Kemerler bağlansın çünkü en hızlı uçaklar listesi ile akıllara durgunluk veren hızlarla uçmalarına olanak tanıyan inanılmaz teknolojiyi keşfetmek üzeresiniz.
Takdir edersiniz ki hız, havacılık tutkunları için apayrı bir tutkudur. Mühendisler ve pilotlar için de bir sınama, bir rekabet alanı adeta. Mühendisler ses bariyerini aşabilen inanılmaz hızlı uçaklar yapmaya yönelten şey, aynı zamanda hayal gücüyle ilgili.
Bu makalede ‘uçaklar’ ve ‘hız’ sahasına giriş yapacağız, heyecan verici modeller ilginç detayları ile sizleri şaşırtacak. Listemizde son teknoloji ürünü uçaklar da var, deneysel olanlar da, savaş uçaklarını da ihmal etmedik. İşte İnanılmaz hızlara ulaşabilen uçaklar.
En Hızlı Uçaklar Listesi
- North American X-15
- Lockheed SR-71 Blackbird
- Lockheed YF-12
- Bell X-2 Starbuster
- Mikoyan MiG-25 Foxbat
- XB-70 Valkyrie
- Mikoyan MiG-31 Foxhound
- McDonnell Douglas F-15 Eagle
- General Dynamics F-111 Aardvark
- Sukhoi Su-27 Flanker
Ulaştıkları hızlar dolayısıyla teknoloji tutkunlarını oldukça şaşırtan uçaklar bu şekildedir. Dilerseniz gelin, bunları bir de yakından inceleyelim.
North American X-15
En hızlı uçaklar listesinin zirvesinde North American X-15 yer alıyor. Bu, insanlık tarihi boyunca görülmüş en hızlı uçak. 1950’li-1960’lı yıllarda geliştirilen ve roketle çalışan North American X-15, Mach 6,7’yi (yaklaşık 7.000 km/s) aşan şaşırtıcı hızlara ulaştı.
Bir B-52 ana gemisinden fırlatılan X-15, geri çekilebilir iniş takımına ve inişten önce fırlatılan benzersiz bir alt kanatçığa sahipti. Ayrıca uzayda balistik uçuşlar da dahil olmak üzere çeşitli uçuş senaryolarını da gerçekleştirdi. Pilotlar basınçlı giysiler giydiler ve havada reaksiyon kontrolü ve stabilite artırma sistemlerine güvendiler.
1959 ile 1968 yılları arasında 199 test uçuşu gerçekleştirerek iki kez 100 kilometrenin üzerindeki irtifalara ulaşarak uzayın sınırını belirledi. Bugün iki X-15, prestijli müzelerde sergileniyor.
Lockheed SR-71 Blackbird
North American X-15’in yarısı kadar hızlara ulaşabiliyor olması, zirvenin sahibi için bir diğer vurgu noktası olabilir. Lockheed SR-71 Blackbird, hızın ve teknolojik gücün kalıcı bir sembolü olmaya devam ediyor.
Keşif uçağı olarak tasarlanan bu uçak, Mach 3,3’ü, yani 3.500 km/s aşan hızlarda ve 25 km yükseklikte seyrediyordu. Dikkat çekici bir şekilde, dünyanın en hızlı ve en yüksekte uçan, hava soluyan mürettebatlı uçağı unvanını taşıyordu.
Lockheed YF-12
Lockheed SR-71’den çok az daha yavaş bir model Lockheed YF-12. 1966’da tanıtıldı ve başlangıçta bir keşif uçağı olarak tasarlandı, ancak kısaca bombardıman rolleri için düşünüldü. Sonuçta gelişmiş sensörler, radar ve kameralarla donatılmış, stratejik keşif mükemmelliğinin sembolü haline geldi.
Geliştirilen şık tasarımı, radar görünürlüğünü azalttı ve iki koltuklu kokpiti hem pilot hem de keşif subayını barındırıyordu.
