Ana sayfa Makale Doğaya yaklaşmanın en keyifli yolu: Makro fotoğraf II

Doğaya yaklaşmanın en keyifli yolu: Makro fotoğraf II

0

Makro çekimler büyütme oranı yüksek çekimlerdir, konuya çok fazla yaklaşma ve bu şekilde netlik yapmaya izin veren özel lens ve donanımla gerçekleştirilirler

Merhabalar, geçen sayımızda makro fotoğrafçılık diye adlandırılan yakın plan çekimleri ile ilgili yazımıza bu sayımızda da devam edeceğiz. Geçtiğimiz sayımızda makro fotoğraf çekerken kullanacağımız donanımları tanıtmıştık sizlere. Bu yazımızda size yardımcı olacak donanıma bir miktar daha ek yapacak ve makro fotoğraf çekerken dikkat edilmesi gereken püf noktalarını irdeleyeceğiz.

Diffüzer: Doğrudan gün ışığı ile aydınlanan konular yüksek konrastlı olurlar. Renk doygunluğu da aynı şekilde kontrast olur. Bunu engellemek için aydınger kağıdı gibi ışığı yumuşatacak ve kontrastı düşürecek yardımcı malzeme kullanırız. Yanınızda aydınger bulundurmanızı öneririm. Saydam, ışık geçirgen bir nesne yerine (aydınger gibi) ışık geçirmeyen bir nesneyle gölge yaparsanız, bu kez ışığı hem aşırı azaltmış, hem de kontrastı çok düşürmüş olacaksınız.
Reflektör: Flaşla sağladığınız avantajları reflektörle de elde etmeniz mümkün olabilir. Konu üzerinde karanlık, detay alınamayan gölgelere sahip bölgeler varsa buralara reflektörle de ışık taşıyabilirsiniz.

Geri plan kontrol: Bir fotoğrafta (ki bu konuyu makro fotoğrafından bağımsız genel düşünmek gerekir) izleyicinin ilgisini doğrudan konuya yönlendirebilecek en önemli unsur geri plan kontrolü, yani fonun kontrolü olabilir. Makro fotografide fon kontrolü hem daha zor hem de daha kolay olabilir. Bunun sebebi de net alan derinliğinin kısıtlılığıdır. Bu konuya ilerleyen satırlarda değineceğim. Doğada makro çekimler yaparken fotoğrafladığınız nesne (çiçek, böcek) genellikle diğer bitkilerle iç içe olacaktır, hatta sizin fotoğraflamak istemediğiniz ama kadrajınıza giren diğer yaprakları, dalları hatta kurumuş dalları olabilir. Fotoğraflayacağınız konunun bir çiçek olduğunu varsayalım, geri planında bulunan dallar kadrajınızı parçalara bölen çubuklar gibi gözükecektir. Bunları ayıklamanız gerekir. Bazen “doğaya zarar vermeden” ilkesini zorlamadan birkaç küçük dal ve yapraktan kurtulmanız gerekebilir. Bu işlemi mümkün olduğunca net alan derinliğini kullanarak ve dalları kenarlara iterek gerçekleştirmeye çalışın.
 

 

 

 

 

 

Alan derinliği: Konu net iken konunun önünde ve arkasında kalan net bölgeye net alan derinliği denir. Net alan derinliğinin cm cinsinden kesin verileri yoktur. Net alan derinliğinin kaç cm olduğu, konuya olan uzaklık, kullanılan objektifin odak uzaklığı ve diyafram değeri değişkenlerine sahiptir ve her fotoğraf için net alan derinliği farklı bir alanı kapsayabilir. Fakat genel bir oran vardır, konunun her zaman 1/3 ön kısmı ve 2/3 arka kısmı net olur.

