Ana sayfa Makale Doğal ışıkta portre fotoğrafı üzerine birkaç söz

Doğal ışıkta portre fotoğrafı üzerine birkaç söz

0

Portre fotoğrafı çekerken dikkat edilmesi gereken noktalar

Portre fotoğrafı nedir? Bu sorunun cevabına biraz olsun değinmeden fotoğraflarımız üzerine yorum yapmamak gerekir diye düşünüyorum. Pek çok yarışma veya yayımlanmış fotoğrafta gördüğüm ortak bir yanılsama var; portre fotoğrafı vesikalık fotoğrafla sıklıkla karıştırılıyor veya bu tarzda yorumlanıyor. Vesikalık fotoğrafa çok benzer kadrajları, portre fotoğrafı olarak üretilmiş ve sunulmuş görüyorum. Bu yaklaşım kesin olarak yanlış olmamakla beraber portre fotoğrafı çekerken sadece bu çerçevede gezilirse, sığ sonuçlara neden oluyor. Peki, nedir portre fotoğrafı, bir portre fotoğrafı ne gibi bilgiler verir, neye benzer? En kısa tanımla portre fotoğrafı için kişi hakkında bilgi veren fotoğraf diyebiliriz. Bu fikirle yola çıkarsak portre fotoğrafının konusu salt güzel bir hanım, mükemmel kırışıklıkları olan bir teyze veya amca olmaktan kurtulur.
  Portre fotoğrafı kişi hakkında ne bilgisi verir? Fotoğrafçı adına, belki aynı zamanda model adına en imzasız portre fotoğrafı, kişinin görünümü hakkında bilgi veren portre fotoğrafıdır. Kişinin neye, kime benzediğini öğrenmek de kişi hakkında bilgi almaktır, kabul ediyorum ama bu şekilde üretilen fotoğraf vesikalığın çok da dışına çıkamayacaktır. Portre fotoğrafı kişinin mesleği hakkında bilgi verebilir, yaşadığı yer hakkında bilgi verebilir, ruh hali hakkında bilgi verebilir, sanatını-mesleğini icra ediş yöntemi hakkında bilgi verebilir ve bu liste uzar gider. Sözün özüne gelecek olursak teknik sorunlarını aşmış bir portre fotoğrafı kişi hakkında done verir, bilgi içerir. Gelelim örnek fotoğraflarımıza. örnek fotoğraf 1 ve 2; ortak özellikler içermekte. örnek 1 biraz sıkışık bir kadraja sahip. Her ikisinde de ters ışık kullanılmış.
 
Ters ışık konunun fondan kolayca sıyrılmasına dair avantajlar sağlamış durumda, konunun etrafında bir ışık halesi (kontur) mevcut ki ilginin konuya yöneltilmesinde büyük avantaj sağlıyor. Her iki fotoğrafta da alan derinliğini sınırlı kullandım, diyaframı açabildiğim kadar açarak (f:4) geri planda kalan konuların netsiz olmasını sağladım. Ters ışık modellerimin yüzünden detay almamı engelleyeceği için, modellerimin bana bakan kısımlarını bir şekilde aydınlatmam gerekiyordu. örnek 1″de sağ ve soldan vuran iki farklı reflektör kullandım. Göz bebeklerinde iki reflektörün izini de görebilirsiniz. örnek 2″de modelin yüzü ve gövdesini aydınlatmak için flaş kullandım, flaşıma eksi müdahale yaparak flaşın çok belirgin ışık vermesini engelledim. örnek fotoğraf 1 ve 2, bize modellerin kimliği hakkında değil neye benzedikleri hakkında bilgi verdiler.

 

 

 
örnek fotoğraf 3, yatay kadrajda diagonal dizilmiş 2 modelin teknik anlamda fazla sorun içermeyen bir kadrajı; uyuyan, dinlenen iki kişi. Nerede uyuyorlar, neden uyuyorlar, “uyurken radyo dinlenmeli” mesajı mı veriliyor, insanlar uyurken radyo mu dinler? sorularını aklımıza getiriyorlar.

