Ana sayfa Donanım Dijital fotoğrafta gerçeklik ve manipülasyon

Dijital fotoğrafta gerçeklik ve manipülasyon

0

Fotoğraf düzenleme veya terimsel adıyla “”retouch”” hakkında
 

Geçmişten günümüze en çok tartışılan ve fotoğrafla yakından ilgilenen çoğu kişinin kendine özgü bir düşüncesi olduğu konu ise; fotoğrafa müdahele etmenin etik olup olmadığıdır. Fotoğrafın gerçeği yansıtması kavramına baktığımız zaman, fotoğraf, 1840″lı yıllarda suçluları kayıt altına almak amacıyla tüm yalınlığıyla kullanılmaya başlandığı zaman, fotoğrafın gerçeği yansıtıp yansıtmadığı konusunda bir sorun olmamıştır. Fotoğrafla birlikte gelişen sosyoloji bilimi ise; fotoğrafı, “”gerçeği”” yansıttığı için insanları ve toplumları gözlemleme amacıyla etkin bir biçimde kullanmıştır. Fakat icadından bu güne fotoğraf, iktidarların en etkili propaganda aracı olduğu için, özellikle belgesel fotoğrafların gerçekleri yansıtıp yansıtmadıkları yıllardır tartışılan bir konu olmuş, bazı fotoğrafların orjinalleri gün ışığına çıkartılmış ve böylelikle her fotoğrafın masum olmadığı anlaşılmıştır.

örneğin aşağıdaki fotoğrafta (1. görsel) yer alan orijinal fotoğrafta, Stalin, destekçisi Nikolai Ivanovich Yezhov ile bir köprüde yürürken çekilmiştir, fakat sonraları Stalin”in gözünden düşen Yezhov fotoğraftan çıkarılmış ve fotoğraf bu haliyle kullanılmıştır. Tarihte bunun gibi “”manipülasyonlar”” oldukça çoktur ve etik olup olmadıkları ise tartışmaya açıktır. Bunun yanı sıra kadrajla oynayarak çarpıtılmış fotoğraflar da oldukça çoktur.
 

dijital fotoğrafta gerçeklik
 
2 no”lu görsel bunun en güzel örneklerindendir. Tarihteki bu çarpıtmaya ve fotoğrafın propaganda aracı olarak kullanılmasına karşın ve savaşlara karşı toplumsal bir bilinç oluşturmak amacıyla bir grup fotoğrafçı; Henri – Cartier Bresson, Robert Capa, David Seymour, Ernst Haas, George Rodger ve Werner Bischof Magnum Fotoğraf Ajansını kurmuşlardır (1947). Günümüzde de dünyadaki en prestijli fotoğraf ajansı olan Magnum, fotoğraf için çok ayrı bir sayfa açmış ve karşı propagandanın en etkili araçlarından biri haline gelmiştir. Fotoğrafın gücünü anlatan en basit olaylardan biri de budur.

 

Amatör Fotoğrafçılar İçin Fotoğraf Düzenleme

Hepimizin bildiği üzere, günümüzde, ağırlıkla dijital fotoğraf makinaları kullanmaktayız ve çoğu zaman, çektiğimiz bu dijital imajlara bilgisayar ortamında gerektiği oranda müdahele etmek durumunda kalıyoruz. Son yıllarda artan mobil uygulamalarla, kullanıcıların sosyal medyada paylaştıkları fotoğraflarda görülen efektler, en amatör kullanıcının bile, çektiği fotoğraflara bilinçli veya bilinçsiz olarak müdahele ettiğinin en basit göstergesidir. Reklam panolarında veya basılı yayınlarda gördüğümüz reklam karelerinin ise ne denli bir dijital müdehale sonrası ortaya çıktığı ise; işin profesyonel boyutta kullanımına en uygun örnek olacaktır.
 


 
Konumuza geri dönersek; manzara, belgesel, ornito ya da diğer dallarla ilgilenen amatör fotoğrafçılar genellikle renk düzenlemeyi ya da siyah beyaz çevirimini dijtal ortamlarda yaparlar.
çünkü dijital makinalardan çıkan ham (raw) fotoğraflar kullanıcıları her zaman memnun edecek sonuçlar vermemektedir. Bunun yanı sıra bazen, kadrajda istenmeyen objeler temizlenir ya da bunların yerleri değiştirilir. Bu gibi işlemler, öznelliği zaten bulunan fotoğraf karesini daha da öznel yapar. Fakat fotoğraf yarışmalarında bu gibi müdahelelerin yapılmamış olması gereklidir (fotoğrafta düzenleme yapılıp yapılmadığını anlayan programlar da mevcuttur) ki bu da genel çoğunluğun amatör fotoğrafçılıkta düzenlemenin çok fazla yapılmaması kanaatinde olduğunu göstermektedir. Fakat her geçen gün piyasaya çıkan ve Photoshop gibi programlara entegre edilebilen yeni eklentiler ve efekt paketleri ise bu yargıyı çürütmektedir.