Net alan derinliğine etki eden 3 faktör vardır, bunlardan ilki ve en önemlisi kullandığınız diyafram değeridir. Diyaframı kıstığınız sürece net alan derinliğini arttırmış olacaksınız (örn. f:22 gibi) diyafram değerinizi açtıkça net alan derinliğini sınırlamaya başlayacaksınız. Konunuz net iken konunun önü ve arkası netsizleşemeye başlayacak (örn. f:2,8 gibi) Diyaframı kullanarak net alan derinliğinde az veya fazla bir değişmeyi mutlaka sağlarsınız, net alan derinliğini değiştirmek için diyaframın işe yaramadığı tek durum konunuzu sonsuzda netlemiş olmanızdır. ‹kinci faktör; konuyla aranızda bulunan mesafedir. Konuya ne kadar yaklaşırsanız net alan derinliği o kadar azalır, konudan ne kadar uzaklaşırsanız o derece artar. üçüncü ve son etken ise kullandığınız objektif yani odak değerinizdir. Teleobjektiflerin net alan derinlikleri kısıtlıdır. Bunları kullandığınızda konunuz net iken konunuz ön ve arkası hemen netsizleşmeye başlar. Teleobjektifler 50mm odak değerinin üzerindeki objektiflerdir. (D-SLR”de yaklaşık 35mm)
Geniş açı objektiflerin net alan derinliği kendiliğinden fazladır. Konu ön ve arka planıyla beraber net olarak fotoğraflanır. Geniş açı objektifler 50mm odak değerinin altındaki objektiflerdir. (D-SLR yaklaşık 35mm)

Lensler: Geçen ayki yazımda yardımcı cihazları sayarken uzatma tüplerinden bahsetmiştim. Uzatma tüpü kullanarak bir teleobjektife makro özelliği katabilirsiniz. Bu şekilde hazırladığınız bir lens size birebir büyütme oranını çok daha uzaktan elde etme avantajı sağlayacaktır. Kelebek gibi ürkek ve hareketli canlıları fotoğraflarken büyük avantaj elde edersiniz. Aynı şekilde geniş açı bir optiğe takacağınız kısa bir uzatma tüpü (12mm gibi) manzara çekimlerinde ön-arka plan ilişkileri kurmanızda büyük avantaj sağlar
 

 

 

Sadelik: Fotoğrafın resim gibi birleştirici bir sanat dalı olmadığını hatırlatarak başlayalım. Fotoğraf ayrıştırıcı bir sanat dalıdır. Kadrajınızda mümkün olan en az nesneye yer vererek, ilgiyi dağıtmadan, tam tersine ilgiyi istediğiniz noktaya yönlendirerek güçlü fotoğraflar oluşturabilirsiniz. Bu yüzden oldukça sade, konunuzu anlatacak, konunuzu destekleyecek geri plan ve ortama sahip ama karışık olmayan kadrajlar oluşturmanızı öneririm. Makro fotoğrafın başarısında net alan derinliğinin çok önemli olduğunu bir kez daha vurgulamak isterim.

Göze netleme:
Bir canlının fotoğrafında neye bakarak canlıyla ilişki kurarız? Elbette canlının gözüne. Fotoğraflayacağınız her türlü canlıda konunun gözünü net fotoğraflamaya özen gösterin, bu şekilde izleyici fotoğrafınızla daha rahat ilişki kuracaktır.

Konunun titremesi: Siz titremeyi engellediniz, makinenizi sehpa ile sabitlediniz ve sorun çözüldü. Konu titriyorsa ne yaparsınız? Doğada genellikle rüzgar vardır ki ufacık bir esinti bile konunuzun netsiz çıkması için yeterli olacaktır. Konunun titremesinden kaynaklanacak netsizliği engelleyebilmenin birkaç yolu vardır. öncelikle ISO değerinizi 400-800 arası bir değere getirerek enstantene değerinizi 3-4 stop kadar yükseltmeyi denersiniz, tabii eğer makineniz bu değerlerde kabul edilmez noise ya da grenlenmeye sebep olmuyorsa. Son çare olarak konunun etrafını bir şeylerle sararak, montunuz, t-shirt”ünüz, çantanız veya özellikle bu amaç için üretilen donanımları kullanarak rüzgarı engellemeye çalışabilirsiniz.
 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here