örnek 4″e baktığımızda yine aynı konu işlenmiş; uyuyan ve uyurken müzik dinleyen bir model, hatta örnek 3″deki uykucularımız, fonda netsiz olarak yerlerini almışlar. Bu fotoğrafın diğerine olan başarısı mekân bilgisi içermesinden geliyor. Burada bir karayolu taşıtında seyahat söz konusu, konuyu rahatlıkla algılıyoruz. örnek 3, sıkışık kadrajı nedeniyle bizi mekân bilgisinden, mekânla birleşmekten uzaklaştırmakta, dolayısıyla daha az bilgi içermekte ve beraberinde pek çok soruyu yanında getirmekteydi.
 

 

 

 
 
örnek fotoğraf 5″te de mekan bilgisi ilk etapta algılamasa da meslek bilgisi de içeren bir portreyle karşı karşıyayız. Son yıllarda pek çok kaymakamlık halkımızı bilgiye dayalı turizme yönlendirmek için çeşitli kurslar düzenlemekteler. özellikle de ilköğretim yaşındaki gençlerimize amatör rehberlik kursları veriyorlar, gezdiğimiz pek çok yerde bunun gibi delikanlılarla karşılaşmışızdır. Sular seller gibi ezberledikleri konuyu sizinle bir çırpıda paylaşırlar. Mekân belli, ışık ülkesi Likya”da bir antik tiyatrodayız ve delikanlı amatör mesleğini icra ediyor, bizlere tarihçe ve mekân hakkında bilgi aktarıyor. Sert ışık göz çukurlarında koyu gölgelere, “kara deliklere” neden oluyor, reflektör veya flaş kullanarak bu sorundan kurtulmak gerekiyor, biz kadrajı değiştirerek sorundan sıyrılmayı tercih ettik. Bir kişinin portresi imzası kadar kendini yansıtmalıdır, bu yüzden portresini çekeceğiniz kişileri tanımalı, duygu durumları hakkında az olsa bilgi sahibi olmalısınız ki, çektiğiniz portre onu tanımlayabilsin. örnek 6″da nerdeyse teknik anlamda hiçbir özellik yok. Fotoğraf mekan bilgisinden de bağımsız. Buna karşın konunun duruşu, minik bir aksesuarla kişinin yapısı, ruh hali hakkında bize ipuçları taşımakta.örnek fotoğraf 7″de çok yalın, mesajını doğrudan vuran bir portreyle karşı karşıyayız. Konunun meslek veya hobisine dair bilgiyi fotoğrafa bakar bakmaz alıyoruz. Mesajını bu kadar basit ve direkt veren bir fotoğrafın başarısını tartışmamak gerekir kanaatindeyim. çocuk portreleri mutlaka hepimizin arşivinde mevcuttur, portre genellikle bir kişinin bulunduğu bir kadraj mıdır? Yaşamdan portreler, birden fazla kişi olabilir mi ne dersiniz? örnek fotoğraf 8″e baktığınızda mekan, mevsim, kimlik, hava durumu, oyun, hayvan sevgisi, o yıldların modası, kıyafetleri gibi pek çok bilgi alıyoruz. örnek fotoğraf 9″da oldukça büyük bir oda var ve havuzun neredeyse tümünü fotoğraflamışız. Portre fotoğrafında geniş açı objektif kullanmışız ki pek çok öneri bunun yapılmaması yönündedir. Buna rağmen oldukça doğru bir portre fotoğrafımız var, düşük ışık koşullarına sahip bir iç mekanda hareket netsizliğine izin verilmeden, konunun hareketliliğine göre doğru enstantane (örtücü hızı) belirlenerek, meslek ve mekan hakkında bilgi vererek üretilmiş bir fotoğraf. Son fotoğrafımızda stüdyoda, kontrollü ışık kaynaklarıyla başbaşayız. Bir gelinimiz ve mesajını doğrudan aktaran bir fotoğrafımız var. 35 yıllık bekar yaşamına mutlu bir son veren gelinimiz Afife”nin en mutlu anı, ömür boyu mutluluklar dileriz.
 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here