluna mikserin master insert girişinden dahil edilmelidir. Master insert girişi, sinyali master fader’dan önce sinyal yoluna dahil eder.

 

EQ’ları kısaca tanıyalım

EQ’ları genel olarak aktif filtreler olarak tanımlayabiliriz.Filtre, frekansı kısmamıza imkan tanırken EQ aktif devreye sahip olduğundan seçilen frekansı yükseltmemize olanak sağlar.

Genal olarak 4 EQ çeşidi mevcuttur. Tam parametrik , Yarı parametrik , Shelve ve grafik EQ olarak isimlendirilen ve herbiri farklı özelliklere sahip olan bu EQ’ların tek bir amacı vardır. O da frekanslar üzerinde gerekli yükseklik ayarlarını yapabilmemizi sağlamaktır. Bir frekansa müdehale edebilmemiz için öncelikle o frekansı seçmemiz gerekir. Daha sonra seçilen merkez frekansın etrafındaki frekansların bu işlemden ne kadarının etkileneceğini yani band genişliğini ayarlamamız gerekir.Ve daha sonra da seçilen merkez frekansın ne kadar yükseltilip alçaltılacağını belirlememiz gerekir. Bu üç özelliğin kombinasyonları EQ’ların çeşitlerini oluşturur.

Frekans seçimi, band genişliği ve dB ayarlarını uygulayabildiğimiz EQ’lara parametrik EQ’lar denir. Fabrikasyon bir band genişliğiyle bizim frekans seçmemiz ve dB ayarlayabildiğimiz EQ’lara ise yarı parametrik EQ’lar denir. Shelve EQ’ lar ise fabrikasyon band genişliği ve merkez frekansa sahip olup bize sadece dB ayarlama imkanı verir.Shelve EQ’ larda genellikle band genişlikleri yüksektir. Yani her müdehale daha geniş bir frekans sahasına müdehale etmemizi sağlar. Bu EQ tipi daha çok DJ mikserleri üzerinde bulunur. Grafik EQ, Shelve EQ ile aynı parametreleri taşır. Fakat daha fazla frekansa müdehale sağlar ve band genişlikleri frekans sayısına göre azalıp çopalır.

Akord İşlemi

Sistem çıkışına bağlanmış 31 Band grafik EQ ile sitemi akord etme işlemi çeşitli ekipmanlar gerektirir. Flat frekans cevabına sahip bir mikrofon, bir analyzer ve sinyal üreteci bu işlemi yapmamız için yeterli olacaktır. Bu yöntem analyzer’a bağlı olarak kullanılan flat cevaplı mikrofonun, hoparlörlerden çıkan sinyali algılayıp bu frekans dengesini analyzer’a göndermesi ve bizim de grafik EQ ile düşük veya yüksek frekansları eşitlememiz yoluyla uygulanır. 

Bir diğer akord yöntemi de kulak ile yapılan uygulamadır. Teknisyen kendisine referans verebilecek orijinal bir CD müziği yardımı ile sistemin duyumunu kendi duyum kalitesine çeker. Bu işlemde en önemli ayrıntı kullanılan referans müziğinin çok iyi bilinmesidir. Böylece sistemdeki eksik veya fazla olduğu düşünülen frekanslara müdehale edilebilir. Eğer bilmediğimiz bir müzikle sistemi akord etmeye başlarsak müziği kulağımıza hoş gelmesi için tonlamaktan başka bir şey yapmamış oluruz ve sistemdeki hatalardan kurtulamamış oluruz.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here