Ana sayfa Donanım Emprical Labs Fatso Junior

Emprical Labs Fatso Junior

0

Uzun zamandır sürekli yollarının kesiştiği Emprical Labs ile test sürüşüne çıkan Eser Taşkıran, Fatso Junior modelinin inceliklerini anlatıyor.

Stüdyomu yeni kurduğum yıllardı ve teknisyenlik anlamında da bugünkü tecrübemin çok altlarındaydım. O dönemlerde yeni bir cihaz almadan önce Amerika”da satış yapan sitelerdeki (özellikle sweetwater.com) danışmanlarla yazışır, onların önerilerini dikkate alırdım. Bu yazışmalarda önce sahip olduğum ekipmanı yazar, ardından bu ekipmana neyin yakışacağını sorardım. İşte bu marka o yazışmaların hepsinde var oldu. Genelde her teknisyenin mix yaklaşımı farklı olurdu ve farklı markalardan keyif alırdı, ama üç ayrı danışmanın da Emprical Labs al demesi çok ilgimi çekmişti. Emprical Labs ürettiği her cihazda makara teyp sıcaklığını yakalamayı kendine felsefe edinmiş bir firma. Bu özelliği de hep bir başka fonksiyonla bütünleştirmiş, yani Ana Mod ATS -1 veya Rupert Neve 5042 gibi sadece makara teyp tınısı kazandırmıyor kullanıldığı kayıtlara, Fatso bu özelliği eski tip kompresör özelliğiyle de desteklemiş. Eski tip kompresörden kastım ratio (baskı seviyesi) ve threshold (baskının yapılacağı db) ayarları yok.
 
Emprical Labs Fatso Junior
Kompresör özellikleri
önce kompresör özelliklerini anlatmak isterim. Giriş gain ayarı sayesinde baskının şiddeti ayarlanıyor, bu ayar yapıldıktan sonra beş önemli marka ayrı kompresörün lezzetlerini sunuyor Fatso. Bundan sonra ise kullanıcı bunlardan birini seçiyor. Bu markalar şöyle: LA2, DBX 160, LN 1176, SSL Buss, SSL Talk Back. Yani ürünü alan kullanıcı tek lezzete sahip bir dengeleyici almıyor, 5 ayrı lezzete sahip ve farklı görevi başarıyla yapan bir dengeleyici almış oluyor. Uzun lafın kısası kaydınızda hızlı baskı mı gerekiyor, mesela davul veya elektrik gitar kaydı mı yapıyorsunuz, hemen cihazın üzerindeki Buss tuşuna basıyorsunuz ve DBX tadını, hızlı baskıyı hemen sağlıyorsunuz. çok lezzetli bir dengeleyici Fatso ama kullanıcının giriş seviyesine dikkat etmesi de şart. Zira baskı hızlı uygulanırsa karşılığını hemen veriyor ve sinyaliniz biraz ufalıyor. Eski dönemlerde mixerler devredeydi, orada enstrüman veya şanın girişini fader ile yapıyorduk, o yüzden threshold ve ratio”nun varlığı çok önemli değildi, ama bugün preamp”lerden direk dengeleyiciye gidiliyor ve açık söyleyeyim çok değişken nüanslı kayıtlarınızda bu biraz yorucu oluyor, cihazla ilgili tek negatif düşüncem bu oldu.
 

 

Teyp simülasyonu
Makara teyp simülasyonuna gelince, büyük bir buluş bu cihaz, özellikle akustik enstrüman kayıt almayı seven ve makara sıcaklığını özleyen müzik adamları için sanki alınması şart olan bir cihaz. Her kanala ayrı bir “warmth” yani “sıcaklık” ayar seviyesi konmuş 0 dan 7 ye kadar değişebilen. Bu ayar sayesinde duymak istediğiniz makara bant sıcaklığını istediğiniz seviyede kullanıyorsunuz. Bu ayarı da çok dikkatli kullanmak gerek çünkü aynı makara teybin sınırları zorlandığında yaptığı bir basınç vardır, bu basınç özellikle tiz frekanslarda yoğunlaşır, sıcaklık ayarını üst seviyelerde tuttuğunuz zaman bu basıncı çok hissediyorsunuz ve yüksek ayarlarda tiz frekanslarınızdan yiyebilirsiniz. Aynı dengeleyicisinin çok renkliliği gibi sıcaklık ayarının da seviyelendirilmiş olması ürettiğiniz müziğin tarzına, yoruma göre size çok renkli bir kullanım alanı bırakıyor.
 
Kayıt aşaması
Yaptığım prova kayıtlara gelince. Fatso” yu elektrik gitar kaydında kullandım, SSL Buss dengeleyici ayarı ile sıcaklığı da 5. Seviyeye kadar çektim. Aynı adı gibi çok tombul, etli bir ton elde ettim. Bir şey daha dikkat çekici, cihaza giriş yaptığınız zaman hiçbir özelliğini kullanmasanız bile ses devleşiyor, yani bypass açık olsa bile ses hacim kazanıyor. Bu özellik yüzünden bypass yapmadım hiç, cihazdan geçirerek prova kayıtlarımı yaptım, sonra da direkt preamfiden kayıta geçiş yaptım. Aradaki fark hem duyuluyordu, hem de dalga boyuna kattığı hacimle görünüyordu. Cihazı kullandıkça özellikle rock müzik adamlarının vazgeçemeyeceği gerçeği de netleşiyordu. Ardından sakin bir parçanın şan kaydını yaptım, sıcaklık ayarını ilk seviyede tutarak, dengeleyici ayarını da LA2 formuna çekerek. Gitardaki büyük ve vahşi ton, bu seferki şan kaydına yumuşacık yansıdı, unutmadan ne kadar yumuşak bir duyum olsa da çok büyük bir tınlama mevcuttu. Bu denemeden sonra, yapmış olduğum bir parçanın davul grubunu stereo olarak Fatso”ya girdim, giriş seviyesiyle ve sıcaklık seviyesiyle oynadıkça vahşet artıyordu. Evet vahşet, hiçbir plug-in”in (Universal Audio”nun Fatso plug-in”in bile sağlayamayacağı) bir güçtü bu. Kullandıkça şunu da düşündüm, bu cihazı tüm çıkış gruplarında kullanabilecek kadar alabilsem keşke ki bu sayede tüm gruplara hak ettikleri kadar baskı sağlasam ve hak ettikleri kadar drive etsem. Grup dengelemede bu denli başarılı olması, mastering alanında da çok iyi bir yer tutabileceğinin ispatı oldu. Dediğim gibi tek negatif olan şey bir threshold ayarının olmaması, onun haricinde kayıtlarınıza katacağı renk, hatta çok renklilik adına muhteşem bir cihaz. Gönül istiyor ki 3 stereo daha bu cihazdan olsa, mix’lerim çok daha rahatlayacak.
 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here