32 uçaklık filosuna rağmen kazalarda sadece 12 tanesi kaybedildi, hiçbiri düşman eylemi nedeniyle olmadı. Siyasi faktörler 1988’de emekliye ayrılmasına yol açtı ve 1990’larda kısa süreli yeniden faaliyete geçti. NASA, mirasını 1999 yılına kadar sürdürdü.
SR-71’in mirası, önerilen halefi olan SR-72’nin geliştirme aşamasında olmasıyla varlığını sürdürmektedir.
Bell X-2 Starbuster
“Starbuster” olarak bilinen Bell X-2, yüksek hızlarda ve irtifalarda aerodinamik ısıtma etkilerini, stabiliteyi ve kontrolü araştırmak için tasarlanmış, roketle çalışan bir araştırma uçağıydı. 3200 km/s hızlara ulaşabiliyordu.
Curtiss-Wright XLR25 sıvı yakıtlı roket motoruyla çalışan, paslanmaz çelik ve K-monel’den iki X-2 uçak gövdesi inşa edildi. Ölümlere de neden olan kontrol sorunları, programın başarılarını gölgede bıraktı.
Mikoyan MiG-25 Foxbat
Bir Sovyet şaheseri olan Mikoyan MiG-25 Foxbat, yüksek hızlı bir uçak olarak hünerini gösterdi. 3200 km/s hıza ulaşabiliyordu. Soğuk Savaş’ın açılış yılları kıtalararası bombardıman uçakları çağını başlatırken, Sovyetler Birliği, ABD’nin zorlu bombardıman uçaklarına karşı koymanın bir yolunu bulmak istityordu Sonuç, avını yakalamak için kaba kuvvete dayanan bir uçak olan MiG-25 olmuştu.
MiG-25’in güçlü motorları, başlangıçta seyir füzeleri ve keşif dronları için tasarlanmış turbojetlerden uyarlandı. Bu motorlar çok büyük olmasına rağmen kısa bir hizmet ömrüne sahipti ve uçak, yüksek hızlı müdahaleler sırasında aşırı kinetik ısınmaya dayanmak zorundaydı. Maliyetleri düşük tutmak ve bakımı basitleştirmek için MiG-25, hafif titanyum yerine öncelikle ağır nikel-çelik alaşımından yapıldı.
100 kilometreye kadar yüksekten uçan hedefleri tespit edebilen ve sinyal bozucu cihazları geride bırakabilen 600 kilovatlık devasa bir radarla donatılmıştı. Silahları şimdiye kadar üretilmiş en büyük dört havadan havaya füzeden oluşuyordu. Sovyetler Birliği, her ay 100 MiG-25’in zirve noktasında montaj hatlarından çıkmasıyla bu uçağın seri üretimini yaptı.
MiG-25, başlangıçtaki endişelere rağmen, it dalaşı değil, öncelikli olarak önleme görevi gördü ve bu rolde çok başarılı oldu. Hız ve irtifa açısından çok sayıda dünya rekoru kırdı.
XB-70 Valkyrie
XB-70 Valkyrie, 1950’lerin sonlarında Amerika Birleşik Devletleri Hava Kuvvetleri Stratejik Hava Komutanlığı tarafından derin nüfuzlu süpersonik görevler için tasarlanan B-70 stratejik bombardıman uçağının bir prototipiydi. Altı motorla çalışan Valkyrie, maksimum 3100 km/s hızda seyredebiliyor ve binlerce km uçabiliyordu.
Günümüzde bir Valkyrie, Ohio’daki Amerika Birleşik Devletleri Hava Kuvvetleri Ulusal Müzesi’nde sergileniyor. USAF üretimini bıraktı ve bu da B-70 programının 1961’de iptal edilmesine ve uzun süreli yüksek hızlı uçuş araştırmaları için yeniden kullanılmasına yol açtı. İki XB-70A prototipi üretildi ve 1964 ile 1969 yılları arasında süpersonik testler için kullanıldı.
