Environment”ı tanımaya çalışmıştık. Environment Logic”in en az bilinen taraflarından biri. Daha çok alacakaranlık kuşağı gibi. Oysa Environment için, “yaratıcılığın müzikle buluştuğu bir cafe” desek pek de yanlış bir benzetme olmaz diye düşünüyorum.
|
Environment”ı tanımaya çalışmıştık. Environment Logic”in en az bilinen taraflarından biri. Daha çok alacakaranlık kuşağı gibi. Oysa Environment için, “yaratıcılığın müzikle buluştuğu bir cafe” desek pek de yanlış bir benzetme olmaz diye düşünüyorum.
1. Kısa bir tekrar olması açısından geçen sayımızda aklımızda kalanları/kalması gerekenleri dilerseniz bir tazeleyelim: |
![]() |
Eminim geçtiğimiz sayıda örneğimizi kendi sequencer”inde tekrar eden okuyucularımız arpeggiator ile keyifli zaman geçirmiştir. ?imdi dilerseniz bu zamanı biraz daha keyiflendirelim. Eminim, örneğimizi geliştirdikçe, sizler de bu keyifle daha çok ortak olacaksınız.
Sizden geçen sayıda örnek olarak açtığımız projeyi tekrar açmanızı isteyeceğim. Eğer kaydetmediyseniz sorun değil, benzerini şuradan indirebilirsiniz: www.filehosting.org/file/details/283878/Environment_by_Tumer_Gundem.logic.zip önemli Not: Her ne kadar iyi niyetli de olsa yüklemiş olduğum link”ten bilgisayarınıza gelebilecek tehditlere karşı önleminizi almanız gerektiğini hatırlatmak isterim. Ayrıca bu link”lerin geçerlilik süresi de kısıtlı olduğunu unutmamak gerek. Zira bu makaleyi yazdığım an ile derginizin elinize ulaştığı an arasındaki zaman farkı nedeniyle link çalışmayabilir. Bu durumda en iyi seçenek derginizin geçen sayısından örneği yeniden yaratmak olacaktır. |
Projemizi açıp incelediğimizde arpeggiator ismiyle oluşturmuş olduğumuz katman”ı (layer) görmekteyiz. Sol pencerede ise bu katmanla ilgili olan parametreler gözümüze çarpmaktadır. ?imdi gelin birlikte bu parametrelerin neler yapabildiğine bir göz atalım. Eğer sol penceremiz boş ve Bknz resim 1 böyle görünüyorsa endişelenmeyin, tek yapmanız gereken fareniz ile Arpeggiator objemizin üstüne tıklamak. Hemen kontrol edelim ve bakalım. Bknz resim 2 Eğer şu an aynı resmi görüyorsak, sorun yok. Devam edebiliriz. Eğer aynı resmi göremiyorsak o zaman geçen sayıda nasıl olacağını anlattığımız projemizi yeniden oluşturmalıyız. |
||
![]() Resim 1 |
![]() Resim 2 |
|
Environment Arpeggiator katmanının sol taraftaki penceresine baktığımızda; Direction Velocity Key Limit Resolution Length Snap to Repeat Octaves Crescendo Contoller Base parametrelerini görmekteyiz. Bknz resim 3 Direction: |
||
![]() Resim 3 |
![]() Resim 4 |
|
önemli Hatırlatma: Her ne kadar herhangi bir kaydımız olmasa da Arpegiator”un çalışmasını sağlamak için projenin çalar (play) vaziyette olması gerekir. |
