Ana sayfa Makale Dijital makinelerde “crop faktör”

Dijital makinelerde “crop faktör”

401
0

Dijital fotoğraf makineleri analog fotoğraf makinelerinin yerine geçtiği andan itibaren, beraberinde birçok yenilikle birlikte yabancı olabileceğimiz kavramları da hayatımıza getirdi.  “çarpan faktörü” (crop factor)” özelliği

Gelişen teknoloji ile birlikte anlık yeniliklere alışmakta zorlanan biz tüketiciler, her gelen yeni ürünün getirdiği farklılıkları tam anlamıyla öğrenemiyor ya da teknolojinin getirdiği yeniliklerin hızına yetişemiyoruz. Bu özellikler hakkında yeterli bilgi sahibi olmaz ve araştırmaya gitmezsek, neyi, nasıl aldığımızın tam olarak farkına varamaz duruma düşmüş oluruz. Bu yazımızda son zamanlarda analog makinelerin yerini bıraktığı dijital fotoğraf makinelerinin önemli özelliklerden biri olan “çarpan faktörü” özelliğine değineceğiz.  

Nedir “çarpan faktörü”
D-SLR (Dijital Single Reflex Lens) fotoğraf makinelerinde, sensör boyutuna göre belirlenen çarpan oranına “çarpan faktörü” denir. Bu oran, çarpan faktörü kullanılan CCD veya CMOS algılayıcının uzun kenarının 35mm film karesi ile kıyaslandığında çıkan orantıdır. çarpan faktörü 1.6x olan bir fotoğraf makinesinde, kullanılan objektifin minimum ve maksimum optik uzunluğu bu oranla çarpılarak, full frame algılayıcı boyutuna sahip makinelere denk gelen karşılığı bulunur. çarpan faktörlerin değişik olmaları sebebiyle, bir noktadan aynı objektif ile sabit bir nesneye odaklanan üç ayrı fotoğraf makinesiyle çekilen fotoğrafların yakınlık derecesi ve açıları birbirlerine oranla değişiklik gösterir. Bu durum dijital fotoğraf makinelerinde bulunan “fokal çarpan” olarak da adlandırabileceğimiz çarpan faktörü özelliğinden kaynaklanır.
 

 
örnek fotoğraflar
Konuyu daha iyi kavrayabilmemiz için hazırladığımız örnek fotoğraflarda, 10 megapiksellik fotoğraf makinesi ve 400mm Prime Lens kullandık. 1.0x Ful lFrame, 1.3x ve 1.6x crop faktörlü makinelerinin görüş açıları ve ekrana düşen görüntü şekillerine değindik.  
Canon 1D Mark III, 1.3x fokal çarpanlı bir makine. Yine Canon”un Full frame görüntü sensörüne sahip, 1.0x çarpanlı 5D”si de bulunmaktadır. Mark III ve 400mm sabit odak uzaklıklı bir objektif ile belli bir açıdan çekilen nesneler, 400mm değil, 640mm olarak ekranımıza yansır. Full frame olarak adlandırılan 1.0x fokal çarpanlı 5D”nin sensör boyutunun daha büyük olmasından dolayı ekranımıza yansıyan sonuç yine 400mm”dir. Dijital makinelerde çarpan faktörü genellikle full frame, yani 35mm”ye eşdeğer gelen 1.0x oranından 2.0x oranına kadar değişim gösterir.

Fokal çarpanda genel yanılgı
Fokal çarpanı 1.6x olan bir fotoğraf makinesinde, 400mm sabit odaklı objektifle çekilen bir nesne, 640mm lensle çekilmiş şekilde ekranımıza yansır. Bu durum, amatör bir kullanıcı için uzağı daha çok yakınlaştırmak, uzaktaki bir nesneyi daha detaylı bir şekilde incelemek, özellikle yüksek zoom kabiliyetli teleobjektiflere fazla para vermemek anlamına gelse de, profesyoneller için pek tercih edilen bir durum değildir. Full Frame”e oranla fokal çarpanı düşük olan makineler, her ne kadar 640mm yakınlaştırma yapsa da, sonuç olarak 640mm”lik bir objektifin alan derinliği ve görüntü kalitesine ulaşamaz. Bunun en büyük sebeplerinden biri full frame makinelerde sensör üzerine düşen ışığın çarpan sayılarına göre değişiklik göstermesidir. 1.3x”e oranla, kendinden küçük olan 1.6x fokal çarpanlı sensöre daha az ışık düşer.
 


çarpan faktörünün artıları ve eksileri

Sensör boyutunun fotoğrafçıya birinci etkisi ekonomiktir. Sensör boyutu ne kadar büyürse, maliyet katlanarak artar. üst düzey profesyonel makineler genellikle full frame olarak satışa sunulur. Bu anlamda amatör kullanıcıların pek tercih sebebi değildir. ‹kinci etkisi fotoğraf kalitesidir. Sensör boyutu ne kadar büyürse, üzerindeki ışığa duyarlı elemanların alanı da o kadar artar. O yüzden aynı çözünürlüklü iki makineden büyük sensörlü olanı (diğer teknik donanımlarının eşit olduğunu varsayarsak) daha kaliteli fotoğraflar üretirken, 1.3x ya da 1.6x gibi düşük çarpan faktörlü makineler daha az kaliteli fotoğraflar üretirler. Konumuz uzaktaki bir nesneyi fotoğraflamak olduğu zaman makinemize taktığımız teleobjektif, fokal çarpanı giderek küçülen bir makinede olduğundan daha büyük bir yakınlaştırma sağlayarak hedefe ulaşmamızı kolaylaştırır. Diğer taraftan, geniş açı çekimleri ağırlıklı olan fotoğrafçılar için durum tam tersi olur; geniş açı çekimleri için kullandıkları açılardan daha geniş açılı objektifler seçmeleri gerekir. Bu da maliyet olarak fiyatı oldukça artırır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here