Ana sayfa Makale Doğal ışıkta portre fotoğrafı

Doğal ışıkta portre fotoğrafı

0

Portre fotoğrafı çekilirken dikkat edilmesi gereken noktalar

öncelikle teknik bir durum hakkında biraz bilgi aktaralım: Ocak sayısındaki yazımızda geniş açılı objektiflerle portre çekiminin önerilmediğine değinmiş, fakat konuyu açmamıştık. Dilerseniz bu yazımıza, “Portrenin özel bir objektifi mi var?” sorusuyla başlayalım. Portre çekimlerinde en başarılı sonuçların atfedildiği lens fokali 85mm”dir. Bu odak değeri 135″lik film kullanan makineler için belirlenmişti. 135″lik film kullanan makineler hepimizin kullandığı, herhangi bir fotoğrafçıya girip “bir makara film istiyorum” dediğinizde verilen filmdir. Bu filmlerle çektiğimiz her karenin ölçüleri 24x36mm”dir. Dijital makinelerde “full frame” dediğimizde bu ölçüden, yani 24x36mm”lik sensör boyundan bahsederiz. Bu film veya sensör boyunun hipotenüsü 47 çıkar ve bu makineler için normal odak uzaklıklı objektif 50mm”dir. 50mm”nin altında odak uzaklığına sahip olan lensler “geniş açı”, üzerindeki odak uzaklığında bulunan lensler “teleobjektif” olarak adlandırılırlar. 85mm portre objektifidir derken, D-SLR”lerde sensör boyutunun 24x36mm”den küçük olması nedeniyle oluşan çarpan Canon için 1,6 yani portre çekimi için ideal odak 50mm, Nikon için 1,5; portre çekimi için ideal odak 65mm, Olympus için 2; portre çekimi için ideal odak 42 mm”dir. ‹deal odak değerlerini matematik değerlere göre değil bahsi geçen firmanın piyasada satılan objektiflerine göre verdim. Neden 85mm sorusuna tekrar döneyim; bilindiği gibi geniş açılı objektifler kendilerine yakın cisimleri abartılı büyük, uzak cisimleri abartılı küçük gösterirler ve perspektifi bozarlar, geniş açıyla çekilecek bir portrede burun ve kulaklar nasıl çıkar hayal edin veya Eylül 2007″deki yazımı ve örnek fotoğraf 5″i tekrar inceleyin. Teleobjektifler ise istifleme, sıkıştırma yapacaklardır, böylece burun kulak arasındaki mesafe bozulacaktır. Bu durumda, yüz sıkışmış gibi hissedilebilir. Bu yüzden teleobjektifler de optik olarak çok uygun lensler değillerdir. 85mm ise geniş açı davranımını zaten göstermez, aynı şekilde teleobjektif gibi de davranmaz ve net alan derinliğini kontrol etmek biraz daha kolaydır, bu yüzden özellikle stüdyo koşullarında çok sevilen ve tercih edilen bir lenstir.

Gelelim örnek fotoğraflarımıza. Portre fotoğrafı konunun bulunduğu yer hakkında da bilgi vermelidir, kompozisyon sıkışık kurulmamalıdır demiştim. örnek fotoğraf 1″i incelediğimizde portre başarısından çok uzak bir fotoğraf görüyoruz. Bu bir portre fotoğrafından öte, yaşam unsuru eklenmiş bir mekan fotoğrafını hissettiriyor. Portrenin sahibi olan kişi hakkında çok az, bulunduğu mekan hakkında daha fazla bilgi alabiliyoruz.
 

 

 

örnek fotoğraf 2 ve 3; birbirine benzer fotoğraflar, kişi, mekân, meslek bilgisi içeriyorlar. Buna karşılık örnek fotoğraf 2, portre fotoğrafının dışına uzanıyor. Her şeyden önce fotoğrafın resim gibi birleştirici bir sanat olmadığını, tersine ayrıştırıcı bir sanat olduğunu hatırlayalım. Bir karede ne kadar fazla konu gösterirsek o kadar güzel ve başarılı bir fotoğraf olur düşüncesinin, çoğunlukla karışık, konu ve mesajın çok zor anlaşıldığı fotoğraflara neden olduğunu belirtmek isterim. örnek fotoğraf 2, benim karışık fotoğrafa örneğim. Pek çok bilgi içermesine rağmen portre başarısından uzak, karışık bir fotoğraf. örnek fotoğraf 3 de aynı bilgileri veriyor. Mekan, meslek, kişinin görünümü gibi tüm bilgileri alıyoruz ve portre anlamında çok daha başarılı.
örnek fotoğraf 4; bir din adamının başarılı sayılabilecek bir portresi ve ipuçlarını doğru okursanız fotoğraf, basitçe ve karışıklığa neden olmadan çok fazla bilgiyi de bizlere sunuyor. Kıyafet ve asadan din adamının bir Süryani Metropoliti olduğunu, bir vaftiz töreninin gerçekleştirildiğini rahatlıkla algılıyoruz. Fotoğraf karmaşaya neden olabilecek unsurlardan ayıklanmış mesajını kolayca verebiliyor.