Resolution – Length – Octaves: MIDI klavyenizde bir akor çalalım, ve elinizi akoun notalarında basılı tutup bir yandan Direction ve onun alt parametrelerini değiştirin. Beğendiğiniz bir arpeji seçip, ardından octaves”i 2 veya 3″e getirin. ?imdi resolution 1/4 iken, length parametresini de 1/2″ye ardından 1/16″a getirin. Duyduklarınız burada yazacağımdan çok daha fazlasını anlattı size öyle değil mi? Bknz resim 5 Bastığınız akorun notalarını eksiltip arttırdıkça “Direction”, “Resolution” ile “Length” parametrelerinin birbirleriyle ve basılan akor ile olan etkileşimini çok net bir şekilde duyduk. Artık bir başka parametreye geçebiliriz. Velocity: |
||
![]() Resim 5 |
![]() Resim 6 |
|
Snap To: 1/1″den 1/768″e kadar olan değerler girilebilir. Bu parametre bastığımız notaların projenin temposuyla uyum içinde olmasını sağlar. Daha yaygın bir değişle kuantize olmasını sağlar. Crescendo: Repeat: Gördüğünüz üzere Logic 9 Environment”e ufak da olsa bir giriş yaptık. Bu platform sayesinde daha önce hiç düşünmediğiniz akla gelmeyen sesler veya kompozisyonlar için gerekli araçları bulabileceğimizi sakın unutmayın. Bunlar buz dağının sadece görünen kısmı. Logic”in Environment”inde vakit geçirdikçe, deneyler yaptıkça, ne kadar çok imkan ve kabiliyete sahip olduğunuza şaşıracaksınız. Dilerseniz sizleri bu deneylerle başbaşa bırakmadan önce bir obje”yi daha ele alalım. Böylece sonraki adımları kendi kendinize atmanız kolaylaşacaktır. |
Chord Memorizer:
Projemize dönelim ve şimdi de yeni bir nesne”yi (object) daha projemize dahil edelim. Bu nesnemizden (object), monitor nesnemize (Inst 3″e giden) bir kablo çekerek birbirlerine bağlayalım. Bknz resim 9 |
||
![]() Resim 7 |
![]() Resim 8 |
|
Şimdi Chord Memorizer”in üzerine çift tıklayalım. Bknz resim 10 Karşımıza çıkan iki klavyeden üste olan bizim tuşlarına bastığımız MIDI klavyemizi, altta olan ise üstteki klavyenin tetikleyeceği, arzu ettiğimiz sesleri gösteren klavye. Basması zor olan akorları veya MIDI klavyemizin oktavının yetersiz olduğu durumlarda kullanabileceğimiz bir özellik. |
||
![]() Resim 9 |
![]() Resim 10 |
üstteki klavye de C3 basalım, alttaki klavye de kendiliğinden C3 basılı görünecek. Biz ise örneğimiz için alttaki klavyede C3″e tıklayarak işaretlemesini kaldıralım. Onun yerine alttaki klavyede F2 – A2 – C4 işaretleyelim. Chord Memorizer sayesinde MIDI klavyemizde C3 bastığımızda duyacağımız akor F2 – A2 – C4 olacaktır. Denemek için MIDI klavyemizi Arrange area da aktif hale getirmemiz lazım. Bunun için bir önceki örnekte MIDI Thru aracını kullanmıştık. Bu sefer ise farklı bir yoldan gidelim. Arrange area da Library > Other Objects > Chord Memorizer üstüne tıklayalım. Bknz resim 11 |
||
![]() Resim 11 |
|
![]() Resim 12 |
MIDI klavyemizde şu an C3 bastığımızda duyduğumuz akor F2 – A2 – C4″dir. örneğimizi geliştirelim. Diyelim ki biz tek bir ses basmak ve karşılığında karmaşık bir akorun tınlamasını, ayrıca bu akorun arpej olarak çalmasını istiyoruz.
Bunu sağlamak için Chord Memorizer nesnesinden Monitor”e çektiğimiz kablo deve dışı bırakmamız ve Chord Memorizer”dan Arpegiator”a kablo çekmemiz gerek. Bu kablolamayı yaptıktan sonra C3 basıp çeşitli arpej varyasyonları elde etmek artık çok kolay. Bknz resim 12 |