Yazı dizisinin devamında amatör ve profesyonel fotoğrafçılara yönelik Photoshopta yapılan retouch teknikleri üzerinde yazmaya devam edeceğim.

 

Profesyonel Fotoğrafçılar İçin Fotoğraf Düzenleme

Başta moda ve reklam fotoğrafçıları olmak üzere, profesyonel olarak diğer alanlarda da çalışan tüm fotoğrafçılar için dijital düzenlemeler olmazsa olmaz haline gelmiştir. Moda fotoğrafçıları, stüdyo ortamında çektikleri bir fotoğrafta zemindeki lekelerden, modelin saç kırıklarına ve yüzündeki lekelere kadar müdahele etmek durumundadır. Bunun yanı sıra ürüne yönelik düzenlemeler de mevuttur; moda çekimlerinde kıyafetlerdeki doku bozuklukları ve kırışıklıklar genellikle Photoshop yardımıyla giderilirken, mimari fotoğrafçılar doku ve perpsektif düzeltmeleri yapmak durumunda kalabilmektedirler. Reklam fotoğrafçılığında ise çok daha kapsamlı işlemler mevcuttur. Işıkla boyama, dijital kolaj ve farklı efektler gibi bir sürü işlem fotoğrafa birlikte uygulanır ve reklam fotoğrafındaki her bir öğe tek tek düzeltilir / düzenlenir. Ticari fotoğraflarda etik olup olmadığı tartışması sanıyorum ki pek yapılmamaktadır, çünkü sektörün istekleri bu yöndedir ve bazen fotoğrafçının aklındaki tasarımı yansıtabilmesi için bir fotoğraf makinası tek başına yetersiz kalabilmektedir. Dolayısıyla bazen abartı denebilecek müdaheleler ve düzenlemelerin yapılması kaçınılmaz olmaktadır.
 

dijital fotoğrafta manipülasyon
 
Bu gibi işlemler için Adobe Photoshop programı çoğu zaman tek başına yetersiz kalmaktadır ve bu noktada devreye CGI (Computer Generated Image) girmektedir. üç boyutlu olarak modellenen parçalar ya da figürler fotoğrafa dahil edilerek ışıkları Orijinal fotoğrafla aynı oranda ayarlanarak gerçekçilik katılır ve imajdaki eksik öğeler tamamlanır. ülkemizde de bu yöntemi kullanan bir çok fotoğrafçı ve reklam ajansı mevcuttur. 3 no”lu görselde yer alan kare, Fransız retoucher Christopher Huet”e aittir ve bu üç aşamalı görsel, 3d tasarımın dahil olduğu toplam bir retouch işleminin en güzel örneklerinden biridir.

 

Photoshop programında bir düzeltme işlemi yapmanın bazen sayısız yöntemi vardır. Fotoğraf düzenlerken çoğu zaman amaç, en kısa sürede en temiz işlemi uygulamak olduğu için sizlere bunları önümüzdeki aylarda anlatmaya çalışacağım. Tüm tasarım ve yaratım işlerinde olduğu gibi retouch da sabır ve kararlılık gerektiren bir işlemdir. çünkü en iyi retouch örnekleri ince ince uğraşılarak düzeltilen karelerden ortaya çıkar ve bu işin tüm çarpıcılığı da detaylarda gizlenmiş olur. örneğin, bir cilt düzeltmesinde amaç, gerçekçi cilt dokusunu korurken tertemiz bir cilt elde etmektir. Bunu yapmanın yolu da çok ince çalışmaktan geçmektedir. Bir fotoğrafa eklenen başka bir öğenin ışığının sıcaklık değeri, zemin fotoğrafıyla aynı ya da ona oldukça yakın olmalıdır ve bu ekleme işleminin anlaşılmaması için bir sürü ince detayın bir arada uygulanması gerekmektedir.
 

 
Bir moda fotoğrafında insan vücuduna uygulanan düzeltmelerin de anatomiye uygun olması gerekmektedir. özetle amacımız yapaylığı gerçeğin içinde eritme işlemini mükemmel bir biçimde yapmak ve ortaya çıkacak işin başarılı olmasını sağlamaktır.

Günümüz

Artık fotoğrafçılar üsluplarını, yaptıkları Photoshop müdaheleleri ile belirtir hale gelmişlerdir. Bazı durumlarda bir fotoğraf karesinin sadece renk tonlarına bakarak, hangi fotoğrafçının çektiğini söyleyebilmek mümkün hale gelmiştir – ki bu durum ünlü moda ve reklam fotoğrafçıları için fazlasıyla geçerlidir. Fotoğrafa yeni başlayan ya da daha ileri seviye Photoshop kullanıcıları için, kendi tarzlarını oluşturmaya yardımcı olacak önerilerimi ve tüm diğer metodları yazı dizimizin devamında daha geniş bir yelpazede yazacağım.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here