Mikoyan MiG-31 Foxhound
NATO tarafından “Foxhound” olarak adlandırılan Mikoyan MiG-31, Sovyet Hava Kuvvetleri tarafından MiG-25 “Foxbat”ın yerine geçmek üzere geliştirilen süpersonik bir uçak. MiG-31BSM varyantı, uzun mesafelerde herhangi bir hasara uğramadan 3.000 km/saat seyir hızını koruyabilir.
MiG-25’i temel alan MiG-31, dünyanın en hızlı savaş uçaklarından biridir. En az 2030 yılına kadar hizmete devam etmesi planlanarak Rus Havacılık ve Uzay Kuvvetleri ve Kazak Hava Savunma Kuvvetleri ile birlikte faaliyet göstermeye devam ediyor.
MiG-31, arkada özel bir silah sistemleri subayı ile birlikte iki koltuğa sahiptir.
McDonnell Douglas F-15 Eagle
Çift motorlu, her türlü hava koşuluna uygun taktik avcı uçağı McDonnell Douglas F-15 Eagle, McDonnell Douglas (şu anda Boeing’in bir parçası) tarafından geliştirildi ve 1969’da Amerika Birleşik Devletleri Hava Kuvvetleri (USAF) tarafından özel bir hava savaşçısı olarak seçildi. F-15, ilk uçuşunu Temmuz 1972’de yaptı ve 1976’da aktif hizmete girdi.
Hava muharebelerinde kazandığı çok sayıda zaferle en başarılı modern savaş uçaklarından biri. USAF, askeri havacılığın öncüsü olmaya devam eden F-15’in ana operatörü.
Uçak, maksimum 2000 km/s hıza, 1.061 deniz mili savaş menziline ve Pratt & Whitney F100-PW-220 art yakıcılı turbofanlara sahip.
General Dynamics F-111 Aardvark
Kullanımdan kaldırılmış çok amaçlı bir savaş uçağı olan General Dynamics F-111 Aardvark, 1960’larda Robert McNamara’nın TFX Programı kapsamında öncü özellikler sundu. Değişken süpürme kanatlarına, art yanmalı turbofan motorlara ve düşük seviyeli, yüksek hızlı uçuş için otomatik arazi takip radarına sahipti.
Stratejik bombalama, keşif ve elektronik savaşı kapsayan rollere sahip her türlü hava koşuluna uygun bir saldırı uçağıydı. Değişken geometrili kanatları 16-72,5 derece arasında dönebiliyordu ve ön kenar çıtaları, çift oluklu kanatlar ve yan yana kokpit oturma düzenine sahipti. Uçağın performans istatistikleri arasında 2000 km/s maksimum hız öne çıkıyordu. F-111, sonraki kanatlı uçakları önemli ölçüde etkiledi.
Sukhoi Su-27 Flanker
NATO tanımıyla Flanker olarak bilinen Sukhoi Su-27, müthiş bir Rus savaş uçağıdır. İlk kez 1985 yılında Sovyet Hava Kuvvetleri’ne tanıtıldı ve o zamandan beri Rusya, Ukrayna, Beyaz Rusya, Kazakistan, Özbekistan, Endonezya, Hindistan, Çin ve Vietnam dahil olmak üzere çeşitli ulusların cephaneliklerinde birinci sınıf bir savaşçı haline geldi.
Su-27’nin geliştirilmesine, Amerikan F-15 Eagle’a yanıt olarak 1969 yılında Sukhoi tasarım bürosunda başlandı. Zamanla, baş tasarımcı Mikhail Simonov’un rehberliğinde Su-27, büyük boyutu, çift turbofan motorları, olağanüstü çevikliği, süpersonik yetenekleri, yüksek servis tavanı ve etkileyici silah deposuyla tanınan olağanüstü bir hava üstünlüğü platformuna dönüştü.
Havadan havaya füzeler, havadan yere roketler, bombalar ve patlayan mermileri ateşleyen 30 mm’lik top dahil olmak üzere silah gücüyle öne çıktı. 3.000 km’yi aşan uçuş menzili ve ses hızının iki katından fazla (2500 km/s maksimum hız) uçma yeteneği ile Su-27, 21. yüzyıl havacılık tarihinde silinmez bir iz bıraktı.