örnek fotoğraflar 5, 6 ve 7″nin üzerine grup fotoğraflar yazmak istiyorum. Bu fotoğraflarda aynı konunun benzer şekilde işlenişi söz konusu. örnek fotoğraf 5, portreye iyi örneklerden biri, mekan unsuru çok kısıtlı fakat başarılı kullanılmış. Duvardaki Arapça yazılar sayesinde coğrafya hakkında fikir yürütebiliyoruz, fotoğrafın ülkemizin doğu veya güneydoğusunda çekilmediği belli oluyor. Net alan derinliği avantajlarından faydalanılmamış, iki figür birbirinden biraz da olsa rol çalmaya çalışır durumda. Buna karşı örnek 6 ve 7″de net alan derinliği avantajı çok iyi kullanılmış. Diyafram açılarak (f:2,8 gibi) konu net iken geri planın netsiz olması ve bu şekilde soyutlamaya gidilmesi sağlanmış. örnek fotoğraf 6″yı incelersek ön-arka plan geçişi, netsiz geri plan iki kuşağa değinebiliyor. örnek fotoğraf 7″de ise geri plandaki figür tamamen kaybedilmiş.

 

 

 

örnek fotoğraf 8; güvercin besleyenler bilirler, Suriye güvercininin şöhreti büyüktür. Bu fotoğrafta bir güvercin sever portremiz var. Oldukça geniş bir kadraj, buna rağmen başarılı bir portre, geri planda görece netsiz bırakılan ?am ve sahibinin elinden yem yiyen namı büyük güvercinler, figür tamamen rahat, gündelik halinde.

örnek fotoğraf 9; yüz görmeden portre olur mu? Elbette olur, buna portre fotoğrafının soyutlaması da diyebiliriz belki ama bu örneğimiz de bir portre. Güneydoğu”da kadınlarımızın kullandığı dövmeleri hepimiz biliriz, bu fotoğrafta da belki de annesinin, büyükannesinin dövmelerine öykünen, bunu kınayla taklit eden bir genç kızımız söz konusu. Kına, dövme figürleri, takılar tümü bize coğrafya hakkında ipuçları veriyor. Kızımızın portresini hayal edip tamamlamak izleyiciye kalıyor. örnek fotoğraf 10; din, ticaret, mezhep, az da olsa coğrafya hakkında bilgi alabildiğimiz, başarılı kabul ettiğim bir portre fotoğrafı.

örnek fotoğraflar 11, 12, 13 ve 14; mesleki portrelere emsal olabilecek grup örneklerinden. Dilerseniz teker teker üzerlerinden geçelim. örnek fotoğraf 11, cam boyama yapan bir esnaf. çalışma ortamı ve mesleği hakkındaki vurgular çok başarılı, buna karşın kimlik, portreye ait vurgular yeteri başarıdan uzak görünüyor. örnek fotoğraf 12″de ise meslek ve mekana dair tüm bilgileri aynı başarıda alabiliyoruz ve portre oldukça güçlü, kadrajdaki en güçlü ve dikkat çekici leke olarak başarıyla sunulmuş. örnek fotoğraf 13; kuruyemişçi portresi olacak iken, kuruyemişçi fotoğrafı olmuş bir örneğimiz var. Bu fotoğraf portre anlamında başarıdan çok uzak, kullanılan lens (balıkgözü) ve kadraj itibarıyla tüm avantajları mesleğe, kuruyemişe, tüm dezavantajları portreye sunuyor. örnek fotoğraf 14; bu örneğe çok benzer olmasına rağmen portre adına başarılı kabul edilebilir ölçülerde, zira portreye konu olacak figürün kadrajdaki leke oranı kabul edilebilir ölçülerde.
 

 

 

 

 
 
örnek fotoğraf 15; portre ve duygular dediğinizde size fotoğraflamaya doyamayacağınız kareler sunan tüm tiyatro sanatçılarına saygılarımı sunarım.

Portre kişi hakkında bilgi vermeli demiştim; mesleği, dini, memleketi, ruh hali, sosyal durumu, toplumsal konumu vb. konu başlıklarını sayfalarca uzatabiliriz. önemli olan, izlediğimiz bir portreden kişi hakkında fotoğrafçının verebileceği bilgiyi almak. Portre, vesikalık kadrajıyla sınırlı kalmamalı.

Son iki sayımızda sizlerle paylaştığım pek çok örnek fotoğrafla portre konusunu detaylandırmaya çalıştım, umarım aktardığım bilgiler işinize yarayacaktır.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here